TP-Link Deco M9 Plus (3-pack) - Reviews

Specificaties 5GHz WiFi-ac + router • 2x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link Deco M9 Plus (3-pack) Review

Foritain 7 september 2018, laatste update op 9 september 2018, 4.047 views Product geleend

TP-Link Deco M9 Plus (3-pack)

Onze Mesh WiFi teller staat bijna op 20, wat het extra positief maakt dat het Deco systeem daar binnen positief weet op te vallen. De M9 Plus is de meest capable AC2200 kit die we hebben getest, installeert makkelijk, en roamt uitstekend.

Pluspunten

• Uitstekende backhaul
  • Uitstekend installatiegemak
  • Gebruiksvriendelijke app
  • Featureset met o.a. AP modus, wired backhaul, 802.11r
  • Uitgebreide opties voor ouders, plus Trend Micro pakket biedt meerwaarde voor consumenten
  • Zigbee mesh

Minpunten

• Meerprijs voor AC2200 kit ergens te begrijpen (Zigbee feature bijv), maar de huidige meerprijs boven enkele andere AC2200 systemen vind ik lastig verdedigbaar (M9 is echter net uit, zal nog zakken van de huidige 399)
  • Flexibele backhaul sterk, sterkste AC2200 die we hebben getest, maar nog niet op AC3000 niveau

TP-Link Deco M9 Plus

Een jaar geleden hebben we dag in, nacht in WiFi (mesh) systemen zitten testen tot we er zelf gek van werden. Een totaal van 10 (potientiele) oplossingen voor één van de grootste frustraties waar bewoners van ons verwende eerste wereld landje zich echt aan ergeren: slecht WiFi in huis, zowel wat prestaties als bereik betreft.

Van de tien staken er uiteraad een aantal positief af ten opzichte van de rest. De TP-Link Deco M5 (AC1300) viel in eerste instantie al op met zijn prijs, het was namelijk de goedkoopste van de 10 systemen, maar maar het waren de prestaties en de uitstekende gebruikerservaring die hem uiteindelijk echt op liet vallen tussen de rest. Liet TP-Link wat te wensen over? Nou, een versie met een dedicated backhaul voor een nog grotere capaciteit voor mensen met meer te besteden misschien? Insert de TP-Link Deco M9 Plus, een AC2200 versie die inmiddels in de winkel ligt voor 369 euro per 3-pack.

Wat is een mesh WiFisysteem

We gaan even super quick en dirty door het concept heen. Normaliter begint je internet thuis met een router ergens waar je internet verbinding binnen komt. Routers komen in alle soorten en maten, van modellen die je ‘gratis’ bij je provider krijgt tot luxe losse modellen, maar als je woning maar groot of modern genoeg is zal je niet in elk hoekje van je huis een betrouwbare verbinding hebben: dat wil je niet.

Een mesh WiFi systeem begint op dezelfde plek met een enkele unit, maar in de verpakking zit veelal een tweede of derde unit die je elders in huis plaatst. De verschillende access points maken onderling (draadloos) verbinding, en zolang je zorgt dat de andere units op plekken staan waar de WiFi nog goed is vergroot je je bereik normaliter extreem zonder dat je kabels hoeft te trekken; enkel stroom is genoeg. Hoewel dit in theorie mogelijk is met repeaters is het werken met wifi systemen veel makkelijker (installatie is normaliter een eitje), je hebt beter inzicht in je volledige netwerk, plus is er communicatie tussen de verschillende modules om de snelste weg te vinden. Neem het van ons aan dat dit soort systemen minder gezeur geven dan repeaters, en de nodige mesh units gingen de M9 al voor...

Heck, we tikken bijna de 20 aan inmiddels :D Concurrentie is positief toch? En een goed resultaat in een bredere test maakt het resultaat enkel waardevoller.

En hoe valt de Deco M9 Plus in dat geheel?

369 euro lijkt (of eigenlijk: is) niet weinig, maar voor een pakket van drie units is dit redelijk de ‘middenklasse’ te noemen. WiFi systemen hebben net als routers vaak classificaties (AC1200, AC2200, AC3000, etc) waarbij het grootste verschil is dat de goedkoopste modellen dezelfde antennes moeten gebruiken voor de verbinding met jouw telefoons, laptops, etcetera, en de AC2200 modellen en luxer extra verbindingen hebben voor de onderlinge verbinding tussen de verschillende punten. Kort door de bocht: als je druk genoeg van je netwerk gebruik maakt zijn de opties met extra antennes voor onderlinge verbindingen een stuk sneller. De Deco M5 was een voorbeeld van een instapper (doch met goede prestaties), de M9 Plus breidt uit met extra antennes voor veel meer capaciteit.

Uiteraard verschillen de vele merken wat features betreft, waarbij je gemakshalve kan aannemen dat de meeste WiFi systemen in de eerste plaats gemaakt zijn voor consumenten, en niet voor zakelijke omgevingen. De rode draad door alle tests is het feit dat gebruiksgemak de voorkeur kreeg boven extreme features, en zaken als één netwerknaam voor je hele huis zijn dan natuurlijk standaard.

