sluiten

Onderzoek Tweakers

Naar het onderzoek

Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64GB opslag) Zwart

Specificaties 5,84" • 2280x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64GB opslag) Zwart Review

chevsureti 30 augustus 2018, laatste update op 10 mei 2019, 16.604 views Product gekocht

Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64GB opslag) Zwart

Een uitstekende telefoon voor de prijs met heel veel voordelen en vrij weinig nadelen. De beperkte nadelen zijn de notch (en daarmee het beperkte aantal notificaties) en micro-USB.

Pluspunten

• 5,85” scherm
  • Snapdragon 625
  • 4 GB geheugen, 64 GB opslag
  • 80% scherm ratio
  • 3.5 mm jack
  • accuduur
  • Android One programma

Minpunten

• micro-USB
  • notch vs. aantal notificaties
  • (Oreo: Android Auto werkt niet goed)
  • (Pie: een stap terug tov Oreo)

Introductie

Augustus 2018: Ik was op zoek naar een snappy Android telefoon met minimaal een 5.2” scherm, Android 8, max 150 mm lang, minimaal een Snapdragon 4xx SoC maar liever een Snapdragon 6xx, (natuurlijk!) een 3.5 mm jack aansluiting, vingerafdruksensor, schoon (maar liefst kaal) Android, en een goed update beleid. Daarnaast eis ik minimaal 3 GB geheugen en 32 GB opslag. Een verwijderbare accu durf ik al niet meer mijn het lijstje te zetten. En dat allemaal voor max EUR 250.

Wat is er te koop met deze criteria? De topmerken eerst, althans naar Nederlandse begrippen.
Samsung was het al nooit voor mij; prima hardware maar te duur voor wat je krijgt, veel te zware skin en de Android hardware knoppen zijn altijd omgedraaid tov de rest. LG en HTC hadden pakweg 5 jaar geleden een paar aardige modellen maar hebben de boot al lang geleden gemist. Sony’s hoekige ontwerpen en prijzen staan mij ook niet aan.

Huawei heeft een paar interessante toestellen met een goede scherm/lengte verhouding en schappelijke prijs. Een aantal modellen zit ook in het Enterprise Recommended programma dus 3 jaar updates. Over de zware skin was ik al sceptisch maar de recente berichten dat de Android aanpassingen zo agressief zijn dat ze allerlei apps in de background killen waren de druppel om (voorlopig) niet voor dit merk te kiezen.

Motorola dan. Ik volg dit merk al vrij lang en ken veel mensen in mijn directe omgeving met een Moto. In mijn beleving zijn ze het meestal net niet. De Moto’s zijn traditioneel vrij groot, met een relatief grote display/scherm ratio. De G5’s hebben geen kompas. De G6 modellen van dit jaar zijn pas de eerste modellen die de 70% ratio overschrijden, maar deze zijn weer zo lang dat ze niet makkelijk in een broekzak passen. Het update beleid van Motorola is altijd vrij ruk gebleken en ik heb eerlijk gezegd geen vertrouwen in hun nieuwe beloftes op update gebied. Ook schrijven veel reviewers (ook Tweakers) dat Moto stock Android draait maar dit is niet waar; visueel lijkt het op op stock Android maar onderwater draaien permanent minimaal 5 Motorola services met onbekende bedoelingen, naast dat ze permanent processorcapaciteit verbruiken. Motorola heeft als enige (grote) fabrikant de vingerafdruksensor op de voorkant, wat voor sommigen misschien prettiger werkt dan op de achterkant.
Update 2018-08-31: Frappant: vandaag werd bekend dat Moto een vrijwel gelijke telefoon aan de A2 Lite gaat uitbrengen, alleen een stukje duurder.

