Tweakers zegt: 7,5

Nokia 7 Plus dual sim Zwart

Specificaties 6" • 2160x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 7 Plus dual sim Zwart Review

Ossi 31 augustus 2018, laatste update op 3 december 2018, 7.313 views Product gekocht

Nokia 7 Plus dual sim Zwart

Toestel met productieverschillen die leiden tot verschillende gebruikerservaringen. Zie de review voor wat ik hiermee bedoel.

Pluspunten

• Batterijduur
  • Uiterlijk
  • Android One

Minpunten

• Productieverschillen
  • Geen LED-notificatie
  • Custom ROM's zijn (nog) niet mogelijk
  • Polarisatie van het scherm
  • USB-C connecter raakt gauw lam
  • Scherm slecht afleesbaar in zonlicht

Ik heb besloten dit toestel te kopen na een mooie aanbieding bij Tele2. Hieronder wil ik toch graag even mijn bevindingen kwijt. Hopelijk hebben jullie er wat aan, mocht je dit toestel overwegen. Ik zal eerst even de pluspunten kort bespreken.
Batterijduur
Doordat het toestel een 40003800mAH batterij heeft gaat dit toestel enorm lang mee. Het is echt een verademing in vergelijking met mijn oude OnePlus One (OPO). Niet langer zie ik de batterij aftellen en kan ik als behoorlijk heavy user met een gerust hart de hele dag toe met een acculading.

*Edit*
Wijziging in batterijcapaciteit. Bedankt @choi99 voor de oplettendheid.
Uiterlijk
Ik kan hier kort over zijn. Over smaak valt niet te twisten, maar dit toestel valt bij mij goed in de smaak. Solide gebouwd, fijne grip (oke, geen OnePlus sandstone, maar toch).
Android One
Android One bevalt mij tot nu toe uitstekend, er zit geen bloatware in. De updates komen vlot en de upgrade naar Android 9 staat al op de planning. Top wat mij betreft!

Nu de minpunten:
Geen LED-notificatie
Ik ben zo gewend aan het hebben van een notificatie-LED. Dit heb ik al sinds het begin van mijn Android-avontuur (HTC Desire S) en nu opeens niet meer... Zo iets kleins, dat ik er helemaal geen rekening mee heb gehouden dat niet alle toestellen dat hebben... Volgend toestel gaat dat absoluut weer moeten hebben!
Custom ROM's zijn (nog) niet mogelijk
Er zijn op het moment van schrijven nog geen Custom ROM's mogelijk. Het is wel al mogelijk om de bootloader te unlocken, maar verder dus nog geen ontwikkelingen. Op mijn OPO draaide ik al een hele tijd Lineage OS, wat toch wel heel goed beviel. Nu heb ik dat met Android One niet per se nodig, maar mocht dat naar mijn mening een verkeerde kant op gaan met ontwikkeling, dan kan je er niet zomaar vanaf. De tijd zal het leren of ik het ga missen.

***Update 03-09-2018: nav Petert87 in 'productreview: Nokia 7 Plus Zwart review door Ossi'
Bootloader is niet meer unlocken.***
Polarisatie van het scherm
Mijn OPO was zo gepolariseerd, dat ik het toestel horizontaal absoluut niet kon gebruiken in combinatie met mijn Polaroid zonnebril. Het scherm werd gewoon zwart dan. In moderne telefoons komt dat geloof ik niet meer voor. Echter is de polarisatie in verticale stand van dit toestel anders dan in horizontale stand. Als ik mijn bril op heb, dan is het verticaal toch lastiger af te lezen dan horizontaal. Persoonlijk had ik dat toch liever andersom gehad.

Echter is er een gebruiker die een Ray-Ban zonnebril heeft, waarbij het net andersom gebeurt. Schijnbaar is er geen standaard voor zonnebrillen. Waardoor het dus een gok is of je scherm lekker afleesbaar is of minder prettig afleesbaar.
Zie: https://gathering.tweaker...message/56295023#56295023
Productieverschillen
Denkend dat ik een goede aankoop had gedaan, was ik toch wel teleurgesteld toen ik het toestel voor het eerst in het donker gebruikte. De helderheid bleek toch echt belachelijk hoog te staan op z'n donkerst. Zo hoog, dat ik het liefst een zonnebril op zette in bed....