Dat gezegd hebbende, de Deco M9 Plus heeft wel een aantal interessante nieuwe features:
- Niet enkel een dedicated backhaul netwerk, maar ook de optie om de andere beschikbare banden als backhaul in te zetten
- 802.11r protocol, voor ‘echt’ roaming.
- Ook de ingebouwde ZigBee netwerken werken nu ‘als mesh’ (aka, worden gezien als één hub)

Uitpakken en fysieke presentatie

Presentatie van de verpakking is weer goed voor elkaar. Nette doos, nette binnendoos, alles keurig gepresenteerd; je merkt wel dat het een chique oplossing is. Of sorry: zou moeten zijn.

We zien een verschuiving van de USB Type-C laders naar losse ac adapters, niet dat dat veel uit maakt. Ze zijn in elk geval niet te gek groot en zien er volgens mij netjes uit.

Design-wise is er weinig verandert sinds de Deco M5; de Deco M9 Plus is simpelweg een stapje groter. Hier zie je hem op de foto met de Deco P7 (exact dezelfde afmetingen als de M5). Meer ruimte zal nodig geweest zijn voor de antennes. Vergeleken met het gros van de concurrentie blijft de beperkte formfactor echter nog wel een positief element.

Naast de kleinere P7 (gelijk aan de M5):

Nog altijd zien we een enkele USB aansluiting en twee LAN poorten per Deco, oftewel op je hoofdunit die je aan je modem koppelt heb je slechts een enkele netwerk poort vrij.

Specificaties

Features en specs van de TP-Link site:

Installatie en app

Met ‘de consument die gewoon betere wifi wil’ in het achterhoofd gaat TP-Link voor de app-only ervaring met de nieuwe deco, en ligt de nadruk op eenvoud boven detail. Installatie is dan ook een kleurrijke aangelegenheid van het downloaden van de app, de eerste installatie (met cloud account), simpele plaatjes met welke stekker waar moet, en handje-vasthoudend langs zaken als je wifi netwerk naam, wachtwoord, firmware update en eerste interactie. Voordeel daarvan: het is wel echt kinderlijk eenvoudig, en niet onbelangrijk: erg vlot en soepel.

Eenmaal de hoofdunit opgesteld naast je modem is het tijd om uit te breiden. Ook hier is het handje-vast en gaan: tips over positionering van de units, een eenvoudige ‘deze positie is prima’ test, etcetera.

Eenmaal in de app zelf is het ook allemaal easy peasy. Eerste scherm geeft wat basis informatie over verbonden apparaten, en met de niet te complexe menutjes lopen we de eerste settings door. Allereerst, niet onbelangrijk, is de AP modus, waardoor je de Deco M9 Plus dus kan gebruiken als uitbreiding op je bestaande netwerk, niet iets wat elk wifi systeem kan (Vooral voor de prosumer een overweging).

Basis zaken als je netwerk naam, gastennetwerk, de cruciale port forwarding voor o.a. console gamers en prosumers, we zien zelfs nog wat prosumer zaken als VLAN functionaliteit.

LED opties zijn gelukkig standaard geworden, want ook kleine lichtjes zijn irritant in een donkere ruimte dus de optie om ze geheel uit te schakelen of enkel in de late uurtjes is uitstekend, en voor sommigen wellicht de mooiste toevoeging: 802.11r support. Komen we zo op terug!

Verder zien we weer TP-Link hun antivirus implementatie in samenwerking met Trend Micro, een automatisch systeem waarbij aan de hand van wat Trend Micro als ‘schadelijk’ acht bepaalde sites automatisch worden tegengehouden, plus firewall functionaliteit. Let wel op dat deze functie feitelijk een drie-jaar lange trial is, dus als je dat aan wilt houden kost het je vanaf jaar vier wel geld. Ook zien we de test internet speed optie weer terug, maar gebruik die niet om je client prestatie te testen want die loopt simpelweg vanaf de hoofdunit naar de speedtest site, dus die zegt niets over je prestaties op je device.

Verder nog wat ‘gemak’ zaken, zoals wat security tips aan de hand van jouw instellingen of wachtwoorden (bijvoorbeeld “hey, je wachtwoord is wel erg simpel”), wat verbruiksstatistieken zijn op te vragen, en je kan push-notificaties voor bepaalde zaken in je telefoon krijgen. Bijvoorbeeld handig als ergens in de nacht dochterlief haar vriendje opeens binnen je wifi netwerk verschijnt. (Klein nadeel: vervolgstappen neemt de Deco niet, die zijn aan jou).

We zagen dit eerder in de Deco M5 ook al, maar over de parental control feature zijn we erg te spreken. We weten uit ervaring dat het een populaire feature is bij ouders, en de manier waarop dat hier werkt is zowel overzichtelijk als effectief. Profielen maken, regels opstellen (aan de hand van standaard filters of handmatige applicaties of websites), devices aan de profielen toevoegen. Uit ervaring wordt er vaker gekozen voor de wat makkelijkere Time Controls, waar je zowel een x aantal uur per dag limiet in kan stellen, maar ook simpelweg een wifi-bedtijd in kan stellen. Bevalt prima.

QoS is ook van de partij, met presets en met handmatige sliders, maar de controle blijft wel beperkt. Ook de smart home feature uiteraard even aandacht, waarbij de Deco als ZigBee en BT hub kan functioneren. Een lijst met compatible hardware is te vinden op de site van TP-Link. Zelf maken we daar geen gebruik van.

Testmethode

Volgens netwerkfabrikanten moet mesh ‘het’ zijn, dus zochten voor mesh wifi systemen de ultieme uitdaging en volgens mij hebben we dat gevonden: Drie verdiepingen met een totaal oppervlak van 1200m2 in een pand van begin van deze eeuw, oftewel ze zijn niet zuinig geweest met beton. Een omgeving waar een enkele router simpelweg geen volledige dekking kan bereiken, en zelfs een set van twee nog een forse uitdaging kent. Feitelijk een omgeving die dermate zwaar is dat als we hier goed bereik kunnen krijgen dat het in een forse villa makkelijk moet lukken.

De doelstelling is eenvoudig: we willen primair een goed bereik zien, al zagen we in eerdere tests al dat in deze setup de meeste sets van drie wat bereik betreft wel goed zaten. Daarom leggen we alsnog de nadruk op de prestaties, en dan vooral in de verlengde zones. In feite letten we daarbij dus op de typische consumenten probleemzones: de zolder, achterin de tuin, etcetera. De prestaties nabij de router worden ook getest, maar de kans dat je daar subjectief ‘slecht’ wifi hebt -of het verschil merkt- is vrij klein.

Staande modellen staan vrij op een kastje, access points dien je niet weg te frommelen als je om prestaties geeft en presteren in de regel het best wanneer je ze een klein stukje van de muur plaatst. Stopcontactmodellen hebben die flexibiliteit echter niet. Positionering van de producten is wel belangrijk punt, waarbij sommige producten profiteren van een net iets andere positie. Omdat het redelijkerwijs te verwachten is dat je als gebruiker een gunstige positie op wilt zoeken hebben wij dat ook gedaan, met beperkingen. Elk staand model dient binnen het oppervlak van onze gebruikte ‘kast’ (ca 150cm brede plank) te blijven, maar wordt binnen dat oppervlak wel op meerdere plekken getest waarbij de beste positie mocht tellen. Stopcontactmodellen kregen twee mogelijke stopcontacten aangeboden zodat een kit niet door de mand valt simpelweg vanwege één voor die kit ongunstige positie.

Hoewel een ogenschijnlijk secundair willen we het aspect van de fysieke afmetingen wel aanhalen. WiFi systemen varieren van schattige kleine bakjes tot grote torens, iets waar je wel stil bij wilt staan voordat je ze pontificaal op de eettafel parkeert. Wil je het combineren met een donker interieur dan lijk je vooralsnog pech te hebben, elke fabrikant lijkt overtuigd dat witte kastjes toch echt het meest gewild zijn. Wel merken we op dat er een duidelijke correlatie is tussen prestaties en afmetingen, waarbij het loont om niet te veel op de afmetingen te beknibbelen als je echt om prestaties geeft.

Prestaties

Resultaten vergelijken we met die van de Deco M5, en van drie (de meest) relevante concurrenten wat betreft prijsklasse en ac-klasse. We tonen hier een deel van de testresultaten en een deel van de mesh opties. Volledige resultaten zijn namelijk nog eventjes exclusief.

Waar we de M5 ten tijde van onze losse review nog niet in een heel breed veld hadden vergeleken is dat nu anders want de nodige mesh alternatieven gingen de Deco M9 Plus voor. Gelukkig dat de M5 in die bredere vergelijking het al erg goed deed, vooral gezien de prijs, en fijn voor TP-Link dat de Deco M9 Plus er een stevige schep overheen gooit. We hebben niet alle opties in de grafiek gezet, er komt namelijk binnenkort een volledige roundup aan en ik wil niet alle geheimen nog verklappen maar de beeldvorming zal duidelijk zijn.

Wat opvalt is dat de prestaties door de bank genomen een stuk beter zijn, en dat vooral de backhaul het erg goed doet, enkel de AC3000 Orbi RBK50 blijft op dat vlak ongeslagen, zij het nipt al wordt dat gat iets groter als je de TP-Link op verschillende nodes aan het werk zet. Als primaire router is ontlopen ze elkaar allemaal niet veel, maar zoals gezegd is dat niet de score die we het zwaarst wegen. Het belangrijkste is dat we overal gewoon goede prestaties zien waar alles mee te doen is zoals Netflix op 4K kijken, of een beetje vlot browsen en foto's delen.

Gedurende het daadwerkelijke gebruik van deze Deco M9, los van het testen vind ik het fijn om te zien hoe hij in een praktijktest stand houdt, valt op dat de extra backhaul opties een groot verschil maken wanneer je gelijktijdig op de hoofdunit bezig bent als clients op de hops hebt zitten. Kort samengevat: als je meerdere actieve gelijktijdige gebruikers hebt wil je al de AC1200-AC1300 opties eigenlijk gewoon links laten liggen.

