Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless - Reviews

Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless Review

BlackSmokey 29 april 2010, laatste update op 27 mei 2012, 79.704 views

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless

Pluspunten

• Mogelijkheden
  • Stabiliteit
  • Professionele insteek
  • Degelijkheid
  • Extern benaderbaar

Minpunten

• Geen papieren handleiding
  • Beperkte uitbreidingsmogelijkheden
  • Start traag op

Kwaliteit voeding Score: 4
Na veel rond te hebben gekeken, en hier en daar reviews te hebben gelezen zat ik nog steeds met de vraag: Nas of Homeserver. Prijs technisch maakt het niet zo heel veel uit (over het algemeen is een NAS iets duurder). Een Homeserver is makkelijker in gebruik maar ik wou graag iets hebben waarmee ik zelf meer kon doen. Dus toch maar voor een NAS gekozen. (Zie mijn review van de Acer Easystore H340: http://tweakers.net/price...ore-h340.html#tab:reviews)

Ook hier veel rond gekeken. De meest uitgebreide NAS-Devices kwamen voorbij maar daar schrok ik toch wel heel erg van de prijs. Toen viel mijn oog op de Netgear Readynas Duo. Compact apparaatje voor een leuke prijs en toch nog genoeg functies aan boord. Uiteindelijk toch over gegaan op de aanschaf er van.

Unboxing:

Stevige doos waar in karton de Readynas zelf in zit. De trays zitten al in de Readynas. Eronder ligt een adapter, RJ-45 kabel (UTP netwerkkabel) en een zakje met allerlei papieren en 1 cd-rom.

De papieren bestaan zoals altijd uit een Quickguide (in 5 verschillende talen) en de garantieticket (ook in 5 talen). Helaas ontbreekt er voor het geld een volledig geprinte versie van de volledige handleiding. Op de cd-rom zijn een tweetal programma's te vinden. RAIDar en NTI Shadow Utility (Over de functies van de software kom ik later terug). Ik heb er zelf deze RND2000 in combinatie met 2 Western Digital Eco Green 1 TB 64 mb chache harddisks.

Eerste indruk:

Mooie (daar zijn de meningen over verdeeld) en zeer robuuste behuizing. Strak afgewerkt metalen behuizing met plastic/metalen slays. (Harddisks worden vastgeschroefd op een metalen plaat, voorkant van de slave is van plastic). De klep voor de slaves is ook van metaal met een soort Coolermaster achitg gaas voorop. Geeft een stuk professionelere uitstraling dan de meeste NAS-devices.

Installatie:

Power en Ethernet aansluiten is natuurlijk niet al te moeilijk. Evenals het installeren van de harddisks. Slay eruit halen, Hardeschijf er op leggen. Vier schroefjes erin draaien en weer terug in de Readynas steken. Eventueel kan je met een schuifje er voor zorgen dat je de harddisk er niet uit kan halen.
Readynas aanzetten en op naar je pc.

Eenmaal op een pc installeer je het programma RAIDar. Dit is een netwerkverkenningstool die gaat kijken of er een Readynas op het netwerk is aangesloten. Zodra hij hem heeft gevonden krijg je een overzicht van de Readynas, ook kan je onderin rechtstreeks door naar de Setup-pagina. Eerst even inloggen en je komt dan direct op de overzichtspagina. Hier kan je doormiddel van een wizard door alle basis instellingen. Dit kan je eventueel ook allemaal handmatig doen, alleen zijn er dan nog veel meer functies in te stellen.

Nu is de Readynas qua basis mogelijkheden klaar voor gebruik.

Readynas in gebruik:

Zoals je gewend bent makkelijk te bereiken vanuit Windows. Gewoon naar "Netwerk" toe in deze computer en hij komt vanzelf in beeld. Vanaf hier kan je bladeren op de Readynas (Let op! Als je eerst hebt ingelogd als Admin en daarna de Readynas benadert via windows zie je andere mappen dan wanneer je als Gebruiker inlogt.)

Als je inlogt op de Adminpagina krijg je aan de linkerkant een overzicht met alle onderdelen.
Bestaande uit de volgende onderdelen:

1: Netwerk
Hier heb je weer een viertal subkopjes, allemaal hebben ze betrekking tot de netwerkinstellingen(waaronder DHCP en WINS).

2: Security
Hier kan je useraccounts/Groupaccounts aanmaken en bepalen wat hij/zij mag en hoeveel opslag er maximaal gebruikt mag worden. Tevens kan hier je admin password worden aangepast.

3: Services
Deze huisvest alle protocols en services. Zoals de streaming en Discoveryservices. (UPNP, Bonjour, Itunes-server en nog een hele waslijst), tevens vind je hier de Add-ons lijst. Hier zijn een drietal add-ons al reeds geinstalleerd. ReadyNAS Photo, Bittorrent Client en ReadyNAS Remote. Readynas foto is een service die doormiddel van een windows/linux/apple programma je in staat stelt op een relatief simpele manier je foto's de categoriseren en te sharen. De bittorrent client heeft denk ik geen uitleg nodig, en de ReadyNAS Remote stelt jou in staat om via een kleine client op je pc overal ter wereld toegang te verkrijgen tot je ReadyNAS.

4: Volumes
Hierin is een overzicht te zien van de geinstalleerde hardeschijven en eventueel ook de aangesloten USB-hardeschijven.

5: Shares
Hier kunnen mappen aangemaakt worden en bepaald worden welke personen/groepen deze map wel/niet in mogen.

6: Backup
Hierin kunnen backups via de USB-poorten of van bijvoorbeeld een Timecapsule worden ingesteld.

7: Printers
Heeft neem ik aan geen verdere uitleg nodig

8: System
Hierin zijn alle systeemfuncties opgenomen. Klok, Alert email, Updates, Auto-Shutdown en Reset.

9: Status
Tot slot Status, een simpel maar effectief overzicht van de nas. De temperatuur, fanspeed en eventuele UPS zijn hier af te lezen. Tevens is het mogelijk om S.M.A.R.T. hardeschijven uit te lezen. Hierin staan onder andere actuele temperatuur, aantal draaiuren, error counts etc. Tevens is er een logfile van de volledige nas beschikbaar.

Natuurlijk is er veel meer in te stellen in deze 9 kopjes. Maar om het verhaal enigszins compact te houden beperk ik mij tot de reeds besproken functies.

Performances:

Snelheidsmetingen heb ik helaas niet. Hiervoor verwijs ik je graag door naar onze goede vriend Google. Zelf heb ik hiervoor de H340 van Acer en de WD Mybook World gehad, moet wel zeggen dat de ReadyNAS met voorsprong de snelste is.

Streaming vanaf Playstation 3 werkt prima (Hiervoor moet wel UPNP AV worden geactiveerd). Echter merk je dan wel de grote gebreken van de Playstation3, bijvoorbeeld een zoekfunctie, maar dat ter zeide. Tevens werkt de Itunes server als een trein. Kostte in mijn geval eventjes om mijn nummers in te lezen maar zodra dat is gedaan gaat het allemaal lekker snel.

Qua geluidsproductie valt het ook allemaal wel mee. zodra je hem voor het eerst aanzet of de fan laat calibreren schrik je je helemaal kapot. Zo veel herrie kan hij dus maken, maar in de praktijk zal het niet veel meer geluid maken dan andere Nas-devices.

Opstarten doet ie enigszins traag. Volgens de log file is hij ongeveer 2.40 minuten bezig met opstarten.

Uitbreidingsmogelijkheden:

Qua uitbreidingsmogelijkheden heb je niet zo gek vele opties. De 256mb RAM kan vervangen worden, en er kan maximaal 4 tb aan opslag in. (dit komt omdat de maximale grote van de harddisk momenteel 2 tb bedraagt. Stijgt dit, dan stijgt ook de opslagcapaciteit van de ReadyNAS) Verder is het altijd mogelijk je opslag uit te breiden doormiddel van usb-hardeschijven. Qua software is het mogelijk zelf te programmeren of Add-Ons te downloaden vanaf de Netgear Communitysite :http://www.readynas.com/?page_id=93

NTI Shadow:

Bijgeleverde back-up software, Hiermee kan je makkelijk bepaalde bestanden/mappen of volledige hardeschijven back-uppen naar elke locatie naar keuze. Programma is zeer makkelijk in gebruik en er is een mogelijkheid om volgens een vaste cyclus te back-uppen.

Conclusie:

Voor alsnog geen spijt. Ontdek dagelijks nog nieuwe functies. Echter is het wel makkelijk als je een redelijke kennis hebt van netwerken en programmeren. Dit vergroot de mogelijkheid van de Readynas aanzienlijk. Gezien de totaalprijs die ik voor mijn set heb betaald: 341 euro kan ik toch zeggen dat ik vind dat de Acer H340 daar niet aan kan tippen. Ik kan slechts zeggen probeer het zelf eens.

Mochten er vragen zijn, stel ze gerust. Ik probeer ze graag te beantwoorden.