Wileyfox misschien? Een klein Brits merk met aardige toestellen voor een schappelijke prijs met vrijwel standaard Android, zoals de Swift en Swift 2 series. Alleen al een jaar geen nieuwe modellen, geen met een 6xx soc en dit jaar ternauwernood ontsnapt aan een faillissement. Onzeker dus, ondanks dat een prima update beleid heeft (de Swift 2 reeks zelfs naar Oreo dit jaar).

Nokia stond met zijn 6.1 (2018) model lang op nummer 1 op mijn lijstje. Voldoet aan vrijwel al mijn eisen met als bonus USB-C. Nadelen zijn de relatief hogere prijs, wat zwaarder en matige camera. De Nokia 6.1 Plus (ook met notch) komt maar niet uit in Nederland, en als deze uitkomt zal hij wel een stuk duurder gepositioneerd worden dan de 6.1, die al niet goedkoop is.

Xiaomi kwam in beeld met de Mi A1. Tot ik erachter kwam dat de MIUI skin niet de lichtste was en deze telefoon hardware knoppen met de ‘verkeerde’ Samsung layout had. Dat laatst aspect was voor mij een deal-breaker. Mi kwam dit jaar echter met een aantal nieuwe modellen waaronder de A2 en A2 Lite. Voordeel van deze modellen is dat het software knoppen hebben en ze geen MIUI draaien (zoals de Redmi lijn) maar onderdeel zijn van Android One.

Uiteindelijk gekozen voor de Mi A2 Lite ipv de Nokia 6.1 vanwege het grotere geheugen, grotere opslag, groter scherm en lagere prijs. Deze telefoon heeft vele voordelen, waaronder een 5,85” scherm, Snapdragon 625, 4 GB geheugen, 64 GB opslag, 80% scherm ratio, prima camera, 3.5 mm connector, vingerafdruksensor op de achterkant, een accu van 4000 mAh (jawel, 4000!) en een lengte 149mm en kleine bezels. Dit toestel zit in het Android One programma, dus gegarandeerd 3 jaar updates en stock Android. Is alles dan perfect aan dit toestel? Dat dan ook weer niet, let’s continue...
Xiaomi, het merk
Xiaomi. Mi. Tja, relatief onbekend in Nederland, maar inmiddels (dwz eind 2018) de 4e (!) smartphonemaker in de wereld. In een statement naar de aandeelhouders stellen ze dat ze nooit meer dan 5% winstmarge op hun hardware maken, wat een aardige indicatie geeft over de prijs/kwaliteit verhouding (2018-08-31: Ik zie dat Arnoud oa deze passage heeft overgenomen in zijn A2 review, ik vat dat maar op als compliment ;) )
Bestellen
Misschien is een kleine opmerking over het bestellen van Xiaomi telefoons op zijn plaats. Xiaomi is officieel nog niet aanwezig in Nederland (dwz eind 2018); veel Tweakers bestellen (vooral in het verleden) hun Mi daarom direct in China. Inmiddels zijn er een aantal Nederlands webshops die Xiaomi toestellen verkopen onder Nederlandse voorwaarden. Daarnaast schijnt Kruidvat ook Xiaomi toestellen te gaan verkopen dit jaar waarbij ik me afvraag wat de gemiddelde consument zal denken als de meesten een (voor hun) onbekend Chinees toestel bij de Kruidvat zien liggen...

