Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver Review

Sc0tTyTestpanel 2 september 2018, laatste update op 5 september 2018, 2.371 views Testpanel

Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver

Pluspunten

• Smelt weg in je handen
  • Geweldig scherm
  • Licht
  • Kickstand

Minpunten

• Plaatsing volume knoppen
  • Type Cover te prijzig

Voorwoord

In het verleden heb ik een review van de SP3 geschreven die ik had aangeschaft voor mijn moeder. Hier is zij inmiddels zo verslaafd aan dat ik opzoek ben naar een tablet voor naast m’n XPS15. Daarom was ik blij (maar niet meer verrast door de leaks) dat er een kleiner broertje van de Pro, de Go, is aangekondigd. Die klonk als het ideale apparaat en deze stond bij mij al op de kerstcadeau lijst 😊

Tweakers.net had afgelopen week een evenement georganiseerd met Microsoft om de Surface Go te presenteren. Ik was een van de gelukkigen die daarbij aanwezig mocht zijn en ik heb nu deze Surface Go ter review. Stiekem wil ik ook kijken of ik ook de goedkope variant een betere koop zou zijn.

Daarnaast wil ik jullie waarschuwen voor mijn Dyslexie, hoewel Word mij daar goed bij helpt zullen er vast dingen doorheen glippen.

Waar review ik op

Ik ben een grootgebruiker van InoReader om al mijn RSS-feeds af te lopen en dat wil ik lekker op de bank kunnen doen met m’n vingers op een scherm. Een paar uur series bingen of een potje voetbal via Ziggo Go moet ook geen probleem zijn. De tablet moet makkelijk mee te nemen zijn maar als het echt nodig is moet ik ook wat regeltjes C# of TypeScript code in Visual Studio kunnen aanpassen.

Als dat ook jouw doel is lees dan verder! Wil je weten of je kunt gamen op deze tablet of de nieuwe Rembrand kan schilderen met de pen dan kun je misschien beter een van de andere reviews lezen 😊

De buitenkant

De tablet
Toen ik de foto’s en filmpjes van de Go online zag verschijnen vielen mij de rondingen als eerste op. In mijn ogen zag dat er veel minder mooi uit. De harde lijnen van de andere Surface designs ben ik een groot fan van. Maar toen ik de Go voor het eerst beet pakte begreep ik het gelijk, de tablet ligt echt heerlijk in de hand! De Go smelt weg in je hand alsof de zijkanten zijn bedekt met fluweel.

Het volgende wat dan op dan opvalt is hoe licht de tablet aanvoelt. Wij hebben tijdens het evenement een uur of 3-4 met de tablet in Amsterdam rondgelopen en dat was echt geen enkel probleem (over het scherm kom ik later terug).

Veel mensen hebben zich geuit over de bezels, de ratio t.o.v. scherm zou veel te hoog zijn. De bezels zijn net zo dik als bij de Pro maar het scherm is natuurlijk een stuk kleiner. Maar ik moet zeggen dat ik me er niet zo aan stoor. Wanneer je de Go beet hebt valt je duim ook precies over de bezel heen. Hierdoor heb je geen last van aanrakingen die per ongeluk worden geregistreerd.

In mijn ogen is het een domme zet dat Apple zijn MagSafe aansluiting heeft laten vallen. Hierop was ik jaren jaloers. Met de Surface Connector heb je nooit een probleem dat je kabel ergens aan blijft hangen (iets met hond en staart) en de kabel klikt er goed in.
Op de Go zit een USB-C-aansluiting waarmee je hem ook kan opladen en waardoor deze ook future-proof is. De missende Thunderbolt functionaliteit deert mij niet want ik verplaats geen megagrote files via een USB kabel.
Omdat er een mini-SD-kaartlezer inzit kun je de opslag goed uitbreiden. Paar seizoenen van een nieuwe serie meenemen is dus geen probleem op vakantie. En natuurlijk zit er een audio jack op.
Klik, uit!
De power- en volumeknoppen voelen lekker clicky aan, maar dat goede gevoel is snel weg als ik weer op de verkeerde knop druk.
De knoppen zitten namelijk bij elkaar op de linker boven kant. Elke keer als ik het volume wil aan passen druk ik de Go uit... Rechts boven (waar ook de audio jack zit) was een veel logischere plek geweest.
Scherm
Op het scherm van de Go is geen cent op bezuinigd. De kleuren zien er vanuit alle kijkhoeken natuurlijk uit, een wereld van verschil met de SP3. Zwart is goed zwart en ook heb ik geen backlight-bleeding of gele rand kunnen vinden. Zelf ben ik een groot fan van de 3:2 scherm ratio, hierdoor heb je in deze webwereld gewoon meer content op je scherm.

