Xiaomi Pocophone F1 (6GB ram, 128GB opslag) Blauw

Xiaomi Pocophone F1 (6GB ram, 128GB opslag) Blauw Review

thegve 30 september 2018, laatste update op 30 september 2018, 2.607 views Product gekocht

Xiaomi Pocophone F1 (6GB ram, 128GB opslag) Blauw

Goede prijs kwaliteit verhouding. Scherm is mooi, camera acceptabel. NFC was leuk geweest.

Pluspunten

• Scherm
  • Snelheid
  • MiUI werkt best fijn

Minpunten

• Camerakwaliteit kon beter
  • Niet alle instellingen even intuïtief te vinden
  • Niet waterdicht
  • Vingerafdrukscanner naast camera

Achtergrond

In tegenstelling tot velen hier op Tweakers, ben ik niet iemand die ieder jaar een ander toestel haalt. Het is voor mij een stuk gereedschap waar ik weer lange tijd mee hoop te doen.
Omdat eigenlijk ieder toestel de dagelijkse dingen wel met enig gemak kan doen, hecht ik vooral waarde aan de kwaliteit van de camera, regelmatige updates en batterijduur.
Mijn vorige telefoon was de Sony XPeria Z3+. Deze was op zich best OK, maar de kwaliteit van de foto's was ronduit matig/slecht, en hij had er nogal eens last van dat hij oververhit raakte en bijvoorbeeld de camera app niet meer wilde starten. Daarnaast zaten er flinke kieren in de behuizing waar stof/zand tussen gaat zitten. De Sony is uiteindelijk kapot gegaan doordat ik tijdens vrijwilligerswerk een stalen profiel van +/- 50 kilo even op mijn been liet rusten om onderhands over te pakken, kennelijk zat de telefoon er nog tussen.
Voor de Sony heb ik een Samsung Galaxy S3 en een HTC Touch Diamond gehad, daarvoor feature/dumb phones.

Aanschaf en eerste indruk

De Pocophone werd geleverd in een mooi compact doosje, samen met een hoesje voor de achterkant, er word geen screen protector meegeleverd. Het hoesje is behoorlijk slap, waardoor ik bang ben dat er zand en stof tussen gaat komen en kan gaan schuren. In Nederland heb ik geen betere hoesjes kunnen vinden, dus er is 1 onderweg uit China inmiddels.

Software

Xiaomi levert al zijn toestellen uit met de eigen Android skin MiUI, ik had dit eerder in een custom rom gedraaid op mijn Galaxy S3, en daar was dit nog half in het Chinees en hoewel het zeker zijn pluspunten had, voelde het overall toch wel als een iOS ripoff. Dat is ondertussen sterk verbeterd, de software steekt goed in elkaar. Sommige dingen zijn wel een beetje zoeken, een app aan het homescreen toevoegen doe je bijvoorbeeld door deze in de launcher vast te houden, en dan je vinger te bewegen, maar over het algemeen werkt het best OK.
De telefoon is zoals waarschijnlijk bekend geleverd met Android 8 (Oreo) en nog niet met 9 (Pie), Xiaomi levert dit al wel op een aantal andere toestellen dus ik verwacht dit wel binnenkort. Wat dat betreft is het jammer dat het toestel niet meedoet aan het Android One programma.
Qua updates heeft Xiaomi een redelijk goede reputatie, dit houd dan vooral security updates en updates van MiUI in, Android updates wat minder. Dit is een punt dat ik zal moeten afwachten.

Bijzonderheden

Voor mij, als 'late adaptor', was de vingerafdruklezer een leuke nieuwigheid, en hij werkt fantastisch. Kwestie van aantikken en hij werkt. Wel is het onhandig dat deze direct naast de lenzen van de dubbele camera zit, waardoor je die ongetwijfeld eens zult aantikken waardoor je vegen op de lens krijgt. In de praktijk lijk ik hier overigens minder last van te hebben dan ik initieel dacht.
NFC is wel een klein gemis, al is het slechts een kleine luxe. Ik heb de gewoonte om mijn bluetooth oordopjes met NFC in te doen, dan even met mijn telefoon tegen mijn oor te tikken, en dan gaan ze automatisch aan en verbinden. Vanaf nu zal ik ze dus 'handmatig' aan moeten doen, en ook het initiële verbinden is iets meer gedoe.
Een andere meevaller is de accu. Ik heb de gewoonte om hem ieder nacht op te laden, maar over het algemeen zit deze dan nog ergens richting de 70-80% lading. Hopelijk betekent dat dat deze over een paar jaar ook nog voldoende capaciteit heeft.

Camera kwaliteit

Dit is toch wel iets waar ik mijn twijfels over heb, de 'bekende' reviews zijn hierover best lovend, maar op het scherm zelf vind ik ze enigszins oververzadigd, en de scherpte valt mij ook tegen nu ik voor deze review een video naar mijn laptop heb getransporteerd via Google Photos. Mogelijk moet ik nog iets verbeteren in instellingen of iets dergelijks, maar naar mijn mening moet zoiets out of the box gewoon goed werken.
Aan de andere kant, de foto's van mijn Sony waren duidelijk van veel mindere kwaliteit.

De meegeleverde foto bewerkingstool werkt ook best makkelijk en goed, om bijvoorbeeld even snel iemand te anonimiseren...

Audio

Gesprekskwaliteit is gewoon prima, maar media-audio is wat 'raar'. Hij heeft stereo-geluid, met 1 vrij luide speaker aan de onderkant, en het 'telefoon' speakertje aan de bovenkant dat ook wat meepruttelt.
Voor waar ik het voor gebruik is het prima te doen, het beste geluid heb je als je de onderkant van de telefoon naar je toewijst... Maar dan zie je dus geen beeld meer.
Voor normaal gebruik is het prima te doen.

