Fibaro Single Switch (Apple HomeKit)

Specificaties 1x Schakelaar (Multi prot.) - Bekijk alle specificaties

Fibaro Single Switch (Apple HomeKit) Review

Wouter-KaBouTeR935 14 september 2018, 698 views Product gekocht

Fibaro Single Switch (Apple HomeKit)

Conclusie: goed product, dat wel enige elektra kennis en onderdelen vereist om te installeren.

Pluspunten

• Schakelen via homekit werkt perfect (nog geen problemen na 1 week gebruik)
  • aansluiten relatief makkelijk (kennis van electra wel vereist)

Minpunten

• Benodigde 2 extra draden niet meegeleverd
  • Aansluitingen draden zijn wat ondiep
  • Nuldraad vereist
  • uitzetten via homekit = 2 keer fysiek schakelen om aan te zetten
  • bizar grote verpakking
  • Kastje is wat dik voor plafond/contactdoos

Kwaliteit Score: 5
Na enthousiast gebruik van de Fibaro wall plug wilde ik ook de plafondlamp aansluiten op HomeKit. Hiervoor is dit product ideaal.

Bij aankomst zag ik dat de verpakking wel extreem groot is voor het product, het zou ook door de brievenbus moeten passen in een kleinere verpakking.

Desalniettemin snel uitgepakt en meteen aan de slag gegaan om de FIBARO Single Switch aan te sluiten op mijn HomeKit omgeving. De gebruiksaanwijzing toont dat een nuldraad, een fasedraad en een schakeldraad vereist zijn. Dit betekent dat je de FIBARO Single Switch niet achter de gemiddelde Nederlandse wandschakelaar kan zetten (waar alleen een fasedraad en (1 of 2) schakeldraden aanwezig zijn (en geen nuldraad). De locatie voor de FIBARO Single Switch is dus achter de lamp. Voor de installatie (zet de stroom uit!) had ik 2 extra draden nodig: korte blauwe nuldraad en korte bruine schakeldraad (in de bouwmarkt verkrijgbaar). Hiermee kon ik de FIBARO Switch volgens het bijgeleverde schema aansluiten. Het was even proppen om het relatief dikke kastje achter de lamp in de plafonddoos te krijgen.

Nadat aanzetten van de stroom werkt de analoge schakelaar op de muur direct. Eventueel een paar keer heen en weer schakelen zodat de FIBARO Single Switch weet wat aan en uit is. Uitzetten met Homekit, betekent wel dat je soms 2x moet schakelen om de lamp met de fysieke schakelaar aan te kunnen zetten.

Koppelen met HomeKit ging soepel (code aan de achterzijde van de gebruiksaanwijzing scannen) en hierna kon ik direct de lamp met Siri bedienen. Top!

Heb jij ook een Fibaro Single Switch (Apple HomeKit)?

Hey! Vervang de ouderwetse 2-standen schakelaar door een impuls schakelaar!
Dan werkt aan/uit zonder 2x schakelen!
Had ik inmiddels gedaan. Dank voor de tip!