Hardware

Uitpakken
In de doos zit natuurlijk de telefoon, een rubber soft case en prima (quickcharge) lader en kabel. De case is minimalistisch in de zin dat het een zeer dunne case is welke de hoeken en achterkant beschermt maar zeker niet het scherm. Je kunt met deze case je tfn dus niet ondoordacht met het scherm naar beneden op je buro plempen. Wel fijn dat ze een vorm van bescherming erbij hebben gedaan voor de eerste dagen.
Afmetingen en gewicht
De telefoon is 149 mm lang, 72 mm breed en 8,7 mm dik. De bezels zijn klein waardoor de effectieve schermgrootte op 80% uitkomt. De lengte zit daarmee onder de - voor mij cruciale 15 cm - waardoor deze nog enigszins in een broekzak past en met één hand te bedienen is. Met een gewicht van 178 gram is de telefoon aan de wat zware kant.
Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is prima. Het toestel is van aluminium en voelt stevig aan. Bij geringe kracht treedt geen tordering op. De vingerafdruksensor op de achterkant is makkelijk ‘vindbaar’ en werkt uitstekend, alleen bij natte vingers werkt hij iets minder goed.
Knoppen en aansluitingen
De knoppen zijn ook van aluminium, zijn stevig en voelen goed aan. Ook zitten ze op de 'standaard' plek, dwz rechts, net boven het midden. De camera steekt iets uit. Bij gebruik van een hoesje valt dit laatste aspect niet meer op. Bij normaal gebruik komt er wel wat zichtbaar stof tussen rand en scherm.
De Android knoppen aan de onderkant zijn software knoppen in een Android ‘defacto’ standaard indeling. Je kunt ze niet softwarematig veranderen mocht je dat willen (als je bijvoorbeeld een voormalig Samsung gebruiker bent).
CPU
Zoals gezegd pakt Mi blijkbaar niet meer dan 5% winst op hun telefoons. In een telefoon met deze specs zit de besparing hem denk ik in de processor en krasbeveiliging. De soc is een wat oudere Snapdragon 625, gebakken op 14 nm met 8 kernen en heeft een Adreno 506 GPU aan boord. Dit is anno 2018 nog steeds een uitstekende en energiezuinige soc met prima prestaties maar dus wel al ruim een jaar oud. Wellicht dat de micro-USB aansluiting ook met deze wat oudere soc te maken heeft maar dat weet ik niet zeker.
Geheugen en opslag
Het apparaat beschikt over 4 GB intern geheugen en 64 GB opslag. Zowel geheugen als opslag is zeer royaal voor deze prijsklasse.
Scherm
De telefoon heeft samengevat een uitstekend scherm. Het is een 5.84” scherm en de resolutie is vrij hoog met 2280 x 1080 pixels en de DPI is met 432 daardoor ook aan de hoge kant. Uitstekend in deze prijsklasse. De kijkhoeken zijn goed en ook de kleurweergave is natuurgetrouw naar mijn subjectieve oordeel. Ook zijn de maximale en minimale helderheid goed. De lichtsensor icm aanpasbare helderheid werkt redelijk goed met af en toe wat vreemd gedrag waarbij het scherm wat te donker wordt ingesteld (dwz soms is het donkerder dan met hetzelfde omgevingslicht een paar minuten terug).
Verder beschikt het scherm over Gorilla Glass 3 krasbeveiliging dat ze volgens een review in grote getale nog op voorraad zouden hebben. Ik weet niet of dit verhaal klopt, Gorilla Glass 3 is wmb prima maar ze zitten momenteel al wel in de 6e generatie geloof ik.
Feitelijk is dit ontwerp (een misschien kleine upgrade van) de Redmi 6 Pro, en door modellen langer op de markt te houden drukken ze ook kosten.
Notch
Tsja, de notch, de inkeping aan de bovenkant van het scherm dus. Veel reviews over telefoons met een notch zijn vrij negatief over dit fenomeen. Daarnaast schijnt pas Android Pie officieel schermen met een notch te ondersteunen (waarbij ik me afvraag in hoeverre dat anders zal zijn dan nu in Oreo).
De ene notch is de andere niet; de notch van de A2 Lite is gemiddeld qua breedte denk ik. Feit is wel dat er maar 2 ‘custom’ notificaties (zoals Whatsapp of de temperatuur van je weer app) aan de linkerkant getoond worden; bij meer notificaties wordt een ‘...’ indicator getoond. Wat ook niet helpt is dat het LCD scherm aan de bovenkant rondingen heeft die met de behuizing meelopen, dus nog iets minder ruimte. Merkwaardig genoeg heeft het LCD scherm aan de onderkant ook deze rondingen terwijl daar ruimte genoeg is. Waarschijnlijk weer een UX dingetje, aan de andere kant heb je aan de onderkant die ruimte niet nodig.
NB: de tijd is ook verplaatst naar de linker kant. Ik vind dit zelf niet zo’n probleem omdat ik snel op notificaties reageer door ze weg te swipen of er iets mee doen, maar ruimte voor slechts 2 notificaties blijft vrij weinig. Aan de andere kant vergt het slechts een swipe omlaag om alle notificaties te zien (incl. meestal gedetailleerde info).
De notch heeft ook wel voordelen; wanneer je bijv. aan het browsen bent in Firefox of Chrome, of email aan het lezen bent in Gmail, wordt het volledige scherm tot aan de sensors/speaker hiervoor gebruikt; zonder notch zou de ruimte hiervoor dus ca. ½ cm korter zijn.
Camera
Ik koop een telefoon niet voor de camera want daar heb ik een echte camera voor en heb hier ook weinig diepgravend onderzoek naar gedaan. Tot nu toe produceert de (dual) camera prima foto’s. Ze lijken beter dan die van de gemiddelde low-budget telefoons. Wat gejatte proza van gsmarena: The rear camera has a 12MP sensor with f/2.2 lens and 1.25µm big pixels. There is another snapper nearby - a 5MP one, whose sole job is to provide scene depth information. Phase-detection autofocus, and a LED flash complete the camera specs.)
Notificatie indicator
Niet verwacht of gelezen in reviews, maar er zit een witte, niet heel heldere maar wel bruikbare, led indicator aan de onderkant welke oplicht bij bepaalde notificaties. De led is niet configurabel.

