Destiny 2 - Forsaken (Legendary Collection), Windows Review

GOTDTestpanel 26 september 2018, laatste update op 26 september 2018, 421 views Testpanel

Destiny 2 - Forsaken (Legendary Collection), Windows

Destiny 2: Forsaken is de nieuwste DLC. In dit meeslepende spel is voor iedereen wat wils. PvP, PvE, eindeloze quest, Raid en de nieuwe multyplayer Gambit. Met deze DLC zul je uren zoet zijn.

Pluspunten

• Verhaal is meeslepend
  • PvE, PvP quests voor ieder type speler is er wat te vinden
  • Gambit
  • Uitgebreide wapensystemen
  • Raids
  • Forsaken, voegt uren gameplay toe
  • Grafisch erg sterk

Minpunten

• Lange laadtijden
  • DLC's zijn te duur voor vaste fanbase

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Stabiliteit Score: 3

Het is een maandag op mijn werk als ik op Tweakers.net aan het scrollen ben. Verschillende artikelen die ik overdag niet heb gelezen, scan ik rustig door op zoek naar iets interessants. Dan valt mijn oog op een actie: ‘’Word een echte Destiny 2 - Forsaken-expert door de Notorious Bootcamp”. Dat klinkt wel erg interessant en het evenement is ook nog eens op de woensdag, de dag die ik vrij heb. Ik schrijf mij in!

Enkele dag later krijg ik een mail dat ik ben uitgekozen voor het evenement. Geweldig natuurlijk. Op een regenachtige woensdag ga ik naar het hoofdkwartier om kennis te maken met Destiny 2, een spel wat ik sinds de beta niet meer heb gespeeld. Tijdens de beta kon het spel mij niet interesseren, maar zal dit na het bootcamp anders zijn?

Destiny 2: Forsaken begint bij de dood van een publiekslieveling, Cayde-6 een hulpvolle vriend wordt vermoord. Het is aan de speler om wraak te nemen voor zijn dood. Het wraak nemen gebeurt op 2 nieuwe werelden, The Tangled Shore en The Dreaming City. Daarnaast kun je nu ook Gambit spelen een multiplayer onderdeel waarbij PvE en PvP worden gecombineerd. In deze review zal ik precies uitleggen hoe alles in elkaar zit.

Gameplay:

Als je instapt bij de Forsaken DLC in Destiny 2 zul je er al snel achter komen dat er behoorlijk wat te leren valt. Dit is iets wat mij in eerste instantie tegen hield. Er zijn enorm veel werelden waar van alles gebeurt. Destiny is zeker niet een spel wat je na een uurtje door hebt, zelfs na zo een 40 uur spelen, zit ik nog met veel vraagtekens. Bijvoorbeeld de eindeloze hoeveelheid spullen die in mijn inventory zitten. Als je eenmaal een beetje bekend wordt met het spel, zul je wel merken dat er voor iedere speler iets in zit.

Ben je iemand die van een sterke singleplayer houdt met een goed verhaal? Geen probleem! Destiny 2 is hier ijzersterk in. Een goed bedacht verhaal met mooie cutscenes. Je kunt zonder problemen vanaf punt 0 beginnen en het hele verhaal uitspelen. Ben je hier wat minder van dan kun je ook direct beginnen bij level 30. Hier begint namelijk de Forsaken DLC. Als je alleen de DLC gaat spelen, zul je ongeveer 5-10 uur nodig hebben om dit uit te spelen. Hier betaal je dan €40 voor. Dit lijkt misschien wat veel, maar je krijgt er veel meer bij. De singleplayer is namelijk maar een klein onderdeel van de hele DLC.

