Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless - Reviews

Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless Review

BlackSmokey 29 april 2010, laatste update op 27 mei 2012, 79.670 views

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless

Pluspunten

• Mogelijkheden
  • Stabiliteit
  • Professionele insteek
  • Degelijkheid
  • Extern benaderbaar

Minpunten

• Geen papieren handleiding
  • Beperkte uitbreidingsmogelijkheden
  • Start traag op

Kwaliteit voeding Score: 4
Na veel rond te hebben gekeken, en hier en daar reviews te hebben gelezen zat ik nog steeds met de vraag: Nas of Homeserver. Prijs technisch maakt het niet zo heel veel uit (over het algemeen is een NAS iets duurder). Een Homeserver is makkelijker in gebruik maar ik wou graag iets hebben waarmee ik zelf meer kon doen. Dus toch maar voor een NAS gekozen. (Zie mijn review van de Acer Easystore H340: http://tweakers.net/price...ore-h340.html#tab:reviews)

Ook hier veel rond gekeken. De meest uitgebreide NAS-Devices kwamen voorbij maar daar schrok ik toch wel heel erg van de prijs. Toen viel mijn oog op de Netgear Readynas Duo. Compact apparaatje voor een leuke prijs en toch nog genoeg functies aan boord. Uiteindelijk toch over gegaan op de aanschaf er van.

Unboxing:

Stevige doos waar in karton de Readynas zelf in zit. De trays zitten al in de Readynas. Eronder ligt een adapter, RJ-45 kabel (UTP netwerkkabel) en een zakje met allerlei papieren en 1 cd-rom.

De papieren bestaan zoals altijd uit een Quickguide (in 5 verschillende talen) en de garantieticket (ook in 5 talen). Helaas ontbreekt er voor het geld een volledig geprinte versie van de volledige handleiding. Op de cd-rom zijn een tweetal programma's te vinden. RAIDar en NTI Shadow Utility (Over de functies van de software kom ik later terug). Ik heb er zelf deze RND2000 in combinatie met 2 Western Digital Eco Green 1 TB 64 mb chache harddisks.

Eerste indruk:

Mooie (daar zijn de meningen over verdeeld) en zeer robuuste behuizing. Strak afgewerkt metalen behuizing met plastic/metalen slays. (Harddisks worden vastgeschroefd op een metalen plaat, voorkant van de slave is van plastic). De klep voor de slaves is ook van metaal met een soort Coolermaster achitg gaas voorop. Geeft een stuk professionelere uitstraling dan de meeste NAS-devices.

Installatie:

Power en Ethernet aansluiten is natuurlijk niet al te moeilijk. Evenals het installeren van de harddisks. Slay eruit halen, Hardeschijf er op leggen. Vier schroefjes erin draaien en weer terug in de Readynas steken. Eventueel kan je met een schuifje er voor zorgen dat je de harddisk er niet uit kan halen.
Readynas aanzetten en op naar je pc.

Eenmaal op een pc installeer je het programma RAIDar. Dit is een netwerkverkenningstool die gaat kijken of er een Readynas op het netwerk is aangesloten. Zodra hij hem heeft gevonden krijg je een overzicht van de Readynas, ook kan je onderin rechtstreeks door naar de Setup-pagina. Eerst even inloggen en je komt dan direct op de overzichtspagina. Hier kan je doormiddel van een wizard door alle basis instellingen. Dit kan je eventueel ook allemaal handmatig doen, alleen zijn er dan nog veel meer functies in te stellen.

Nu is de Readynas qua basis mogelijkheden klaar voor gebruik.

Readynas in gebruik:

Zoals je gewend bent makkelijk te bereiken vanuit Windows. Gewoon naar "Netwerk" toe in deze computer en hij komt vanzelf in beeld. Vanaf hier kan je bladeren op de Readynas (Let op! Als je eerst hebt ingelogd als Admin en daarna de Readynas benadert via windows zie je andere mappen dan wanneer je als Gebruiker inlogt.)

Als je inlogt op de Adminpagina krijg je aan de linkerkant een overzicht met alle onderdelen.
Bestaande uit de volgende onderdelen:

1: Netwerk
Hier heb je weer een viertal subkopjes, allemaal hebben ze betrekking tot de netwerkinstellingen(waaronder DHCP en WINS).

2: Security
Hier kan je useraccounts/Groupaccounts aanmaken en bepalen wat hij/zij mag en hoeveel opslag er maximaal gebruikt mag worden. Tevens kan hier je admin password worden aangepast.

3: Services
Deze huisvest alle protocols en services. Zoals de streaming en Discoveryservices. (UPNP, Bonjour, Itunes-server en nog een hele waslijst), tevens vind je hier de Add-ons lijst. Hier zijn een drietal add-ons al reeds geinstalleerd. ReadyNAS Photo, Bittorrent Client en ReadyNAS Remote. Readynas foto is een service die doormiddel van een windows/linux/apple programma je in staat stelt op een relatief simpele manier je foto's de categoriseren en te sharen. De bittorrent client heeft denk ik geen uitleg nodig, en de ReadyNAS Remote stelt jou in staat om via een kleine client op je pc overal ter wereld toegang te verkrijgen tot je ReadyNAS.

4: Volumes
Hierin is een overzicht te zien van de geinstalleerde hardeschijven en eventueel ook de aangesloten USB-hardeschijven.

5: Shares
Hier kunnen mappen aangemaakt worden en bepaald worden welke personen/groepen deze map wel/niet in mogen.

6: Backup
Hierin kunnen backups via de USB-poorten of van bijvoorbeeld een Timecapsule worden ingesteld.

7: Printers
Heeft neem ik aan geen verdere uitleg nodig

8: System
Hierin zijn alle systeemfuncties opgenomen. Klok, Alert email, Updates, Auto-Shutdown en Reset.

9: Status
Tot slot Status, een simpel maar effectief overzicht van de nas. De temperatuur, fanspeed en eventuele UPS zijn hier af te lezen. Tevens is het mogelijk om S.M.A.R.T. hardeschijven uit te lezen. Hierin staan onder andere actuele temperatuur, aantal draaiuren, error counts etc. Tevens is er een logfile van de volledige nas beschikbaar.

Natuurlijk is er veel meer in te stellen in deze 9 kopjes. Maar om het verhaal enigszins compact te houden beperk ik mij tot de reeds besproken functies.

Performances:

Snelheidsmetingen heb ik helaas niet. Hiervoor verwijs ik je graag door naar onze goede vriend Google. Zelf heb ik hiervoor de H340 van Acer en de WD Mybook World gehad, moet wel zeggen dat de ReadyNAS met voorsprong de snelste is.

Streaming vanaf Playstation 3 werkt prima (Hiervoor moet wel UPNP AV worden geactiveerd). Echter merk je dan wel de grote gebreken van de Playstation3, bijvoorbeeld een zoekfunctie, maar dat ter zeide. Tevens werkt de Itunes server als een trein. Kostte in mijn geval eventjes om mijn nummers in te lezen maar zodra dat is gedaan gaat het allemaal lekker snel.

Qua geluidsproductie valt het ook allemaal wel mee. zodra je hem voor het eerst aanzet of de fan laat calibreren schrik je je helemaal kapot. Zo veel herrie kan hij dus maken, maar in de praktijk zal het niet veel meer geluid maken dan andere Nas-devices.

Opstarten doet ie enigszins traag. Volgens de log file is hij ongeveer 2.40 minuten bezig met opstarten.

Uitbreidingsmogelijkheden:

Qua uitbreidingsmogelijkheden heb je niet zo gek vele opties. De 256mb RAM kan vervangen worden, en er kan maximaal 4 tb aan opslag in. (dit komt omdat de maximale grote van de harddisk momenteel 2 tb bedraagt. Stijgt dit, dan stijgt ook de opslagcapaciteit van de ReadyNAS) Verder is het altijd mogelijk je opslag uit te breiden doormiddel van usb-hardeschijven. Qua software is het mogelijk zelf te programmeren of Add-Ons te downloaden vanaf de Netgear Communitysite :http://www.readynas.com/?page_id=93

NTI Shadow:

Bijgeleverde back-up software, Hiermee kan je makkelijk bepaalde bestanden/mappen of volledige hardeschijven back-uppen naar elke locatie naar keuze. Programma is zeer makkelijk in gebruik en er is een mogelijkheid om volgens een vaste cyclus te back-uppen.

Conclusie:

Voor alsnog geen spijt. Ontdek dagelijks nog nieuwe functies. Echter is het wel makkelijk als je een redelijke kennis hebt van netwerken en programmeren. Dit vergroot de mogelijkheid van de Readynas aanzienlijk. Gezien de totaalprijs die ik voor mijn set heb betaald: 341 euro kan ik toch zeggen dat ik vind dat de Acer H340 daar niet aan kan tippen. Ik kan slechts zeggen probeer het zelf eens.

Mochten er vragen zijn, stel ze gerust. Ik probeer ze graag te beantwoorden.

Update 29-04-2010:

Ik ging mijn NAS herinrichten. Ik maakte een nieuwe map aan, daar kopieerde ik mijn foto's naartoe, Toen ik terug wou keren naar deze map was hij verdwenen. Ik had er niet zoveel opstaan maar toch bleef hij volgens "volumes" evenvol. Ik heb toen geprobeerd de hardeschijven met een linux machine uit te lezen. Hier zit echter een addertje onder het gras. De hardeschijven zijn in zogenoemd LVM. Dit houdt in dat 1 hardeschijf drie partities bevat, maar deze partities zijn op de systeempartitie na niet de openen. Met als gevolg dat je niet bij je data kan. UIteindelijk heb ik het geprobeerd via de usb-backup functie van de ReadyNAS. Buiten het feit dat ie bijna 16 uur heeft gedaan over het backuppen van 10 gig heb ik nu wel mijn foto's. Ze waren dus nog steeds op de nas aanwezig alleen was de folder gewoon niet zichtbaar (en nee ook niet als ik alle systeemmappen laat zien). Kortom, crasht je nas? Koop een nieuwe readynas want je gaat hem via de alternatieve wegen met geen mogelijkheid recoveren. Het is officieel een raid configuratie dus zou je het verder moeten proberen met raid parameters. Maar als je nas zelf is gecrasht hang je de disk in een nieuwe en je kan weer overal bij.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless?