Software

Installatie
Het installatieproces is heerlijk eenvoudig zonder toeters of bellen, precies zoals je zou verwachten op een Android One toestel.
Systeem en Updates
Het toestel draait uit de doos op Android Oreo, naar mijn bescheiden mening de beste Android versie tot nu toe. Zeg maar de Windows 7 van de Windows versies. (Update 2019-02-25: Update naar Pie, zie Update na Conclusie voor meer info.)
De A2 Lite zit in het Android One programma, dus gegarandeerd 3 jaar updates en minimaal 1 major update, dus minimaal naar Android Pie als het goed is. Het OS is idd redelijk vrij kaal; het instellingen menu bevat naast de standaard Android items alleen een ‘Mi Services’ item waarvan je het versturen van de ‘gebruikerservaringen’ etc. uit kunt zetten. Daarnaast staan er een paar Mi apps voorgeïnstalleerd die je kunt disablen of verwijderen, behalve Mi Feedback. In de actieve services (te zien via ontwikkelaarsopties) is te zien dat er standaard geen vreemde extra services draaien behalve een Spock proces (com.miui.spock) waarvan mij niet bekend is wat het doet.
Debloat update 2019-05-10
Omdat ik voor het debloaten van de Samsung Galaxy A Tab T510 wel uit 'moest' wijken naar adb, ben ik met adb ook eens gaan kijken naar wat geïnstalleerd staat op deze telefoon. Er blijkt toch nog wel het een en ander op te staan wat eraf kan, of zelfs ongewenst is. Het bevestigt maar weer eens dat Android One niet betekent dat het OS volledig stock Android is. Bij de Nokia's schijnt het nog een stukje erger te zijn als ik de diverse fora mag geloven. Deze thread op xda heeft ook geholpen bij het samenstellen van onderstaande lijst. Zie mijn review van de T510 over hoe je adb gebruikt.