In Amsterdam hebben we uren in de buitenlucht rond gelopen en had ik geen probleem om iets van het scherm af te lezen. Thuis in de tuin met de volle zon was ook geen probleem (op max helderheid en batery-saver uit). Gek genoeg vind ik de ‘suggested’ helderheid optie net wat te donker en zet ik hem elke keer toch op ‘brighter’. Beetje jammer want daardoor gaat de batterij vermoedelijk toch wat harder leeg.

Standaard is tekst op 150% geschaald, dit is voor op de bank de beste resolutie. Helaas zorgt dit op onder andere Tweakers.net voor scrol balken. Voor wat serieuzer werk in een serieuzere houding is 125% goed te doen om zo toch wat meer op het scherm te toveren, 100% is voor mijn oogjes echt veel te klein.
Kickstand
Net zoals op de Pro heeft ook de Go een kickstand die bijna helemaal plat kan. Positioneren kan met weinig moeite in elk gewenste hoek waarna hij als een huis staat.
Ik zie mensen met een iPad altijd moeilijk doen als ze hun tablet een fijne houding proberen te geven, dat is met de Go geen probleem. De kickstand is stevig genoeg en kan tegen doorbuigen of een goed stootje. Tijdens het evenement boog een mede-Tweaker de stand helemaal door maar daar was daarna niets van te merken. En als je Microsoft mag geloven moet je alleen even je bandensporen van de tablet halen als je er overheen rijdt om garantie te claimen.

De binnenkant

Trappen met dat hok?
Over de Intel Pentium 4415Y processor die erin zit is al veel gezegd maar over de snelheid heb ik niets te klagen. De Go voelt snel en vloeiend aan. Ik heb geen benchmarks gedraaid maar verschillende apps tegelijk draaien is geen probleem. Ook is een lading tabs in Edge is allemaal geen probleem. Wel heb ik af en toe dat het lijkt dat de Go met allerlei dingen bezig is waardoor je dan even zit te wachten totdat hij weer helemaal snappy aanvoelt.

Ik heb continue tussen de 3-5GB aan werkgeheugen in gebruik en ik verwacht niet dat ik de volle 8GB nodig heb. Ook de diskruimte is meer dan genoeg en ik verwacht dat 64GB ruim voldoende is. Als ik dan meer ruimte nodig heb voor series of iets dergelijks is dat makkelijk uit te breiden met een SD-kaart.

Natuurlijk moet je geen wereldprestaties verwachten en je zult zo hier en daar wat langer moeten wachten dan je gewend ben. Maar voor dit geld is het een stuk beter dan je zou verwachten.

Helaas is YouTube wel traag in Edge maar dat heb ik ook op mijn dikke i7 met 32GB en is dus niet de schuld van de Go. Wil je hier meer over weten, lees dan dit artikel: https://www.windowscentral.com/how-to-fix-slow-edge-youtube
Ook de nieuwe website van de ING is net zoals op mijn i7 niet vooruit te branden, geen idee wat hiervan de oorzaak is maar ook dat weid ik niet aan de Go.
De onzichtbare signalen
Ik gebruik een Sennheiser Momentum In-Ear Wireless headset om naar muziek te luisteren via Bluetooth. Normaal gesproken als ik dan op kantoor naar de keuken of wc loop verlies ik de verbinding maar tot mijn grote verrassing kon ik gewoon doorluisteren. Dit terwijl mijn dure dongle 30 cm naast de Go ligt.

