Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver Review

Davey400 31 augustus 2018, laatste update op 6 september 2018, 452 views Product geleend

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Erg degelijk aanvoelende tablet voorzien van Windows 10 Home, standaard in de (prima bruikbare) S modus, simpel omschakelbaar naar 'gewone' Windows. Wil je echt optimaal gebruik maken van de mogelijkheden dan is een toetsenbord (net backlight!) in de vorm van een Typecover een dure maar noodzakelijke accessoire.

Pluspunten

• Degelijk
  • Briljante Kick-stand
  • Voelt lekker snel
  • Prima laptopvervanger
  • Goede resolutie

Minpunten

• Typecover kostbaar

Waarschuwing vooraf

Ik was één van de 20 gelukkigen die uitgenodigd waren om bij de Nederlandse introductie van de Surface Go op Tweakers HQ te mogen zijn, en die een Go 2 weken mee naar huis mocht nemen om er mee te spelen; uiteraard op voorwaarde dat er een review van zou worden gedaan.
Daar werk ik graag aan mee. ;)
20 wachtende GO's

Deze review zal wellicht een iets andere insteek hebben dan veel van de anderen; omdat ik er van uit ga dat de meesten wel een aantal benchmarks zullen gaan uitvoeren en daar verslag van gaan doen, heb ik besloten om dat niet te doen, of in ieder geval niet op basis van de bekende standaard tools.

In essentie is het natuurlijk ‘gewoon’ een compacte laptop, maar naast de fysieke eigenschappen is er nog wel een hele belangrijke opvallende eigenschap van het apparaat bij het in gebruik nemen: Er staat Windows 10 Home op, maar dan wel in de S Mode.

Omdat ik zelf nogal van het uitvoeren van acties vanaf de command-prompt ben, en het heerlijk vindt om scriptjes hun werk te laten doen is dat voor mij in eerste instantie wel schokkend, en in plaats van direct van de S Mode om te schakelen naar een ‘normale’ Windows (want dat kan met een paar muisklikken geregeld worden) heb ik besloten om nou eerst eens te kijken wat er standaard kan en niet kan (of mag) in die S mode, en in hoeverre je daar omheen of langsheen kunt werken.

Daarnaast gaat het mij vooral om de bruikbaarheid van het apparaat, zowel als privé device, maar ook op het werk. Daarnaast zie ik hem bij voorbaat als interessant alternatief voor een iPad; ik ben benieuwd hoe deze verwachting uitkomt.
Mocht je dus zin hebben in een review naar de capaciteiten of specs van de Go: ga dan niet door mijn gewauwel heen en ga door naar één van de andere reviewers of naar de officiële Tweakers review.
Gebruikte hardware:
  • Microsoft Surface Go, 8GB ram, 120GB disk.
  • Toetsenbord: Microsoft Cover Keyboard, model 1840, grijs
  • Pen: Oud model, grijs[• /li]
  • Muis: Logitech MX Ergo (Trackball)[• /li]
  • Extra storage: Samsung 64 GB EVO micro-SD

