Destiny 2 - Forsaken (Legendary Collection), Windows Review

TECHcrimeTestpanel 26 september 2018, 186 views Testpanel

Destiny 2 - Forsaken (Legendary Collection), Windows

Destiny 2 - Forsaken (Legendary Edition) is de complete serie van Destiny 2 en bied veel nieuwe content zoals Gambit, nieuwe gebieden, strikes en raids.

Pluspunten

• Verhaal
  • Nieuwe game mode Gambit
  • Cinematics
  • Muziek

Minpunten

• Soms lange laadtijden (Vooral in groepen)
  • Prijs kan wat zuur zijn voor de spelers die de vorige DLC's al hebben.

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Gameplay

Wanneer je start met Forsaken, wordt je meegenomen in een achtbaan van duisternis, emotie en actie in een poging wraak te krijgen op de gemakkelijk te zeggen, meest populaire personage in heel Destiny 2, Cayde-6. Op de nieuwe planeet (Mogen we het zo noemen?), The Tangled Shore, een gebied binnen The Reef van bij elkaar geknoopte stukken meteoriet en oude schepen ben je uit op wraak op de Barons en de moordenaar van Cayde-6 welke zich in de gebieden en forten schuilhouden.

Binnen de verhaallijn moet je alle 8 de barons verslaan, welke zich ieder in een eigen deel van The Tangled Shore bevinden. De storyline had voor mij op het einde tevens een behoorde plottwist, waarbij ik zelf empathie kon opbrengen voor de slechterik.
Binnen de nieuwe gebieden en uitdagingen welke Forsaken bied vindt je absoluut geen tekort aan nieuwe plekken om te ontdekken, vijanden te verslaan en nieuwe wapens en armor te vinden. Bepaalde exotic wapens en armor bieden een echte uitdaging waarbij je meerdere missies, bounties en opdrachten moet doen om dat wapen te krijgen. Bij het verkrijgen van een dergelijk wapen waar je vele uren mee bezig kan zijn dit een echt Eureka moment en geeft ook een daadwerkelijke kick voor het (eindelijk) halen van dat ene wapen.

Waar we voor Forsaken nog wapens hadden die gekoppeld waren aan een specifiek slot met specifieke ammo, is dit nu per wapen gekoppeld. Waar je voorheen bijvoorbeeld enkel sniper rifles in de Power slot kon plaatsen, zijn deze nu ook beschikbaar voor de andere 2 slots. Dit maakt je uitrusting meer divers en kan je meer verschillende type wapens gebruiken.

Als je even geen zin hebt in al verschieten van je ammo en wat rust wilt, ga eens pauze nemen in The Farm of The Tower (De social area’s binnen Destiny 2) en luister eens rustig naar wat de willekeurige NPC’s die rondlopen te zeggen hebben. Een geregeld gegrinnik was bij mij het resultaat. Daarnaast zijn er in de social area’s ook genoeg kleine geheimen te vinden die het leuk maken er rond te hangen.

Gambit

Met Forsaken is een nieuwe game mode geïntroduceerd, welke ook uitgebreid in de trailers is opgenomen. Gambit. Een PvE / PvP hybrid game mode waar snelheid, tactiek en teamwork cruciaal kan zijn. Terwijl je team hard bezig is de zogenaamde Motes te verzamelen is het andere team dit ook aan het doen. Door motes op het juiste moment te ‘banken’ kan je het andere team behoorlijk tegenzitten. Bij genoeg motes kan je tevens ‘invaden’ bij het andere team om je als PvPer even goed uit te leven. Met iedere kill kan je tegenstander motes verliezen, of kan je de eindbaas, de Primeval healen. Wanneer je dit combineert met een goede tactiek en timing wordt het eenvoudiger om de overwinning te behalen.

Nu is PvP niet bepaald mijn favoriet. Ik speel veel liever met mijn vaste medespeler de PvE content, zoals Strikes en Public Events, echter geeft Gambit PvE een geheel nieuwe draai. Hoewel je constant bezig bent om waves aan vijanden te verslaan ben je het andere team in de gaten aan het houden. De ‘Invade’ mogelijkheid die de PvP bied is net voldoende om mij geïnteresseerd te houden in het PvP aspect.

Ik heb een dergelijke game-mode nog niet eerder in een modern spel gezien. Tenminste, niet zo goed zoals het is uitgevoerd in Destiny 2. Meer spellen zouden een dergelijke mode kunnen implementeren. Gambit is een speel modes opzich en kent op het moment geen gelijke.

Prestaties

Ondanks dat Destiny 2: Forsaken een prachtig spel is, vallen de minimale system requirements best mee:
CPU: Intel Core i3 3250 3.5 GHz or Intel Pentium G4560 3.5 GHz / AMD FX-4350 4.2 GHz
RAM: 6 GB
GPU: NVIDIA® GeForce® GTX 660 2GB or GTX 1050 2GB / AMD Radeon HD 7850 2GB

Zelf speel ik Destiny 2 met de volgende hardware:
CPU: Intel Core i5-4670 3.4 GHz
RAM: 16GB
GPU: GeForce GTX 1070 8GB

Destiny 2 draait bij mij met gemak op 75fps @ 1920x1080 op Ultra instellingen.
Wel heb ik gemerkt dat op drukke momenten (Vooral in de avonden en weekenden) dat het spel een nieuw gebied moet laden voordat ik verder kan.

Je kan ook merken dat er veel op basis van internet snelheid gebeurt. Zo heb ik geregeld meegemaakt dat het verplaatsen naar een andere planeet langer duurde in een groep. Soms wel vele malen langer. Dit geldt ook voor het starten van Gambit. Het lijkt erop dat wanneer er iemand in je team zit met een lagere internetverbinding, dat alles net wat langer duurt om te starten

Beeld

Mijn ervaringen zijn puur op basis van de Ultra instellingen. De omgeving ziet er prachtig uit en de cut-scenes en cinematics zijn geweldig. Je kan zien dat er aandacht is besteed aan kleine details. Zelfs de wachttijd om naar een andere planeet te gaan is mooi om naar te kijken. Je vliegt dan boven de planeet en kan even genieten van het uitzicht.
Je kan merken dat er veel moeite is gestoken in de cinematics. De cinematics die erin zitten zijn prachtig, meeslepend en zijn plezier om naar te kijken.

Geluid

Hoewel ik in de meeste games de muziek standaard op 0 zet, zodat ik meer kan genieten van het omgevingsgeluid en het harde gedreun van de wapens, heb ik de tip gekregen voor Forsaken om deze toch maar weer eens aan te zetten. Absoluut geen spijt. De muziek past perfect bij het thema van Forsaken. Duister, spannend en een beetje mysterieus. De muziek voegt wat dat betreft goed toe aan het spel en de spanning ervan.

Replaywaarde

De base-game schoot enigszins tekort in end-game materiaal. Met de uitbreiding Forsaken is dit niet meer van toepassing. Forsaken brengt een dergelijke hoeveelheid aan end-game materiaal met zich mee dat je je absoluut niet meer hoeft te vervelen.

Wanneer je eenmaal de campaigns hebt uitgespeeld begint het echter spel pas echt. Quests, opdrachten, bounies, Public events, Strikes en Raids zijn datgene wat je bezig gaat houden. Of je nu die ene nieuwe missie gaat spelen om dat geweldige wapen te halen of de nieuwe Gambit gaat spelen om je PvE/PvP skills te showen. Het houd je bezig.

Je kan wel stellen dat Destiny 2 in het algemeen een echte grind game is. Er is echter zoveel afwisseling beschikbaar dat dit erg leuk blijft.

Daarnaast is de Annual pass beschikbaar. Door het jaar heen zal er extra (premium) content beschikbaar komen, waarbij er ook nieuwe quests komen om unieke wapens en armor te verkrijgen. Dit zal de motivatie om te blijven spelen verhogen.

Besturing

De besturing is zoals in veel games. De standaard knoppen voor lopen, rennen, kruipen en springen. Daarnaast is natuurlijk vrijwel alles in te stellen binnen de instellingen.

Het springen is naar mijn idee wel wat unieker. Iedere Class heeft een eigen manier van springen en waarbij een double-jump ook weer anders wordt uitgevoerd. Daarbij kan je binnen je sub-class ook nog eens je sprong aanpassen tussen snelheid, controle en gebalanceerd. Heb je moeite met de sprongen die nodig zijn in bepaalde gebieden, kies dan voor de controle. Dit geeft, de naam zegt het al, meer controle en tijd om de sprong goed te maken. Je kan daarbij een double-jump effect makkelijk stoppen door nog een keer op springen te klikken waarna je naar beneden valt. Als je hoog bent, kan je vlak voor de grond op springen klikken om even te blijven zweven.

Het springen is het enige waarbij ik in het begin even moest wennen. De rest voelde erg natuurlijk en bekend aan.

Ben je een nieuwe speler of heb je enkel de base game? Ga dan voor Destiny 2: Forsaken Legendary Collection. Hiermee krijg je de base game en alle extensies tot en met Forsaken. De prijs van €59,99 is een goede prijs, ook al heb je de base game al. De hoeveelheid content die alleen Forsaken al brengt gaat je heel wat uren vol plezier geven om compleet doorheen te gaan. Dit maakt de kosten voor een volle game die als 3 uitbreidingen worden gepresenteerd, het meer dan waard.

Voor spelers die de Destiny 2, Curse of Osiris en Warmind al hebben en deze daarmee los hebben gekocht kan de prijs van Destiny 2: Forsaken, €39,99 wat zuur aanvoelen tegenover de Legendary Collection, waarbij de 3 eerdere delen voor slechts €20 meer wordt verkocht, ongeveer de prijs van 1 eerdere uitbreiding. Forsaken bied echter erg veel nieuwe content en goede aanpassingen. Genoeg om zeker te overwegen deze toch aan te schaffen en ons te vergezellen in deze wondere wereld.

Hoewel er redelijk wat kritiek is op de prijs door de vaste spelers zie ik met Destiny 2 en de (aankomende) uitbreidingen een goede basis een als MMO Shooter en verwacht veel moois in de toekomst. Zelf wacht ik wel even met de aanschaf van de Annual Pass tot er meer informatie is over de content die gebracht gaat worden.

Heb jij ook een Destiny 2 - Forsaken (Legendary Collection), Windows?