Ook het roamen valt positief op, en begrijpelijk dat TP-Link er ook op hamert. Nu werkt roaming redelijk op de meeste (betere) mesh systemen waarbij een skype of whatsapp call al niet meer wegvallen zoals in een grijs verleden, maar op de Deco M9 Plus (vermoedelijk vanwege de 802.11r optie die ik in geschakeld had) kon ik als een malloot door de gangen en het trappenhuis rennen zonder ook maar een hikje. Hou er wel rekening mee dat sommige oudere devices daar niet goed mee overweg kunnen, en in theorie er ook devices zijn die dan helemaal niet op je netwerk werken, maar voor dat laatste dien je wel echt oude meuk te hebben.

Toch knaagt er ook wat, want waar de Deco met M5 het voordeel had van de goedkoopste te zijn, zit de Deco M9 Plus op 369 euro in een gezellig druk stukje van de mesh markt. Daarmee is hij best aan de prijs voor een AC2200 kit, duurder dan de AC2200 Orbi units, en de vooralsnog ongeslagen kit-van-twee AC3000 Orbi RBK50 a 349 euro staat er pal naast. Tegenover de eveneens AC2200 Orbi’s pakt TP-Link de winst wat prestaties betreft en voegen ze Zigbee toe, maar de meerwaarde van beide argumenten is minimaal een discussiepunt gezien het significante prijsverschil. Tegenover de RBK50 gaat natuurlijk op dat je bij TP-Link drie units krijgt in plaats van twee, maar van drie units profiteer je feitelijk pas wanneer je huis groot genoeg is dat je er ook drie nodig hebt.

Wanneer is een kit drie dan beter? Door onze ervaringen met tal van WiFi systemen over de laatste grofweg anderhalf jaar blijven we hardop roepen dat A) als je kans ziet om kabels te trekken een bekabelde backhaul -altijd- beter is (wat het fijn maakt dat je er evt één kan bekabelen en de andere niet) en B) dat je het liefst toch geen drie mesh WiFi punten in een rechte lijn zet (tenzij je de middelste kan bekabelen).

Dat houdt in dat je een kit van drie het liefst gebruikt om vanaf je hoofdunit draadloos twee verschillende kanten op te werken om je WiFi te versterken. Denk aan één satelliet op de eerste verdieping die dan ook de zolder bereikt, en de andere richting de achterkant van het huis waarmee je ook de tuin mee pakt. De Deco M9 Plus doet het in de testopstelling netjes op de tweede hop wanneer we ze in een ketting zetten, maar simpele WiFi wijsheden zijn voldoende om te weten dat de betrouwbaarheid van die prestaties niet stand zullen houden zodra je de hoofdunit of eerste satelliet intensief gaat belasten. Daarmee zeggen we in feite: dit is een goede deal als je drie units goed kan gebruiken, maar overweeg een set van twee als je slechts één kant op je bereikproblemen probeert op te lossen.

TP-Link heeft hun Deco ervaring goed in orde. Nette fysieke presentatie, uitstekend soepele installatie (mits je de satellieten eerst even in nabijheid van de router installeert en update voordat je ze positioneert), uitstekende app ervaring ook voor wifi leken, AP-modus, wired backhaul, zeer uitgebreide en funtionele opties voor ouders, uitgebreide beveiligingsopties van Trend Micro erbij, en vast niet onbelangrijk: gewoon verdomd goede prestaties. Een capabele backhaul, uitstekende roaming, feitelijk precies dat waarvoor je een mesh systeem overweegt.

Overwegingen blijven er: wat gebeurd er met die mooie antivirus opties na die drie jaar, als echte netwerk tweaker zal je de afwezige web interface hekelen, weet je zeker dat het geen optie is je hele huis toch te bekabelen en weet je wel zeker dat je drie AP’s nodig hebt. Want als je geen moeite hebt met deze prijsklasse en je hebt aan twee units genoeg dan blijft de Orbi RBK50 de bandbreedte kampioen. Dat gezegd hebbende, de Deco M9 is de eerste concurrent die het gat met dat ding goed beperkt en als twee-pack is de M9 Plus daar dus wel degelijk een aantrekkelijk, betaalbaarder alternatief voor. Kleine update: die 2-pack moet binnenkort voor 269 beschikbaar komen, en dan hebben we het toch over een besparing van zo'n 80 euro ten opzichte van een RBK50; m.i. een keurige deal.

Toch is de prijstoename van de M5 naar de M9 Plus genoeg om er even bij stil te staan, want voor een AC2200 systeem is de TP-Link niet goedkoop, en laat TP-Link ons nu jarenlang altijd verwend hebben met het feit dat ze structureel normaliter de goedkoopste zijn. De prijs is op zich niet gek gezien het de sterkst presterende AC2200 unit is in onze test, maar het valt toch op wanneer we voor het eerst ‘prijs’ eens niet als overduidelijk voordeel bij TP-Link aanmerken. Als roaming echt cruciaal is dan heeft TP-Link duidelijk het inhoudelijke voordeel, en ook het Zigbee mesh netwerk met ondersteuning van tal van smarthome devices is leuk, al vraag ik mij wel af of het gros van de M9 Plus doelgroep die ‘gewoon betere wifi wil’ niet meer overtuigd zou raken door een paar tientjes minder dan door een Zigbee mesh erbij of door de prestatieverschillen met enkele andere AC2200 opties. Die zijn wel degelijk significant, maar je merkt er weinig van als je 'gewoon' zit te browsen of youtube filmpjes zit te bekijken en ik vermoed dat voor veel gebruikers de interesse in hun WiFi netwerk daar wel ophoudt. TP-Link heeft aangegeven dat de prijzen op korte termijn nog wat gaan zakken, en dergelijke opmerkingen zijn tot dusver waar gebleken

Fijn voor de consument is dat WiFi systemen anno 2018 structureel een stuk beter zijn dan een jaar terug, al maakt dat het wel een stuk lastiger om echte voorkeuren uit te spreken. Een eenzijdige winnaar bestaat niet, dat hangt toch echt vooral af van jouw doeleinden, budget en hoe belangrijk je de besproken elementen vindt, maar de TP-Link Deco M9 Plus komt in veel denkbare scenario’s toch als de logische keuze naar voren. Bekijken we het totale plaatje van begin (uitpakken, installatie) tot einde (prestaties, gebruikservaring) dan is de dit toch een effectief, volwassen mesh pakket die ik met overtuiging aan ga raden, waarbij ik enkel herhaal dat het nog wat fijner zou voelen als ze ook zoals vanouds het prijspunt nog wat meer als voordeel zouden laten spreken.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een TP-Link Deco M9 Plus (3-pack)?

Nette review weer Foritain!! Zeker een interessant pakket dat ik wel zou kunnen gebruiken. Nu is het Wifi thuis nogal een beetje mwah met al die betonnen muren en vloeren. Zelf geef je al aan de prijs gemiddeld is voor zo een pakket, echter waarom zou ik dit systeem bijvoorbeeld verkiezen boven de Netgear RBK23 die momenteel ruim 100 euro goedkoper is!?

kutgw!

[Reactie gewijzigd door Nemm op 7 september 2018 11:37]

Dat is een hele goede vraag, die ik ook heb aangekaart. Zigbee mesh is op zich wel interessant, er is tenslotte heel veel Zigbee spul (betaalbaar) te koop en dergelijke, maar ik vind dat plus een gemiddeld iets bredere backhaul wel lastig te verdedigen, zeker voor een 'typische' doelgroep die het verschil van een paar tientallen Mbps hier en daar vermoedelijk niet gaat merken.

Het kan niet anders dan dat ze daar prijstechnisch tegenaan gaan botsen, TP-Link is traditioneel van de scherpe prijs en ik kan mij niet voorstellen dat zij dit ook niet in gaan zien. Gezien deze echt pas net uit is ga ik er dan stiekem ook van uit dat dit nog een beetje recht gaat trekken, maar feature/prestatietechnisch zal het niet net als T5 helemaal op de bodem van de prijzen hangen. Althans, dat vermoed ik?

De vraag is natuurlijk: wat vind jij als potentiele koper daarvan? Gaat het om de euro, gaat het om het gevoel dat iets meer backhaul wellicht toch fijn is, speelt het design nog mee? En vooral dat Zigbee argument, is dat iets waar jij wat mee kan? Begrijpen hoe mensen hun netwerk keuzes maken is wel nuttig voor de toekomst :D
Voor wat mij betreft is de prijs niet de bepalende factor (er is wel een limiet), en gaat het vooral om de kwaliteit, betrouwbaarheid en het gemak. Zo kan ik bijvoorbeeld ophalen uit je review dat de App erg gebruiksvriendelijk is. Iets wat ik wel kan waarderen, en ook de reden is waarom ik bijvoorbeeld niet zelf een NAS bouw, maar een Synology koop. Uiteraard zou ik een afweging maken voor alle + en - punten en als die vrijwel gelijk zijn ga je natuurlijk ook de prijs en het uiterlijk zwaarder meewegen. Ik denk zelf dat de M9 een serieus mooie optie is, maar dat ze pas echt sterkte prijs/kwaliteit verhouding hebben als ze ook de prijs ietsjes bijstellen met de concurrentie.

Tevens betreft het uiterlijk zou ik de M9 wel verkiezen boven de eerder genoemde :D Je zou hem haast als een soort rookmelder aan je plafon hangen....
Je kan inderdaad bezig blijven met prijs, dat is wel een puntje. Anders zou iedereen alleen maar Tri-band kanon routers kopen.

