Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver Review

Starr0wTestpanel 5 september 2018, 125 views Testpanel

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Windows op deze zeer compacte tablet zien draaien is een plezier. Spijtig van de prijs als je de verplichte accessoires meerekent maar je krijgt er een bijna perfecte gebruikservaring voor in de plaats.

Pluspunten

• Windows 10 in je hand
  • Snel genoeg
  • Prachtig scherm
  • Laptop vervanger

Minpunten

• Typecover en stylus apart te koop
  • Windows nog net niet genoeg geoptimaliseerd voor touch
  • Batterij mocht nog net iets meer

Reeds enige tijd ben ik op zoek naar een Windows 10 tablet met een maximum grootte van 10” en krachtig genoeg om als dagelijks toestel te dienen wanneer ik niet thuis ben. Die zijn er gewoon niet. Zelfs op de Chinese markt, waar men toch vaak wat creatiever is, kon ik niets vinden met meer dan 4GB ram (en zelfs dat was al moeilijk) of een degelijke processor. Nu is Windows 10 volgens velen helemaal niet geschikt als tablet besturingssysteem, iets waar ik helemaal niet akkoord mee ben, en dus leek het erop dat ik het bij de 2-in 1-oplossingen ging moeten houden, maar de prijs en het gewicht zijn daar vaak aan de heftige kant. En toen kondigde Microsoft de Surface GO aan, een tablet die leek te gaan voldoen aan al mijn eisen zonder dat ik een orgaan moest gaan verkopen om hem te kunnen veroorloven.
Op papier ziet het er allemaal zeer goed uit, een schitterend scherm met hoge resolutie, een degelijke processor (Pentium GOLD, geef toe, het klinkt lekker), genoeg ram-geheugen en opslag, een optioneel (ok, dat klinkt minder goed) toetsenbord en een prijs die rond de €500,- hangt. Met wat geduld komt er zelf een 4G-versie aan met nog meer opslagcapaciteit. Zou het dan eindelijk lukken? Dat zouden we eind augustus weten, mocht Tweakers.net me niet verrast hebben met een uitnodiging voor een introductie dag op hun hoofdkwartier in Amsterdam. Het verslag van dit evenement vind je hier en na deze fantastische dag kregen we een toestel mee om 14 dagen te testen in het dagelijkse leven. Kan dit toestel de verwachtingen inlossen?

Uitpakken en opstarten

Wat meteen opvalt bij het openen van de doos is de eenvoud van de verpakking. Het toestel, een kleine handleiding en de lader, meer zit er niet in. Dit is natuurlijk het eerste minpunt, het toetsenbord en de pen zijn niet meegeleverd. Laat ons eerlijk zijn, dat is een doodzonde want zonder toetsenbord is dit toestel echt niet compleet. Dankzij Tweakers.net was er voor dit exemplaar wel een toetsenbord voorzien (azerty zelfs, dank je!) maar als je bij de aankoop nog een toetsenbord moet kopen, zie je de prijs snel stijgen. Nu zit er bij een iPad (ja deze vergelijking zal nog een paar keer opduiken) ook geen toetsenbord bij maar IOS leent zich toch beter als tablet os dan Windows, en een toetsenbord is dan ook geen vereiste om optimaal te kunnen werken/spelen. Simpel gesteld, tel bij de prijs gerust nog €130,- bij want je hebt het nodig.
De versie die ik mee kreeg komt met 8 GB ram en een 128 GB grote SSD schijf. Dat wil dus zeggen dat dit het snellere toestel van de twee is want het andere model heeft slechts 4 GB ram en 64 GB eMMC geheugen (wat toch beduidend minder snel is dan de SSD). Dat wil ook zeggen dat dit een tablet van rond de €600,- is en als je daar nog €130,- bijtelt voor het toetsenbord kan je dit nog moeilijk een goedkoop apparaat noemen. Het kan dus maar beter wat in huis hebben om de gemiddelde consument te overtuigen niet voor een goedkopere en meer gekende iPad te kiezen. Op hardware gebied lijkt dit geen probleem te worden. Het toestel ziet er uit als een kleine Surface met iets meer afgeronde hoeken. Uiteraard is dit ook de bedoeling maar het toont aan dat Microsoft met zijn Surface lijn de goede richting te pakken had en verder borduurt op dat succes. De magnesium behuizing voelt stevig aan, de gekende kickstand is aanwezig en plooit nog steeds zonder moeite tot een hoek van 165 graden en het gewicht zit met zo’n 522 gram verrassend laag. Dit toestel voelt als een stevige, draagbare patser die enkel door zijn dikte van 8,3 mm verraadt dat het nog net dat ietsje meer is dan de gemiddelde tablet. Qua connecties zit het eigenlijk wel goed voor een tablet: een USB-C poort, een koptelefoon uitgang, een Surface connect poort (lader bvb.) en een aansluiting voor het toetsenbord. Als je meer geheugen nodig hebt kan je dat ook nog uitbreiden met een Micro SD kaart.