pm uninstall -k --user 0 android.autoinstalls.config.Xiaomi.daisy
pm uninstall -k --user 0 com.mi.setupwizardoverlay
pm uninstall -k --user 0 com.miui.bugreport
pm uninstall -k --user 0 com.miui.spock
Prestaties
De telefoon bevat een SD 625 en daardoor zouden de verwachte prestaties in of boven het midden segment moeten liggen (aangezien SD 4xx feitelijk boven het laagste segment zit). De A2 Lite scoort 79.000 punten in de Antutu benchmarks. Uit deze kille statistieken wordt de leeftijd van de soc wel duidelijk, echter presteert deze telefoon gevoelsmatig bij ‘gemiddeld gebruik’ toch wat beter.
Sensoren
De telefoon beschikt over een GPS, accelerometer, proximity, lichtsensor en kompas. De GPS sensor werkt vlot en accuraat. Kompas is ook fijn (helaas ontbreekt deze sesor regelmatig in Moto’s).
Accu(duur)
De A2 Lite heeft een enorme accu van 4000 mAh. Hierdoor is de accuduur is fenomenaal lang, voor een Android telefoon althans. Dat is natuurlijk een nogal subjectieve beoordeling en grotendeels afhankelijk van het gebruik. Dus ter vergelijking: mijn vorige budget telefoons met een Snapdragon 4xx processor moest ik elke dag opladen (restant 0-40%); met deze telefoon heb ik normaliter na een volledige oplading nog 50-80% over! Ik hoef hem daardoor niet perse elke dag op te laden.
Android Auto
Een minpuntje is hoe Android Auto werkt icm met auto, of eigenlijk niet werkt. Eigenlijk denk ik dat Xiaomi dit punt niet aan te rekenen is maar eerder Android Auto of de auto software. Het probleem is dat het scherm slechts gedeeltelijk wordt getoond waarbij de knoppen wegvallen en bediening dus onmogelijk is. Ik vermoed dat de voertuig software of Android Auto nog geen rekening houden met telefoons met de afwijkende schermverhoudingen van dit soort telefoons.
Update 2019-02-25: Na update naar Pie geen issue meer.

Een uitstekende telefoon voor de prijs met heel veel voordelen en vrij weinig nadelen. De micro-USB aansluiting en de notch (en daarmee het beperkte aantal notificaties) zou voor menigeen wel een irritatiefactor kunnen zijn.

Updates

Update 2018-11-02: Indruk na 2 maanden gebruik
De meeste tweakers kennen het wel denk ik: na weken specs vergelijken, reviews lezen, bestellen en uiteindelijk het ding in je handen hebben ebt de euforie langzaam weer weg. Na de eerste krasjes en een paar maanden gebruik is de gebruikservaring meestal wat realistischer. Dus hoe bevalt de A2 Lite na 2 maanden? Nog steeds zeer goed moet ik zeggen. De accuduur is fenomenaal; onlangs merkte ik dat ik hem al 3 dagen gebruikte zonder op te laden. De performance is super. Netjes elke maand updates. Nog wel op 8.1. Het issue met de lichtsensor is in de praktijk niet echt hinderlijk. Micro-USB blijft onhandig als je eenmaal USB-C hebt gehad. Geheugen en opslag zijn meer dan voldoende. Er komt wel wat stof tussen scherm en behuizing, vooral met zonlicht zichtbaar aan de bovenkant. Hoesjes zijn een dingetje, wallet-cases zijn goed verkrijgbaar maar er zijn maar een paar goede modellen back-cover hoesjes (die je beter niet kan kopen op die bekende nederlandse hoesjes site met die slechte after-sales service) maar bij de veel goedkopere ali waar ze dezelfde producten verkopen voor een fractie van de prijs zoals deze.
Op youtube is een trouwens een teardown te vinden van dit toestel.
Update 2019-02-25
In december de Android Pie update gekregen. Een stabiele update welke als grote voordeel heeft dat Android Auto weer werkt. Nadelen zijn er ook. Er komt meer verplichte Google prut mee maar ook Xiaomi installeert helaas wat extra. Daarnaast is de accutijd een fractie minder geworden. Wat echter een stuk vervelender is - en dat is Xiaomi niet aan te rekenen - is dat dit een minder fijne Android versie is dan Oreo. Ik ken Android al sinds 2.2 Froyo, en dit is de eerste keer dat ik het een achteruitgang vind: er passen minder notificaties op het scherm (en dat waren er vanwege de notch al niet veel); de mute knop is onduidelijk en is niet zo maar meer in te stellen voor een uur of voor altijd; de mute knopt werkt niet voor bellen (wtf?); de settings knop zit verder weggestopt, nu 2x swipen nodig; zelfde voor ontwikkelaar opties; kleurgebruik en categorie organisatie is m.i. een stap terug; recept apps is nu ineens horizontaal scrollen ('gewoon omdat het kan'); systeem gebruik gegroeid naar 7,3 Gb. Jammer. Maar nogmaals, de meeste punten zijn Google aan te rekenen. Het is qua prijs/performance nog steeds een uitstekende telefoon. Ik heb het punt 'relatief zwaar' laten vallen omdat dit in de praktijk meevalt en de meeste toestellen met deze specs en accu wat zwaarder zijn.
Update 2019-05-10
Stukje over verwijderen bloatware toegevoegd (ja, bloatware op een Android One). Review herzien en indeling aangepast.