Conclusie en eindoordeel

Deze telefoon bied veel 'bang for the buck' en valt in die zin best aan te raden. Over de camera ben ik niet super tevreden, dus als je dit erg belangrijk vind zul je wellicht toch verder moeten zoeken. De gemaakte beelden zijn echter prima bruikbaar voor standaard social media shots, of voor terugkijken op het toestel zelf.
Qua soft- en hardwarematige afwerking zit het toestel goed in elkaar.

Heb jij ook een Xiaomi Pocophone F1 (6GB ram, 128GB opslag) Blauw?

Heb deze even in m'n handen gehad. lekker vlot toestel, jammer van de camera en het scherm. De 2 dingen die ik het belangrijkste vind. Snelheid en opslag is voor mij minder belangrijk; 32GB is zat voor mijn gebruik
In mijn geval koop ik liever een S8 voor 3 tientjes extra.

[Reactie gewijzigd door toeschouwer op 30 september 2018 15:50]

Op zich klopt dat. Ik constateer wel dat die '32 GB' steeds theoretischer word. Android word steeds groter en veel apps cachen ook royaal.
Mijn Sony had volgens mij 16GB, daarvan had ik ook nooit gedacht het vol te krijgen maar zat toch wel steeds op te schonen. Omdat het verschil hier maar 30 euro was dus wel direct voor 128GB gegaan.
Ook qua camera kan ik je geen ongelijk geven, ik ben zelf gewoon geen Samsung liefhebber ook qua design etcetera, maar de camera hebben ze wel voor elkaar.
Ik hoop dat software updates of alternatieve software nog wat weet te verbeteren, want volgens mij is er hardwarematig niet zoveel mis. Het is gewoon een standaard Sony sensor in dit toestel die in de meeste Android toestellen zit.
De PocoPhone heeft de IMX363
reviews: Xiaomi Pocophone F1 - High-end smartphone voor weinig geld
En de S8 heeft de IMX333

edit:
Even datagebruik gekeken.
Nu 22GB in gebruik, waarvan 9.4 aan apps en app-gegevens, en 8.55 aan "systeemopslag". Die "systeemopslag" word wel steeds meer, waardoor ik denk dat in ieder geval 16 voor normaal gebruik niet meer te doen is. Mijn moeder heeft een budget-Android en haar kon ik daar in ieder geval niet echt verder mee helpen, want eigenlijk alles wat verwijderd kon worden was al verwijderd.

[Reactie gewijzigd door thegve op 30 september 2018 19:00]

Ik zie dat dit toestel via eglobalcentral.nl relatief goedkoop te verkrijgen is. Mijn vragen: moeten hierop nog invoerrechten betaald worden en welke garantievoorwaarden zijn van toepassing ?

eGlobal beloofd het zonder invoerkosten bij je te leveren mits je voor verzekerd verzenden kiest. Nadeel is alleen super slechte support en geen garantie als er iets mis gaat bij het verzenden of als er iets mis is met het toestel. Al mocht je het zonder problemen thuis ontvangen (In de meeste gevallen is dit natuurlijk gewoon het geval), dan zou ik het alsnog aanraden om met een camera opname het pakketje open te maken, als bewijs dat áls er iets mis is met het toestel, dan heb jij dat niet gedaan. Helpt misschien bij het support.

eGlobal is een "grijze markt" leverancier en levert toestellen vanuit Hong Kong, deze worden eerst naar Engeland gestuurd en dan terug naar Europa om invoerkosten (niet legaal) te omzeilen.

In de meeste gevallen gaat het gewoon goed en heb je zo je toestellen voor minder gekocht. Ik heb het ook weleens gedaan.
Ik heb al diverse spullen bij Eglobal gekocht en inderdaad zonder bijkomende kosten. Om extra zekerheid in te bouwen kan je het beste met Paypal betalen, dan krijg je altijd geld terug indien je pakket onderweg verdwijnt. Ik heb dat een keer meegemaakt toen ik een horloge had besteld in China. Dat werd waarschijnlijk onderweg in Nederland gestolen. Uiteindelijk werd dat helemaal vergoed door Paypal.
Ik heb hem via Max ICT gekocht voor 389. Over eGlobal heb ik vaker gehoord. Ik zou deze vraag even bij hun helpdesk stellen. Weet je direct of die meerwaarde bied. De informatie op hun website vermeld niets over invoerrechten, dus ik zou verwachten dat dat inclusief is.
Kleine opmerking wat betreft de videokwaliteit: Google Photos comprimeert het materiaal naar een lagere kwaliteit als je ongelimiteerde opslag aan hebt staan in de app. Geupload materiaal telt dan niet mee voor de beschikbare ruimte op je Drive. Je kunt deze instelling ook op Originele kwaliteit zetten, dan wordt het bestand zonder compressie geupload maar kost het je wel opslagruimte.
Heeft deze telefoon wel de gehele 4G voor NL beschikbaar :?
Voorheen boeide het me niet, 3G was rap zat (en nog), maar er (en heb geen idee wanneer( maar 3G zal minder en minder worden qua dekking. Weet niet of het hieraan ligt, maar heb met mijn huidige Xiaomi steeds vaker haperende gesprekken :?
Ik weet het niet precies zeker, maar ik heb nog niet meegemaakt dat ik geen bereik/4G heb, anders dan met mijn vorige toestel ook was, en ik kom nog wel eens op wat meer afgelegen gebieden (zie foto/video..).
Als je het zeker wilt weten moet je even de specs opzoeken en vergelijken.
Ik zit op KPN netwerk.