Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver Review

JWfxTestpanel 6 september 2018, 555 views Testpanel

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Als lid van het testpanel mocht ik, samen met 19 andere Tweakers, de Microsoft Surface Go 2 weken lang testen. Hieronder mijn bevindingen van dit veelzijdige apparaat, bewust in de versie zoals die uit de doos komt. Dus zoals de meesten hem gaan gebruiken; in Windows 10 S mode!

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Kick-stand
  • Accuduur
  • Veelzijdigheid

Minpunten

• Dure accessoires nodig
  • Windows 10 geen tablet OS

Ook al ben je één van de 20 Tweakers die zijn verhaal mag schrijven over de Microsoft Surface Go, je wilt er toch ook je eigen draai aan geven. Dus ik dacht aan al die mensen die ik op Tweakers.net gewezen heb in de achterliggende, wat is het? … 12, 14 jaar dat ik op forum en site rondhobbel. Geen beroepstechneuten, zelfs geen hobbyisten, maar ‘gewone’ gebruikers van hardware zo uit de doos. Familie, vrienden, collega’s en ook mijn vrouw die Tweakers nog best regelmatig gebruiken.
En waarvoor? Exact, voor de Pricewatch … én de reviews!
Dus heb ik de Surface Go bewust in user-mode uit de doos gehaald. En daar beginnen we dan ook mee: De doos!

De verpakking

U kent het wel. U koopt een mooi product en dan moet het thuis uit de verpakking. Een lichtelijk Sinterklaasavond-gevoel bekruipt u als het voor u ligt. Uitpakken! Heerlijk! Waar is het gedicht? Maakt niet uit, u moet door! U wilt het aanraken, vasthouden en koesteren, want dit is precies wat u wilde hebben! Hier was u naar op zoek!
Ja, zo zat ik ook wel met die doos toen ik die op de burelen van Tweakers in mijn handen kreeg gedrukt. Maar zo makkelijk was het allemaal niet!
De Surface Go zit in zo’n doos die zo strak passend gemaakt is, dat die deksel er net niet lekker afglijdt, dat je drie handen en een schoenlepel nodig hebt om hem open te krijgen! Wel netjes natuurlijk, want het is een mooie doos, dus die houden we ook netjes … of ben ik de enige die dat altijd doet?
Nou ja, je kunt er in ieder geval vanuit gaan dat de Surface Go goed verpakt zit! In die verpakking vinden we de Surface Go, de stroomvoorziening en wat begeleidend papierwerk.

Eerste indruk

Anyway, de doos is open en daar ligt-ie dan. Glanzend, zwart met een zilveren rand, dus geen verrassing hier. Dat veranderd zodra je de Surface Go aanzet. Maar of dat direct de meest positieve verassing is die je van dit apparaat gaat krijgen …
Bij mij niet in ieder geval. Ik begon al direct met moeite hebben met schakelen. Motorisch schakelen tussen tabletbediening en traditioneel Windows-bak bedienen bedoel ik dan. Doordat je de hele tijd gewoon naar je ‘oude’ vertrouwde Windows schermen aan het kijken bent en dus nogal statisch de muis aan het simuleren bent met je vingers. Lekker dubbel tappen in Windows Verkenner!
Gelukkig went dat heus wel, maar Windows 10 bedienen op een scherm van effectief 21 bij 14 cm is met mijn dikke vingers nog geen sinecure! En helaas is dat meteen ook de grootste tegenvaller. Windows 10 is gewoon geen tablet OS.
Maar goed, dat was de eerste indruk, gelukkig heb ik er nog veel meer gekregen!

Ergonomie

Als tablet vind ik de Surface Go prettig vasthouden. Hij voelt stevig aan en het materiaal heeft een stroefheid die niet hinderlijk aanvoelt, maar juist een wat lossere grip mogelijk maakt. Mijn vrouw heeft reuma en die vindt hem al snel net te zwaar worden. Dat is-ie dan ook vergeleken met haar iPad Mini die ze bewust daarom gekocht heeft.
Maar vergeleken met diverse grotere tablets dan de iPad Mini vind ik de Surface Go absoluut niet zwaarder of logger aanvoelen.
Ik merkte wel dat ik mijn pink in de gleuf voor het aansluitbare toetsenbord legde voor stabiliteit, maar dat dat na verloop van tijd net niet echt comfortabel is door de randen ervan.
Verder is het een prettig aanvoelende tablet die een hele degelijke uitstraling heeft zonder ‘bulky’ te zijn.

