Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver Review

WognummerTestpanel 5 september 2018, 139 views Testpanel

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Leuke gadget voor dagelijks gebruik komt hij te kort, en om hem alleen als sinmele tablet/laptop te gebruiken vind ik hem te duur, Hij verrast wel op een aantal punten voor de prijs (behuizing hetzelfde als de Pro met kleine verbeteringen) Jammer is wel dat de pen niet meegeleverd word

Pluspunten

• zeer goede bouwkwaliteit
  • geluid
  • Hello!

Minpunten

• accu valt tegen
  • geen pen
  • duur
  • weinig aansluitingen.

Via het Tweakers testpanel deze Surface 2 weken lang mogen uitproberen, leuker middag gehad (uitstekend georganiseerd me best vermaakt)

Alleen betrap ik mezelf erop tijdens het testen, dat ik hem constant vergelijk met mijn Ipad pro 10.5 en dat is niet altijd even eerlijk (stukje duurder en een ander apparaat toch wel maar de vergelijking is snel gemaakt) dus hieronder geprobeerd mijn eigen ervaringen neer te zetten in mijn eerste review.

Uitpakken en eerste indruk
Ik heb dit thuis nog eens over gedaan en wat meteen nogmaals opviel is de bouwkwaliteit die is verrassend goed, maar hij is wel een beetje lomp. de Surface go houd gewoon niet lekker vast als tablet. hij voelt gewoon zwaar en ligt als tablet niet lekker in de hand.

Algemeen dagelijks gebruik
Ik heb hem op twee manieren geprobeerd in gebruik te nemen

Als Tablet merkte ik gewoon dat door zijn hoekige voorkomen hij niet lekker in de hand ligt en je hem al snel weglegt doordat hij ook zwaarder lijkt, als tablet vind ik het geen geweldige oplossing

In de laptop stand is het wel een ander verhaal, daar moet ik uitkijken dat ik niet teveel van de GO ga vragen want bij een klein beetje power apps (photoshop/lichte games) merk je echt dat het niet de snelste is van de klas, voor lichte huis tuin en keuken taken is de GO meer dan uitstekend geschikt. (later nog iets meer)

Windows 10 Home in S mode
Meteen opgestart en wat dingen uit gaan proberen, en liep eigenlijk vrij snel tegen beperkingen aan van de S mode (Hij draait op windows 10 home in S mode) dit houd in dat je alleen apps kan installeren vanuit de store ik vond dat zeer irritant (later hier nog wat over want er zijn zeker wel echt voordelen zoals ook tijdens de presentatie die door MS gegeven werd tijdens het tweakers event)

De Go is extreem simpel uit de S mode te halen bezoekje aan de windows store en je kunt aan de slag.

Helaas is het terugzetten dan weer erg ingewikkeld omdat je daarna gewoon weer echt terug moet naar factory default ivm geïnstalleerde dingen die buiten de store om geïnstalleerd zijn, dan kan MS niet meer de werking van de GO garanderen.

accessoires
Ik heb de GO getest met bijgeleverd toetsenbord, en dat tikt echt verrassend goed. Ik heb hem een dagje mee als werklaptop gehad (remote tooltje naar mn desktop) en ja dat toetsenbord is de verrassing van de GO, tikt lekker waardoor je er best een half uurtje op kan tikken tijdens een meeting. grote maar in dit verhaal is, dat je hem los moet aanschaffen, en zoals ik in diverse reviews ook al gelezen heb is dat echt een must...

Ook de pen werkt prima, alleen en dat vind ik dan echt een misser tov de vorige Surface devices die word niet meegeleverd met de Pro.

Na een tijdje toen de GO ook in de winkel lag heb ik via via er nog een ter beschikking gekregen en die heb ik een paar dagen aan de kids gegeven om onder supervisie mee te spelen, ik heb toen bewust S mode aan laten staan en heb de kids alle ruimte gegeven om van alles te installeren (uit de store) en dat beviel verrassend goed, ze kunnen dan zelf gewoon hun gang gaan zonder dat ze steeds aan je bureau staan met de vraag pap wil je wat installeren.

Ook voor pap/mam/opa/oma is dit een uitstekende oplossing om een schoon en snel device te houden omdat je niets buiten de store om kan installeren, kan MS garanderen dat de snelheid over een aantal jaar nog steeds voldoende is om een simpele huis tuin en keuken laptop te hebben.

Conculsie
Ik weet niet of ik hem zelf zou kopen, ik denk dat ik toch als ik zoiets zou kopen voor een Pro zou gaan, maar ik denk dat MS voor de gemiddelde scholier/gebruiker een prima laptop op de markt heeft gezet, de bouwkwaliteit is meer dan voldoende (heeft me echt verrast) en het instap model is dan ook nog netjes geprijsd jammer is wel dat je bijna verplicht bent er een cover bij te kopen.

Heb jij ook een Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver?