Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty US) Review

yannickie111 28 maart 2010, laatste update op 28 maart 2010, 6.450 views

Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty US)

Pluspunten

• Achtergrondverlichting
  • macrotoetsen
  • USB-aansluiting enz achterop
  • geweldige gameprestaties

Minpunten

• nog geen!

Logitech G110 banner

Logitech G110 doos

Waarom deze aankoop?
Ik gebruikte eerst een draadloze set (de Logitech EX110) dat is een heel simpel setje, wat leuk is om gewoon mee te internetten en brieven mee te tikken.
In het begin ging gamen met die set ook nog wel, maar ik kwam er steeds meer achter dat hij begon te haperen, dus als je loopt dan loop je met schokken, en da's niet handig in een potje CoD online;)
Ik weet niet of dit aan mij ligt, dus dat ik steeds meereisender werd, of dat het toetsenbord steeds slechter werd.
Maar het gamen ging in ieder geval niet meer lekker, dus maar op zoek naar een nieuw toetsenbord (en muis).
Na dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1397029 ben ik uitgekomen bij de Logitech G110 als toetsenbord en als muis de Logitech G500.
Door dat topic was ik erachter gekomen dat ik in ieder geval geen draadloos meer moest nemen, om te gamen.

Bouwkwaliteit
Hier begin ik mee.
De bouwkaliteit van dit toetsenbord is gewoon echt super (ik heb hem pas een paar dagen, maar hij voelt echt superdegelijk aan)
De toetsen typen veel stiller dan van mijn EX 110, en voelen ook heel stevig en duurzaam aan.
Hij weegt 1.6KG (volgens de doos), dat vind ik best veel voor een toetsenbord, maar daar krijg je wel een zeer hoogwaardig product voor terug!

Functionaliteit
Ook de functionaliteit van dit toetsenbord vind ik echt geweldig!
Het toetsenbord zit vol met handige snufjes.

De achtergrondverlichting
De achtergrondverlichting, die had mijn vorige toetsenbord niet (wat natuurlijk logisch is voor een draadloos toetsenbord). Maar ik vind het een heel groot voordeel dat dit toetsenbord het wel heeft.
Zo kun je 's avonds/ 's nachts gaan zitten gamen, met alleen je beeldscherm en je toetsenbord aan, dat is echt vet!
Je kunt de achtergrondverlichting verschillende kleuren geven, helaas niet alle kleuren (wat wel kan bij de (duurdere) G19), maar je kunt kiezen uit rood en blauw.
Ook kun je ze mixen, dus paars e.d.
Hier wat foto's van de verlichting.

Rood
Logitech G110 verlichting rood

Blauw
Logitech G110 verlichting blauw

Paars (kun je dus verschillde kleuren paars mee maken)
Logitech G110 verlichting paars

De Macrotoetsen
Logitech G110 macrotoetsen
Je hebt 12 macrotoetsen (G1 t/m G12) en 3 pagina's M1, M2 en M3.
Je kun elke toets dus 3 functies geven, in totaal dus 36 extra knoppen!
Verder kan ik nog niet veel over de macrotoetsen zeggen, die moet ik zelf nog een beetje gaan ontdekken.
Maar je kunt ze heel verschillend gebruiken.
Je kunt ze heel simpel, 1 knop geven, dus bijvoorbeeld: je gebruikt heel vaak een e met een accent, die kun je onder 1 toets zetten.
Maar je kunt ook heel complexe macro's toewijzen, maar zoals ik al had gezegd, moet ik daar nog achter komen, later komt daar nog een keer een updat over.

De mediakoppen
Logitech G110 mediaknoppen
Ook over de mediaknoppen ben ik zeer te spreken.
Mijn oude toetsenbord had deze ook al, maar toch zijn ze op dit toetsenbord net iets anders.
Er is een play/pause knop, een stop knop, een volgend/vorigeknop.
Om het volume te regelen is er een muteknop, en een knop om het geluid harder en zachter te zetten. Dit is geen gewone knop, maar meer een rol.
Deze gebruik ik niet echt, want ik stel het volume in op mijn Z-5500 controlpod, die 10 cm verderop staat.

