Microsoft Windows 7 Ultimate (NL OEM 64bit) Review

Hunterking 24 maart 2010, laatste update op 24 maart 2010, 5.509 views

Microsoft Windows 7 Ultimate (NL OEM 64bit)

Pluspunten

• Snel
  • Betrouwbaar
  • Heel makkelijk te installeren
  • Vol met opties

Minpunten

• Standaard instellingen zijn voor blinden en slecht ziende, maar dat is natuurlijk niet een echt nadeel.

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 5
Eindelijk Windows 7

Ik ben een uur 1 Windows 7 gebruiker gezien ik de RC al sinds vorig jaar heb gebruikt. Toen was ik tevreden en nu met 7 Ultimate x64 ook nog steeds. Waarom? Dat beschrjif ik hieronder.

Ik heb deze Windows versie op het volgende systeem ge´nstalleerd:
Asus P6t Deluxe V2
OCZ hex kit 12GB
Intel Core i7 920
XFX Nvidia GTX295
1x Samsung 750GB HDD S-ata
3x Samsung 1TB HDD S-ata
Sony KDL-52w5500

Installatie
Bij het startenvan de installatie vanaf CD krijg je de keuze om geavanceerd te installeren en dat doen we natuurlijk. Even de oude systeemdisk (750GB) dedicated Windows 7 OS disk maken en installeren maar.
Wanneer je denk dat snel het juiste woord is heb je het mis. Het zijn namelijk 2 woorden die de installatie van deze Windows versie omschijven; "Heel" en "Snel". Binnen 12 minuten had ik de desktop voor mijn neus met alle drivers van mijn gehele systeem ge´nstalleerd en wel en dat is inclusief het herkennen van mijn TV. Ik kan nu rustig het onderhoudscentum openen en de reseterende 1 "kritische" update downloaden :9. Kritisch staat tussen haakjes, omdat het de browserkeuze is. Na dit gedaan te hebben moet ik Windows 7 nog even aan mijn gebruikers eisen instellen.

Windows 7 Ultimate instellen
Ik ben denk ik een van de weinigen die niet van de standaard instelling voor slechtziende en blinden houd die je voorgeschoteld krijgt van Microsoft. Dan heb ik het over de enorme icoonen en taakbalkknoppen. Die gaan meteen naar klein, niet combineren en altijd alles laten zien instellingen. Dit is natuurlijk zo gepiept. Dan wil ik nog "veilig" het internet op (zover dat kan tegenwoordig) en downloaden we de Free AVG antivirus software. Deze installeert perfect onder de x64 versie van Ultimate.

Beetje de achtergrond instellen en natuurlijk het prestatieniveau (energiebeheer) op hoog zetten. leuke screensaver aanzetten (mooie linten) en dan even de prestatie van mijn machine laten bepalen door het prestatiecentrum van Windows 7. Gelukkig een 7,9 (zonder HDD score).

Draait het?
En of het draait. Ik ben van mening dat de boys van Microsoft een zeer mooi en degelijk product hebben afgeleverd. Natuurlijk kunnen we altijd klagen over de kleine dingen die we eigenlijk nooit gebruiken, maar toch over willen zeuren. Doen we hier toch even niet, want het enige "probleem" dat ik tegenkwam was het niet lekker functioneren van de 64 bit browser... mja, dan hebben we altijd nog de wel snel draaiende IE8 32 bit. Dan nog alle Adobe productjes installeren en die draaien ook netjes. Dan even de Codecs installeren en natuurlijk even WMP starten. Loopt allemaal netjes. Echter wil ik natuurlijk Media Center gebruiken. Deze haalt alle mediabestanden en plaatjes binnen in zijn archief en zet ze mooi overzichtelijk neer. Ook TV is hier mooi in te stellen en je kan hem zelf de zenders laten zoeken. Perfect en het loopt allemaal mooi.

Extraatjes
Het is erg leuk spelen met Windows 7. Bijvoorbeeld Windowstoets+TAB geeft je een mooi alternatief voor ALT+TAB. je kan alle inhoud vanhet scherm dan zien als je er doorheen flipt. Zelfs de actieve inhoud (film) speelt in deze schermpjes door.

Ook Aero Peak is leuk en handig. Wanneer je je schermen op de taakbalk mousehovert (mooi woord he?!) dan komt er een previewschempje naar boven die de inhoud van het scherm laat zien. Dan heb je nog naast de klok een stuk op de taakbalk dat er voor zorgt dat alle schermen doorzichtig worden en je de desktop kan zien.

Compatible?
Ja. Dat is kort he? Eigenlijk ben ik nog niets tegen gekomen dat niet compatible is... Nu heb ik ook het een en ander aan nieuw spul staan, maar ook de oudere software werkt mooi. Nu wist ik dat al vanuit de RC natuurlijk, maar deze final version doet dat nog steeds heel netjes. Ik gebruik de pc voor games, grafisch ontwerp en muziek maken. Alle software draait perfect. Echter was mijn oude Music Maker niet helemaal blij met Windows 7 x64, maar daar hebben we dan de XP mode (optional download) voor. Dit werkt perfect overigens en is leuk om te gebruiken. Downloaden, pc of pc's aanmaken en starten... Wanneer het je niet bevalt kan je ze gewoon vernietigen.

Het is alles en meer dan ik verwacht van een OS. Het is snel, biedt mij alle mogelijkheden tot aanpassing en ook erg makkelijk in het gebruik. Alle games draaien en ook de software voor grafisch ontwerp (Photoshop, 3Dmax) draait top.

Installatiegemak: 10
Snelheid: 10
Mogelijkheden: 10
Compatible: 9

Edit: Heb er nu Screens van de Prestatie Index bijgevoegd. Ook een met de datum van vandaag voor de sceptische onder ons. Tevens een Foto van mijn opstelling toen ik mijn tv net binnen had (afgelopen maand).

Heb jij ook een Microsoft Windows 7 Ultimate (NL OEM 64bit)?

Reviews door de redactie

Niet zo'n beste review.

Ik zie niet naar voren komen waarom Windows 7 stabiel is. Is dit omdat het 1 uur na de installatie nog niet is vastgelopen? Hoe draait het systeem na 1 jaar intensief gebruik? Hoe zit het met backup utilities? Wat als je moederbord komt te overlijden en je kan alleen een mobo vinden met een andere chipset, geeft Windows 7 dan geen BSOD meer zoals zijn voorgangers wel deden, etc?

Wat biedt Windows 7 aan functionaliteit dat het een score van 5/5 verdient? Wat voor software wordt er meegeinstalleerd die het OS zo speciaal maakt?

Hetzelfde voor de prestaties, alweer een 5/5. Heb je de prestaties vergeleken met een ander OS op je PC of met andere hardwareconfiguraties die W7 draaien? Zo niet, hoe kun je dan bepalen dat jouw systeem in verhouding goed presteert?

En tot slot, wat maakt W7 zo gebruiksvriendelijk? Is het de codecs die niet meegeleverd worden, de anti virus software die apart geinstalleerd moet worden, het gebrek aan goede audio, foto- en videobewerkingsprogramma's, het niet herkennen en zelfs niet kunnen openen van de meeste bestandsformaten (MIME), de gebrekkige plain text editors zoals Notepad en Wordpad die al 10 jaar niet zijn veranderd?

Uit mijn reactie kun je herleiden dat ik niet zo'n fan van Windows 7 ben omdat ik dit OS zie als Windows 2000 met een paar kleine updates en een opgefriste grafische schil. Daarom hoor ik graag van jullie wat W7 nu zo speciaal maakt.
Spijtig om te zien dat je de review niets vind.

Zoals je kan zien heb ik deze retail versie icm mijn systeem vanaf februari. Gezien ik goede hardware koop ga ik er niet vanuit dat ik binnen 1 maand de "gelegenheid" krijg om te testen wat Windows doet na het wisselen van een defect moederbord.

En inderdaad is deze score gebaseerd op mijn gebruikerservaring van 1 maand met de retailversie, maar de RC heeft bij mij bijna 1 jaar gedraaid en daar is ook helemaal niets mis mee gegaan.

Daarnaast ben ik niet iemand die verwacht van een product dat het 100% (perfect) is. Ik heb nog nooit iets gekocht dat perfect is. Dat er geen virusscanneer word meegeinstalleerd vind ik bijvoorbeeld helemaal niet erg, want ik wil er zelf een kiezen. Codecs wil je ook zelf kiezen naar mijn idee, maar zijn met Windows Media player toch ook al niet echt nodig. Deze speelt namelijk heel veel zelf al af.

Jij noemt het gebrek aan goede audio, foto- en videobewerkingssoftware, maar ik dacht nu net dat jij met je opmerking aan wilde halen dat mijn scores, bestempeld als "zeer goed/ 5/5", zo subjectief en slecht onderbouwd zijn dat je daar niets mee kan. Wat moeten wij goede multimedia-bewerkingssoftware vinden dan volgens jou? Verwacht jij dat er Photoshop meegeinstalleerd word met Windows 7?

Wat wil je met een plain text editor? ls iets al 10 jaar draait geld "If it aint broke, don't fix it" in mijn mening. Mocht jij voor werk, hobby of wat anders een uitgebreide plain text editor nodig hebben dan geld daar hetzelfde voor als voor het Photoshop voorbeeld denk ik. Zelf aanschaffen. Dan heb je de keuze en kan je ook zelf bepalen of je er het "zeer goed" label op wilt plakken.

Ik denk dat het te makkelijk is om alles wat je voorgeschoteld krijgt van Windows 7 te bestempelen met "Ik ben er geen fan van". Het is voor de normale alsmede de geavanceerde gebruiker een goed pakket dat veel mogelijkheden bied zonder dat je er veel verstand van hoeft te hebben.

Ik probeer enkel een gebruikerservaring weer te geven welke ik heb met een (voor mij) zeer goed product. Er is veel verbeterd vanaf XP en ook Vista naar mijn mening. Zoals ik al aangaf ben ik nog niets tegen gekomen dat niet compatible is en ook nog geen 1 keer een BSOD gehad, vastloper van Windows 7 en/of ernstige beperkingen in ruim een jaar (intensief gebruik van) Windows 7 (RC+Retail). Dus ik denk dat ik n.a.v. mijn ervaring dan mag spreken van een goed, stabiel en gebruiksvriendelijk product.

En na dit alles blijft buiten kijf staan dat jij als consument nog steeds niet verplicht bent Windows 7 te kopen hoor. En dat raad ik jou dan ook niet aan gezien het wantrouwen in het product, want het kan je dan wel eens verrassen en je wereld op zijn kop zetten ;)
Hm, heb jij een screenshotje van je prestatiecentrum scores? Met een normale Sata schijf daar een 7,9 halen lijkt mij onwaarschijnlijk.. Dat haal ik met een raptor ook niet. Niet dat ik veel waarde hecht aan dat Windows Presetatie ding, maar ik wil je wel graag die claim zien onderbouwen..
Ben ik met je eens, je harde schijf heeft waarschijnlijk een 5,9 ofzoiets gehaald.
En haalt die Core i7 wel een 7,9?
Normale schijven* heb ik nog nooit boven de 5,9 gezien.

* Lees: conventionele schijven met platters, dus geen solid state disks.

edit @ onder: nee.

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 24 maart 2010 13:41]

Nu dan. Bij deze de screenshots van de Prestatie Index en van mijn bureablad.
Krijg meteen met de zweep zie ik. Ja mijn i7 haalt 7,9 omdat ik die heb OC naar 4,2Ghz, mijn GTX295 haalt dat ook en mijn HDD haalt inderdaad een "magere" 6,7. Welke de score, die op het laagtse cijfer is gebaseerd, dan niet op een 7,9 zet nee. Gezien ik die HDD prestatie zelfs bij een SSD niet op 7,9 heb zien staan ga ik uit van mijn andere componenten... die geven mij een 7,9. Inderdaad hoeft er niet zoveel waarde gehecht te worden aan de Windows prestatiemeter, maar vond het leuk om even te kijken...

Wel geleerd nu dat ik dat dan op Tweakers niet mag posten :9...
Woha gaaf systeem inderdaad. Qua review ben ik het geheel met je eens, ik heb sinds kort hetzelfde OS (Q6600, 4 gig) , overgestapt van vista x64. Dat was een verschrikking en gelukkig is dit nu opgelost.
Ook staat het OS (maar dan 32 bit) op mijn netbook (1,66ghz + 1gig) en daar werkt het ook perfect, voor mijn gevoel dezelfde prestaties als winXP (zelfs met aero aan).
Dat is zeker een compliment voor Microsoft en voor mij hebben ze vista helemaal goed gemaakt.
En wat was er zo een verschrikking aan vista 64bit dan? Wat zijn je hoofdredenen geweest om naar w7 over te stappen van vista?
het is nogal een duur systeem lijkt mij. ben je niet een beetje aan het patsen nu?:D
Post eens een screen van de Prestatie index
Als dit niet zo is mijn excuses voor mijn opmerking
Ik zie alleen maar een gebruiker die blij met zijn leuke systeem is en ons daarin wil laten delen. :)

Tja het zit natuurlijk in de cultuur van NL dat we niet trots mogen zijn op dure dingen :+
|:( Geen idee dat er zoveel waarde aan gehecht werd hier. Ik zit nu op mijn werk en heb de PI niet bij de hand, maar zal thuis voor ieders vermaakt wat screenshots hier neerzetten van de PI en specs...

En nee hoor, ben niet aan het patsen ;). Als ik er niets bij had gezet had ik van de tweakers de vraag gehad: "Waar draait het op?". Denk je ook niet :P? Ben er wel trots op hoor...
Windows Prestatie Index interesseert mij bijzonder weinig. Ik vond het alleen wel grappig dat je het er zo expliciet bijpost en het naar mijn mening niet juist kan zijn omdat het op mijn i7 systeem ook niet zo is.

Verder heb je zeker wel een nette review en een net systeem hoor.
ok als je echt dat systeem hebt dan echt dik respect voor jou lijkt me echt een geweldig systeem :D