Over Wi-Fi valt niet veel te zeggen, dat werkt allemaal naar behoren. Verbinden met netwerken gaat soepel en internetten ook. Ik heb hier geen goede access point en kan dus geen performance testen doen. Wel merk ik dat internetten wat traag is wanneer ik een 1080p file over Wi-Fi naar binnen trek.
Batterij
10 uur video kijken, dat is wat Microsoft adverteert. In gebruik zonder batterij management houdt de Go het iets langer vol dan mijn XPS, rond de 7-8 uur. Dat is ruim voldoende om hem een werkdag mee te nemen zonder adapter. Toch vind ik dat voor een tablet een beetje aan de lage kant, dat had wel iets meer mogen zijn.

Wanneer je die batterij dan helemaal leeg trekt is, hij binnen twee uur weer helemaal opgeladen met de Surface oplader. Opladen met de USB-C lader van mijn oude Lumia 950 is ook geen probleem, hiervoor moet hij wel uitstaan.
Over die oplader gesproken, die is een stukje kleiner dan die van de Pro maar mist ook een USB-A-ingang en dat vind ik erg jammer want daarmee kon je altijd fijn je telefoon opladen. De laad indicator is op de Go naar voren gericht (bij de SP3 naar de zeikant) hierdoor zie je goed of hij aan 't opladen is.

Wat wel opvalt is dat de Go leegloopt als hij in stand-by staat. De ene keer is dit meer dan de andere keer en ik heb nog niet kunnen achterhalen hoe dit komt. Ik heb al een keer gehad dat ik nog zeker wist dat er een uur batterij in zit maar dat hij leeg was toen ik hem op het balkon wilde gebruiken. De Go standaard geconfigureerd dat bij pas na 360 in hybernate gaat, misschien dat ik dat op 30 minuten ga zetten.

In gebruik

Type Cover
Inmiddels hebben jullie al een aardig lapje tekst gelezen, die tekst heb ik zittend en liggend op de bank geschreven op de Type Cover van de Go. Ik weet niet hoe Microsoft het heeft gedaan maar tegen alle logica in, typt het verbazingwekkend goed. Op de bank, op schoot, of op de tafel het is allemaal geen probleem. De toetsen voelen lekker clicky en diep genoeg aan, beter dan de Type Cover van de SP3.
Helaas is het toetsenbord van de SP3 niet te gebruiken, het aantal pinnetjes is anders.

Natuurlijk zijn er een paar compromissen, aan de rechter kant zit geen CTRL toets wat erg onhandig is om bijvoorbeeld CTRL+S te hitten. En als je wat dikkere vingers hebt zal het typen je misschien ook wat moeilijker afgaan. Je moet je handen en armen goed positioneren om lekker te kunnen typen.

De trackpad is net zoals het toetsenbord een stuk beter als die van de SP3. Hij is een stuk groten en voelt veel fijner aan om met je vingers overheen te glijden of te klikken. Natuurlijk is het een precision trackpad waardoor de bewegingen en acties natuurlijk aanvoelen en goed worden ondersteund in Windows.