Mini-laptop met de Type Cover

Wat de Surface Go absoluut wel is? Een hele fijne, krachtige mini-laptop, die dus voor casual zaken best goed te gebruiken is als tablet.
Gaan we hiervoor de woorden tabtop of lapblet weer uit de kast halen? Meh …. Ik zie ze de laatste tijd eigenlijk niet meer voorbij komen, maar een paar jaar geleden nog wel. Geen verrijking van de taal als je het mij vraagt.

Hoe dan ook, voor het gebruik als laptop heb je wel een toetsenbord nodig. Gelukkig hebben Tweakers en Microsoft die dan ook ter beschikking gesteld voor deze test.
En vooral naar dat Type Cover was ik benieuwd! Ik had er goede verhalen over gehoord en ik werd in eerste instantie absoluut niet teleurgesteld, dat moet gezegd. Sterker, de Type Cover is gewoon een kleine, platte, maar volwaardige ramplank, met prettige feedback van de back-lit (echt waar, geweldig!) toetsen en een fijn werkende track pad. Pas na wat langer typewerk begint de grootte, ofwel de kleinte, zijn tol te eisen.

Om kort te gaan, op de Surface Go werk je je documenten, presentaties en mail wel bij, maar ga je geen complete verslagen, ook geen Tweakers-review, uitwerken. Maar wellicht is dat dan ook juist de kracht van deze veelzijdige mini-laptop, als je hem zo gebruikt.
In vliegtuig of trein kun je met dit formaat ook prima uit de voeten. Hij weegt net iets meer dan een halve kilo en past in nagenoeg elke tas of koffer. Je kunt hem dus zonder bezwaar overal bij je hebben en de gewenste zaken afhandelen waar dat ook nodig blijkt te zijn.

Kick-stand

Waar je dan ook bent, met de in de achterzijde geïntegreerde Kick-stand kan de Surface Go overal staan. Die Kick-stand is verrassend goed. Bijna elke hoek kan hij aan zonder enerzijds slap aan te voelen of anderzijds te zwaar uitklapbaar te zijn. De Surface Go kan in steile hoek of juist heel vlakke stand goed blijven staan en ook het werken op het scherm doet de ingestelde hoek niet veranderen.

Batterijduur en prestaties

Als je het serieuzere werk zat bent, kijk je toch even een film of speel je een game, want dat kan de Surface Go ook gewoon. Om dat te testen heb ik eerst maar eens Netflix aangezet en heb 2 films achter elkaar gekeken. Works like a charm!
Vloeiend en helder beeld, echt goede kleuren en de speakertjes naast het scherm zijn verrassend krachtig! Ik lag lekker op de bank, heb alle kickstanden geprobeerd en heb hem ook een tijd vastgehouden. Dat gaat allemaal prima!
Bij het kijken van films werd de Surface Go bij mij niet overdreven warm.

Hoe anders is dat bij gamen! Ik kan de Surface Go absoluut aanraden voor de koude winteravonden die straks weer gaan komen. Gewoon lekker een spelletje spelen en u heeft heerlijk warme handen. Succes gegarandeerd, maar was het ook storend? Niet echt want allereerst is het te verwachten, maar het was bij mij wel significant warmer dan bij ongeacht welke andere activiteit.

Ik heb die 2 films en nog even een half uurtje gamen allemaal op 1 batterijlading gedaan en toen zat ik nog ruim boven de 30%! Dan moet ik er eerlijkheidshalve ook nog even bij zeggen dat ik hem daarvoor ook al gebruikt had, maar niet heb bijgehouden waarvoor. Maar dat spreekt dus alleen maar in het voordeel van de Surface Go!
Batterijduur is bij mij geen één keer een issue geweest en dat maakt het zo fijn om hem toch nog even op te pakken en aan te zetten. Hij doet het toch wel, dat wordt al gauw een beetje een vanzelfsprekendheid.

Scherm

Over het scherm kan ik kort zijn. Het beeld is scherp en helder, de kleuren zijn goed. Tijdens de introductie heb ik de Surface Go uren buiten kunnen gebruiken en ik heb geen enkele keer echt moeite gehad met leesbaarheid, anders dan door niet te voorkomen reflecties.
Binnenshuis is het gewoon uitstekend! Voor tekst, maar ook voor film en foto’s komt het 10 inch scherm meer dan prima uit de verf.

Camera’s

Aan de voor- en achterzijde heeft de Surface Go de camera’s zoals we die kennen van elke smartphone. Voor een 5 megapixel-camera om Full-HD te kunnen Skypen. De front camera gebruik je ook voor Windows Hello om met gezichtsherkenning te kunnen aanmelden.
Aan de achterzijde is een camera met 8 megapixels en autofocus. Die camera is geen hoogvlieger maar levert zonder problemen prima foto's op. Ik denk direct heel praktisch aan het toevoegen van foto’s aan een oplever-rapport of zo. Rapportage openen, laatste bevindingen toevoegen, foto maken en direct invoegen en dan het hele rapport verzenden. En omdat de Surface Go zowel handzame tablet als functionele mini-laptop is, is dit gewoon allemaal te doen met één en hetzelfde apparaat in een paar eenvoudige handelingen.
Mijns inziens komt de Surface Go door zijn formaat en complete uitrusting in dit soort situaties het best tot zijn recht voor zakelijk gebruik.