Kwaliteit blijft lastig schatten. Gemak/betrouwbaarheid is door de bank genomen nu een jaar later veel beter dan in 2017. Die updates hebben menig 'ok' systeem echt naar 'goed' geholpen. Wat ik al zei: dat maakt kiezen alleen niet makkelijker. En wat je zegt, dan heb je nog wat subjectieve elementen: wat past bij je huis, wat vind je partner OK, etc ;)

Maar eens, dit is sterk. Alleen wat goedkoper nog. Doe eens een gooi? 349? 299 zou leuk zijn maar dat is de Hollander in mij die TP-Link gewoon pertinent graag als goedkoopste ziet :D
349 zou inderdaad een betere positionering wezen. Maar ach we zullen het zien :) Gelukkig staan de ontwikkeling ook niet stil en wordt alles als het goed is alleen maar beter en sneller!
Ik heb van betrouwbare bronnen vernomen dat het 369 gaat zijn ;) :D
Goede review, Mr & Mrs Foritain! Net als pclinde zijn we niets anders van jullie gewend.

Wat ik wel fijn vind om te lezen is dat er wel een wired backhaul mogelijk is; dit had ik niet begrepen uit de review van pclinde...

Enige jammer van dit systeem is dat het geen mimo heeft :(
Dank je wel :)

Wired backhaul lijkt idd onmisbaar. Vorig jaar waren er een aantal met die optie nog afwezig of in beta, nu hebben ze het bijna allemaal. Groot voordeel van een 3-pack in een omgeving waar je één satelliet wel kan bekabelen, maar de andere niet, dat kan niet vaak genoeg onderstreept worden en maakt ook een grotere mesh echt interessanter.

Bedoel je overigens MU-MIMO? Want Mimo doen ze allemaal.

Even los van wat de specs zeggen (weet niet welke het claimen en welke niet), maar MU-MIMO heb ik nog op geen enkel mesh systeem functioneel gezien. In theorie zouden ze dus per band een aantal streams voor andere taken kunnen inzetten, maar het gebeurd gewoon niet. Ook niet voor de onderlinge verbinding tussen de nodes zelf werkt het gewoon nergens.

Sowieso is het verdomd lastig om winst te halen uit MU-MIMO zelfs als je gewoon een losse router gebruikt, dus ik zou er niet al te veel bij stil staan.

Helpt dat?
Zeker! En inderdaad, mu-mimo :)

Moet er ook gewoon voor zorgen dat oudere devices geen belemmering zullen worden en ze tijdig vervangen...
Oudere devices die niet belemmeren kan via Airtime Fairness :D Of je knalt gewoon 802.11r aan, dan weet je iig dat echt oude meuk gewoon niet goed werkt :D (maar dan ook ECHT oud).

Maar goed, MU-MIMO, tja, ik wacht nog op de -echte- toegevoegde waarde (niet een uitgedachte synth setup). Wordt inmiddels wel tijd :D
Mooie review!
K heb nu een Fritz + repeater in mesh. Werkt ook goed in huis had de 5490 al genoeg power, en de repeater hangt in de schuur (met powerline backhaul ;-) ) En nu in de tuin ook goed bereik. En roaming lijkt ook te werken. Als ik tijd heb zal ik eens een review schrijven.

Heeft zo'n TP-Link Deco echt veel meer bereik?

Mooie nagellak trouwens O-)
Thanks! :) En specifiek ook voor de nagellak, al doe ik dat alleen voor echt goede producten. ;)

Ik heb de AVM setup overigens ook in test momenteel. 7590 met 1750E als mesh punt. Enige wat met al die stopcontact units het geval blijft is dat je wat minder flexibel ben in de plaatsing, en als gevolg de max snelheden van een verplaatsbare unit vaak niet haalt. Aan de andere kant: ook dat 'werkt gewoon goed' en als je al een Fritz!Box hebt (of bijv aimesh als je al een asus hebt) waarom niet eh? Maar uh, 5490 heeft ook de mesh update al? Sinds wanneer?

Bereik is een lastig onderwerp. Uit de hele test zijn er maar weinig waarbij ik echt tegen bereik issues aan loop, en dat merk je dan vooral omdat de satellieten niet zo ver kunnen als je zou willen (bijv wanneer 20m LoS al te veel is voor ze). Dat is echt een uitzondering want de meesten overbruggen iets van 15 meter met een muur/plafond ook. Het is wel zo dat een mega tower zoals de RBK50 een uitschieter is wat bereik betreft, dat merk je wederom in de satelliet plaatsing maar dan moet je echt wel met een gigantische omgeving aan gaan komen voordat je daar echt gebruik van gaat maken. Puur van device naar satelliet zien we eerder issues in de antennes van je device dan van praktisch elke degelijke mesh unit zoals dit. Netto denk ik dus dat het niet gek veel uit gaat maken of je nu houdt wat je hebt, iets als dit pakt, of 520 eur wegtikt voor zo'n RBK50, zeker niet voor devices op de rand van hun eigen kunnen
Euh... de 5490 heeft in de officiële downloadbare firmware nog geen mesh. Maar als je bij een kleine internet provider werkt die veel met Fritz doet heb je af en toe toegang tot iets meer beta versies O-)

K ga volgende week bij een zwager met iets meer devices in een stukje groter huis, een setje ophangen kijken hoe het daar presteert.
Ahhhh :D

En so far so good dus? Ook goed om te weten :D

Benieuwd naar die 'lastigere' ervaring!
Goede review. Ik heb een rbk50 in mesh opstelling van 3 (kostte een hoop moeite om de 3pack ergens te vinden), maar dit is tot nog toe de enige die de prestaties in mijn huis waar kon maken. Een hoge snelheid op het eindpunt op zolder. Daar waar kabels trekken in huis geen mogelijkheid was en via stopcontact door dubbele aardlekschakelaar maar 10mbit over bleef, haalt deze toch een vrij hoge doorvoer.

