Tweakers zegt: 8,5

1 review

be quiet! Silent Base 601 Window (Zwart/Oranje) - Reviews

be quiet! Silent Base 601 Window (Zwart/Oranje) Review

Foritain 4 september 2018, laatste update op 4 september 2018, 751 views

be quiet! Silent Base 601 Window (Zwart/Oranje)

be quiet! update hun Silent Base 600 met +1. Het resultaat is een bloedmooie, top kwaliteit case met een nette featureset, maar ook één waar we met een 240mm AIO en een RX Vega wel wat te klagen vonden; nadenken over je koeling dus. Check onze YouTube video hieronder.

Pluspunten

• Kwalitatief uitstekend, afwerking uitstekend.
  • Ruime inbouwopties, zowel wat radiatoren als HDD's en SSD's betreft
  • Nette moderne featureset met o.a. PSU shroud, fan controller, makkelijke fan installatie, stoffilters overal, goed paneel systeem.

Minpunten

• De combinatie 240mm AIO en RX Vega 64 pakt toch vervelend uit. GTX 1080 combi werkte beter, maar standaard koel setup is niet denderend en een compacte AIO bovenin lijkt hete lucht niet kwijt te kunnen (en circuleert dus naar binnen)
  • Heeft nogal wat 'kwalitatief uitstekende' concurrentjes rond zijn vraagprijs.

be quiet! Silent Base 601 review

Vandaag brengt be quiet! een opvolger uit voor hun inmiddels toch wat oudere Silent Base 600, al moet ik toegeven dat het soms als gisteren voelt dat be quiet! hun eerste case uit bracht. Veel overeenkomsten zien we niet meer, maar hun jongste is wel duidelijk deel van de be quiet! familie. In onze videoreview hier bovenaan de pagina vertelt Nada (Mrs Foritain) je wat je moet weten over deze nieuwe midtower die rond de 130 euro moet kosten, of 120 euro voor de gesloten variant.

Om zij die moeite hebben met Engels niet in de steek te laten, en voor de liefhebber van tekst boven videos, voorzie ik dit stukje van een geschreven mini-review, specificaties, wat stills, etcetera. Mochten er vragen zijn, twijfel dan niet om even een reactie te plaatsen of ons via de in de video aanwezige links te contacteren. Uiteraard ben ik heel erg benieuwd naar jullie feedback op onze nieuwe (video) richting! Staan nog wat meer filmpjes op het kanaal voor de liefhebber.
Features en specs

Features en specs vanuit be quiet! zelf

Silent Base 601 features include:
• Innovative airflow concept with improved angled noise-dampening air vents in the front and top
• 10mm high-grade, extra-thick dampening mats
• Two pre-installed Pure Wings 2 140mm fans
• Detachable fan bracket at the top for easy installation of fans or radiators
• Support for water cooling radiators up to 360mm in length
• PSU shroud for a clean look and easy cable management
• Removable side panels released with the push of a button – no screws needed
• Easily removable dust filters
• Optional side window made of tinted and tempered glass

Resultaten

Beter zichtbaar in de video vanaf 6:00

Samenvatting

De be quiet! Silent Base 601 is een prachtige case, dat staat geen moment ter discussie. Kwalitatief is het allemaal echt uitstekend uitgevoerd, de afwerking is echt prachtig, we zien de nodige innovatieve handigheidjes zoals de uitstekende manier van de panelen openen en sluiten, en we zijn blij dat be quiet! nu echt overstag is dat PSU shrouds toch echt handig zijn om mee te werken. Het is wel een forse case voor een mid-tower, wat ons toch een beetje doet vermoeden dat be quiet! specifiek richt op mensen met een grote hoeveelheid mechanische harde schijven want voor een systeem zonder mechanische schijven of forse waterkoeling voorin is de ruimte voor wel opvallend. Je kan er maar liefst zeven drives kwijt, en als je voor SSD’s gaat nog veel meer, maar daarbij moeten we wel zeggen dat je voor meer dan drie 3.5” drives wel optionele brackets moet bestellen.

Dat het daarbij vooral om de demping van geluid gaat mag duidelijk zijn, we zien een grotendeels gesloten constructie maar het zijn vooral de dikke lagen schuim op de panelen die echt opvallen. Het staat niet ter discussie dat de demping van mechanische schijven aanzienlijk is. Toch zien we een opvallende keerzijde, en dat is dat met de standaard configuratie de koelprestaties voor een performance pc met Intel Core i7-8700K, Silent Loop 240, en Radeon RX Vega verre van denderend zijn. Sterker nog zonder het voorpaneel open te gooien lopen de temperaturen dermate hoog op dat ik de test moest onderbreken. De temperatuurverschillen tussen de case gesloten, zonder voorpaneel, en geheel open zijn echt aanzienlijk groter dan we in de meeste cases zien, met als resultaat dat o.a. de videokaart dermate hard moet compenseren met ventilator snelheid dat onze build aanmerkelijk stiller is zonder panelen, dan met alle demping in plaats; beetje ironisch gezien de naam van het product. Het is een pijnlijk minpunt dat inherent best stille componenten dankzij een overdaad aan dempende oplossingen juist resulteert in meer geluid.

Het is een inkoppertje dat de combinatie van een 240mm waterkoeling bovenin (die warmte niet goed kwijt kan en feitelijk langs het gat voorin weer terug de case in blaast), slechts de standaard ventilator als intake, en de hitte van de Vega tesamen gewoon te veel zijn voor dit geheel, maar het is wel een setup die in menig andere case probleemloos functioneert en een setup waar wij stellig achter staan als iets wat in de praktijk ook voor komt; Crossfire test (vergeet het maar) hadden we onredelijk genoemd. De verandering naar een zuinigere GTX 1080 maakte gelukkig wel het verschil tussen ‘te heet’ en ‘acceptabel’ waardoor er echt wel wat van de prestaties te maken valt, maar dan nog was de resulterende geluidsproductie hoger dan verwacht. We hebben simpelweg significant betere koeling gezien we kunnen niet anders dan concluderen dat de luchtinlaat voorin erg beperkt is.

De vraag is dan natuurlijk: wat kan je hiermee? Zeker als je dit design aantrekkelijk vindt, wat we ons heel goed voor kunnen stellen, ben je mogelijk toch geneigd er voor te gaan, en dat hoeft ook zeker geen probleem te zijn. Het ligt voor de hand dat het toevoegen van een extra ventilator voorin, een videokaart die niet meer verbruikt dan een GTX 1080, maar bovenal een luchtkoeler die warme lucht direct naar buiten blaast wel een prima bruikbare combinatie gaan opleveren. Ongetwijfeld dat andere reviews op dit moment iets dergelijks zullen aantonen, maar het is ook belangrijk om te laten zien dat er wel degelijk beperkingen aan zitten.

Er valt dus zeker wel wat van te maken, want nogmaals kwalitatief, feature technisch en wat afwerking betreft klopt het plaatje echt prima voor de vraagprijs en als dit jouw smaak is dan zouden we hem ook prima kunnen -en willen- aanraden, maar wel met de duidelijke kanttekening dat je even goed na moet denken hoe je de airflow gaat regelen en er niet klakkeloos waterkoeling en een high-end GPU in knalt.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een be quiet! Silent Base 601 Window (Zwart/Oranje)?

Ik had deze case ook op het oog voor mijn high end build, is dit nu niet aan te raden? Het word een build met alleen maar luchtkoeling
Ik heb een i7 8700k van iemand overgenomen en waarschijnlijk komt een rtx2080 of 1080ti in
koeler op de processor word de Scythe Mugen 5 PCGH

[Reactie gewijzigd door roberto250b op 4 september 2018 20:30]

Zou verwachten dat dat geen probleem is. Denk dat ik zelf dan de stock fan naar voren zou verplaatsen, en de tweede fan van de Mugen PCGH achterin de case zou zetten. Althans om te proberen voordat je een extra fan aanschaft.
Ah ok bedankt dan ga ik dat proberen
Anders doe ik er voor de zekerheid 1 extra koeler in voor 10 euro ga ik ook geen risico lopen :)
Risico loop je sowieso niet vermoed ik, maar kwaad kan het eveneens niet.
well done ! nette review ook weer. Werk aan de winkel voor onze Be-Quiet Boys !

Nu ook temps toegevoegd in de HWI review : https://nl.hardware.info/...e-testresultaten-koelingn

[Reactie gewijzigd door BioBlade op 4 september 2018 15:28]

Thanks, namens Nada natuurlijk want ik heb hier echt geen drol aan bijgedragen muv wat theorycraft over waar het probleem met deze setup zit mss :D Opvallend dat Tweakers bijv nu erg positief is, al is hun build niet zo .. krachtig :D

En idd, nadenken over hoe je die waterkoeling warmte beter naar buiten krijgt zonder het terug te laten circuleren. Wel mooi kassie tho :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 4 september 2018 15:24]

Dat terug circuleren had de eerste H440 ook wel een beetje :) !
Meeste cases iets. Maar hier duidelijk meer. Al helpt een hungry Vega ook zeker niet.

Mn h440 met i7.en gtx1080 blijft gewoon koeler.

Maar goed, mss nog eens aircooling erin.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 4 september 2018 15:38]

Prachtige review! Ik zie een concurent van dmitry ontstaan! (Hardware Canucks)

Graag meer van deze videos en geschreven reviews! _/-\o_
Thanks dude :) En gezien HWC wel mooie vidjes maakt kan ik dat enkel als compliment zien :D

En prima combitje zo toch? Beetje video, korte(re) review voor de liefhebber van tekst, win-win? :D
De kwaliteit van de video en het camera werk deed mij er gelijk aan denken.

Toch hebben jullie hier een betere video neergezet naar mijn mening en zeker met de geschreven review erbij met weer de prachtige foto's.

Dit is natuurlijk wel wat we gaan verwachten met de volgende reviews ;)

Kan niet anders dat dit een succes gaat worden!
Hij is zeker een goed voorbeeld van videowerk. Blijf erbij dat ik hem inhoudelijk meestal niet zo heel sterk vind, tis meer een video artiest imho, maar merk ook dat het heeeel lastig is om veel inhoud in een video te krijgen. Ook hier hadden we eigenlijk nog 10 minuten willen theorycraften over precies waar de airflow uitdagingen zitten, maar de realiteit is dat 99% daar gewoon niet op zit te wachten.

hoop dat het de goede kant op gaat idd, spread the word! ;)
Klopt!

Vandaar dat jullie video ook fijner is om naar te kijken! Hoop snel meer te zien en zal hem ook aanraden!

Wel echt jammer weer van de top van deze case! Er is al vaker aangegeven in reviews dat de openingen niet goed werken en ze flikken het weer bij deze nieuwe case |:(
Thanks man, motiveert :D

Ik twijfel overigens nog een beetje wat het is hoor, in de DB700 die ook niet echt een open top had hadden we een 7900X met een 360mm eigenlijk geen gekke opmerkingen over de temps. Frappant: HWI was toen negatiever over de DB700 en nu weer positiever over deze, terwijl wij het andersom ervaarden (al hebben wij dus per case een andere build). Misschien toch het voornaamste dat het gat dat de 240mm AIO laat voorin hete lucht laat circuleren?

Hoe dan ook, het komt vaker voor dat de prestaties toch anders uitpakken dan je zou vermoeden, zelfs met tig cases als basis voor je ideeen. MAar het is wat het is.
Dat is hem dus! Met 360mm moet de warme lucht wel door de openingen boven omdat er niet veel ruimte is verder. Zodra je iets kleiners plaats gaat het mis.

Zo kwam het dus over in de andere reviews met deze case openingen.
Of de radiator moet aan de voorkant of een 360 boven.

Een andere oplossing was om mogelijke plastic covers te plaatsen als je een kleine radiator hebt boven, maar gewoon een mesh bovenkant is natuurlijk veel beter.

Maar goed de nieuwe case gaat toch de Phanteks Enthoo Evolv X worden die heeft namelijk wel de plastic cover waar ik het over had. Komt hier nog een review van?
Vergeet echter niet dat de lucht ook nog langs de randen weer terug de case in kan he, er zitten meer gaten dan louter voorin. Je zou dat echt moeten afdichten denk ik dan.

As for the Evolv X. Ja die gaan we doen naturlijk :D
En daar gaan ze! De 1 met de toetsen, de andere met de camera.
Knallen met die kasten van reviews!
BeQuit maakt hele mooie behuizingen.

Topperts
Thanks ewoud :D En beetje samenwerking idd, anders ben ik straks helemaal overbodig :D
Goede review van een mooie kast. Ik heb een zwak voor de zwart met oranje kleuren combinatie. Ook heb ik niet zo veel met al die RGB dus zo gesloten paneel is prima.

Nu wil ik binnenkort een een nieuwe pc kopen en ik ben van plan een Ryzen 2700x erin te stoppen. Ik ben niet zo overklokker en wil eigenlijk d.m.v. goede koeling de CPU met XFR en PB zichzelf laten overklokken.

Zou je deze case aanraden aangezien de wat hogere temperaturen? Zou het een optie zijn om de AIO voor te plaatsen i.p.v. boven? Of zou het denk je beter zijn om 3 fans voor te plaatsen en dan gewoon een luchtkoeler die het zooitje eruit blaast? Of deze case laten gaan en andere zoeken kan ook natuurlijk.
Thanks u :)

Gezien de ervaring met vergelijkbare setups zou ik denken dat wat fans voorin en iets van een Dark Rock 3 / Pro 3 het meest logische is. Logischer nog dan een AIO voorin. Daar verwacht ik echt geen problemen mee.

Weet niet welke GPU je aan dacht?
Heb op dit moment een GTX970 die ik nog even blijf gebruiken. Maar in de planning staat wel uiteindelijk een RTX2080
Zou dat zelf niet als een bezwaar zien. Maar we weten meer over de RTX met een paar dagen :p