USB-aansluiting en microfoonaansluiting
Logitech G110 USB
De G110 beschikt over verschillende aansluitingen.
Achterop het toetsenbord zit:
• Een USB-aansluiting, is handig om je telefoon mee op te laden, of een USB stick in te duwen.
• Een koptelefoon aansluitng, spreekt voor zich lijkt me, kun je een hoofdtelefoon op aansluiten, heb ik nog niet gebruikt, zit er 1 voor op mijn pc, 1 op mijn Z-5500 en 1 op mijn toetsenbord, en ik heb maar 1 hoofd(telefoon);)
• Een microfoonaansluiting, voor een microfoon, nog niet gebruikt, microfoon zit in mijn webcam.

Kabelmanagement
Logtech G110 onderkant
Onderop het toetsenbord zitten wat sleuven, om kabels in weg te werken, wat daar precies de bedoeling van is, snap ik niet;)
Ook zie je op de foto dat je de polssteun lost kunt halen.

Drivers en ondersteuning
Bij het toetsenbord zit een cd met software, maar als tweaker laat je die natuurlijk lekker voor wat het is en google je even, zodat je zeker weet dat je de nieuweste versie hebt.
Voor dit toetsenbord is natuurlijk de nodige software nodig, vooral om de macrtoetsen in te stellen.
Logitech Macrotoetsen software
Zoals je ziet staan alle macrotoetsen (op 1 na) nog allemaal niet toegewezen. Hier ben ik nog niet aan toegekomen, en dat moet ik nog uit gaan zoeken.
Je kunt met deze software wel alles heel makkelijk instellen.

Ik ben zeer tevreden met dit toetsenbord, en ik ben blij dat ik geen draadloze heb genomen!
Dit is het eerste lange stuk tekst dat ik op deze ramplank heb getikt, en hij tikt lekker!
Ik heb er al wel mee gegamed, en dat gaat ooksuper, dus echt een aanrader!
De prijs vind ik best hoog voor een toetsenbord, maar als je kijkt naar wat je er voor krijgt, dan is dit toetsenbord zijn pijs zeker waard!
Als je alleen wat internet en briegjes tikt, is dit toetsenbord overkill, maar als je echt wilt gamen, kun je bijna niet om een toetsenbord als dit heen!

Zijn er nog tips voor verbeteringen, of vragen, plaats ze he=ieronder, ik ben benieuwd:)

Heb jij ook een Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty US)?

Mooie review, ik zit zelf te denken aan een nieuw toetsenbord. De mijne word ook al oud en word stroever enzo, maarja eerst even een nieuwe muis :P

Is deze overigens ook te verkrijgen in US layout? :o

anyway, 4,5* :D veel plaatjes geen overkill aan text.
-0,5 wegens iets wat onscherpe fotos enzo :P

[Reactie gewijzigd door WeedTiger op 21 april 2010 20:08]

dank je, 4.5* is dat 4 of 5? :+

en de onscherpe foto's ligt aan mijn telefoon, had geen zin om een fototoestel te zoeken en ook nog een kabeltje naar mijn pc :P

dit toetsenbord is te verkrijgen met een
QWERTY-indeling pricewatch: Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty)
QWERTZ-indeling pricewatch: Logitech G110 Gaming keyboard (Qwertz)
AZERTY-indeling pricewatch: Logitech G110 Gaming Keyboard (Azerty)

lijkt me keuze genoeg :)
Ok je hebt me overtuigd :) ik ga het deze week halen :D
Ga je echt geen spijt vam krijgen!

En nee, ik krijg geen X procenten van de producten van Logitech die ik iemand aanraad ;)
Goeie review, ik kan wel een minpunt noemen en dat is dat de linker shift knop iets te klein is voor mij(maar dat went wel). Voor de rest is het een heel goed ding!
Ben altijd gewoon geweest van 'normale' toetsenborden te gebruiken voor werk en gamen, als je dan een bordje voor je krijgt met die extra knoppen links, dan doe je alles verkeerd, ik toch, omdat ik zo gewoon ben van pink op zijkant te houden en vingers in positie te hebben voor Alt-Tab, nu is alles precies paar regels opgeschoven :)

Voor de rest goed bordje, slaat goed aan, voelt redelijk stevig aan en doet wat het moet doen voor een redelijke prijs tov die lcd scherm bordjes.

Shift is inderdaad nogal klein.
@ de 2 posts hierboven: ja, de shift is redelijk klein, maar daar was ik al aan gewend, mijn oude toetsenbord had dat ook. (iets van logitech denk ik)
Een schermpje op een toetsenbord zie ik het nut niet van in;)
En die extra knoppen links, dat deed ik eerst ook fout, maar nu na een paar dagen, ben ik er al aan gewend.

P.s: Wat moet ik nog aan mijn review verebeteren om 4* in plaats van 3* te krijgen? Ik probeer het bij iedere review weer, maar het lukt steeds niet :'(
Ook nog even dit voor de G toetsen:

Je kunt heel makkelijk (een) toets(en) verwijzen naar de G-knoppen. Je hebt namelijk de knop MR (naast M1, M2, en M3).

Druk 1x op MR, dan de gewenste G toets, en dan de gewenste knop(combinatie).
Dit is erg handig voor bijvoorbeeld in Battlefield 2!
Je stelt in: 2e seat, C4 pakken, detonate.

Ikzelf heb ook de G110, net 4 dagen. Ik ben er ook enorm tevreden mee!

Wat je ook kan vertellen:
Er zit een Windows-uitschakelknop op. Plaatje
Deze toets schakelt de Windows toets uit, waarmee je de Startbalk opent. Deze schakelt ook de rechtermuisknop-toets uit op het toetsenbord.

Als je een headset in het toetsenbord stopt, dan heb je ook nog een knop om die te muten. Die knoppen zie je ook op het plaatje, een Headset-muteknop, en een Microphone-muteknop (groen en roze ;) )
Ikzelf heb trouwens een 5.1 headset, dus ik heb niks aan die aansluiting, want ik heb meer dan 2 stekkertjes nodig.

Als je het toetsenbord net hebt, dan is het even wennen waar de toetsen zitten. Je drukt de hele tijd op G5 ipv. Shift, en je zit de hele tijd op de verkeerde letters. Dit went gelukkig erg snel, en na een paar daagjes kan je niet meer op een ander toetsenbord typen!

Verder een goeie review, ik geef je 3,5* (=4*), want hij is niet enorm uitgebreid.
dan kan je op de G5 toets de shift zetten :+

Verder is het een nette review.

Dat Kabelmanagement is bedoelt voor het wegwerken van de headsetkabels, of de kabel van je muis. Je kan nameljk de muis ook via je toetsenbord verbinden met de pc. zo kan je de kabels een beetje opruimen
@ R3NCON: ja, misschien als ik nog zin heb, ga ik hem nog uitbreiden.
Die functies had ik ook al gevonden;)
Wat heb je trouwens aan een 5.1 headset? Je hebt toch maar 2 oren? En ze zitten dicht bij elkaar...

@ brillsmurfffje: ja, Gtoetsen kun je zelf instellen, wel beetje omslagtig om er shift van te maken ;)

En kabelmanagement snap ik dat het daarvoor is, maar mijn muis zit gewoon in mijn pc, en als ik mijn telefoon er een keer aanhang ga ik echt niet meteen de kabels wegwerken :Y)
goeie review
ik wil m zelf ook kopen als ik geld heb eerst wilde ik er een van medion maar die gaf niet genoeg licht door de toetsen en deze heeft ook licht op de toetsen
Heeft iemand hier op Tweaker de USA versie V001 (als ik het goed heb)
de versie waar de linker shit knop lang is en de enter knop klein( 1 regel)

zo ja, WAAR oh WAAR heb je die gehaald?
ik heb het bij verschillende winkels geprobeerd maar allemaal hebben ze een kleine shift =/

Gr. wuswug