Hoe goed het toetsenbord ook typt, je gaat dat niet een hele werkdag volhouden. Daarvoor typt een normaal toetsenbord of mijn twee ErgoDox EZ’s veel beter.
De prijs van het toetsenbord is wel begrijpelijk maar is toch relatief hoog t.o.v. de rest van het apparaat. Zelf verwacht ik dat ik hem niet genoeg zal gebruiken en zal daarom het toetsenbord niet erbij aanschaffen.
O hai!
Dit is mijn eerste apparaat met Windows Hello. Ik was daar altijd een beetje sceptisch over aangezien ik mijn device niet altijd wil unlocken als ik erachter zit. Maar toch is het superfijn als je het eenmaal gebruikt. Negen van de tien keer herkend de Go me gelijk en kan ik direct doorgaan. Superhandig als je toch een beetje vieze handen hebt van de chips als je een serie zit te kijken. Je raakt er ook erg snel aan gewend en nu wil ik al niet meer zonder. Misschien dat ik een losse camera voor m’n desktop ga aanschaffen.
Esss-mode
Ik heb ervoor gekozen om de Go niet uit S-mode te halen voor de review. Mijn doel was om aan te voelen hoe dat werkte en zoals ik eigenlijk al had verwacht werkt dat prima. Als mijn secundaire (en eigenlijk tertiaire device als ik het beest op kantoor meetel) heb ik eigenlijk weinig x86 apps nodig. Tot nu toe ben ik nog maar tegen een probleem aangelopen: hoe open ik mijn KeePass database. Daarvoor staan wel wat Apps in de store maar ik durf het toch nog niet aan om daarmee mijn kdbx files te openen. Hoe ik dat probleem op ga lossen weet ik nog niet maar voor nu open ik wel even een RDP-verbinding als ik een wachtwoord nodig hebt. En gelukkig synchroniseert Edge de meeste wachtwoorden en is dat niet vaak nodig.
Voor al het andere wat ik gebruik is een App in de store te vinden. Hierbij moet ik wel bekennen dat ik geen grootgebruiker van Apps ben en vaak websites gebruik.
Regeltjes code
Visual Studio heb ik niet op de Go geïnstalleerd. Niet omdat ik in S-mode wilde blijven maar omdat ik het apparaat zo veel mogelijk voor amusement en niet-werk activiteiten wil gebruiken. Wanneer ik dan toch de code in moet duiken zet ik de tekst schaling op 125% en open ik een RDP-verbinding naar mijn desktop op kantoor. Daar is Visual Studio helemaal ingericht zoals ik wil en heb ik alles wat ik nodig heb en heb ik de laatste versie uit svn. Een paar regels code typen of een bug-hunten voor nood gaat prima en daarmee is het een prima apparaat voor wanneer je remote stand-by moet staan maar toch op het terras een biertje wil drinken.
Helaas heeft mijn XPS dock een USB-A-aansluiting en heb ik geen dongle om daar mijn multi-monitor setup op aan te sluiten. De Go zou namelijk wel een uitstekende thin-client zijn.
Series en voetbal
Omdat het beeldscherm van de Go zo mooi is afgesteld is het een genot om een serie of een potje voetbal op te zetten. Natuurlijk is het fijner om dat op m’n dikke Plasma van Panasonic te doen maar die kan ik helaas niet mee nemen in de bus. De beelden vullen het scherm redelijk goed maar net zoals andere 3:2 schermen is het niet scherm vullend. Persoonlijk stoort het mij niet maar als je dit als 100% media device gebruikt wil je misschien wat anders.

Naast het mooie beeld is het geluid ook goed en helder. Tijdens het kijken naar een serie is alles goed te volgen, dit in tegenstelling tot mijn XPS waar het geluid aan de onderkant zit 8)7. Muziek luisteren is overigens ook geen probleem.
Lapability, couchability en tabability
De Surface Pro heeft naast het introduceren van een nieuwe form factor ook een nieuw woord geïntroduceerd: “lapability”. Oftewel hoe goed is het apparaat bruikbaar op je schoot in combinatie met de Type Cover. Bij de SP3 had ik echt het gevoel dat die van je knieën af zou vallen als je niet goed op let. De Go heeft daar totaal geen last van, door zijn kleinere formaat past deze prima op je schoot. Ook in het OV is de Go prima te gebruiken, typen zittend in de bus is geen probleem. Hier stop je hem ook 1 seconden weg als je aankomt bij je bushalte.

Zelf wil ik een ander woord introduceren: “couchability”. Hoe goed blijft de Go staan als je hem op je buik neer zet, wanneer je met je knieën omhoog of in kleermakerszit op zit de bank. Net als de Pro is de Go niet zo goed op de buik als een laptop. Je kan hem dan niet goed naar je gezicht mikken omdat hij dan voor- of achterovervalt. Kleermakerszit, half liggend of met je knieën omhoog is echter helemaal geen probleem. Daarnaast kan je de Go lekker in portrait modus ook beethouden aan de kickstand. Op de bank chillen met de Go vind ik fijner als met de SP3, daarin zijn het gewicht en hoe lekker hij beethoudt de doorslaggevende factor.