Eerste indruk, na initiële configuratie

Als je het apparaat oppakt valt op hoe degelijk het is uitgevoerd. Het ding voelt stevig en stabiel aan, en ook de (optionele) typecover sluit mooi en stevig aan bij de Go.
Ik klap hem open, en wil aan de slag.
De ervaring begint met een teleurstelling: Als ik een device open is het vrij logisch dat ik er iets mee wil gaan doen. Microsoft heeft dat vooralsnog voor de Go zo niet bedacht. Er zijn 2 mogelijke scenario’s: Als de Go nog niet zo lang uit was (en dus in sleep) dan volstaat het om een toets op het toetsenbord in te drukken.
Als de Go echter langer in slaap was volstaat dat niet; er is dan een power down geweest. In dat geval moet dan de power-button bovenop de Go ingedrukt worden. Niet handig.
Ik ga er vooralsnog van uit dat dit opgelost kan worden met een toekomstige firmware-update en dat het geen beperking van de hardware is, maar op dit moment is het wel een minpunt voor een device dat ik altijd ergens rond wil hebben slingeren in de huiskamer.
Goed. Hij staat aan.
Hello!
Naast de camera springt iets aan wat gewoon op een rode led lijkt. In werkelijkheid is dit een hulpmiddel om ‘echte’ gezichten te onderscheiden van bijvoorbeeld een foto of een masker. In de praktijk werkt dit fantastisch; het kost me een stuk meer tijd om deze regels te typen dan dat het Hello kost om mij in te loggen.
Werkt het altijd goed? Nou ja, bijna altijd. Je hoeft er maar een beetje recht voor te zitten en dan gaat het goed. Je hoofd scheef of onder een andere hoek: geen probleem. Bril op/af: geen probleem. Een dubbelganger er voor: heb ik niet. Foto op papier of scherm: wordt geweigerd.
Maar goed. Ik ben binnen. En snel. En daar gaat het om.

Windows 10 Home in S mode

De Windows 10 (Home) zoals die op de Go komt staat standaard in de S mode.
Eerste gevoel is: Dat wil ik niet. Kan dat uit? Ja, dat kan. Een paar kliks verder en de Go draait binnen minuten als gewone Windows 10. Goed om te weten dat het kan, maar Windows 10 ken ik wel; de S mode is voor mij nieuw, dus ik laat hem voorlopig even staan en ga kijken wat ik er mee kan, en wat ik niet kan.
Wat mag ik in de S mode?
Je mag sowieso (bijna) alles starten wat er op de Go geïnstalleerd staat; dus dat zijn alle geïnstalleerde apps en standaard Windows onderdelen. Ook Microsoft Office staat standaard al op de Go, al moet je wel even je Microsoft ID intikken om hem ook volledig te kunnen gebruiken.
Wat ook gewoon kan is het starten van allerlei configuratie-tools, niet alleen de new-style control panel onderdelen, maar ook de oude MMC-gebaseerde tools starten gewoon, inclusief mmc.exe zelf.
[Windows+R] en dan compmgmt.msc: Geen probleem. Sysdm.cpl: doet het gewoon. Windows Advanced Firewall config (om bijv. ICMP4 even snel toe te staan): niets aan de hand. Kan allemaal.
Ik kan ook gewoon bij al mijn netwerk-resources komen, de lokale disks benaderen, inclusief SD cards en via USB aangesloten mass storage devices, en je kunt gewoon extra hardware aansluiten en gebruiken, mits er een 'echte' driver beschikbaar is.
Dan de Store: Die opent natuurlijk gewoon, en vooralsnog zijn allen tools en games die ik heb gedownload gewoon binnen te halen en te starten. Alle tools? Nou ja, bijna dan. Daar kom ik later op terug… ;)
(Overigens zijn er wel meldingen ‘op het internet’ dat niet alles ook daadwerkelijk werkt; zo schijnt er iets met Photoshop variant te zijn. Aan mij niet besteed; ik zit nog in het Paint tijdperk. Ik neem wel aan dat dat soort zaken die nu fout lijken nog opgelost worden.)
Wat mag ik dan niet?
1. Prompts, scripts, commandlines
2. Zelf geïnstalleerde executables.

