Lenovo Legion Y530-15ICH (81FV00GFMH) - Reviews

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,128TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Legion Y530-15ICH (81FV00GFMH) Review

kanem0chi 9 september 2018, laatste update op 29 oktober 2018, 461 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van de review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.

Lenovo Legion Y530-15ICH (81FV00GFMH)

Een leuk instap model wat betreft een gaming laptop, welke er niet uit ziet als een gaming laptop. Degelijke hardware dat de temperatuur en ventilator goed onder controle heeft, al is de kwaliteit van het scherm en de batterijduur iets om in overweging te nemen.

Pluspunten

• Stabiele CPU en GPU onder zware taken met een erg snelle SSD
  • GPU geschikt voor het spelen van de modernste games op gemiddelde tot hoge instellingen
  • Meerdere laptop configuratie mogelijkheden
  • Makkelijk zelf de hardware te upgraden
  • Strak / modern design voor een gaming laptop (persoonlijk)
  • Alle aansluitingen op de achterkant
  • Geluids- en temperatuurniveaus erg goed onder controle

Minpunten

• Lage schermhelderheid
  • Webcam onder het scherm
  • Kan niet alle games op high / ultra spelen
  • Geen kaartlezer
  • Klein touchpad (maar erg precies) met erg luide buttons
  • Backlight bleeding + Scherm zit scheef in de behuizing

INLEIDING
Gaming-laptops vallen meestal in twee categorieŽn, de goedkopere met een onaantrekkelijk en dik/zwaar ontwerp, of de duurdere met een onredelijke prijsverhoging ten opzichte van wat je dan krijgt. Wij hebben hier de Legion Y530 van Lenovo en de belangrijkste kenmerken zijn een minimalistisch ogende ontwerp, goede specificaties specificaties en het is waarschijnlijk een van de betere/beste gaming-laptops die je vaak voor rond de 1000 euro kan aanschaffen.Omdat beeld en geluid goed samengaan, heb ik hieronder mijn bevinden een video review geplaatst, daaronder gaan we verder met de geschreven review

SPECIFICATIES
Wij hebben hier het Lenovo Legion Y530-15ICH 81FV00GFMH model met een Intel i7, 256GB SSD en 1TB harddisk opslag, 16GB werkgeheugen en de GTX 1050 videokaart.

Er zijn verschillende modellen en configuraties beschikbaar. Je kan onder andere een i5 kiezen, minder of meer opslag, minder of meer werkgeheugen, kan je bijvoorbeeld voor de betere GTX 1060 (ti) videokaart of voor een 144hz paneel gaan.

Alle specificaties van het model dat wij hier reviewen staan hieronder:

UITPAKKEN
Coolblue vroeg aan ons of we het interessant vonden om de Lenovo Y530 te testen voor een paar weken, wat we zeker zagen zitten en vandaar dat hij in deze grote blauw oranje doos binnen kwam.

Eenmaal uitgepakt vinden we de doos zelf. Op de voorkant hebben we het “Legion” logo, of beter gezegd, nagenoeg alle kanten hebben de nodige branding. Alleen op de zijkant vinden we wat specificaties.

De laptop zelf was goed beschermd door dikke laag schuim en een beschermende hoes.

Onder de laptop vinden we een kartonnen compartiment met daarin de oplader en wat papierwerk indien je graag leest :)

UITERLIJK
Het eerste dat ons meteen opviel, was dat Lenovo met hun nieuwe Y530-model gestopt is met het gebruik van het zwarte en rode design dat ze al jaren hebben gebruikt.

Het ontwerp en de buitenkant van deze laptop is nu rustiger met een kleine, witte LED ingebouwd in het Legion-logo op de bovenkant dat oplicht wanneer de laptop wordt ingeschakeld. De laptop is gemaakt van plastic en het bovenoppervlak heeft ronde graveringen dat begint bij de letter O van hun ‘Legion’ logo.