Aangezien een collega dit toestel ook heeft, vroeg ik hem hoe hij dat ervaarde. Maar hij had er geen enkel probleem mee en zei dat zijn telefoon behoorlijk donker kon. Nadat ik onze telefoons naast elkaar had gelegd, bleek er gewoon een enorm verschil in de minimale helderheid te zitten tussen onze toestellen. Zie de volgende foto, links is mijn toestel:
Nokia's 1

De maximale helderheid zat ook wel wat verschil in, maar ook een lichtelijk kleurverschil. Zie de volgende foto, bovenste is mijn toestel:
Nokia's 2

Overduidelijk not amused, want ik ben nogal gehecht aan een donker scherm 's avonds, ben ik op onderzoek gegaan. Op dit forum kwam ik er geen meldingen over tegen en op internet kon ik er ook niets over vinden. Na de instellingen bekeken te hebben van onze toestellen zag ik een verschil in firmware-versies voor het touchpanel. Mijne was een Novatek-V07:
Mijn

En zijne was 07:
Ander

Na wat te proberen op mijn telefoon, kwam ik er achter dat hij gewoon ophield met donkerder worden vanaf grofweg 16%. Het balkje ging verder, maar de helderheid werd niet lager. Teleurgesteld naar de Tele2 winkel vertrokken, in de hoop m om te kunnen ruilen, was dat niet mogelijk. Hij moest en zou naar Dynafix, dus van ellende maar gedaan. Altijd jammer als je nieuwe speeltje niet is wat je er van verwacht had.

Via de statusupdates van Dynafix bleek dat ze aan het wachten waren op onderdelen. En weer later bleek dat ze een boardswap gedaan hebben. Ik vermoed dat dat het moederbord is van een telefoon. 2 Weken later kon ik het toestel weer ophalen in de winkel. Direct uitproberen natuurlijk en ja hoor. De minimale helderheid is een heel stuk donkerder! Vandaag een vergelijking gedaan met mijn collega's toestel.

Minimale helderheid, de linker is van mij:
Minimale helderheid nieuw

Maximale helderheid, de linker is van mij:
Maximale helderheid nieuw

Zoals je kan zien in de foto's hebben we nu gewoon dezelfde resultaten. Ook de rare kleurzweem is weg.Het lijkt er dus op dat de problemen niet in het scherm zat, maar in de displaycontroller. Ook heb ik nu de touchscreen firmwareversie 07 ipv Novatek-V07. Dat er überhaupt verschillende versies zijn, wordt waarschijnlijk verklaard door afname van verschillende partijen.

Nadat ik mijn probleem meldde op dit forum, kwamen er toch wat meer geluiden over de helderheid. De maximale helderheid schijnt ook een probleem te zijn, maar dat heb ik nooit concreet getest. Alleen als je je toestel niet vergelijkt met hetzelfde toestel van iemand anders, dan kom je er ook niet zomaar achter. Dus sommigen ervaren de problemen niet als problemen.

In het Nokia 7 plus-topic is er iemand geweest die contact heeft gelegd met de helpdesk van Nokia zelf. Daarin werd er verteld dat het mogelijk wel te fixen zou zijn met een softwarefix. Maar niemand weet óf en wanneer die gaat komen. Zie:

Naast de helderheidsproblemen ervaarde ik ook wat problemen met haperingen, waardoor soms het scherm even niet meer reageerde en scrollen soms wat haperde.
Nadat ik het toestel terug heb gekregen ervaarde ik geen haperingen meer. Bij Dynafix hadden ze ook nog een update gedaan van de software die uitgekomen was toen hij daar lag, dus mogelijk dat dat de oplossing is geweest. Zo niet, dan zou ook dat vorige moederbord daar verantwoordelijk voor kunnen zijn geweest.
Helaas maakt dit dat ik dit toestel niet direct aan zal raden aan nieuwe kopers. Het is dus een loterij geworden of je een goed toestel krijgt of niet. Verkopers zullen niet allemaal heel gewillig zijn om je toestel om te ruilen, of je nou in je recht staat of niet. Mocht je m in de winkel kopen en je kunt direct zien dat je de juiste touchpanel-firmware-versie hebt, dan zou ik dit toestel wel aan kunnen raden. Anders zou ik toch even verder kijken.
Toevoeging 03-12-2018
Mijn telefoon is nu voor de tweede keer opgestuurd ter reparatie. Deze keer is de USB-C connector stuk. Hij laadde niet meer op tenzij je de kabel schuin omhoog drukt het slot in. Hopelijk komt hij snel weer terug...
Al met al was dit voor mij reden om de bouwkwaliteit flink naar beneden bij te stellen en het cijfer van voldoende naar slecht bij te stellen. Dat doe ik niet alleen op basis van mijn bevinding, maar ook omdat dit een veelvoorkomend probleem is. Met andere woorden, het toestel is helaas ook niet heel betrouwbaar wat bouwkwaliteit betreft.

Mocht je toch nog beslissen om dit toestel te kopen. Zorg dan dat je je oude toestel behoudt, als fallback voor als dit toestel faalt.

Heb jij ook een Nokia 7 Plus dual sim Zwart?

Reviews door de redactie

Eerste keer dat ik iets over het oplaadcontact lees, ik heb er al maanden problemen mee.
Mijn broer heeft dezelfde telefoon, maar ik moet inmiddels wel het oplaadsnoer om de telefoon heen wikkelen om hem op te laden. Vodafone weet niets van deze problemen zeiden ze, maar het lijkt dus inderdaad een productieprobleem te zijn. Zo kort na aanschaf (oktober 2018) mag dit toch niet kapot gaan. Nu met Nokia aan het mailen, als het ze bekend is komt er misschien een coulanceregeling of wordt het toestel vervangen.
Dit probleem is vaker gemeld, onder andere op xda-developers (https://forum.xda-develop...loose-usb-c-port-t3839101) en op het forum van Nokia zelf:

In al die topics is er nul-komma-nul reactie van Nokia (HMD) zelf.

