Samsung QE49Q6F (2018) Zilver

Specificaties 49" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners • 60Hz - Bekijk alle specificaties

Samsung QE49Q6F (2018) Zilver Review

bvanbreukelen 1 september 2018, 3.424 views Product gekocht

Samsung QE49Q6F (2018) Zilver

Een super mooi en helder beeld en talloze instellingen om het naar eigen zin aan te passen. Contrast is geweldig en mooie kleuren. Nadeel is de kijkhoek en het is jammer dat deze TV geen full-array dimming heeft, alleen local dimming. Oled blijft superieur in diep zwart.

Pluspunten

• Mooi helder beeld
  • Bijna edge to edge scherm
  • Instellingen zijn super eenvoudig
  • mooie kleuren
  • Veel contrast

Minpunten

• Afstandsbediening is (te) simpel
  • SmartThings vooral interessant voor bezitters samsung telefoon

Inbrandgevoeligheid Score: 5
In mijn zoektocht naar een TV met mooi beeld kwam ik al snel uit bij QLED en OLED TV's en natuurlijk met 4K resolutie. Helaas vielen de OLED tv's af omdat deze niet kleiner dan 55" (4K) te verkrijgen zijn en dat was voor mijn woonsituatie net een stap te groot. Deze 49" QLED is precies goed.
Wat opvalt is dat het scherm bijna rand tot rand is wat een mooie strakke TV (aan de wand) opleverde.
Het beeld
De kleuren van deze QLED TV zijn echt heel mooi en verzadigd. Daarbovenop kan je via de instellingen de kleur temperatuur, helderheid, scherpe, contrast etc tot in detail aanpassen naar je eigen voorkeur.
Natuurlijk heb ik gelijk de Netflix app op de TV gezet en één van mijn faforiete series in 4K bekeken (met HDR). De details zijn ronduit geweldig en ook het contrast met HDR maakt dat je nog meer detail hebt in de donkere en lichte gebieden.
Wel zie je, zodra je je kamer verduisterd, dat de diepe zwarte delen toch een waasje (licht lekkage) hebben. Oled is wat dat betreft wel superieur. Echter bij normale verlichting is zwart voor mijn gevoel ook echt zwart.
Overigens is het beeld van deze TV echt heel helder, helderder dan wat je op een Oled TV kan krijgen, dus in een verlichte kamer komt deze TV meer tot zijn recht.
Natuurlijk heb ik ook de 'smart' functies geprobeerd. Helaas is de spraakherkenning via de afstandsbediening (AB) in het nederlands nauwelijk te gebruiken. (Zeg maar gewoon niet te gebruiken). Verder mis ik de numerieke toetsen, nu moet je eerste op een knopje drukken om de numerieke toetsen op het scherm te krijgen en vervolgens het kanaal te kiezen, omslachtig.
Ziggo MediaBox XL
- Mijn TV hangt aan de MediaBox XL van ziggo. Gelukkig kan je de mediabox AB gebruiken en dat werkt prima. Maar je gebruikt dan minder van de functionaliteiten van de TV zelf. Via een CL+ kaart heb je meer opties, en is denk ik de AB van de TV handiger.
APPS
De apps op de TV werken prima en vlot!
De TV kan herkennen welk aparaat er aan hangt. Dat ging voor de Ziggo Horizon Box niet helemaal soepel. Dit moest uiteindelijk toch handmatig. Wel herkende de TV mijn Apple TV zonder problemen en kan je zelfs de AB gebruiken om de apple TV te bedienen. Dit werkt, maar er zit te veel vertraging tussen om de AB als vervanging van de Apple TV remote te gebruiken.
Minpunten
  • De TV kan gebruikt en bediend worden via de SmartThings App. Leuk, het geeft een extra AB maar verder voegt het weinig toe. De meeste 'leuke' opties, zoals screen mirroring werken alleen als je een Samsung Telefoon of Tablet hebt. Dus je apple spullen hebben nog steeds een apple TV nodig.
  • Local dimming:
  • De TV kan het contrast verbeteren, echter alleen mbv local dimming. Dit werkt een beetje maar het is geen full array dimming die je in de duurdere Q8 versie hebt. Jammer, want LG heeft in deze prijsklasse wel een TV met full array dimming.
  • In een donkere kamer zie je dus dat het diepe zwart niet zo zwart meer is
  • De kijkhoek is helaas niet zo groot. Al snel zie je de kleuren minder helder worden en zwart wordt iets grijzer. De kijkhoek is, gok ik, 20 tot 30 graden. Dit is overigens inherent aan het type scherm! Hier is OLED dus ook superieur.
Pluspunten
  • Het formaat 49"
  • Super mooie kleuren en veel contrast (ook dankzij HDR en 4K)
  • Simpel in gebruik
  • Motion plus werkt prima, het beeld lijkt veel soepeler te lopen
  • Ook ziet HD beeld er scherper uit (upscaling)
  • Een legio aan instellingsopties beschikbaar
Ik ben zeer tevreden met deze TV. De nadelen/minputen zijn voor mij geen grote issue en wegen niet op tegen het geweldige beeld dat deze TV heeft.

Heb jij ook een Samsung QE49Q6F (2018) Zilver?

Foutje

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 3 oktober 2018 09:12]

Hoe ver staan die 2 voeten uit elkaar? (Moet namelijk op een soundplate geplaatst worden)
Op ongeveer 91 cm uit elkaar (+/- 9 cm van de randen van de tv, Deze tv is 109cm breed).
dank je voor je snelle antwoord, dan heb ik nog een aanvullende vraag: hoe hoog zijn de voetjes, dus afstand onderkant voetjes tot onderkant tv?
Ongeveer een centimeter of 12. (Ik moet dit een klein beetje schatten want bij mij hangt de tv aan een beugel). Maar ik heb het wel aan de hand van een voetje opgemeten.
Heb nu 50as500_series Panasonic en kijk naar uit om deze te nemen en ben n gamer btw is het waard ?