Over het geheel genomen voelt de laptop duurzaam aan en wij hebben het idee dat het een aardige tijd zal en kan meegaan, maar door het geheel van kunststof is gemaakt, is er niet het premium-gevoel. De schanieren zijn goed, het voelt goed en solide gemaakt en je kan zelfs het scherm 180 naar achteren kantelen.

Al met al is het een verfrissend design voor een game laptop dat er niet uit ziet als een gaming laptop en scoort hier zeker punten mee!

Om nog even terug te komen op de scharnieren, deze hebben ze nu iets meer naar voren geplaatst waardoor er achter het scherm wat ruimte over blijft. Dit resulteert ten eerste dat er betere warmte afvoer plaats vindt.

Ten tweede zijn nu de meeste aansluitingen op de achterkant van het apparaat geplaatst, maar ze hebben wel nog een USB poort aan beide zijkanten gelaten en een audio poort.

Op de achterkant vindt je de volgende poorten: een type-c poort, HDMI, USB, ethernet en AC. Het lekkere aan alles op de achterkant is dat je bureau hierdoor vrij is en je makkelijk kan werken, gamen of het editen van foto’s en video’s. Volledig kabel vrij zal het niet zijn, want je heb een adapter nodig om je SD kaart uit te lezen, want deze zit er nu helaas niet meer op.

SCHERM
Een goed scherm is redelijk belangrijk voor gaming, maar gelukkig lang niet zo belangrijk als voor grafische werkzaamheden, en dat is maar goed ook, want toen wij de laptop openden voor de eerste keer vielen een aantal zaken meteen op.

Wij kregen een soort van premium gevoel toen we de laptop open deden en de bezels / randen zagen. Het deed gelijk denken aan de duurdere DELL XPS modellen met hun dunnen randen. Om eerlijk te zijn vinden wij de volledig glazen schermen van Macbooks erg mooi, maar voor een gaming laptop zijn deze dunne bezels zeker geen verkeerde trend. Daarnaast maakt het de laptop in het algemeen kleiner, met dezelfde schermgrootte, wat weer ten goede komt van de draagbaar- en compactheid.

Wat betreft de kwaliteit van het scherm, had het hier en daar wat beter gekund. Lenovo heeft met onze unit het scherm er scheef ingezet. Linksboven is het scherm 2-3 mm los van de rand, terwijl rechts boven het scherm 5-6mm los van de rand zit. Hierdoor heb je rechts onder in het scherm bij de tijd wat minder pixels.

Daarnaast merkten we ook nog eens op dat rechts onder bij het scherm wat backlight bleeding plaats vindt. Het scherm heeft wat vervaagde kleuren, is het contrast naar onze mening niet super hoog en lijkt het erop dat Lenovo hier probeert te besparen.

De helderheid van het scherm kan niet ontzettend hoog, mocht het een zonnige dag zijn, of ben je in een super goed verlicht kantoor, dan kan het wat vervelend kijken en het had zeker niet verkeerd geweest als dit naar een wat hogere helderheid gekrikt kon worden.

Dunne bezels = geen plaats voor een webcam boven aan het scherm, wat dus inhoud dat je direct je neusgaten inkijkt zodra je de webcam aanzet. Niet ons favoriet.. en waarschijnlijk ook niet voor diegene die daar direct in mag kijken :P

TOETSENBORD & TRACKPAD
Ze hebben aardig de randen weten te krimpen, maar datzelfde hebben ze ook met het toetsenbord gedaan. Normaal gesproken wordt er een soort van keuze gemaakt, een volledig toetsenbord zonder numeriek toetsenbord, of een gekrompen toetsenbord met een numeriek toetsenbord. Lenovo doet hier net iets anders, door het numerieke toetsenblok boven de pijltoetsen te plaatsen.

Het toetsenbord is best goed, het heeft een degelijke hoeveelheid travel, wat op zich best wel lekker is als je het super platte toetsenbord van de nieuwe MacBooks gewent bent. :P Wennen was het wel even aan het nieuwe layout, maar het kan zeker worden aanbevolen. Mocht je er veel gebruik van maken, dan kan het zijn dat je de eerste paar keer echt goed mis tikt omdat het nog zo in je geheugen geschreven staat.

Onder het toetsenbord bevindt zich een trackpad met Windows-precisie dat echt geweldig werkt. Het is een beetje te klein voor onze persoonlijke smaak en de speciale hardwareknoppen zijn een leuke toevoeging, maar ze zijn erg, bijna irritant luid. Het materiaal bovenop het toetsenbord en het trackpad hebben een mooie zachte feeling, maar we betwijfelen hoe dit lang dit netjes en schoon blijft, want met een klein beetje vettige vingers van je bijvoorbeeld door je haar strijken, is het direct zichtbaar.

SPEAKERS
Er zijn twee luidsprekers aan de onder linker- als de rechterkant van de laptop. De midden en hoge tonen zijn eigenlijk best oke, maar verwacht ook zeker geen concert ervaring. De bass is veruit het minste en is zeker niet aanwezig, dus laat je niet misleiden door het logo "Audio by Harman".

Het volume kan redelijk hoog, maar ook de ventilator kan een redelijk volume produceren, welke bij volle belasting ongeveer 50 decibel meet. In de idle modus hangt het tussen de 28 en 30 decibel, erg redelijk dus. Het was ook verrassend om te zien dat Lenovo een ventilatorregeling in de software heeft ingebouwd zo zelf de snelheid aan te kunnen passen.

HARDWARE UPGRADEN & ACCU
Mocht je graag zelf wat hardware upgraden of heb je nog wat liggen wat er in past, dan kan dat zeer gemakkelijk wat hier zier gewaardeerd wordt. Het enige puntje is dat de kap eraf halen een beetje tricky is, aangezien het er naar lijkt dat sommige plastic onderdeeltjes erg snel kunnen breken.

Eenmaal binnen kun je eenvoudig bij de RAM-slots, toegang krijgen tot de NVMe-slot om er een iets snellere of grotere schijf erin te zetten of de SATA van 2,5 inch te vervangen. Je kunt je batterij ook relatief eenvoudig vervangen, maar die batterij is over het algemeen niet geweldig.

De accu is 52,5 Wh en dat resulteerde in ongeveer 3-5 uur wat de laptop aankan, natuurlijk afhankelijk van de ingestelde schermhelderheid, besparingsmodus of prestatiemodus en het gebruik van de laptop zelf, gaming, video / foto bewerkingen, browsing, of film kijken natuurlijk.. maar om heel kort door te bocht te zijn, 3-5 uur is ook voor een gaming laptop, nou niet echt denderend om te noemen. Het wordt natuurlijk neer gezet als een gaming laptop en vaak ben je dan stationary, maar gebruik je hem daarnaast voor school, werk of onderweg, dan kan je eventjes vooruit, maar voor je het weet begint de zoektocht naar de bekende 2 gaatjes in de muur. Het is zeker iets om te overwegen bij de aanschaf, naast het scherm natuurlijk.

GAMING, BENCHMARKS & EDITS
Wat betreft het spelen van spelletjes, en dat is waarschijnlijk toch waar de meeste deze laptop voor zullen aanschaffen, is redelijk goed. Maar, verwacht geen (ultra) hoge instellingen voor de meeste spelletjes. Vaak blijven de instellingen hangen op medium tot hoog, voor Fortnite, PubG, Overwatch, Doom of SplinterCell.

Als je nog een klein beetje speeltje met de sliders in elke game kan je hier en daar nog wat aanpassen om het te verbeteren, maar de meeste games zullen op of rond de 60 FPS uitkomen, de wat nieuwere wil je op medium spelen waarbij je dan vaker op/rond 30 FPS uitkomt.

Daarnaast kan je ook de benodigde benchmarks draaien mocht je graag nummertjes willen vergelijken. Persoonlijk hechten wij weinig waarde aan nummertjes omdat fabrikanten vaak hier nogal erg positief over willen zijn, en uiteindelijk alleen een indicatie hoe ‘goed’ iets is, maar niet de uiteindelijke ervaring zelf, wat bijvoorbeeld ook door software erg bepaald wordt. Hieronder vindt je wat screenshots, mocht je het toch wel graag willen vergelijken. Links is in de batterijmodus, rechts in de prestatiemodus.