Mooi te lezen dat daar nu wat concurrentie bij komt.

Is er een reden dat de rbk50 bij jullie niet met dubbel hop is getest? Of was orbi toen alleen nog in ster netwerk te plaatsen ten tijde van testen?

En heeft de tplink naast de app ook een html interface?
(Vertrouw niet zo op apps die er plotseling niet meer kunnen zijn of via services van buiten naar binnen gaan, dan geef ik meer de voorkeur op een goede html5 interface)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 9 september 2018 01:32]

Inmiddels is de RBK50 wel goed verkrijgbaar als 3-pack, maar voorheen was dat niet zo. Ook nu zie ik niet hoe je als je eenmaal een 2-pack hebt ergens makkelijk een 3e kan halen (ja, voor ~250 eur....). De prijs en evt kosten van uitbreiding zijn zeker een minpunt om tegen de prestaties af te wegen. Ik denk dat de M9 Plus vs RBK23 dan ook de relevantere directe vergelijking is voor de meesten.

Desondanks was een 3x RBK50 wel degelijk een interessante test geweest. De reden dat ik echter geen dubbele hop heb getest is dan ook simpel: ik heb er simpelweg maar twee momentee. De resultaten zijn overigens van een verse hertest de afgelopen weken, dus dat ster-geneuzel speelt geen rol meer. Had hem graag getest als drie, maar voorlopig ben ik even mesh-moe hoor :D

TP-Link heeft overigens nog geen web interface. Nu zullen die niet snel ten onder gaan, en zo'n cloud gebeuren heeft ook voordelen, maar 100% eens dat die optie wel degelijk een meerwaarde is/kan zijn / fijn zou zijn.
Als je het in de toekomst nog wil testen wil ik misschien wel een satelliet uitlenen voor een dagje :)
Laat maar weten rond die tijd.
Ik hou het zeker in gedachten :D Al hoop ik dat het pas weer met een jaar is voor een grote update :D Thanks! :D
Mooi review, dank! Ik vermoed dat ik zo'n prosumer ben, als ik het zo lees. Ik gebruik zelf twee van de drie deco's M5 bekabeld, beneden en zolder in nieuwbouwhuis. Wij zijn zeer tevreden, wat een verschil met de oude situatie (met wifi-router en prutserige versterker)! De deco op de 1e verdieping, die als satelliet (niet bekabeld) fungeerde, voegde inderdaad niet veel toe en heb ik er tussenuit gehaald.
Mijn schoonouders wonen in het buitengebied (2 woonlagen + ruime tuin) en krijgen binnenkort eindelijk glasvezel. UTP-kabels trekken gaat em daar niet worden, dus backhaul zal via de antenne's moeten gaan. Ik overweeg om hen mijn M5 set te geven, en zelf de 2-pack M9 plus te kopen :) Maar eigenlijk is het netter om hen de M9-drie pack te geven, vanwege de grotere afstanden en backhaul over the air.
Fijn om te lezen dat opstelling in één lijn met meerdere satellieten niet veel toevoegt, maar in verschillende richtingen (x, y en z) wel.
Thanks :) En die laatste zin vat het idd goed samen.

Of die extra backhaul relevant is trouwens is vrij simpel te bedenken. Zolang je schoonouders niet gelijktijdig intensief op de root unit en de satelliet zitten maakt het niet gek veel uit. Neem aan dat zij niet zitten te livestreamen of downloaden in verschillende kamers tegelijk bijv.
Mijn schoonouders zijn een real life hub voor de hele familie. Dus elk weekend en op feestdagen wordt er toch behoorlijk fors gebruik gemaakt van de wifi en loopt het huidige kpn wall-plug-systeem snel tegen de grenzen aan :)
Lekkere review weer :) ! +3 _/-\o_
Klasse werk zoals altijd. Zou de volledige vergelijking wel waarderen. Ik wil zelf 1 ding en dat is dat het snel en zonder kopzorgen werkt. Dat mag geld kosten. Heb jij helder antwoord op wat de beste is?
Dank u :) Tijdje niet gesproken, nog geen keuze gemaakt dus? :D

Mbt de punten:
- Volledige vergelijking komt, maar die is nog even exclusief :)
- Eén zijdig en helder antwoord op 'wat het beste is' is er niet. Ik zou zeggen dat het beste is alles te bekabelen en bedrade AP's op te hangen, maar dat zal voor velen niet haalbaar zijn. Hetzelfde gaat op voor het afwegen van features. Zoek jij iets specifieks wat merk A wel doet en B niet, dan kan 'beste' veranderen. Positief is dat bijna alle mesh wifi systemen van bijna alle merken in elk geval goed werken tegenwoordig als je puur om bereik en installatiegemak geeft. Met de kanttekening dat AC1200/1300 niet voldoet als je met veel actieve gebruikers zit die echt data verstoken (een gezin bijvoorbeeld ;) ).