Bij het opstarten komt het eerste voordeel naar boven, Windows 10. Hoewel dit altijd voer voor discussie zal blijven moet je toch toegeven dat een volledige Windows op zo’n handzame tablet heerlijk werken is. Ja, IOS is beter geoptimaliseerd om met touch te werken maar het heeft echt wel veel beperkingen vergeleken met een open systeem als Windows. Let wel, standaard is er op het toestel Windows 10 Home in S modus geïnstalleerd. Dat wil zeggen dat je enkel apps uit de Microsoft store kan installeren en daar is de keuze wat karig. Uiteraard kan dit een voordeel zijn voor mensen die deze tablet cadeau doen aan minder technisch aangelegde familieleden of collega’s, die op deze manier niet veel fout kunnen doen en ook veel minder schrik moeten hebben van malware of andere beestjes. Echter zal het merendeel van de gebruikers meteen de S modus uitschakelen zodat het besturingssysteem geen beperkingen meer heeft en dan komt de ware kracht van de Surface Go naar boven.
Het installeren gaat heel vlot en dus lijkt het erop dat de nieuwe processor die Intel speciaal ontwikkelde voor dit soort toestellen, de Pentium Gold, krachtig genoeg is om alles aan te sturen. Het toestel is uitgerust met het Windows Hello systeem waardoor inloggen met gezichtsherkenning mogelijk is. Dit werkt bij mij heel goed en is een absoluut pluspunt. Eens ingelogd komt mijn achtergrond tevoorschijn die mijn scherm thuis reeds enige tijd siert en dat voelt dan ook heerlijk vertrouwd aan. Meteen wat programma’s installeren en dan komt het volgende minpunt naar boven, bloatware. Ook op deze tablet heeft Microsoft aardig wat freeware, snelkoppelingen naar nog te installeren apps (vaak games) en apps die iemand misschien wel eens interessant kan vinden voor geïnstalleerd. Een diepe zucht en 10 minuten later is dit opgelost maar stop hier toch mee. Die paar apps die gebruik maken van de functionaliteiten van de stylus kunnen interessant zijn, moest dit ding standaard meegeleverd worden. Deze apps maken gewoon nog eens pijnlijk duidelijk dat dat niet zo is, dus stop er maar mee Microsoft.
Tijdens al deze handelingen valt het weer op dat de tablet vlot blijft draaien, zelfs met een paar apps open en enkele tabbladen in Chrome (sorry Edge, je bent er nog steeds niet) geladen. De 8 GB ram hebben hier natuurlijk een groot aandeel in, dus of de versie met ‘maar’ 4 GB ook zo vlot is betwijfel ik wel. Enkele haperingen waren op te merken als ik iets te optimistisch werd in mijn openen van apps, installeren van apps en aanklikken van apps maar niets wat echt afbreuk deed aan de algemene indruk dat dit toestel zich uitstekend kweet aan zijn taak.