Ik heb InoReader in column view draaien en dat is nu echt geweldig! Met mijn linker duim tik ik artikeltjes aan en met de rechterhand beheer ik het geselecteerde artikel.
Ik ben in de afgelopen dagen heel snel door alles heen gegaan. Vaak stuurde ik vanaf m’n iPhone alles naar Pocket om het op mijn Kobo eReader te lezen maar nu lees ik veel dingen lekker relaxed op de bank op de Go. Waar ik dan nog wel het commentaar kan lezen indien gewenst.

Het gebruik als tablet is voor de Go geen probleem. Waar de Pro eigenlijk net te zwaar is kun je de Go gerust een halve dag beethouden. De Go is daarom ook goed geschikt voor wat professionele taken als het nemen van notities, het geven van presentaties of om documenten op locatie in te zien.
Met de vinger
Nog steeds is in mijn ogen Windows 8 een veel betere tabletervaring, ik mis nog steeds features die daarin zaten en hier ontbreken. Maar Windows 10 wordt steeds beter om bediend te worden met de vinger. Veel taken kun je probleemloos met je vinger uitvoeren. Browsen in Edge is heerlijk hoewel ik daar nog graag nog wat verbeteringen zou zien in de tab-bar: die knoppen zijn net iets te klein (nee die grote weergave is gelijk weer enorm) en ik zou de bar ook links of rechts willen plaatsen omdat daar mijn duimen zitten. De Settingsapp is al goed volwassen wat betekend dat je de machine goed kan instellen met je vinger.

Ook typen op het scherm gaat prima, je kan het toetsenbord plaatsen waar je wil en als je de Go in portrait beethebt kun je d.m.v. split-keyboard goed met twee handen typen. Normaal gesproken docked het toetsenbord onder de openstaande App in tablet-mode maar op de Go werkt dat niet. Of dat een bug is of Microsoft het heeft uitgezet vanwege het kleine scherm weet ik niet. Maar ik mis die optie wel wanneer je bijvoorbeeld Telegram of WhatsApp Desktop gebruikt, het keyboard valt dan over je input regel heen en je ziet dus niet wat je typt (hoewel Word er een beetje mee omgaat).
Huh?
Blijkbaar is Windows 10 niet hetzelfde op elk apparaat. Wanneer ik het batterij icoontje in de taakbalk aanklik zie ik op de Go niet hoelang de batterij het nog uit zingt in tijd (percentages vind ik persoonlijk niet veel zeggend). Ook het aanpassen van helderheid gaat in termen als ‘darker’ en ‘brighter’ i.p.v. 25 procenten. In beide gevallen kan je doorklikken en bereik je hetzelfde maar toch zijn dat dingen die een klein beetje irriteren.

ARM-pje drukken met Intel?

Er zijn wat geruchten dat de Go oorspronkelijk met een ARM SoC zou worden uitgerust. De huidige Snapdragon 835 is natuurlijk niet snel genoeg maar er worden nu laptops met de 850 aangekondigd. Het voordeel van ARM is een veel langere baterijduur en zijn direct aan.
Daarnaast hebben de Snapdragon chips standaard ondersteuning voor LTE, dat is iets wat ik toch wel mis voor een apparaat wat ‘Go’ heet en je ‘on-the-go’ wilt gebruiken. Natuurlijk kun je tetheren maar bij dit apparaat wil je hem gewoon overal direct kunnen gebruiken.
Hoewel ik zeer tevreden ben met de Intel chip die erin zit knaagt dat toch wel een beetje. Mijn verwachting is dan ook wel dat de Go 2 wel een ARM-variant zal hebben.

De Surface Go is alles wat je verwacht van een klein Surface apparaat. Hoewel de Go lijkt op een Pro waar ze met een shrink-ray op hebben geschoten, merk je aan alles dat er toch veel aandacht is gegeven om van de Go een top tablet te maken.Wanneer je geen wereldprestaties verwacht krijg je met de Go veel waar voor je geld.

Voor mij is de Go de eerste Windows tablet die je ook echt als tablet wilt gebruiken. Dat betekent dat je lekker kan browsen op internet, chatten via bijv. WhatsApp (waarvoor grappig genoeg geen App is op de iPad) of lekker series kijken kunt kijken op het mooie scherm als je wilt relaxen. Maar wanneer het nodig is, kan je ook in een hand omdraai productief zijn op de bank, op kantoor of op locatie.

Waar de Surface Pro fijner is voor productiviteit, is de Go fijner voor de fun!

Zelf ga ik na het terugsturen van het testmodel het goedkoopste model aanschaffen zonder Type Cover. De extra opslag heb ik niet nodig en mijn vermoeden is dat 4GB aan werkgeheugen ruim voldoende is. Hoewel de Type Cover top is, verwacht ik die niet heel veel te gebruiken en vind ik daarom de prijs toch iets te hoog.

Changelog

• 1.1
    Batterij drain en indicator toegevoegd aan 'Batterij'.
    Geluid toegevoegd aan 'Series en voetbal'

Heb jij ook een Microsoft Surface Go WiFi 8GB ram 128GB opslag (consumenten model) Zilver?

Leuke review! En mooie hond :) . Ik vind het top dat je de go als tablet hebt getest. Zo gebruik ik hem uiteindelijk ook. Als tablet waarbij ook zo af en iets meer kan dan alleen internetten en youtuben. De typecover is dan geen must-have. (de pen trouwens ook niet :P )

Dat van die volume knoppen herken ik. Heb ook meerdere malen gehad dat ik de GO uitschakelde in plaats van dat ik het volume harder zette. |:(
Bedankt! De pen en Type Cover zijn idd geen must-have daarnaast heeft Windows 10 nu ook een touchpad emulator dus als je precisie nodig hebt kan je die gebruiken :) Neem ik mee in de edits die komen in de review

Ah dan ben ik dus niet de enige :o

[Reactie gewijzigd door Sc0tTy op 4 september 2018 21:37]

Mooie review en wat heb je een mooie hond _/-\o_ =een schat van een beest.

[Reactie gewijzigd door bgttje op 4 september 2018 18:01]

Bedankt! Ja ik was foto's aan 't schieten en toen kwam ze er erbij liggen, toen heb ik d'r maar als model gebruikt :*)
Goede review!
Ga ik zeker niet afbreken echter dit soort oplossingen zijn zeker niet nieuw.
Ik heb 1 1/2 jaar geleden bij Dell een originele refurbished Dell Venue 11 Pro 7140 128GB SSD 4GB 10,8" tablet gekocht met een écht afneembaar toetsenbord waarin een extra accu is ondergebracht.
Deze tabletmodellen waren net uit hun assortiment en ik had al een Intel Atom versie daarvan.
Doet alles wat jij beschreven hebt alleen sneller en langer (video kijken 12uur+ dus fijn voor lange reizen per vliegtuig) en beschikt over Lte.
Jammer dat Dell met die serie gestopt is want je kreeg héél veel tablet voor je geld en je was bijna net zo productief als op een full size laptop.
Klopt, de Go is zeker niet de eerste Windows tablet. Maar in mijn ogen wel de beste op dit moment, niet dat er veel keus is...
Klopt, de vergelijkbare huidige Dell's zijn meer dan 2x zo duur (12").
Jammer dat in het 10" veld er zo weinig verkrijgbaar zijn.
Super mooie review. Het meeste kan ik zeker herken met me eigen gebruik van de Surface Go. Zelf ik heb ik de 4GB met 64GB emmc geheugen gehaald. En nog geen dag spijt van. Enkel baal ik wel een beetje dat de accu niet genoeg is voor mij. Als ik youtube zit te kijken ben ik al binnen een uur 10 procent kwijt. Iets wat in mijn ogen iets veel is. Moet dan wel toegeven dat ik in mijn Dell laptop een 73 wh batterij heb en hiervoor een ipad gebruikte die er meer op was ingericht. En beide natuurlijk niet te vergelijken zijn met de Surface Go. Zelf maak ik ook actief gebruik van RDP op een Windows server 2016, wat echt heel super werkt, de server herkent keurig dat de gebruiker een touch apparaat heeft en gaat daar dan ook super mee om. De emmc storage is in mijn ogen totaal niet traag en voldoet prima. Heb wel al een 128GB sd kaartje besteld van Samsung(boven aan de pricewatch) en dit haalt mooi 80MB/s schrijf en lees op de GO. Daarnaast gebruik ik de GO ook op school, waar hij helemaal tot zijn recht komt. Heb dan wel ook de type cover aangeschaft. Enkel nog een dongle bestellen voor usb-c naar hdmi, usb-a, ethernet en power en nog een powerbank en dan is het voor mij "De on the go" appartaat geworden! :)
Bedankt!

Fijn dat de goedkope Go zo goed bevalt. Wat is voor jou de reden om niet voor een Pro te kiezen? De prijs?

Batterij is idd een issue, ik heb net de review hierop aangepast (zie changelog).
Heb je al geprobeerd om myTube te gebruiken? Dit schijnt echt een geweldige client te zijn en vermoedelijk doet die het een stuk beter op de batterij. Ik ben geen YouTube groot verbruiker en heb daarom geen behoefte voor die app.
Bedankt voor de tip ga er naar kijken, met perfect tube ging het al stuk beter tegen over edge.

De pro stond eerst op me lijstje. Enkel vond ik de surface Pro een beetje groot. En misschien wat overkill voor tablet gebruik. Aangezien ik thuis een game-pc heb staan, een server met vm's en een gaming laptop.(Die door de surface go nu wordt vervangen, als ik de power niet nodig heb).

[Reactie gewijzigd door KingHorse op 5 september 2018 16:33]

Ah okay. Ja op de bank is de Go veel fijner :)
Ik zat te twijfelen of ik hem zou kopen, deze review geeft wel duidelijk weer dat een vloeiend werkend apparaat is, dit is wel wat ik zoek. Dank daarvoor.
Ik zit nu wel te twijfelen of ik moet wachten op de ARM versie met SIM, op mn werk gebruik ik de CF-20 met SIM en dit werkt fantastisch; Wifi weg of slecht en windows schakelt over zonder dat je het door hebt.

Ben wel benieuwd wat voor versie windows gaat draaien op de ARM-versie. Ik heb namelijk nog steeds een RT-tablet liggen, die is erg beperkt in zn mogelijkheden. Maar wanneer de GO2 windows 10pro gaat draaien kan ik eens proberen of dit ook functioneert op de RT :-)
Ik verwacht dat er voorlopig geen ARM-versie van de Surface Go uitkomt eigenlijk, natuurlijk wel eentje met LTE-modem, maar die heeft gewoon de Intel Pentium gold.
Een ARM versie van de Go zal er wat @Ramon ook zegt niet komen denk ik. Wel komt er een LTE versie van deze Intel Go. Windows zal in dat geval de normale versie zijn waar al je aps op draaien.

De Go v1 is bij mijn weten wel met Pro te verkrijgen (in de toekomst).
Bedankt voor je review, leuk en makkelijk te lezen. Je review geeft wel weer wat input om de Surface Go eventueel zakelijk te gaan gebruiken (of juist niet ;) ). Wij wilden deze gaan aanschaffen i.p.v. van de 2 keer zo dure Pro. Maar batterij kan wel een issue worden inderdaad.

Inderdaad een gave hond! Zo van, jij bent bezig en ik wil erbij zijn 8-)
Fijn om te horen dat het leuk lezen was. Schreef de review zoals ik het zelf ook zou willen lezen.

Ik heb nog geen tijd gehad om de settings te tweaken maar ik zag in onze review Appgroep al dingen voorbij komen om het te verbeteren in stand-by. Over de in gebruik batterijduur ben ik wel tevreden maar je ziet nu op IFA laptops met de Snapdragon 850 aangekondigd worden met 25 uur. En dan is de 7-8 van de Go opeens heel weinig.
Welk merk/type, als ik vragen mag? En ook met touchscreen?
Volgens mij is dit een reactie op je vorige vraag toch? Durf het niet te zeggen, was onderdeel van de IFA coverage op een aantal techsites.
Ja alleen ik dacht dat ik op reageer had geklikt, blijkbaar niet. Ok, jammer, in ieder geval bedankt voor antwoord.