Heb jij ook een Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64GB opslag) Zwart?

Ik ben benieuwd wat mijn zoon er van vindt. We hebben deze samen uitgezocht en woensdag 29aug gekocht in een Nederlandse webwinkel. Helaas was er vanmiddag niemand thuis dus morgen pas in de hand. Als het inderdaad bevalt neem ik er zelf ook één voor m.n. App's van alle handen apparatuur, banken, verzekeringen, organisaties die wel in Android uitkomen maar niet in Windows 10 of Windows 10 Mobile. Ik heb zelf naar alle tevredenheid namelijk een Lumia 950 welke goed werkt zeker in de Enterprise omgeving van mijn opdrachtgever. Hier heb ik voornamelijk de zakelijke app's als Office 365 met Excel, Word, PowerPoint, Outlook, To-Do, OneDrive en OneNote welke ik ook allemaal in de privésfeer gebruik met mijn eigen abonnement Office 365 Home. Met de ProPlus versie van werk komen ook o.a. de app's SharePoint, Yammer en Stream mee.
Ik ben ook benieuwd hoe de telefoon met Microsoft Launcher eruit ziet en hoe 'Continue on PC' met een Android telefoon dan werkt!
Dan koop ik er morgenavond ook één dus, voor erbij en niet om te bellen en werken.

[Reactie gewijzigd door Sex Pistols op 30 augustus 2018 20:37]

Leuke review.
Fact-check:
"Xiaomi kwam in beeld met de Mi A1. Tot ik erachter kwam dat de MIUI skin niet de lichtste was en deze telefoon hardware knoppen met de ‘verkeerde’ Samsung layout had."

De Mi A1 is ook een Android One toestel, dus heeft niet de MIUI skin (A1, als in, Android One).
Inderdaad, top dat deze review is geschreven hoor. Maar de A1 is afgeschreven op 2 punten die totaal niet waar zijn. De A1 is ook een Android One toestel en de knoppen zijn makkelijk om te draaien. Daarnaast heeft deze telefoon dezelfde chipset als de A2 lite, wat voor mij een reden is om niet te upgraden naar deze telefoon.
De knoppen zijn niet om te draaien hoor, het zijn hardware knoppen ónder het scherm.
Het zijn inderdaad hardwareknoppen onder het scherm. De knoppen zijn wel te draaien maar ergens heb je gelijk, ik heb dit met een Magisk module gedaan.