Dagdagelijks gebruik

Nu we eindelijk alles geïnstalleerd hebben wordt het tijd om eens te zien hoe gebruiksvriendelijk de Surface Go is en of de eerste positieve indruk bevestigd wordt in het dagdagelijks gebruik ervan.

Korte versie: JA.

Lange versie: het typen op het toetsenbord van de Surface is altijd al goed geweest en dit kleinere exemplaar is geen uitzondering. Hoewel het uiteraard weer even wennen is aan de dimensies van het klavier gaat het typen heel vlot. Er is genoeg travel op de toetsen om feedback te geven en algauw zit je te typen aan een snelheid dit niet veel moet onderdoen voor het toetsenbord thuis van de pc. De stevigheid is net iets minder waardoor het wat opveert maar dat is niet van die mate dat het storend wordt. Het scherm reageert zeer vlot op aanrakingen en is meer dan helder genoeg om zelfs in vol daglicht duidelijk leesbaar te zijn. De pen (die wij even konden testen) lijkt soms iets minder responsief te zijn maar dit was niet de pen die uiteindelijk verkocht zal worden voor dit toestel, dus misschien is dat daaraan te wijten. De eerste indrukken op gebied van snelheid blijven bevestigd na dagen met de tablet te werken. Dit ding is zeer vlot en draait aardig mee zolang je er niet teveel van verwacht natuurlijk. Netflix, Office, surfen, chatten,… het loopt allemaal uitermate soepel. Door het kleine scherm ben je sowieso minder geneigd om meerdere vensters naast elkaar te openen dus echt zwaar stel je de processor meestal niet op de proef. Ook de batterij doet het goed, maar niet meer dan dat. Ik haal redelijk eenvoudig 5 uren aan schermtijd bij het streamen van Netflix en bij meer gemiddeld verbruik kom ik uit op 8 uren. Dit is minder dan bijvoorbeeld een iPad maar ruim voldoende om de dag mee door te komen hoewel het altijd meer mag zijn natuurlijk.
Zijn er dan geen minpunten? Toch wel. Op de schoot werken vind ik niet handig. Door het formaat is de kickstand dan redelijk smal en het toestel staat dan ook niet helemaal stabiel. Aangezien het toetsenbord wat mee veert, voelt ook dat niet goed aan wanneer het niet op een stevige ondergrond staat. Ook de magnetische connectie van de lader lijkt net iets te makkelijk los te komen. Dit kan een voordeel zijn naar veiligheid toe maar iets steviger had wel gemogen. Laden via de USB-C poort leek ook veel langer te duren dan met eigen lader wat het voordeel van deze poort te hebben teniet doet (toch op gebied van laden). En nogmaals, het toetsenbord en de stylus moeten apart aangekocht worden…

Ik wil toch nog even terugkomen op de vergelijking die steeds opnieuw zal gemaakt worden met een iPad. Hoewel de prijs van de Surface GO al redelijk wat lager ligt dan die van zijn Pro-broertjes kan je dit nog steeds geen goedkope tablet noemen. Toch komt deze nu in de buurt van de iPad (Pro) en wordt het dus een keuze tussen deze twee systemen (Android op een tablet, nog steeds niet goed dus ik tel deze even niet mee). Apple draait simpelweg om gebruiksgemak en apps waar Windows het moet hebben van het open karakter en de instelbaarheid. Gaan deze toestellen echt concurreren? Ik denk het niet, daarvoor zijn de karakteristieken te verschillend. Er zijn zeker raakvlakken zoals media consumptie, wat op beide toestellen uitstekend lukt, en dagdagelijks internet gebruik. Maar de consument die op zoek is naar een heel compacte laptop voor het werk of school lijkt me beter gediend met het antwoord van Microsoft, de Microsoft Surface GO.

Heb jij ook een Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver?