Plantronics BackBeat FIT (Blauw, Zwart)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Plantronics BackBeat FIT (Blauw, Zwart) Review

g_e_r_b 1 september 2018, laatste update op 23 december 2018, 152 views Product gekocht

Plantronics BackBeat FIT (Blauw, Zwart)

De Plantronics headphones hebben een voor mij prima draagcomfort. Ook de microfoon blijkt prima in orde, zelfs voor dagelijks (kantoor)gebruik. De geluidskwaliteit is goed. Het product blijkt helaas na langere tijd in gebruik niet waterdicht, en is derhalve naar mijn mening niet geschikt als sport koptelefoon.

Pluspunten

• Goede kwaliteit voor sport headphones
  • Draagcomfort
  • Microfoon ook prima voor dagelijks gebruik

Minpunten

• Helaas niet water- of zweetbestendig

Na jaren 'bedraad' hardlopen besloot ik in zomer 2017 over te schakelen op een Bluetooth koptelefoon. Ik gebruik deze met name voor het luisteren naar podcasts op laag volume.

De Plantronics headphones hebben een voor mij prima draagcomfort. Bij hardlopen op gemiddelde en hogere snelheden blijft deze uitstekend in mijn oor zitten. Ook de microfoon blijkt prima in orde, zelfs voor dagelijks (kantoor)gebruik.

Jammer genoeg blijken het product niet voldoende waterdicht. Met name bij wedstrijden zweet ik veel en aangezien ik het hele jaar door 3x per week ga trainen, loop ik regelmatig in de regen. Ik verwacht van sport headphones dat deze waterdicht zijn. Jammer genoeg hebben de Plantronics het binnen 1 jaar begeven: het apparaat wil niet meer aan. De controle knoppen vertonen roestvlekken in het binnenwerk. Waarom deze fabrikant roestgevoelig materiaal gebruikt, het is mij niet duidelijk.

Heb jij ook een Plantronics BackBeat FIT (Blauw, Zwart)?

Mijne heeft het na ruim 2j ook begeven. Alles lijkt nog te werken, maar geen geluid. Ontstond na hardlopen in de regen. Toch vond ik ze wel heerlijk zitten. Ik denk dat ik nu voor de Backbeat Fit 2100 ga, waarvan ze expliciet aangeven dat deze wél waterdicht is.
Hier na een kleine 2 jaar gebruik ook problemen: tijdens het opladen is de micro-usb aansluiting in het koptelefoontje gesmolten. Gelukkig zag ik het op tijd, er kwam een klein rookkringeltje uit dus snel de boel losgekoppeld. Tot mijn verbazing kon ik hem nog wel aanzetten, "battery time 4 hours", wat ongeveer 2/3 van de overgebleven capaciteit was. Even gezocht waar ik hem ook alweer gekocht had, bleek bol.com te zijn. Kon hem een kleine 2 weken voor het verstrijken van de garantietermijn aanmelden voor reparatie. Daar ligt hij nu, ben benieuwd wat er uit komt.
Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de koptelefoon regen en zweet bestendig is, mag je toch verwachten van een apparaat dat ontworpen is voor gebruik tijdens het sporten. Lees hier pas dat dat niet het geval is, wat me eigenlijk doet verbazen dat hij het zo lang volgehouden heeft :+