Bij de nieuwe DLC komen ook allerlei nieuwe wapens en gear in beeld. Veel mensen kunnen zich hier op uitleven. Het onder de knie krijgen van het wapen en gear systeem is wel wat ingewikkeld, maar ik zal een poging doen om het duidelijk te maken. Tijdens het spel zul je steeds drops krijgen. Dit kan van een quest zijn die je koopt met glimmer, de in game currency, door simpelweg te praten met een NPC of door het vermoorden van vijanden. De drops zijn altijd rond of iets boven je eigen power level. Als je je nieuwe gear gebruikt, gaat je powerlevel weer iets omhoog. Vervolgens zijn je drops weer iets beter. Op deze manier blijf je doorgaan met levelen. De gear die dropt hebben verschillende perks, de perks zijn willekeurig. Deze ‘’random rolls’’ zijn nieuw in Destiny 2 Forsaken. Het kan dus zo zijn dat je precies dezelfde outfit aan hebt als een vriend alleen die van jou is veel sterker. Dit komt door de perks. Deze moet je goed afstellen met welke wapens je gebruikt. Ik gebruik bijvoorbeeld een submachine gun. De perks die mijn gear heeft, moeten dus focussen op submachine guns zoals sneller herladen of meer kogels. Het kan dus zijn dat je een drop krijgt die een lager powerlevel heeft, maar betere perks. Als je de het powerlevel wilt verhogen, kun je infusion doen. Hiermee offer je het power level van gear op samen met allerlei zeldzame stoffen.

Ook zijn er enorm veel quests die je exotic gear geven. Dit is de beste gear die er is en heeft een keuze uit verschillende perks. Bij mijn exotic legs kan ik bijvoorbeeld kiezen of ik sneller wil rennen of juist beter tegen vijandelijke kogels kan. Ook kan ik kiezen tussen het meer vinden van raketten voor mijn rocket launcher of juist meer ammo voor mijn shotgun. Deze perks kun je steeds aanpassen dus mocht je van wapen wisselen, is dit geen probleem.

Deze exotics kun je krijgen door een willekeurige drop, maar je kunt ook verschillende quests doen. De exotic quests zijn enorm uitgebreide quests die je door het hele spel heen leiden. Zo ben ik bezig met een quest om het wapen van Cayde-6 te krijgen. Hiervoor heb ik Gambit moeten spelen, Crucible en in de gewone wereld een speurtocht gedaan. Na zo een 5 uur hier aan besteed te hebben, heb ik het wapen nog steeds niet. Toch blijft dit spel mij in zijn greep houden en wil ik er alles aan doen om het alsnog te krijgen.

De laatste manier om een exotic te krijgen is misschien wel de leukste manier. De raids! Dit is een enorm sterk punt van Destiny 2. Tijdens een raid ga je met een groep van 6 man een combinatie doen van puzzels en eindbazen verslaan. Als nieuwe speler zijn de puzzels enorm ingewikkeld en heb je bijna altijd wel een ervaren speler nodig die je helpt en er doorheen leidt. Gelukkig zijn er genoeg spelers die je altijd willen helpen en als je ze even niet kunt vinden, kun je gebruik maken van de Destiny 2 companion app. Hier kun je een groep vinden om deze raids te doen. Ik zal proberen om een voorbeeld te geven van één van de opdrachten die je krijgt in een raid. Bij de Leviathan raid kom je in een paleis aan. Op de grond zijn verschillende tekens te vinden. Helaas zijn deze tekens ondergedompeld in een soort olie. Deze olie geeft je schade. Als iedereen van je team op zo een teken gaat staan, gaat er een ketting langzaam omhoog. Wel krijg je te veel schade om er lang op te blijven staan. Daarnaast komen er tientallen vijanden die het op je gemunt hebben. In het midden van de kamer is een bal die je voor ongeveer 40 seconden immuun maakt voor de schade van de olie. Deze spawnt steeds opnieuw, maar dit duurt wel ongeveer 10 seconden. Je moet met je team steeds roteren en om de beurt de bal pakken en naar een ander teken gaan. Snap je er niets van? Niet zo gek, samen met mijn Fireteam heb ik er toch ruim een uur over gedaan. Je denkt misschien dat dit snel verveelt maar je wilt deze puzzels zo graag oplossen dat je niet kunt stoppen. Uiteindelijk hebben we de complete raid gedaan in 4 uur. Ik heb mij geen moment verveeld en wil eigenlijk weer zo snel mogelijk een nieuwe raid doen.

Naast de nieuwe gear zijn er ook nieuwe subclasses. Als je genoeg vijanden vermoord, kun je je super activeren. De super zorgt ervoor dat je even heel erg sterk bent en de vijanden met de grond gelijk kunt maken. Er zijn drie verschillende subclasses per class. De subclasses kun je globaal indelen in aanvallend, defensief en AoE.