Dat eerste was eigenlijk het eerste waar ik tegenaan liep op het event waarop we de Go’s uitgereikt kregen. Wat ik standaard doe (en dat is een persoonlijke manco uit het verleden) als ik inlog bij Windows is Run, CMD. En dan zien we wel verder.
Dat mag dus niet. Geen cmd.exe. Geen Powershell. Geen ISE.
Maar ook geen regedit.exe of regedt32.exe. gpedit.msc is standaard al niet aanwezig op Windows Home, dus ook dat gaat niet lukken.
Scripts starten: Mag niet. Ook Kix32 bijvoorbeeld niet; simpelweg niet omdat je kix32.exe niet mag starten.
De 2e beperking is het starten van lossen executables: Ook dat mag niet. Portable apps gaan dus niet werken. Setups starten gaat dus ook al gewoon niet, simpelweg omdat je de setup.exe zelf niet kunt starten. Ook MSI’s installeren gaat niet werken.
Dat kan lastig zijn bij hardware waar (nog) geen losse driver voor beschikbaar is, maar die je bijvoorbeeld via een setup.exe moet installeren. Een Tweaker komt daar wel uit; die trekt gewoon zelf die driver uit de .msi of de setup, maar voor normale mensen kan dat toch nog wel eens lastig zijn.

Maar wacht even: Apps uit de Store mogen wel. Aha! Even de component ‘Windows Subsystem for Linux’ installeren als Windows Feature. Dat gaat goed. Vervolgens Ubuntu (of als je liever hebt: Kali) vanuit de Store downloaden. Gaat ook goed. Ubuntu starten: ziet er goed uit.
Maar dan: vreemde (cryptische) foutmelding. Nog een keer proberen na een reboot: zelfde resultaat. Andere versie van Ubuntu: zelfde foutmelding. Toch maar Kali: ook al dezelfde.
Na wat dieper zoeken op het grote internet blijkt dat de melding betekent dat de essentiële componenten niet geladen mogen worden, waardoor de Linux extensions (het Subsystem) niet geladen kunnen worden, en dus effectief er geen enkele Linux distro zal kunnen starten.
Geen workaround?
Ik heb moeite me daarbij neer te leggen. Dan maar de recovery-modus in. Dat lukt wel. Windows PE booten, door naar de advanced options, en daar naar een cmd-prompt. Dat gaat gewoon. De lokale disk is volledig te benaderen, als je de Bitlocker revovery key hebt tenminste. (die had ik niet.)
Dus eerst Bitlocker maar eens uitschakelen, en nog eens proberen: Dat gaat goed; volledige toegang. Daarmee is ook het registry-probleem opgelost: vanuit Windows PE is het prima mogelijk om je lokale register aan te passen; je kunt simpelweg met ‘reg load’ een key openen die op het lokale filesystem staat, en vervolgens ook aanpassen.
(reg load HKLM\reg C:\Windows\System32\Config\System)
Dat biedt mogelijkheden. Zo was mijn gedachte om op deze wijze op de lokale installatie de ‘Manufacturer Mode’ in te kunnen schakelen; de stand die producenten kunnen gebruiken om wel zelf software toe te kunnen voegen aan een Windows 10 S.
Lang verhaal kort: vooralsnog is me dat niet gelukt. Aanpassingen maken aan het register gaan prima, zelf (lokale) software installeren en vervolgens uit kunnen voeren lukt mij vooralsnog niet.
Deze expeditie is voorlopig geëindigd in het niet meer kunnen starten van Windows 10, en na een full-recovery ben ik maar weer braaf verder gegaan (of eigenlijk opnieuw begonnen) met een schone Windows 10 installatie voor het vervolg van deze review.
Oops. Even opnieuw beginnen.

Ik geef de moed niet op, en ben er van overtuigd dat het via het officiële pad wel goed gaat: een .wim image maken van de lokale disk, dat image opentrekken, in Manufacturer Mode zetten, wijzigingen maken, Syspreppen en weer terugzetten.
Mocht ik in de nabije toekomst zelf een Go hebben dan wordt dit traject zeker vervolgd…
Helemaal geen scripts?
Tja. Natuurlijk draait er een webbrowser, en die ondersteund javascript. Daar kan ik zelf niet zo heel veel mee. Wat al interessanter wordt is dat er Word (en Excel) op de Go staat: Word kent de macro-editor, en daar kun je ‘gewoon’ VBA-scripts (Visual Basic for Applications) maken. Heel interessant, want daarmee kun je eigenlijk nog steeds van alles en nog wat uitvoeren en ‘dingen’ door laten doen. Alleen nog steeds geen andere applicaties of onderdelen starten die je voorheen niet ook al kon starten, dus ook dat pad is nog niet heel zinvol, nog even los van de praktische bruikbaarheid.
En dus voor nu: toch maar terug naar de Store.