Kijken we puur naar de prestatie en backhaul dan is de Orbi RBK50 ongeslagen. De Deco M9 Plus komt daar dicht bij in de buurt echter, maar het is apart dat niemand anders nog AC3000 mesh units heeft gemaakt. De keerzijde is echter het formaat, maar ook de prijs; voor drie stuks ben je weer fors meer geld kwijt, zeker als deze M9 straks (zeer zeker) in prijs wat zakt. Ik vermoed dat het verschil snel al straks rond de 150eur of meer zal zitten, dus dan moet je redelijk nonchalant met het concept 'budget' om gaan.
Ziet er toch niet uit dit!! Geef mij maar lekker extra power! O-) https://www.tp-link.com/m.../cat-9_Archer-C5400X.html
Ga toch weg joh :D

Zag em staan op IFA overigens, echt bizar. Ben wel benieuwd naar .ax maar ik kan dat ontwerp zelf nu niet echt geinspireerd noemen. Of eigenlijk wel, maar verkeerd geinspireerd.
Bedankt voor de review. In de categorie "Kijk nog even naar deze zin":
Uiteraard verschillende de vele merken wat features betreft, waarbij je gemakshalve kan aannemen dat de meeste WiFi systemen in de eerste plaats gemaakt zijn voor consumenten.
Design-wise is er weinig verandert sinds de Deco M5, al is de Deco M9 Plus wel een stapje groter, zie hem hier op de foto met de nog jongere Deco P7 waar binnenkort een review van verschijnt, welke exact dezelfde vormgeving kent als de eerdere M5.
Drie verdiepingen met een totaal oppervlak van 1200m2 in een pand van begin van deze eeuw, oftewel ze zijn niet scheutig geweest met beton.
Nog even los dat de meeste mensen waarschijnlijk even moeten nadenken of hier nu 1900 of 2000 bedoeld wordt, neem ik aan dat je bedoelt dat er juist rijkelijk beton gebruikt werd? Dan past zuinig en niet scheutig. Of was het allemaal glas?

Verder interessant, vooral die 802.11r. Daarnaast ben ik wel geïnteresseerd in hoe band steering op dit soort sets werkt. Op de Fritz!Box die ik thuis heb staan gaan naar verloop van tijd alle apparaten toch weer naar 2,4 GHz toe.

Da's wel jammer want ik moet voor een paar apparaten (Kindle, mijn auto, straks ook mijn Garmin horloge) nog een 2,4 GHz netwerk in de lucht houden. Uiteindelijk dus maar weer twee aparte SSID's voor 2,4 en 5 GHz aangemaakt. Niet ideaal, maar zo moet het dan maar.

[Reactie gewijzigd door Siask op 8 september 2018 23:22]

Dank voor de feedback! Taaldingetjes 100% akkoord, ga ik (met wakkere ogen) asap even fixen, cheers!

Band steering is niet iets waar ik met de meeste sets veel hinder van heb gehad. Ik meen dat enkel de Ubiquiti mij constant op de 2.4GHz knalde waardoor ik uiteindelijk maar zelf geforceerd op 5GHz ging testen. Wel baal ik, vanuit een test oogpunt, van de trend dat je in de meeste mesh sets geen onderscheid kan maken tussen 2.4 en 5GHz SSID/password. Leuk voor consumentjes, irritant voor mij. Aan de andere kant, even uit mn hoofd, werd ik op praktisch elke set direct op de 5Ghz band gezet gezien de prestaties (anders kom je natuurlijk niet op 200Mbps+ etc). Gezien de backhaul prestaties vermoed ik dat deze de 2.4GHz dan ook direct toevoegt aan de backhaul, maar dat is erg lastig om vast te stellen.

Overigens, met de Fritz heb ik zelf ook geen gedonder gehad met het dumpen op de 2.4GHz band, dus ik weet niet echt wat te zeggen op jouw specifieke situatie.

Mbt 802.11r; rondrennen met een video call is op zich idd een leuke feature ;)

edit: tekstjes aangepast, dank! :)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 9 september 2018 01:21]

Heb 2 maanden geleden de M5 aangeschaft. De M9 was toen nog niet uit maar had wel mijn voorkeur, kon helaas niet afwachten. Het gebruikersgemak waarmee je de mesh installeert is gewoon geweldig; een kind kan de was doen.
In de laatste update is er een WPS knop bijgekomen, support voor PPTP en L2TP en configuratie opties voor LAN IP en DHCP server. Al met al ben ik zeer tevreden over de mesh.
Yea, er is zeker wat functionaliteit bijgekomen, iets wat overigens voor de meeste sets gaat tegenwoordig; mesh begint een beetje volwassen te worden :D

Maar fijn dat het bevalt, mag ik vragen wat (ongeveer) je opstelling en gebruikerssamenstelling is?