thanks sledgehammer

Ik heb de optie: disable journaling, aangevinkt.
Dit had nog steeds geen effect op de performance.

Ikwil graag jumbo frames gebruiken Dit zou de write performance moeten verhogen.

Maar ik kan nergens de optie vinden om jumbo frames op de router aan te zetten. ik zie wel dat de MTU grootte; 1500 is, maar dit is ook de max.

iemand een idee waar ik dit kan aanzetten of hoe ik dit kan vergroten?

Ik heb een WNDR3700 (netgear) router
@vwtune:

Met de WNDR3700 zal dit niet gaan lukken. Die kent namelijk geen jf-support (ik heb hem zelf nl ook)
Dus dat betekent dat het voor mij totaal geen zin heeft om de jumbo frames op de nas en mij pc (mijn pc en nas staan op de router aangesloten) aan te zetten?
Nee, inderdaad. Je zou er een switch tussen kunnen zetten die het wel ondersteund.
hmm oke, bedankt.

Ik heb hem nu wel op gemiddeld 20MB per seconde kunnen krijgen. Ik ben er opzich wel tevreden mee.

Had ik nog 1 vraag: wanneer ik iets op de nas verwijder, is het dan ook echt weg?
Of plaatst ie het ontzichtbaar ergens neer? (ik heb er maar 1 hd inzitten)
Het is wel de bedoeling dat het dan ook echt weg is, niet dat ik onnodig diskspace gebruik (verborgen)
@vwtune:

Nee, in principe niet. Het is even 'zichtbaar' als op een normale PC. Met andere woorden: het is te traceren. De ruimte is natuurlijk wel weer beschikbaar voor andere bestanden, anders was mijn NAS al lang vol (...)
Alleen werken de reguliere recoverysoftware hier niet mee. Bij een normale hardeschijf kan je met een legio aan programma's je spullen terug krijgen. Door de bestandstructuur van de readynas is dat hier vrijwel onmogelijk, zie mijn review voor meer details daarover.
Iemand enige idee hoe ik mijn overdracht snelheid kan verhogen. ik haal nu 7,5 MB/second,
(PC naar NAS CAT6). Is veels te weinig denk ik.

Ik heb 1000MBit/s LAN poort en mijn router is Linksys WRT610N.
Zelfde probleem hier. Ik heb een Linksys WRT120N (mindere versie dus) en ik blijf hangen op 10 mb/s. Net niet goed genoeg om vloeiend een film te kijken.
Is het niet mogelijk om 2 verschillende Hd's erin te hangen? dan bedoel ik qua grootte.

Ik heb er een 2TB in, en ik heb een 1TB schijf bijgedaan omdat ik die over heb maar hij wordt niet herkent :'(

En moet trouwens Write-cache ON, wel op ON staan? dit zie ik toevallig bij de 2TB schijf, health staan.

en dan nog iets:

ATA error count has increased in the last day. Disk 1: Previous count: 18 Current count: 42 Growing SMART errors indicate a disk that may fail soon. If the errors continue to increase, you should be prepared to replace the disk.

Hoe kan dit? ik heb deze schijf pas 1 week. en er staat maar 25% aan data op.

[Reactie gewijzigd door vwtune op 2 juni 2010 22:30]

@Doeyourthing:

Werk hier ook met een WRT610N zoals je in mijn reviews kan lezen kom ik hier gewoon op 20 mb/s uit. Zal dus niet snel aan de router kunnen liggen. Wellicht kan je een overzicht geven over hoe je netwerk is opgebouwd, wellicht kunnen we helpen
@ vwtune:
Gaat het om dezelfde merk schijven wat je wil erin hangen, want meestal een raid optie met twee verschillende merk HDD en grote zal altijd wat problemen opleveren.

@Blacksmokey:
Mijn netwerk is heel eenvoudig, PC - Router (WRTN610N) - NAS ready duo.
Op de Router is er een dd-wrt webinterface geflashed met de nieuwste firmware, waardoor ik beter mee kan omgaan.
Maaaar mocht je een betere webinterface in gebruik te hebben, kan ik altijd overwegen om die te gebruiken.
In de Router is "Firewall Protection SPI Firewall" helemaal uitgeschakeld.
Systeem is een Core I7 met een evga 3 way SLi mobo.