De Store

Ik ga niet al te veel aandacht aan de Store zelf besteden. Wat ik persoonlijk echter wel interessant vind is dat er binnen Windows een aantal beperkingen niet zijn die Apple wel oplegt aan ontwikkelaars van iOS apps. Dat heeft tot gevolg dat bijvoorbeeld makers van Wifi-scanning en networking tools op de Go wel los kunnen gaan, waar dat op de iPad maar heel beperkt is. Voor mij een serieuze plus ten opzichte van de iPad.
Beperkingen zijn er echter ook: Nog niet alle vendoren zijn overtuigd van het gebruik van de Store en blijven hardnekkig vasthouden aan het op traditionele wijze distribueren van software.
Voor mij persoonlijk een belangrijke showstopper is de Sonos app; deze is simpelweg niet via de Store te verkrijgen en dus in S mode niet te installeren.
Positieve uitschieters naar de andere kant zijn er ook, een applicatie als Kodi is al tijden ‘gewoon’ in de Store te vinden, waardoor je deze probleemloos kunt installeren.
Voor wat betreft alternatieve browsers is er ook een beperking: Chrome is bijvoorbeeld niet in de Store te vinden. De oorzaak daarvan is dat alle apps de javascript en render-engine van Windows zelf moet gebruiken, wat het gebruik van alternatieve browsers beperkt tot een schil om effectief dezelfde engine als Edge. Overigens is dit geen geheel onbekend verschijnsel, Apple doet dit ook op de iPad.
Voordeel Store apps
Een belangrijk voordeel van de beperking om alleen apps vanuit de Store toe te staan is dat de installatie van deze apps in principe niet kunnen conflicteren met het geïnstalleerde OS. Dat betekent dat deze apps dus ook niet de werking van Windows kunnen beïnvloeden, waardoor Windows gewoon altijd lekker blijft aanvoelen. Er wordt simpelweg niet gegoocheld met registratie en de-registratie van DLL’s, het register blijft relatief compact en allerlei opstartprocessen worden minder beïnvloed. (Natuurlijk allemaal nog los van dat Apps ook via de Store up-to-date worden gehouden, en dat je niet hoeft te twijfelen of je bij installatie van een stukje software wel op de goede website zit of gewoon malware aan het downloaden bent.)
Ergo: Tenzij Microsoft Updates roet in het eten gooien mag je inderdaad zoals Microsoft het zo mooi brengt verwachten dat een Go in S-mode over 2 jaar nog net zo snel voelt als dat ‘ie nu is.

Het gebruik van de hardware

Voor een review van een nieuw hardware-type komt dit onderwerp redelijk laat in de review. Ik heb er dan ook niet zo veel over te zeggen, en dat is een goed ding: er valt voor mij bijna niets te klagen!
Het apparaat is voor mijn doel (iPad vervanger) echt prima geschikt: de omvang is top, de massa is in orde en het ding voelt super stevig aan.
Beter dan de iPad is de mogelijkheden die de kick-stand biedt: de Go kan in alle standen van bijna 90° tot bijna liggend. Dat voelt goed, en geeft veel flexibiliteit. Je kunt dit staand gebruiken, maar ook om de Go aan iets verticaals op te hangen, zoals bijvoorbeeld een stoelvak, hometrainer of desnoods een ander beeldscherm. ;)
De Go hangend aan een beeldscherm.

Camera’s vind ik niet boeiend genoeg om het over te hebben. Niet dat ze niet goed zijn; ik doe er simpelweg niets mee en heb er geen oordeel over. Voor Skypen volstaat de front-camera prima, voor het unlocken via Hello werkt deze als een zonnetje. De camera aan de achterkant: die doet het.
De prestaties zijn ‘up to current par’; voor mijn gewone huis-tuin-en-keuken acties werkt de Go naar behoren en voelt lekker vlot aan. Ik heb geen enkel probleem met Edge, dus ook daar volstaat de Go.
Ten opzichte van andere Windows devices valt op hoe stil de Go is. Ik schat op basis van een meting met mijn eigen oren dat de geluidsproductie exact 0dB is. De Go is dankzij het ontbreken van mechanische componenten gewoon volledig stil.
Voor wat betreft de speakers geldt een ander verhaal: Wat komt er een geluid uit zeg. Natuurlijk is het geen hifi-kwaliteit, maar het klinkt voor een tablet bijzonder lekker. Omdat de luidsprekers links en rechts van het scherm zitten heb je ook een goed stereo-beeld. Daar kan mijn iPad nog een puntje aan zuigen!
Schrijvend van deze review kwam ik er achter dat ik zakelijk vooral een RDP client nodig heb, en daarnaast behoefte heb aan notepad, Excel en Word (in die volgorde ook). Mijn eisen zijn kennelijk niet heel zwaar en de Go kan voor mij ook zakelijk prima voldoen. Beperking is daar vooral de aansluiting: alles werkt goed als mijn werklocatie een USB-C hub beschikbaar heeft. Als dat niet zo is dan moet ik er zelf eentje meebrengen; gezien het gewicht van de Go kan dat (ten opzichte van de bestaande laptop) wel wat leien; een Go ten opzichte van een full laptop is een genot om mee te dragen.
Keyboard
Het keyboard is fantastisch. Het typt goed, en alhoewel het op zicht klein lijkt valt dat in de praktijk erg mee. Als je de foto ziet waar het Go keyboard op mijn HP laptop-keyboard ligt dan zie je dat het toetsenbord los kleiner oogt dan dat het in werkelijkheid is; het scheelt nauwelijks.
Keyboard Go versus HP Elitebook

De kwaliteit van de toetsen en de travel doen voor het gevoel niet onder van dat van mijn HP EliteBook 850 G3, en dat vind ik erg positief. De spatiebalk is lekker groot wegens het missen van een rechter ctrl-knop.
De enige manco die ik vind is dat er geen dedicated ‘ins’ knop op zit; de ‘ins’ wordt gedeeld met de ‘del’.
Het toetsenbord kan plat op tafel liggen, maar voor extra comfort ook iets omhoog worden gezet aan de achterkant; dat typt net even wat lekkerder.
Wat ik in eerste instantie niet door had is dat het alcantara toetsenbord zoals ik het bij de Go heb gekregen is voorzien van een backlight; ik kom daar nu (terwijl ik in bed een beetje op het ding zit te typen) pas achter. Dat is pas echt briljant!
verlicht toetsenbord

De touchpad ga ik weer weinig over roepen: ik krijg van elke touchpad kramp in mijn vingers; dat zal voor deze niet anders zijn. Het ding zit er en ik heb er geen last van. Ik gebruik waar mogelijk het touchscreen als ik niets anders bij de hand heb, maar bij voorkeur mijn trackball. Als ik hem op vakantie mee zou nemen wordt dat een minimuisje met bluetooth; de MX Ergo is te groot en te zwaar voor op reis.
Pen
De officiële allernieuwste pen was voor de review nog niet beschikbaar. Ik heb wel een ouder model weten te regelen. Deze werkt en is na koppeling via Bluetooth ook gevoelig voor de gebruikte druk. Het is grappig, maar voor mij voelde het gedurende de tijd van de review niet als noodzakelijke aanvulling, hooguit als leuke gadget om aan anderen te laten zien hoe goed het werkt.
De handschriftherkenning is zoals we van Windows 10 gewend zijn erg goed, dat is met de Go natuurlijk niet anders.
Scherm
Het scherm is top. Resolutie is fijn (1800x1200). Als RDP client prima te gebruiken voor het overnemen van andere systemen. Helderheid is bruikbaar voor buiten, als je niet te veel directe lichtval in hebt. Op een zonnige dag moet je wat mij betreft de schaduw opzoeken om fatsoenlijk je ding te kunnen doen.
Snelheid in gebruik is prettig; op simpele spelletjes (inclusief grafisch wat snellere games als de Asphalt reeks) worden prima verwerkt en heb ik geen last van schaduwwerking of vegen.
Foto’s zien er prachtig uit op het scherm.
Om weer het vergelijk met een iPad er bij te halen: Beelden op het scherm van de Go vind ik mooier dan dat van mijn geliefde iPad, een eenvoudige ‘iPad 2017’. Ook het scherm zelf ziet er zelfs als het uit staat mooier uit; bij de iPad zie je duidelijk dat er een extra laag glas voor het display ziet, bij de Go heb je dat effect niet.

Accuduur

De capaciteit van de accu is niet fantastisch. De officiële cijfers geven aan dat je heel lang kunt films kijken, maar als je gewoon een aantal uren per dag aan het knutselen bent met de Go dan moet je er op rekenen hem toch zeker elke 2e dag aan de lader te moeten hangen; je gaat al helemaal niet een werkdag (ondanks sleeps tussendoor i.v.m. bijv. vergaderingen) volhouden; overdag moet de Go dan gewoon aan de lader.
Voor mij overigens geen probleem voor gebruik zowel thuis (elke nacht laden) of op het werk (gewoon aan de lader hangen, of beter: een USB-C dock met ingebouwde lader), maar wel iets om rekening mee te houden voor op reis.
Andere mogelijkheden

Aansluitingen

Er zijn 5 bedrade aansluitmogelijkheden:
  • De toetsenbordconnector. Voor het toetsenbord. Geen idee of je er meer mee kunt.
  • De powerconnector. Voor de power. Geen idee of je er meer mee kunt.
  • Beiden hebben een (vrij sterke) magnetische lock; als je de Go benadert met toetsenbord of muis dan worden deze vrij sterk maar vooral heel direct richting de juiste plek getrokken.
  • Beiden kunnen ‘op zijn kop’ aangeboden worden. Voor de power werkt dat, voor het toetsenbord niet. Geen probleem natuurlijk; je zou wel in een heel rare houding moeten gaan hangen om daar nuttig gebruik van te maken.
  • Micro SD kaartslot. Zit wat verborgen onder de flip-stand. Kaartje klikt er in en wordt (natuurlijk) meteen herkend. Uitwerpen doe je door er weer even kort tegenaan te duwen.
  • USB-C: Natuurlijk voor vanalles en nog wat, ook voor energie-voorziening.
  • 3,5mm jack. Gewoon. Omdat het kan. ;)
Daarnaast is er natuurlijk Bluetooth. Met alles wat BT kan.
En Wifi. Dus ook Wireless Display. Werkt allemaal als een zonnetje.

Andere besturingssystemen

Standaard maakt de Go gebruikt van Secure Boot, waardoor je niet zomaar een ander OS er op kunt zetten. Gelukkig kun je dit gewoon uitzetten door naar de UEFI te gaan. Dat kan vanuit het recovery-menu, of met het vasthouden van de volume up knop tijdens het opstarten, zoals deze ook voor de Surface Pro apparaten werkt.
Booten vanaf USB of netwerk (bedraad via USB) kan op deze manier, en ook het booten naar Windows PE gaat (net zoals je dat met de recovery mode al kunt) ook zonder problemen. Andere varianten van Windows installeren is dan ook geen probleem.
Van andere reviewers heb ik begrepen dat het hen ook al is gelukt is om Linux distro’s op de Go te krijgen; ook daar geen beperking dus.

Dan de prijs. De Go is er bij introductie vanaf €449,-. (Voor ‘gewone’ consumenten dan toch; voor studenten zijn er wat extra interessante aanbiedingen.) De prijs van de geteste versie met 8 GB ram en 128 GB opslag ligt wat hoger met €599,-.
Als je uit gaat van de basisversie dan is dat ten opzichte van een basis iPad toch al wel een stukje duurder. Je krijgt daarvoor ook wel een completer apparaat. Om daar echter dan ook optimaal gebruik van te maken moet je eigenlijk ook de typecover erbij hebben, en die is op dit moment goed voor een dikke €100,- extra bovenop de prijs, dus dan hebben we het al over een mini-laptopje van vijfenhalfhonderd euro of zelfs zevenhonderd euro.
Dat is niet niks. Je krijgt voor dat geld echt een fantastisch apparaat dat robuust aanvoelt en veelzijdig inzetbaar is. Waarschijnlijk gaat het ook wel een tijdje mee. Thuis uitleggen dat de Go echt een betere investering is dan een willekeurige laptop van een honderd of 5/6 wordt dan wellicht nog best lastig, waarbij de uitspraak ‘en die heeft ook nog eens een groter scherm’ vaak gehoord zal worden van een bijvoorbeeld een willekeurige partner.
Voor zakelijk gebruik is het wellicht anders en is een Go een prima te verantwoorden investering; tenzij je hele goede argumenten hebt om aan te tonen dat je echt een dikke iX processor nodig hebt maakt de Go een Pro (o ja, er is ook nog zo iets als beeldformaat) bijna overbodig.

Vergelijking grootte iPad 2017 en Surface Go

Ik ben zeer enthousiast over de Go 8/128, en zou voor mijn doeleinden geen meerwaarde hebben in een zwaardere CPU of snellere disk. Voor thuisgebruik kan de Go prima mee als vervanger voor mijn trouwe iPad; zelfs in de S-mode kan ik bijna alles dat ik zou willen.
Toch denk ik dat ik ‘in the end’ toch uit de S zal gaan ontsnappen: Ik voel me te veel onthand als ik niet naar een cmd-prompt of Powershell kan als echte troubleshooting nodig is.
Ook zakelijk zou ik prima uit de voeten kunnen met de Go; het scherm is prima geschikt om tijdens vergaderingen iets op te zoeken, voor troubleshooting op servers wat RDP sessies te starten en middels een USB-C hub voor wat extra devices ook prima te gebruiken als ‘gewone’ werkplek.
Privé: Als ik moest kiezen tussen mijn iPad thuis en de Go zou het een Go worden.
Zakelijk: Ik denk dat ik serieus ga proberen om van een Go mijn ‘daily driver’ te maken.
Tot slot nog een laatste opmerking over het toetsenbord: het kost een paar centen, maar is het zeker waard om er bij te hebben; het geeft de Go veel meerwaarde boven andere tablets en het comfort (inclusief backlight) is onovertroffen.

Nabrander

Vandaag op het werk de Apple dock van een collega mogen gebruiken; een USB 3 docking station voorzien van voeding, keyboard+muis (draadloos) en een groot Apple beeldscherm met Thunderbolt.
Eerlijk gezegd was ik benieuwd hoe lastig het was om drivers te vinden en te kijken of alles werkend te maken was. Mijn verbazing was groot dat alles meteen (dus instantaan) werkte. Het display werd direct als mirror van de Go opgezet. Na het instellen van het Apple scherm als 'extended' was ook direct de native resolutie te gebruiken.
Zelfs alle Apple-boys waren onder de indruk!

Mooi spul, zo'n Go! ;)

Heb jij ook een Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver?