XFX GeForce 6800 XT 128MB DDR (AGP, DVI) PV-T40D-NAF7 Review

jb044 12 januari 2006, laatste update op 14 januari 2006, 5.439 views

XFX GeForce 6800 XT 128MB DDR (AGP, DVI) PV-T40D-NAF7

Pluspunten

• VGA, DVI en S-Video out
  • Modbaarheid: standaard is 50% van de chip uitgeschakeld, de kans dat dat ook allemaal defect is is natuurlijk wel erg klein.
  • Goede koeling: een milde (10-15%) overclock lijkt nauwelijks invloed te hebben op de temperatuur.
  • Goede drivers, vooral bij alternatieve OSen (bepaald niet specifiek voor deze kaart, maar het kan een goede reden zijn om niet eens te kijken naar vergelijkbare of betere Ati kaarten in hetzelfde segment)

Minpunten

• Slechts 1x DVI
  • Prestaties standaard onder de maat ivm de ongeveer even dure Geforce 6600 GT
  • Aan de dure kant ivm de XFX 6800 GS AGP die inmiddels beperkt leverbaar is.
  • Weinig extra's: Alleen Nascar Thunder 2004 (imho bagger ), de standaard drivers van Nvidia en een video editing pakket.
  • De kaart zelf is erg groot.
  • Energie slurper, een stevige powersupply is dus wel aan te bevelen.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Waarom de XFX Geforce 6800 XT
Medio 2004 besloot ik dat het nu toch eindelijk tijd was voor een nieuw systeem, aangezien het geld op een gegeven moment wel een beetje op was heb ik het toen maar gelaten bij een Geforce 5600 XT. Niet echt een snelheidsmonster natuurlijk zeker niet nu doom3 zo'n beetje de norm is, kortom de hoogste tijd voor een upgrade.

Bij de winkel naar keuze had men qua fatsoenlijke NVidia AGP kaarten welgeteld 2 keuzes: een standaard 6600 met 128 of 256 MB of een 6800XT met 128MB. Aangezien ik +/- 150 euro voor een standaard 6600 niet zag zitten was de +/- 50% snellere (en helaas ook even zoveel duurdere) 6800XT voor mij een betere keuze.

Inhoud doos
Behalve de kaart zelf natuurlijk:
- een S-Video kabeltje en een DVI-naar-VGA verloopstuk
- 1 game (Nascar Thunder 2004)
- een driver cd met nog wat demo's en een video editing pakket

Aan de magere kant dus voor een kaart van +/- 200 euro.

Gebruik
Ik heb de kaart in de eerste plaats gekocht om er beter mee te kunnen gamen, maar aangezien ik 2 monitors gebruik en ook regelmatig de tvout, was dat ook heel belangrijk. Bovendien gebruik ik mijn oude systeem met Geforce FX5200 via een KVM * en is mijn primaire OS Fedora Linux, waardoor voor mij NVidia de enigste optie is.

Installatie was eigenlijk een non issue aangezien de voorganger ook een Geforce was en dus alle drivers al geinstalleerd waren. Het is alleen wel een erg grote kaart met een extra voedings aansluiting. Door de grootte zit ie helaas wel wat gammel in het kleine AGP slotje.

Qua prestaties is deze kaart stukken sneller dan de oude, doom3 @ 1280x1024 is nu geen enkel probleem meer en bij mijn favoriete (linux)game rtcw enemy territory, is zelfs 1600x1200 geen enkel probleem meer. TVout en dualscreen (analoog voor alle duidelijkheid) is zoals verwacht geen enkel probleem. Een 6x00 Nvidia kaart zou op papier ook garant moeten staan voor betere tvout en vooral betere weergave van video materiaal, maar daar heb ik weinig van gemerkt. Purevideo is vooralsnog een wassen neus (als in het werkt niet) en met een gewone analoge tv en een lange S-Video kabel is kabel tv kwaliteit wel een beetje het hoogst haalbare.

* Vraag me niet waarom maar kennelijk sturen verschillende type NVidia GPU's het scherm min of meer gelijk aan waardoor je niet steeds je monitor instellingen hoeft aan te passen.

Resultaten
Wat deze kaart extra interessant maakt is de NV40 core, die ook voor de 6800 GT GPU wordt gebruikt. Eigenlijk zitten er dus 16 pixel en 6 vertex pipelines op ipv 8 en 4. Met het programma Rivatuner kun je deze via software alsnog aanzetten. Geen eng gedoe met soldeerbouten dus, maar gewoon een vinkje hier en daar, een rebootje en klaar is tweaker Klara +)

Helaas is het niet zo dat deze extra pipelines ook altijd (goed) functioneren, maar in mijn geval bleken 12 van de 16 pixel en alle 6 vertex pipelines goed te werken. Wat overeenkomt met meer dan 20% performance winst! Door de kaart ook nog eens over te klokken kwam ik op een totaal van tussen de 30 en 50% snelheidswinst!!

Voor profi openGL gebruik is het ook mogelijk om de kaart naar een Quadro FX4000 te 'softmodden'. Nu doe ik hier (nog) niks mee, maar voor de grap heb ik het toch geprobeerd en ook dit werkte prima.

Of de kaart erg luidruchtig is durf ik niet te zeggen want dat is de rest van het systeem al :D Wel is het zo dat de fan standaard altijd op dezelfde snelheid draait, iets wat je met Rivatuner weer aan kunt passen, tenminste als je kaart dit ook ondersteund, en toen het ff heel stil was in mijn kamer kon ik duidelijk horen dat dit ook werkte. Handig als je gaat overklokken.

Qua tempartuur is het standaard ongeveer 53 graden en tussen de 60 en 65 graden tijdens het gamen (pipeline mod maakt helemaal niks uit en een milde overklok lijkt ook niet echt uit te maken).

En dan nu wat getallen:

XFX 6800XT AGP
GPU 325 Mhz
Mem 350 Mhz (effectief 700)
8 pixel / 4 vertex pipelines

+/- 3000 3dmarks in 3dmark 2005

Rivatuner mod
12 pixel / 6 vertex pipelines

+/- 3600 3dmarks in 3dmark 2005

Rivatuner mod + overclock
GPU 375 Mhz
Mem 410 Mhz (effectief 820)
12 pixel / 6 vertex pipelines

+/- 4000 3dmarks in 3dmark 2005

Enemy Territory ace benchmark onder Linux, 1600x1200 high quality + 4 AA, 8x AF:

standaard: +/- 53 fps

---------- SUM_RESULTS\SW\SUMMARY.TXT
sw-01 Weighted Geometric Mean = 19.59

---------- SUM_RESULTS\UGS\SUMMARY.TXT
ugs-04 Weighted Geometric Mean = 18.69

Als je bereid bent om via een programma als Rivatuner de kaart op te voeren is het een hele goede kaart, zeker voor de 175 euro waarvoor ie nu in de pricewarch staat . Anders is de Geforce 6600GT waarschijnlijk een betere keuze of voor iets meer geld de 6800GS (al verwacht ik gezien de specs niet dat die veel beter presteert dan de 4000 3dmarks die ik uit deze kaart wist te persen).

Persoonlijk twijfel ik nog of ik niet toch wat beter om me heen had moeten kijken en nog ff op de 6800 GS had moeten wachten, maar aangezien ik nog nergens benchmarks van de AGP versie heb kunnen vinden en durf ik niet te zeggen of dat ook terecht is. Voorlopig heb ik iig een prima kaart voor niet al te veel geld, precies wat ik zocht.

Heb jij ook een XFX GeForce 6800 XT 128MB DDR (AGP, DVI) PV-T40D-NAF7?