Het enige wat je kunt doen is de telefoon laten repareren of hopen op de koop ongedaan te krijgen. Let wel, na het repareren ga je het gewoon weer krijgen. Daar ben ik zelf achter gekomen helaas.
Ook ik heb helaas ervaring dat de USB-C connector na reparatie toch weer los begint te worden.
Dat terwijl ik zeker na de eerste reparatie, geen spanning op de kabel zet, de telefoon gewoon laat liggen tijdens het laden etc.

Mijn Nokia 7 Plus dus voor de tweede keer ter reparatie (en hopelijk vervanging van de poort) opgestuurd. Echter zag ik wel dat in andere topics wordt aangeraden om een dockingstation te gebruiken om op te laden zodat er geen spanning kan komen te staan op de poort.

Nu is het uiteraard geen oplossing die je graag hoort, maar ik vond het wel de moeite waard om deze tip te delen. Ik ga het in elk geval wel proberen om te kijken of dat langer goed gaat dan de 4 a 5 maanden dat ik nu van de telefoon heb kunnen genieten.
Ja, die tip heb ik ook gelezen. Echter laad ik mijn toestellen op zoveel plekken op... Ik heb niet echt zin om 4 dockingstations te gaan plaatsen, 2x thuis, 1x werk en 1x auto. De USB-poort is gewoon dramatisch slecht, dit is mij bij geen enkele andere telefoon overkomen.
Hoi alle reageerders, bedankt.
Ik heb hem nu voor reparatie afgegeven, niet via het officiële reparatiecentrum.
Met mijn abonnement moet ik nog tot 2020, en ik wilde graag de Nokia 8.1. kopen, dan maar mijn 7 Plus afkopen, maar bij Vodafone leveren ze dat toestel niet. Goed om te weten dat het een bekend en veel voorkomend probleem is, slechte service dat HMD er niks mee doet. Ik ben dus nu op zoek naar een Android One toestel dat wel robuust is. De 7 Plus ziet er stevig uit qua behuizing, maar is het dus niet. Waar kan je trouwens die docking stations kopen? @Ossi ik ga je geplaatste links even in alle rust bestuderen. De telefoonwinkel-man zei dat waarschijnlijk het hele moederbord vervangen moet worden omdat de connector daar op gesoldeerd was. @Meneer Tonijn ; zijn die reparaties door NOKIA of een reparatiecentrum kosteloos gedaan? Maandag is het toestel hopelijk klaar, to be continued dus!
Als je zoekt op usb-c docking station op bijvoorbeeld aliexpress, of gearbest of banggood dan zul je er genoeg kunnen vinden. Succes met dit toestel in ieder geval :)
De reparaties zijn kosteloos door Dynafix gedaan (via Tele2). Voor de tweede keer was ik weer ontzettend huiverig gezien de reviews, uitzendingen van Kassa en dergelijke, maar ik moet zeggen: ook deze keer had ik hem binnen een week weer terug incl vervangen USB-C connector.

Wel zit er een beschadiging op mijn telefoon die er niet op zat toen ik hem verstuurde (op de body). Dat neem ik maar voor lief gezien hij hoogstwaarschijnlijk nog wel een keer terug mag voor reparatie..

De manier waarop ik hem thuis ontving was wel weer onwijs frappant, zonder track en trace in een gewone bubbelenvelop. Als de pakketdienst een beetje hardhandig was omgegaan met de post zat ik met een gebroken telefoon te kijken.

Het is dus maar een beetje hopen in welke staat je je telefoon terugkrijgt van hen.

Edit: De usb-c connector zit overigens niet op het moederbord. Het is een klein printplaatje die met een flatcable vast zit aan het moederbord.

[Reactie gewijzigd door Meneer Tonijn op 6 april 2019 18:52]

@Meneer Tonijn Bedankt, ik ga het misschien via Dynafix proberen als die "sleutelaar" het niet lukt. Ik heb wel een Vodafone abonnement, maar als Dynafix het euvel vaker is tegengekomen en het gratis verholpen heeft, is er misschien een kans dat ze dat ook voor mijn toestel doen.Heb je het inmiddels terug, en zo ja, in welke staat?

[Reactie gewijzigd door Mies1966 op 15 april 2019 18:59]

@Mies1966 , Ik heb hem inderdaad terug maar zoals hierboven beschreven wel met kleine beschadiging aan de onderkant die er zeer zeker niet op zat toen ik hem verstuurde.

Ik heb alleen verzuimd om er foto's van te maken en om eerlijk te zijn ben ik allang blij dat ik hem weer gerepareerd terug heb ontvangen onder de garantie. Ik ga er dus verder geen tijd en energie meer in steken om dat verhaald te krijgen ;-)

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Consoles