Samsung Galaxy Watch (42mm) Zwart (Zwart) - Reviews

Specificaties Android, iOS compatibel en 49g - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Watch (42mm) Zwart (Zwart) Review

Guusd 9 september 2018, laatste update op 10 september 2018, 3.641 views Product gekocht

Samsung Galaxy Watch (42mm) Zwart (Zwart)

Pluspunten

• mooi scherm
  • Tizen werkt soepel

Minpunten

• accuduur (max. 2 dagen)
  • weinig te tweaken
  • fitness functionaliteit niet uit te zetten

Mijn Pebble steel vertoonde al langere tijd kuren (tear screen) en ik was toevallig in september jarig :). Genoeg reden voor een nieuwe smartwacht. Voor de vorm nog gekeken naar een Pebble time horloge maar dit platform is toch verouderd. Vanwege een kleine pols was ik blij met de aankondiging van Samsung dat er 2 versies van de galaxy watch zouden komen.

Waar gebruik ik een smartwatch voor:
- notificaties (met name e-mail en whatsapp)
- muziek luisteren (via mijn mobiel)
- watch faces

Al dat fitness stuff zoals hartslag, stappenteller, bloeddruk, etc. hoeft van mij niet. Voor mijn gevoel slurpt dit alleen maar energie en ik wil een horloge niet elke dag aan de lader moet leggen.

Dit wordt geen volledige review, daar ontbreekt mij simpelweg de tijd voor. Voor mensen die een pebble horloge hebben en iets nieuws willen kan mijn review wat vragen beantwoorden. Mail gerust als er vragen of opmerkingen zijn.

Waarom de Galaxy watch (42 mm)

Vanwege een kleine pols wilde ik geen groot horloge want dit ziet er niet uit. Aangezien de 46 mm versie 4 dagen zou meegaan, had ik hoop dat de kleinere versie wellicht 3 dagen zou halen, Als laatste is mijn veronderstelling dat dit horloge wel goed met mijn S8 smartphone samenwerkt. De aanbieding van de duocharger was genoeg reden om tot definitieve aanschaf over te gaan.

Eerste indruk na paar dagen in gebruik

Het scherm is erg helder en vol van kleur. In vergelijking met mijn pebble horloge is dit wel een ander niveau. De bediening, zowel via de app als op het horloge zelf, is erg soepel.

De prijs voor een mooi scherm is de accuduur. Dit is maximaal 2 dagen. Ik snap niet dat een horloge dat slechts 4 mm groter zoveel meer accuduur heeft. Ik zal ermee moeten leven. 8)7

Er zijn aardig veel watchfaces hoewel ik het opmerkelijk vind dat voor sommige betaald moet worden. Op mijn pebble kon ik zelfs mijn (solar edge) zonnepanelen uitlezen. Ik zal hier nog in moeten duiken om te kijken of er leuke apps zijn. Een app waarmee je de zelfontspanner van je mobiel kunt activeren, zou ook fijn zijn.

Notificaties komen goed binnen en je kunt een standaard reactie achterlaten. Ook kun je standaard reacties instellen. Wat dat betreft allemaal prima.

Voor de tweaker is er weinig eer te behalen. Er bestaan, voor zover ik weet, geen custom roms en de instellingen zijn erg sober. Zo is de helderheidsinstelling alleen van toepassing op de 'always on' stand. Zodra je iets gaat doen op het horloge schiet hij in de standaard helderheids modus. Echt een horloge voor de massa. Niks mis mee maar finetuning om de accuduur op te rekken, is er niet.

Muziek luisteren

Dit gebruik ik bijna elke dag als ik naar mijn werk fiets. Heerlijk om muziek te spelen vanaf je smartwatch en een nummer kunt overslaan of even het volume aanpassen.

Bij de galaxy watch kan dft op 2 manieren:

Muziek op je smartwatch zetten
Met deze manier synchroniseer je muziek vanaf je mobiel naar je smartwatch.
Dit doe je door speellijsten te selecteren en werkt goed. Voordeel is dat je een (bluetooth) koptelefoon rechtstreeks op het horloge kunt aansluiten. Wellicht voor joggers wel fijn want je kunt je mobiel thuislaten. Voor mij geen optie want er is maar 4 Gb aan geheugen aanwezig en dit is veel te weinig voor mijn muziek collectie.

[Muziek op je mobiel afspelen
Hiermee start je de muziek app op je mobiel. Veranderen van speellijst lukt niet maar alle normale functies werken prima. Ik sluit de koptelefoon in dit geval aan op mijn mobiel. Hoewel niet getest, denk ik dat de laatste methode minder aanslag op de accuduur is van het horloge is.

Voorlopige conclusie

Een mooi horloge waarbij vooral het scherm opvalt maar het is geen volwaardige vervanger van mijn pebble horloge. Daarvoor is de accuduur van 2 dagen te weinig. De bediening van het horloge is fijn en soepel hoewel een tweaker niet snel opgewonden zal raken van de mogelijkheden. Echt een horloge voor de massa.

De grote vraag 'Wat is de toegevoegde waarde t.o.v. een gewoon horloge'. is ook nu van toepassing. Een echte killer app is er (nog) niet maar muziek luisteren via dit horloge gaat prima.en het blijft een leuk speelgoed.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Watch (42mm) Zwart (Zwart)?

Dank voor je review. Kan je ook Google assistent gebruiken op dit horloge?
daarvoor heeft de galaxy watch bixby
Ik zou het echt niet weten. In de gebruiksaanwijzing kan ik er niks over vinden. Wellicht dat Wever 338 een antwoord kan geven. Zag dat je de vraag ook bij zijn review had gezet.

Mag ik vragen wat de toegevoegde waarde van google assistent is? Zelf krijg ik tijdens het fietsen regelmatig de melding "Hou vol". Het ontgaat me totaal wat dit toevoegt en erger me er zelfs aan.
Maar dit is misschien iets anders.
Op je horloge Health openen, helemaal naar beneden scrollen: Instellingen en dan Trainingsdetectie.

[Reactie gewijzigd door riezebosch op 14 september 2018 22:59]

De grote vraag 'Wat is de toegevoegde waarde t.o.v. een gewoon horloge'. is ook nu van toepassing :

Zal ik er enkele opnoemen ?
Hier in België zou de Galaxy watch pas volgende week uitkomen, maar met mijn S3 watch kan ik rustig een telefoon aannemen boven terwijl mijn smartphone beneden ligt.
Als ik in de auto een bericht binnen krijg hoef ik mijn smartphone niet boven te halen, ik lees het gewoon op mijn uurwerk.
De timer gebruik ik ook regelmatig als ik bijv. aan het koken ben.
Idem voor de agenda. Bekijk ik zonder mijn smartphone.
's morgens wakker worden met de trillingen van mijn uurwerk.
Dit zit op de S3 en zal minimaal ook op de nieuwe Galaxy watch zitten. qua functionaliteit.
Ook ik vind het jammer dat men die Health functie niet kan uitzetten, of dat men kan kiezen welke functies men daarvan gebruikt. .
Mijn conclusie is dat er een grote toegevoegde waarde is aan dit soort uurwerken. Mijn Longines ligt sindsdien in de kast.
Health openen, helemaal naar beneden scrollen. Kan je van alles uitzetten.
Bedankt, zover was ik dus nog niet geraakt.
is nu wel net een nieuwe versie van Health uitgekomen, maar toch kunnen uitzetten.
Dank je voor de input. Goed om te lezen dat de toegevoegde waarde van dit horloge voor jou groot is.

Heb het afgelopen jaar alle reviews/recensies van smartwatches gelezen om te weten of dat wat voor mij zou zijn. Eigenlijk altijd was er wel een showstopper wat mij ervan weerhield om dat apparaat te kopen. Vaak las in de reacties over de echte toegevoegde waarde van smrtwatches en daarom heb ik dit aspect meegenomen in mijn review.
2 dagen accuduur? Ikzelf heb de 46mm variant en doe 4 dagen op een volle accu.
tuurlijk zit er bij de 46mm een grotere batterij in maar dat zal nooit zo veel zijn.
Heb je Always on aan staan of heb jij veel achtergrond apps lopen?
Ik heb 'always on' uit gezet en kom nu wel aan drie dagen accuduur.Heb wel aantal dingen in health uitgezet.

is er ook ergens een overzicht van de achtergrond apps zodat je dat makkelijk uit kunt zetten?
Ik ben vooral benieuwd wat je overhoudt als je geen Samsung telefoon hebt. Ik ben erg geïnteresseerd in dit horloge, want in mijn ogen werkt het de interactie met die ring heel fijn. Maar ik heb geen Samsung telefoon (en die gaat er wegens slechte ervaringen ook nooit meer komen).

Maar mis je dan veel? Of valt het wel mee? Een Samsung app op m'n android telefoon installeren is natuurlijk geen probleem. Maar als dan de helft van de functionaliteit wegvalt dan is het voor mij een no go, want een Samsung telefoon is uit den boze.
ik zou niet weten wat er niet zou werken. De functionaliteit zit in het horloge niét in je mobiel. wellicht dat ze er in de winkel meer over weten. Ik zou wel voor de 46 mm gaan als je polsen dat toelaten.
Ah, bedankt voor je reactie. Ik zal het in de winkels een navragen, maar blijf altijd een beetje kritisch, omdat ze er daar gewoon een product willen verkopen. Daarom is dit forum zo fijn :)

Maar fijn om te horen dat de logica vooral in het horloge zit en niet in de telefoon. Was bang dat er een hoop niet mogelijk is zonder Samsung telefoon, want ik houd niet van die vendor lock-in. Nogmaals dank!
Ik weet niet of alle leveranciers dit doen maar aanschaf via Coolblue is een optie als je wil proberen. Ze zijn over het algemeen niet moeilijk is hem je hem na een paar dagen weer terug stuurt. daar komen de mooie 2e kansjes ook vandaan :)