Update 29-04-2010:

Ik ging mijn NAS herinrichten. Ik maakte een nieuwe map aan, daar kopieerde ik mijn foto's naartoe, Toen ik terug wou keren naar deze map was hij verdwenen. Ik had er niet zoveel opstaan maar toch bleef hij volgens "volumes" evenvol. Ik heb toen geprobeerd de hardeschijven met een linux machine uit te lezen. Hier zit echter een addertje onder het gras. De hardeschijven zijn in zogenoemd LVM. Dit houdt in dat 1 hardeschijf drie partities bevat, maar deze partities zijn op de systeempartitie na niet de openen. Met als gevolg dat je niet bij je data kan. UIteindelijk heb ik het geprobeerd via de usb-backup functie van de ReadyNAS. Buiten het feit dat ie bijna 16 uur heeft gedaan over het backuppen van 10 gig heb ik nu wel mijn foto's. Ze waren dus nog steeds op de nas aanwezig alleen was de folder gewoon niet zichtbaar (en nee ook niet als ik alle systeemmappen laat zien). Kortom, crasht je nas? Koop een nieuwe readynas want je gaat hem via de alternatieve wegen met geen mogelijkheid recoveren. Het is officieel een raid configuratie dus zou je het verder moeten proberen met raid parameters. Maar als je nas zelf is gecrasht hang je de disk in een nieuwe en je kan weer overal bij.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless?

Bedankt, dat maakt weer een hoop duidelijk!

Als ik het goed begrijp ben ik nu geen data meer kwijt mocht er 1 schijf stukgaat, als dat zou gebeuren dan leest ie het stilletjes van de andere. Nadat er weer een nieuwe schijf ingezet is, wordt dat ook gewoon weer een mirror.
Dat klopt helemaal. Twee schijven met dezelfde inhoud. Een schijf gaat kapot-> jij krijgt een emailtje van het systeem (mits je dat hebt ingesteld natuurlijk) in de werking zou het kunnen zijn dat je tijdens het lezen een snelheidsverlies merkt. Maar de nas werkt verder zoals hij hoort. Zodra je er een nieuwe schijf inzet wordt ie automatisch opgepakt in het systeem en heb je nadat alles weer gesynchoniseerd is je data op orde.
Geweldig. Dan gaat ie helemaal goed-- Bedankt voor de info!
Voor veilige gegevensbackup en om vanaf te werken, films te kijken etc wil ik graag een NAS aanschaffen. Ik ben niet heel erg thuis in computer hardware e.d. vandaar dat een aantal zaken voor mij nog niet geheel duidelijk zijn. Ik zit dan ook met de volgende vragen:

1 Ik deel mijn internet met mijn bovenburen. Kan ik de NAS afschermen met een wachtwoord, zodat alleen ik met verschillende apparaten er op kan? (hoef ik niet elke keer dat wachtwoord in te voeren?)

2 Kan ik de NAS gebruiken met zowel Windows als Mac?

3 Ik wil de gegevens op 2 x 1TB schijven als RAID 1 opslaan. 1 van deze schijven heb ik al, daarop staat ook al de data die op de NAS moet komen te staan. Kan ik vanaf die schijf de data omzetten naar RAID 1 waarbij de data gekopieerd wordt naar de andere schijf, of moeten er bij de initilisatie geformatteerde schijven in?

Alvast heel erg bedankt voor de persoon die mij verder kan helpen! Het wordt er gewaardeerd!

Rogier
Beste Rogier,

1. Uiteraard is hij beveiligd met een wachtwoord. Je kan voor elke map los bepalen of er wel of niet voor ingelogd moet worden en uiteraard kan je er ook voor kiezen om dit voor alles te doen. Verander daarnaast ook je inloggegevens van de NAS zelf. Anders kunnen ze via het administrator-scherm je nas in.

2. De NAS is zowel bruikbaar voor Windows als Mac, al moet ik zeggen dat ik zelf geen ervaring heb met een mac. De nas ondersteund onder andere CFIS (bij Apple heet dit SMB) en AFP (Apple's eigen protocol). Dit kan allemaal via AppleTalk en Bonjour. Genoeg mogelijkheden om ook met je Apple te verbinden.

3. De hardeschijven worden in principe automatisch bij de eerste keer geformateerd. Wel is het zo dat als je NAS éénmaal is ingesteld. Je één van de twee hardeschijven eruit kan halen waarna hij automatisch de nieuwe schijf formateert en de data van de ene schijf naar de andere kopieerd. Mijn advies hier is om je NAS op te starten met één schijf er in (dat zou dan een nieuwe moeten zijn). Je data vanaf de oude schijf naar de NAS kopieren en dan je oude schijf in de NAS erbij plaatsen. Anders is het risico op dataverlies te groot. Op deze manier kan je het op zeker spelen.

Succes en mocht je nog meer vragen hebben hoor ik het wel.

Groetjes,

Black Smokey
Beste Black Smokey,

Bedankt voor de heldere antwoorden! Ik ga hem zo bestellen ;)

Groet,
Rogier
Hoi Black Smokey,

ik lees hier dat je veel ervaring hebt met de ready nas en dat je het een goed apparaat vindt. Nu ondervind ik nogal wat problemen en krijg hem niet geupgrade (256ram)
Ondanks een goede poging om als newbie iets te proberen doet mijn RND2000 nu helemaal niets meer. (ja hij draait en reageert, maar benaderen ho maar)
Heb je nog tips of adresjes?
groet
Rop