Tijd om de nieuwe werelden te laten zien. Het begint allemaal bij de Tangled Shore, hier zal het grootste deel van de single play plaatsvinden. Bij de dikke spin kun je verschillende quests doen voor nieuwe gear.

De dreaming city is een wereld die je niet zomaar unlocked hiervoor moet je eerst een quest doen. Deze quest duurt ongeveer een uur maar is het zeker waard. In de dreaming city kun je namelijk de beste gear vinden.

De laatste toevoeging is Gambit. Dit is een multiplayer spel waarbij je met twee teams van vier tegen elkaar strijd. Het spel werkt als volgt. Je start met je team van vier in een PvE wereld. Je moet zoveel mogelijk vijanden vermoorden. Iedere vijand die vermoord wordt, laat een mote vallen. Van deze motes moet je er in totaal 75 verzamelen en inleveren in het midden van het level. Als je er 75 hebt verzameld, komt er een grote eindbaas, de PrimEvil die je sneller dan de tegenstanders moet verslaan. Tot zo ver het PvE gedeelte. Er zit namelijk ook nog een PvP gedeelte. Bij iedere 25 motes kun je de tegenstander binnenvallen. Eén van je teamleden kan naar de andere kant via een portal om vervolgens spelers van het andere team te vermoorden. Als een speler dood gaat, verliest hij al zijn motes. De invader is rood gloeiend en kan zijn tegenstanders zien. Het is dus slim om de invader zo snel mogelijk te vermoorden. Als team wil je het liefst zoveel mogelijk motes in een keer inleveren. Als je 5 of meer motes inlevert, wordt er bij het andere team een blocker gespawnd. De blocker moet eerst worden vermoord voordat de motes weer kunnen worden ingeleverd. Tja, makkelijk is het niet maar je zult er binnen drie potjes precies begrijpen wat ik bedoel.

Iedere Gambit begint met een loting. De loting gaat over welke vijanden je hebt met PvE.

Voordat de Gambit begint kun je nog even de tegenstander in de ogen kijken.

Hier deposit je de motes.

Dit zijn de motes, kleine witte driehoeken.

Een blocker, nu kunnen we dus geen motes inleveren.

Portal is open, nu kun je naar de andere kant.

Dit is in het gebied van de tegenstander. Ik ben roodgloeiend en heb 30 seconden om kills te maken. Zoals je ziet, kan ik de tegenstanders zien.

De tegenstander in ons gebied.

Prestaties

In dit kopje zal ik bespreken hoe de graphics van de game zijn en hoe soepel het spel loopt. Uitgebreide benchmarks kan ik helaas niet doen, aangezien ik maar één videokaart heb. Toch kan ik wel wat advies geven op basis van de benchmarks die hw.info hebben gedaan (https://nl.hardware.info/...marks-met-25-videokaarten)
Op 1080P Ultra kun je de 60 FPS grens halen met een GTX 1060. Speel je liever op 1440P Ultra dan moet je een GTX 1070 hebben. Heb je een 4K scherm dan is alleen een GTX 1080Ti genoeg.

Zelfs met een zware game PC zul je niet ontkomen aan lange wachttijden. Deze lijken soms erg willekeurig te zijn. Als ik van de ene naar de andere wereld wil gaan kan dit soms 30 seconden duren, terwijl het een andere keer maar enkele seconden is. Bij online games is het helaas nog erger. Het zoeken naar spellen duurt al snel een minuut en dan krijg je nog eens een laadscherm wat ook zo een minuut duurt.

Voor het complete spel inclusief alle DLC’s betaal je op dit moment iets minder dan €60, wat tegenwoordig een normale prijs is. Voor de vaste spelers die steeds de nieuwe DLC’s kopen, is het een stuk duurder. Alleen deze uitbreiding kost al ongeveer €35. Dit is wel een hele hoge prijs voor de trouwe speler. Vanuit de community is hier ook veel kritiek op. Daar houdt de kritiek nog niet op, je kunt namelijk ook nog eens een annual pass kopen. Met deze pass heb je een jaar lang updates en toegang tot nieuwe content. Behalve drie namen en een ruwe schatting van winter lente en zomer voor de nieuwe content is er weinig bekend.

Heb jij ook een Destiny 2 - Forsaken (Legendary Collection), Windows?