Dan nog draait de A1 op Android One en niet de 'zware' MIUI skin.
Je hebt gelijk! De A1 was de eerste met Adroid One lijkt het (A=Android One?). Ik denk dat ik een stukje van een Redmi review door elkaar haal. Zal het zo aanpassen.
Bedankt voor de review! Kun je in de menu instellingen de notch eigenlijk uitschakelen (dus de randen zwart maken, waardoor het niet zichtbaar is)?
Nee dat kan niet. Misschien dat Pie hier wel ondersteuning voor heeft.
2019-05-10: En dat kan in Pie dus ook niet...
Goede review en leest fijn weg maar wat bedoel je met de knoppenlayout van samsung? Als het over de softbuttons gaan deze kunnen gewoon omgedraait worden. Ook zie ik niks terug komen over bijvoorbeeld de bouwkwaliteit van het apparaat.
Met de 'Samsung knoppen layout' bedoel ik de hardware knoppen onderaan op bijna elk samsung toestel, waarbij Back en Menu zijn omgedraaid tov alle andere Android toestellen.
Idd vergeten iets over de bouwkwaliteit te vermelden, dank. Deze is prima, ik zal de review er nog wat op aanpassen.
Oke duidelijk. De meeste nieuwe toestellen met 18:9 verhouding hebben geen hardware navigatie buttons meer. Maar snap het inderdaad. Om die reden toen ook gewacht tot de S8 ipv de S7.
Bedankt voor de review! Top.

kan dit toestel ook op de Nederlandse taal gezet worden?
Ja, dit kan. Toestel heeft een 'Global Rom'.
com.miui.spock is een analytics app van Xiaomi.
Zie hier: https://blog.vortigaunt.net/android-one-is-a-sham/
Dank voor de link! De info op deze pagina is wel van een Xiaomi hater/teleurgestelde lijkt het, met een hoog speculatie gehalte. Hij gaat er bijv. vanuit dat wanneer je de schuifjes van het Mi Experiences program en diagnostics uitzet er toch nog van alles naar Xiaomi gestuurd wordt. Tsja...

Dit geeft overigens wel goed aan dat Android One helemaal niet 'kaal' hoeft te zijn, waar ik eerst wel van uit ging. De leveranciers kunnen/mogen blijkbaar hun eigen rommel er ook op zetten.
Dat klopt, maar het geeft wel antwoord op de vraag in de review wat com.miui.spock is.
Ook Motorola levert extra zaken mee bij de Moto One: https://www.androidplanet.nl/reviews/motorola-one-preview/
Voor Android Auto moet je even de APK file van internet plukken.
Bij mijn Mi A1 werkte het eerst ook niet maar gebruik nu al dagenlang met plezier Android Auto in mijn Seat Leon ;)
Uiteraard moet je voor Android Auto de apk installeren; het is immers niet beschikbaar in de NL store :P
Echter werkt de combi van tfn/Android Auto/Infosystem niet goed samen met autos van verschillende merken (inmiddels 2 merken geprobeerd). Ik vermoed dat Android Auto deze schermen nog niet goed ondersteunt, of Android 8 niet.
Geen USB Type-C zal waarschijnlijk ook niets te maken hebben met de chipset - Mi A1 draait ook met een SD625 en heeft wel Type-C!

Wel goede review, nice read!
Ah ok. Dan is die speculatie ook weer de wereld uit :)
Prima review heb hem afgelopen zaterdag besteld bij Amazon.de voor €146 incl. verz., en vandaag binnen.
@chevsureti chevsureti
Ik dacht dat dit aan de software van mijn uit lag; ik had hetzelfde probleem in een VAG auto.
Mijn al geïnstalleerde AA (die ik overigens via een VPN uit de store geïnstalleerd heb) deed het na de update van 8.1 naar 9 ineens perfect, dus full-screen.
Ook aangepaste resoluties (na aanzetten van developer-mode) werken prima.

Kennelijk hield de oude Android gewoon nog niet goed rekening met de lengte/breedte verhoudingen van het scherm; nu wel.
Beetje late reactie mijnerzijds maar idd, na de upgrade naar Pie werkt het weer prima!
lol
Goed om te lezen; veel plezier ermee!