Het spelen van games en de benchmarks gaven al een erg goede indicatie dat veel taken gewoon goed en snel worden uitgevoerd, en dat geldt ook voor het grafische werk. Video bewerking of het bewerken van foto’s was ook geen enkel probleem op de Lenovo.

Er zijn nog een aantal zaken die amper of niet besproken zijn, zoals de wifi snelheid en de software. De wifi snelheid is gewoonweg goed. Lenovo levert de laptop met windows met slechts enkele extra’s zoals hun eigen Apps en de welbekende McAfee App, vervelend, maar wij zijn blij dat het niet meer is.

Het enige wat wij miste was de automatische start van de Nvidia GeForce Experience app om te checken of er driver updates zijn voor de video kaart, dit moet je dan zelf eventjes doen. De laptop voelt verder erg responsive, smooth, snel!

CONCLUSIE
De Y530 is wat ons betreft een goed instap als je op zoek bent naar je eerste of een basic gaming laptop, aangezien het veel van de fundamentele elementen goed aanpakt zonder een hoop geld te spenderen om zo vaak onnodig toeters en bellen erop aan te brengen. Ten opzichte van het vorige model, de Y520, gaat Lenovo dit jaar weer een stapje verder om hun rode en zwarte design te vervangen door het zwart/witte design wat veel meer ingetogen, rustiger en proffesioneler eruit ziet.

De GPU is presteert aan de onderkant van de middenmoot, maar de prestaties wat betreft gamen viel ons gelukkig niet tegen met erg acceptabele FPS voor de bekendere games. Mocht je er wel meer uit willen halen, dan is het gelukkig mogelijk om een 1050 Ti of een 1060 model te pakken, maar met de setup die wij hier hebben, de i7 en de GTX 1050, zijn de prestaties erg stabiel en wordt de temperatuur erg goed onder bedwang gehouden, samen met de geluidsniveaus van de ventilator gelukkig! Met andere woorden, de Y530 kan gemakkelijk overweg met de meeste spellen op medium tot hoge instellingen en sommige met native resolutie of ultra instellingen!

Een ander punt om zeker mee te nemen is het scherm, wat eigenlijk wel een pareltje had kunnen zijn, maar misschien ligt het aan de unit die wij hier hebben. Het eerste punt is de wat lage helderheid, backlight bleeding, wat lager contrast en enigszins platte kleuren, naast het feit dat het scherm er niet volledig recht in zit. Heb je wat diepere zakken, of wil je graag een 144Hz scherm, dan biedt Lenovo dit gelukkig wel aan om te upgraden, samen met de mogelijkheid om zelf de hardware te upgraden, wat erg gemakkelijk kan en zeker pluspunten oplevert!

Uiteindelijk gaat het bij een aanschaf van vrijwel elke laptop altijd om wat wikken en weken, vooral bij gaming laptops. Wij denken in ieder geval dat dit een erg aantrekkelijke laptop is voor diegene wie graag wilt starten met het gamen op een laptop, en een budget vooraf heeft ingesteld en graag de keuze heeft om het een of het ander te hebben wat betreft hardware of design. Uiteindelijk is het een erg redelijke gaming laptop, dat er in ieder geval niet uit ziet als een gaming laptop en daarom van ons een 7/10 krijgt.

Wat vind jij van de Lenovo Y530, ben je nog andere plus of minpunten tegen gekomen, of heb ik echt iets over het hoofd gezien wat in de review erbij kan? Laat het mij weten in de reacties hieronder. Mocht je dit een interessante, leerzame, leuke review vinden, of mijn hulp waarderen bij al je vragen, klik op de button hieronder, en nomineer mij voor review van de maand. Alvast bedankt! :)

Last but not least, een dikke merci aan Coolblue.nl voor het uitlenen van dit Lenovo Y530-model voor de laatste paar weken :)

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Lenovo Legion Y530-15ICH (81FV00GFMH)?