Even een snapshot als test op de eerste dag gemaakt. Zo uit de camera, geen enkele nabewerking.Scherp en ruim voldoende detail in de lichte en donkere delen om met enige nabewerking overal duidelijk te zijn.

Aansluitingen

Ik had het al even over de Type Cover die wordt aangesloten op de onderkant van de tablet. Lekker fool-proof door de magnetische aansluiting, wat is dat toch een verademing! Je hoeft hem bij wijzen van spreken alleen maar in de buurt te houden en het klikt met een heel erg bevredigend geluid feilloos aan elkaar!
Aan de bovenzijde vinden we de aan-knop en de volumeknop, geen verassingen daar tenzij je de kwaliteit en de ‘feel’ van de knoppen meerekent. En dat bedoel ik in positieve zin!

De linker zijkant is maagdelijk op een uitsparing voor het uitklappen van de Kick-stand na. Rechts vinden we die uitsparing ook, maar daarboven vinden we 3 aansluitmogelijkheden.
Van boven naar beneden:
  • Minijack hoofdtelefoon aansluiting - Chapeau Microsoft! Geen gezeur met moeilijke stekkertjes, gewoon lekker standaard!
  • USB-C poort - Kunt u hem ook mee opladen en is toch de toekomst, dus zeer welkom.
  • Surface Connector - Sowieso gaat daar de oplader in met net zo’n bevredigende magnetische klik als de Type Cover. Andere accessoires zijn hier ook op aan te sluiten.
Achter de Kick-stand zit nog een gleufje verstopt waarin een micro-SD-kaart is te plaatsen. Als die Kick-stand is dichtgeklapt zit die dus ook nog eens veilig weggestopt. Netjes!

Niet zicht- en tastbaar maar wel zeer bruikbaar zijn de Wi-Fi en de Bluetooth 4.1 adapters. Voor 4G/LTE moeten we nog even wachten op een in de nabije toekomst uit te komen model.

Algemene beoordeling

Over het algemeen kan ik alleen maar zeggen dat de Surface Go qua hardware absoluut zijn geld waard is. Ik vind hem heel geschikt om zakelijk werkzaamheden als bijwerken, mailen, raadplegen en nalezen van stukken op te kunnen doen. Daarnaast pak je je hetzelfde apparaat net zo makkelijk voor een film of game thuis op de bank of hoog in de lucht in het vliegtuig.
Allemaal geen enkel probleem en dan werkt de Surface Go ook gewoon uitstekend.
Het wordt pas lastig als je in tabletmodus echt moet gaan werken, of met de Type Cover een paar uur moet gaan typen. Dat zijn in mijn ogen niet de zaken waarvoor je dit apparaat zou willen inzetten. En laten we wel wezen, waar de Surface Go ook niet voor in de markt gezet wordt. Daar zijn andere oplossingen voor!

Op dit moment zijn er 2 modellen te krijgen:
De versie met 4GB RAM en 64GB eMMC heeft een adviesprijs van € 449,00.
Voor het geteste model met een RAM-geheugen van 8GB en een 128GB SSD is de prijs € 599,00,
Maar dan zijn we er nog niet!
Het Type Cover is mijns inziens absoluut noodzakelijk voor de complete ervaring en daar moet toch echt 100 tot 130 Euro voor afgetikt worden, afhankelijk van de uitvoering.
Daarnaast zijn er nog de Surface Pen voor € 110,00 en de Surface Mobile Mouse van € 36,00.

Ik kan na 2 weken alleen maar zegen dat ik de Surface Go nu wel even ga missen, maar dat hij heel hoog op mijn verlanglijst staat (bovenaan, maar ja als onderdeel van een gezin kan ik niet altijd eerst aan mezelf denken ;) ) U zult misschien denken, en dat lastig werken met Windows 10 dan? Zoals gezegd, het went. En omdat je veel vertrouwde programma's en apps kunt gebruiken, weegt dat toch op tegen de paar ongemakjes in de bediening ervan. Ik zie zakelijk gezien mogelijkheden, maar zeker ook voor privégebruik en het is juist die veelzijdigheid die Microsoft toch maar even mooi in een handzaam apparaat heeft weten te stoppen en die absoluut diverse soorten gebruikers zal aanspreken.

Heb jij ook een Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver?