Sony WH-1000XM3 (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM3 (Zwart) Review

Aiii 24 september 2018, laatste update op 24 september 2018, 24.971 views Product gekocht

Sony WH-1000XM3 (Zwart)

Sony levert met de WH-1000XM3 haar absoluut beste ANC product tot nu toe af. De pluspunten van vorige versies zijn waar mogelijk weer wat verbeterd, maar belangrijker is dat kritiekpunten op het punt van draagcomfort zijn aangepakt waardoor de afstand op de concurrentie steeds groter lijkt te worden.

Pluspunten

• Draagcomfort
  • Geluidskwaliteit
  • Batterijduur
  • Uitgebreide App
  • Ondersteuning voor Google Assistant

Minpunten

Het begint bijna een traditie te worden, maar dit is het derde jaar dat Sony op de IFA in Augustus een nieuwe iteratie van zijn ANC headset uitbrengt. In 2016 was dat de MDR-1000X, vorig jaar werd MDR gewijzigd in WH en dit jaar is dat de WH-1000XM3. Zoals de naamgeving reeds doet vermoeden betreft het ieder jaar een verfijning van die eerste headset, die ik indertijd al zeer positief recenseerde op Tweakers. Waar de mark 2 echter voornamelijk interne updates toevoegde aan de serie, is deze derde versie ook aan de buitenkant veranderd, met name om het draagcomfort te verbeteren.

Comfort
Om met dat laatste dan maar meteen te beginnen. De WH-1000XM3 (vanaf nu: M3) verbetert zich op enkele kritieke punten met zijn twee voorgangers. De meest in het oog springende verandering is het draagprofiel. Een van de kritiekpunten op de vorige versies was dat deze een rond profiel had en daarom naast het hoofd veel ruimte liet tussen de bovenkant van het hoofd en de earpads, daardoor was de headset erg opvallend. De nieuwe headset heeft deze bolling niet meer, en loop vanaf de bovenkant van het hoofd nog maar heel licht naar buiten, waardoor de headset een stuk minder bulky op het hoofd zit. Vooral voor mensen met weinig haar een behoorlijke verbetering.

De tweede significante verandering zien we in de earpads zelf, Deze hebben nu een aanzienlijk smallere dikte aan binnenzijde. Hierdoor is er in de earcup zelf meer ruimte voor je oor. Zelf heb ik een rechteroor dat enigszins naar buiten staat, en dat had werd door de vorige earpads naar binnen en zodoende tegen de binnenzijde van de cup geduwd. Hierdoor kon ik de MDR-1000X slechts enkele uren dragen voordat mijn oorschelp pijnlijk werd. De M3’s hebben dit probleem niet meer, mensen met grotere oorschelpen kunnen nu ook urenlang de headset dragen zonder issues. Bovendien is het materiaal van de pads enigszins aangepast, waarbij de pads zowel zachter als minder warm aanvoelen bij het dragen.

Niet zichtbaar, maar ook belangrijk is dat de headset enkele tientallen grammen lichter is geworden en dat deze minder klemt dan de vorige versie, wellicht een gevolg van het nieuwe draagprofiel. Hoewel dat bij bij de vorige versies ook geen groot issue was, zijn deze twee zaken wel degelijk weer een verbetering bij het langdurig dragen van de headset.

Active Noise Cancelling
Voordat de 1000X serie op de markt kwam was Bose met hun QC35 serie absoluut de koning van noise cancelling. Waar de eerste versie van de Sony nog kantje-boord gelijkwaardig was, is er sindsdien sprake van een duidelijke winst voor Sony. Dat komt zowel door de featureset van de ANC functie, alsmede door de prestaties en comfort daarvan.

Sony’s ANC komt in verschillende vormen, in tegenstelling tot de meeste andere headsets die enkel de ANC aan of uit kunnen zetten en in sommige gevallen via een app de hoeveelheid noise cancelling kunnen instellen. De Sony’s kunnen dat laatste ook en voegt daarbij de mogelijkheid toe om via de automatische detectie van je situatie de noise cancelling aan te passen. Zo heb je automatisch minder noise cancelling in een rustige kantooromgeving, dan in een volle treincoupé. Daarnaast heeft Sony een modus die “Ambient Noise” doorlaat maar wel de noise cancelling actief laat voor achtergrondgeluiden. Hierdoor kun je op het perron wel nog horen als er iets omgeroepen wordt, terwijl dit normaal weg zou vallen met ANC geactiveerd.

De meest opvallende feature blijft echter de “Quick Attention Mode” die je activeert door je hand over de rechter earcup te leggen. Doe je dit dan wordt je muziek zachter gezet en worden de microfoons aan buitenzijde (die normaliter gebruikt worden om te luisteren naar het omgevingsgeluid voor de ANC) doorgezet door de speakers, waardoor je omgeving te beluisteren valt. Wordt je dus plots aangesproken, of wil je een omroep horen in het vliegtuig, dan hoef je niet snel je headset van je hoofd te halen. Een zeer welkome toevoeging.

De huidige versie van de ANC van Sony is sinds deze versie weer wat beter gemaakt. Net als bij de vorige versie is de optimizer weer aanwezig die met wat klanken in de earpad de ANC afstemt op jouw hoofd en daarmee rekening houdt met het effect van je haar, of bijvoorbeeld de pootjes van je bril om zo de ANC licht aan te passen aan jouw situatie. Daarnaast meet de headset nu de atmosferische druk, en past de ANC aan als je in het vliegtuig boven de wolken zit. Hoewel het verschil met de MDR-1000X niet wereld groot is, is er wel een beduidende verbetering te merken.

Vergelijken we de headset rechtstreeks met de Bose QC35II’s, dan merken we wel een aanzienlijk verschil. Waarbij de eerste een duidelijke tegendruk op de oren geeft en bij het niet afspelen van geluid duidelijk suist, is daar bij de WH-1000XM3’s geen sprake van. Dat maakt de Sony ook uitstekend geschikt om puur alleen voor ANC te gebruiken, ter rust van bijvoorbeeld kantoorgeluiden, terwijl je nergens naar hoeft te luisteren. Bovendien lijkt de Sony aanzienlijk beter in het snel reageren op veranderende situaties, bijvoorbeeld als je deze draagt tijdens een wandeling. De QC35II’s laten dan aanzienlijk meer geluid van verkeer, werkzaamheden en ook wind door dan te merken is bij de XM3.

Geluidskwaliteit
Een ander aspect waar ANC headphones mee te maken hebben is een verminderde geluidskwaliteit t.o.v. andere headsets. Dit heeft alles te maken met de white noise productie die nodig is voor de noise cancelling. Dit werkt namelijk door het produceren van een tegengeluid dat gelijktijdig in je oor blaast met het omgevingsgeluid om deze zo te annuleren waardoor het je niet opvalt. Dit is ook de reden van eerder genoemde ervaring van druk op het oor. Het nadeel van deze ruis is dat het een negatief effect heeft op het geluid dat je wel wilt horen, zoals bastonen in je muziek.

Sony brengt met iedere versie van de headphones tot nu toe een verbetering aan het geluid mee, en dat is ook nu weer te merken. Met name op het gebied van bass is de M3 aanzienlijk sterker. Bovendien geeft de headset een veel voller geluid dan de voornaamste concurrent, de QC35II.

Dat laatste bereikt Sony met name door het gebruik van betere Bluetooth-codecs op Android, door ondersteuning van AptX-HD en Sony’s eigen LDAC, die beiden sinds Oreo standaard in Android ondersteund worden. Deze codecs geven een aanzienlijk hogere bitrate door aan de headset dan SBC en AAC, die deze headset uiteraard ook ondersteund, en tevens de enige zijn die eerder genoemde Bose’s ondersteund. Voor iPhone gebruikers maakt dat echter geen verschil, aangezien AAC het hoogste is wat door iOS ondersteund wordt.

Naast de codec heeft Sony ook nog een eigen upscaler ingebouwd in de vorm DSEE HX. Deze neemt naar eigen zeggen lagere kwaliteit streams -zoals SBC of AAC- en zet deze om naar een 24-bits stream. En hoewel dat laatste enigszins te betwijfelen valt, is er desalniettemin een duidelijk verschil in kwaliteit te horen tussen deze en een aantal andere ANC headsets. De Sony levert een gebalanceerde ervaring, die vooral bij moderne muziek uitblinkt. Er is ook een equalizer aanwezig die naar wens aan te passen is (daarover later meer), hoewel de standaardsetting voor mij persoonlijk meer dan volstaat.

De headphone heeft een drietal microfoons aan de linker earcup toegevoegd voor geluidsopname voor te bellen of te communiceren met de spraakassistent. Een test van een telefoongesprek leverde een acceptabele kwaliteit op, maar vooral met veel wind-geluid ben je nog steeds slecht te verstaan bij de tegenpartij. In dergelijke gevallen grijp ik nog steeds terug naar het afzetten van de headphones om het gesprek via de telefoon voort te zetten. In een kantoorsituatie is de kwaliteit echter van voldoende niveau.

Bediening en Aansluitingen
De M3 heeft slechts een tweetal fysieke knoppen. De eerste is een aan/uit-knop, die ook gebruikt wordt om Bluetooth pairing te starten of het batterijpercentage door te geven. De tweede is de ANC knop, die met een klik de “Ambient Noise” inschakelt, met een tweede de ANC uitzet en daarna de ANC weer inschakelt. Deze knop is via de App om te programmeren om de Google Assistent aan te roepen, deze geeft je de tijd door, eventuele afspraken, het weer, of leest je notificaties voor.

De muziekbediening gebeurt via een aanraakgevoelig oppervlakte op de rechter ear cup, dit is inmiddels een bekend fenomeen en werkt zoals je verwacht. Een keer tikken is play of pause, naar voren swipen is volgend nummer, achteren is vorig nummer, en naar boven en onder swipen (en vasthouden) is volume aanpassen. Bovendien kun je tikken en vasthouden om eerdergenoemde Google Assistant of Siri aan te roepen en opdrachten te geven. Dit is ook de earcup waar je de hierboven al beschreven “Quick Attention” mode activeert.

De rechter earpad heeft een USB Type-C aansluiting om de headset mee op te laden, een welkome nieuwe toevoeging, waar de vorige versies en de concurrentie nog veelal gebruikt maakt van Micro-USB aansluitingen. De linker earpad heeft een aansluiting voor een wired headphone connection met bijgeleverde kabel naar 3.5mm. Waar deze vroeger als resultaat had dat de ANC werd uitgeschakeld, is dat nu niet meer het geval. Je kan dus zowel de ANC gebruiken en de kabel gebruiken voor geluid. Dat is ook een voordeel voor de geluidskwaliteit, aangezien de ingebouwde DSEE HX dan ook wordt ingeschakeld, zet je de headphones uit dan klinkt het geluid behoorlijk minder vol.

Ten slotte vinden we onderhuids de linker earpad een NFC chip, om makkelijk te koppelen met je NFC-enabled Android device. Dit maakt zowel koppelen als wisselen van connectie een fluitje van een cent.

Feedback geeft de headphones met een combinatie van piepjes en stem. Een aardige mevrouw vertelt je dat “Bluetooth connected” is, of welke modus van ANC je inschakelt.

Batterijduur
Sony belooft net als bij de M2 wederom een batterijduur van ongeveer 30 uur en lijkt dit min of meer waar te maken. Met ANC ingeschakeld kwam ik bij mijn test net niet tot 28 uur luisteren. Iets lager dus dan aangegeven, maar nog steeds aanzienlijk meer dan de 20 uur die Bose en veel andere concurrenten leveren. Met ANC uitgeschakeld neemt de batterijduur nog eens tien uur toe.

Nog indrukwekkender is echter de laadsnelheid, de USB Type-C connector levert in tien minuten al vijf uur luistertijd op, en een volledig lege headset is binnen 3 uur tot 100% op te laden. Prima prestaties die er voor zorgen dat je eigenlijk zelden tot nooit zonder headset hoeft te zitten als je deze wilt gebruiken.

Bouwkwaliteit
De nieuwste versie van de 1000X brengt niet alleen een redesign op gebied van pasvorm met zich mee, de headset zelf is ook op belangrijke punten aangepast. Een veelgehoord minpunt van de eerste twee versies is dat het model erg veel kraakt, met name tijdens bewegen is dit duidelijk hoorbaar. Daar is bij de MK3 niets meer van te bekennen, alle kraakjes zijn geëlimineerd.

Ondanks dat gebruikt Sony nog steeds voornamelijk plastic voor de behuizing. De earcups hebben in plaats van nepleer nu een gladde kunstof buitenkant. Deze voelt prettig, en moet volgens Sony de gesture-bediening eenvoudiger maken. Ik kan dat laatste beamen, maar met de kanttekening dat ik geen problemen met het vorige materiaal had. Deze nieuwe versie is beduidend gevoeliger voor vingerafdrukken, in combinatie met de gestures dus wellicht niet de beste keuze.

De hoofdband is iets dikker en zachter geworden, waar de oude versie soms wat te hard op het hoofd duwde bij mensen die een strakke pasvorm prefereren, heeft de MK3 daar geen last meer van.

Een ander veelgehoord en significant probleem zat in de scharnieren bij de earcups, die men gebruikt om de koptelefoon op te vouwen (in bijvoorbeeld de case), deze scharnieren bestonden bij de vorige twee versies uit twee delen en bleken snel te breken. In deze nieuwe versie zijn andere scharnieren gebruikt die niet alleen veel vloeiender bewegen, maar bovendien een stuk sterker in elkaar lijken te zitten. De tijd zal leren of de verandering het probleem verhelpt, maar de eerste indruk is in ieder geval goed.

Opbergen
Sony levert een hardcase mee met de headset die al sinds de eerste versie ongeveer hetzelfde profiel heeft, plat met een pouch aan buitenzijde om eventueel een kabel in te plaatsen. Nieuw is ditmaal dat er geen nepleer meer gebruikt wordt, maar er een zachte buitenkant gebruikt wordt, die het geheel een stuk mooier en meer premium maakt.

De belangrijkste vernieuwing vinden we aan de binnenkant, waar de headset op dezelfde wijze als vroeger opgeborgen wordt (plat en ingevouwen), maar waar nu opbergvakjes zijn toegevoegd voor de AUX en USB Type-C kabel. Ook de vertrouwde vliegtuig-connector is weer aanwezig.

App
Sony levert een uitgebreide Headphone Connect app mee die op zowel Android als iOS dezelfde functionaliteit biedt. Wel moet opgemerkt worden dat er op iOS op moment van schrijven geen tabletversie van de app is, en deze in iPhone modus draait.

De App geeft je een hoop mogelijkheden tot het persoonlijk aanpassen van zowel de ANC als de geluidservaring. Je kan er de ANC optimizer starten, het niveau van de ANC aanpassen (of dit automatisch laten doen met Adaptive Sound Control). Je kan aangeven van waar je het geluid wilt laten komen (voren, achteren, zijkant, of gewoon normaal naast je oor). Er is een optie voor virtueel surround (Arena, Outdoor, etc.) en een equalizer die je zelf kunt instellen of in te stellen is op een van de vooraf gemaakte profielen (Zoals Bass Boost, Bright, etc.). Je kan hier ook de DSEE HX aan- of uitzetten.

Nadeel van de geluidsopties is echter wel dat deze enkel te gebruiken zijn bij SBC of AAC gebruik, en niet beschikbaar zijn als men van AptX of LDAC gebruik maakt. Ook dat is een optie in de App, waarbij je kan kiezen tussen “Priority on Sound Quality” (LDAC), of “Priority on Connection”, waarbij dat laatste nodig is als je veel last hebt van een wegvallende connectie door interferentie of afstand.

Ten slotte kun je in de app kiezen voor de werken van de fysieke ANC knop en deze omzetten naar Google Assistent en kun je instellen hoe lang de headset aan moet blijven als je geen muziek afspeelt, zowel voor het behouden van de batterij, of voor bijvoorbeeld het gebruiken van de headset puur alleen als noise-canceller zonder naar iets te luisteren.

Sony levert met de WH-1000XM3 haar absoluut beste ANC product tot nu toe af. De pluspunten van vorige versies zijn waar mogelijk weer wat verbeterd, maar belangrijker is dat alle kritiekpunten op de vorige versie met name op het punt van draagcomfort zijn aangepakt waardoor de afstand op de concurrentie steeds groter lijkt te worden. Stond Bose vroeger bekend als koning in dit segment, met Sony als dichte naaste, kan men daar nu zeker niet meer van spreken. Sony neemt inmiddels op alle fronten de leiding en maakt met deze headset alle beloften waar. De prijs is met 379,- aan de bovenkant binnen het segment, maar het verschil in kwaliteit is dat verschil m.i. zeker waard.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM3 (Zwart)?

Meer advertenties

Ik heb hem ook aangeschaft. En wat een geweldig ding. Op alle fronten flink verbeterd ten opzichte van de m2. Maar het eerste wat mij meteen opviel was het draagcomfort. En man, wat is die vooruit gegaan zeg. En dan had ik hem nog niet eens aangezet. Geluid en nc is flink omhoog geschroefd. Usb-c is een fijne toevoeging. Wat een fijn ding. Ben de prijs nu al weer vergeten, en is het helemaal waard. Fijne en nette review btw.

[Reactie gewijzigd door 4acesNL op 28 september 2018 09:01]

Dat lijkt me heel persoonlijk. Ik heb de XM2 (twee keer zelfs, in zwart en goud) en ik hoor geen verschil met de XM3. Na de eerste reviews was ik ook benieuwd naar de vernieuwde anc die nu ook stemmen en hoge tonen effectief zou wegfilteren, maar dat viel tegen. Draagcomfort is vooral anders, voor mij niet beter. De XM2 past mij perfect, beter dan de Bose zelfs, en de XM3 verbetert dat niet. Alleen het lagere gewicht was een duidelijk verschil. Irritant daarentegen vond ik dat de oorschelpen nu glad zijn aan de buitenkant. Voor de gesture control vind ik het ruwere oppervlak van de XM2 fijner.
Het is ook persoonlijk. De XM3 hebben voor mijn hoofd een fijner ontwerp. En qua geluid? Ik luister van vanaf 16-Bit / 44.1 kHz en omhoog kwaliteit met LDAC codec. Met Spotify hoor je idd weinig verschil.

Maar fijn dat de XM2 perfect voor je is. Het zijn immers geen goedkope aankopen. Dus juist fijn dat ie voor jou werkt. Het is ook gewoon nog steeds een top ding .
Kan je ook opladen en tegelijkertijd luisteren als je achter je PC zit ?
10 minuten opladen en dan weer 5 uur kunnen gebruiken, dan haal je even wat drinken, even naar de wc en dan kun je weer ;)

Deze staat al een tijdje op mijn wish list! Alleen die prijs....

[Reactie gewijzigd door themeparktommy op 26 september 2018 10:49]

Hij is qua prijs inderdaad niet de minste in het segment, maar tegelijkertijd kan ik ook niet zeggen dat de prijs niet verantwoord is in de kwaliteit en featureset, dus tsja. Als je het geld hebt, zijn er zeker slechtere dingen waar je het aan kunt besteden.
hij is idd niet goedkoop maar wel waard voor zijn geld!
Hij wordt weer weggeven bij een XZ3 abo, vrij snel zie je ze op mp te koop aangeboden worden. Zo heb ik ook voor weinig de MDR1000X gekocht (en nog steeds heel blij mee btw).
Alleen via de 3,5mm kabel, tijdens het laden kan je hem niet aanzetten.

Maar ik denk dat het niet zo'n probleem hoeft te zijn, aangezien je na 10 minuten laden al 5 uur kunt luisteren en je met de 30 uur niet zo heel snel zonder batterij komt te zitten.
Nee. Dat is nog steeds een probleem, opladen = uitgeschakeld.
Op de XM2 zette ik altijd de DSEE HX uit omdat dat voor een net wat crispier geluid zorgde, merk je dat nu ook met de XM3?
Crisper geluid? Nee, dat is niet mijn ervaring. Als DSEE HX aan staat merk ik vooral betere lage en hoge tonen, waardoor het geheel wat minder vlak klinkt. Volgens mij is er echter niet veel veranderd aan de DSEE HX processing, dus mijn vermoeden is dat je ervaring bij de M3 gelijk is aan de M2.

Maar voor zover ik kan zien wordt DSEE HX niet gebruikt als je met LDAC of AptX HD verbonden bent, daarom wordt in de app ook gesproken van "Auto" en "Off", het is wel duidelijk merkbaar op AAC. Maar zoals gezegd, geluid blijft persoonlijk smaak en ook afhankelijk van het soort muziek dat je luistert.

Sony zegt zelf overigens het volgende:
You can use the DSEE HX setting while playing a Hi-Res audio file, but there's no effect on the audio quality.
Ja met crispier bedoelde ik dat bij dezelfde geluidssterkte meer hoorde als de DSEE HX uitstond... en idd vooral bij AAC is het merkbaar het verschil.

En idd het is een persoonlijke beleving ;-)

Zoals ik het zo zie is het qua geluid hetzelfde gebleven tov de XM2?
Ik heb geen M2, dus ik kan er zelf geen uitspraken over doen, ik heb wel MDR-1000X en QC35II en t.o.v. die eerste is er sprake van een lichte vooruitgang, met name qua bass. Als ik de bezitters van de M2 mag geloven, is de M3 wel degelijk een vooruitgang qua geluid.
Als je AAC gebruikt, dan is het idd beter om DSEE HX uit te hebben staan (in mijn ervaring).
Kwestie van smaak; ik heb een M2 op een iPhone SE met AAC en heb het meestal wel aan, het geeft een wat zachter hoog. Zet ik 'm aan dan krijg ik iets indringender hoog, maar ik kan me heel goed voorstellen dat sommigen daaraan de voorkeur geven. Ik gebruik de M2 meestal in het OV en luister dan ambient electronisch, bij pop vind ik dat wat 'crispier' (herkenbare term) soms wel aangenaam.

Dank voor de review, zeer informatief.
Fijne review met veel informatie. Ik heb toevallig een paar weken geleden de MX2 gekocht. En ben er erg tevreden over. Ik ben alleen 1 van de few die last krijgt van ANC en ik word en duizelig en misselijk van. Maar het geluid in de headset is echt super goed.
Thanks.

Doorgaans gaat duizeligheid en misselijkheid weg nadat je gewend raakt aan ANC, dus hopelijk geldt voor jou hetzelfde. Het beste kun je in kleine bursts met ANC luisteren, met een beetje geluk bouw je zo je weerstand een beetje op en raak je gewend aan het tegengeluid zodat je hersenen niet zo gedesoriënteerd meer raken.
Ja klopt, ben het een beetje aan het trainen. Ik word al zeeziek op de boot naar Texel ben er gewoon niet voor gemaakt maar goed het geluid maakt veel goed. Jammer dat er nu een MX3 is maar goed dat zal je altijd zien.
Niet druk over maken en lekker relaxed haasje over blijven doen; als over een paar jaar onze M2 uit elkaar valt hebben wij de M5, en die wordt vast nog beter. succes met wennen. je schijnt overigens in de app (die ik eigenlijk maar heel weinig gebruik) de mate van NC te kunnen aanpassen, misschien kun je daarmee je weerstand opbouwen?
Ja heb daar wat dingen veranderd om te testen inderdaad. Maar goed het zal misschien even duren maar ik wen er vanzelf wel aan. Ik word echt blij als ik dat ding opzet wat een geluid.
Mooie complete review, dank!

Hoe zit het met koppelen van meerdere Bluetooth bronnen? Ik meen gelezen te hebben dat je bij wisselen steeds opnieuw moet pairen?
Pairen hoeft maar één keer. Wisselen kan met als pairen via NFC of door de verbinding te verbreken met de bestaande connectie en dan te verbinden met de andere.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 1 oktober 2018 12:23]

Is het ook mogelijk om meerdere verbindingen tegelijkertijd te hebben? Zo luister ik muziek via m'n laptop maar kan ik tegelijkertijd een telefoontje aannemen om m'n Bose.
Was destijds het belangrijkste verschil dat ik tussen Sony en Bose zag, Mijn XM2 kan er maar 1 tegelijk hebben. De Bose zat bij mij echter niet lekker, dus ben toch maar voor de Sony gegaan.
Bedankt voor deze duidelijke en uitgebreide review! Heel netjes gedaan
Super fijne review! Ik heb momenteel zelf de Sennheiser PXC 550 die ook super bevalt :) Maar deze Sony zou momenteel mijn eerste keuze zijn als ik in de markt was voor een nieuwe headset.

ANC is mijn grootste vriend in piepende trams met mensen d'r in die hun muziek via hun telefoonspeakertjes beluisteren, maar ook in het vliegtuig. Zelfs zonder muziek is dat een verschil van dag en nacht; soms letterlijk, zonder ANC kom ik niet meer aan slapen toe :z

Ik kan het iedereen aanraden. Een Bluetooth hoge kwaliteit headset met ANC zou voor iedereen een prettige toevoeging zijn in het leven. Op het werk, thuis, onderweg (OV), of gewoon tijdens de winter als oorwarmers :+

Anyway, mooie review dus. Ik gebruik hem om anderen te adviseren :) Dus thanks!
Dank je voor een goeie review. Ik was al aan het twijfelen tussen de bose en de XM2 tot ik hier de XM3 zag. Na alle overwegingen heb ik vandaag bij MM gehaald. Ondanks de prijs is het een super koptelefoon. Snel wat instellingen aangepast en hij doet precies wat ik wilde.
Fijne, uitgebreide review. ik mis alleen info over de geluidskwaliteit bij klassieke muziek. Zo las ik bij reviews van de PXC550 dat die wat zwaardere bas had - en in de praktijk bleek dat bij klassiek een voor mij onverteerbaar slechte kwaliteit op te leveren. Ik hou van clean geluid bij klassiek, zoals je krijgt bij Grado koptelefoons. Zit ik dan toch goed bij Sony, of is de QC35II dan beter?
Kun je deze headphones ook gebruiken als je 0 latency wilt? Bijv bij muziek maken via iPad of via de computer.
Er bestaat geen BT zonder latency, dus nee, tenzij je de kabel gebruikt en als je dat doet zijn er goedkopere en/of beter klinkende opties.