Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG ASP HSM (Canon) Review

vavoem 22 maart 2010, laatste update op 22 maart 2010, 4.911 views

Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG ASP HSM (Canon)

Pluspunten

• 12mm Extreem groothoek op een full frame of 35mm film body
  • Bouw
  • HSM

Minpunten

• Door extreme groot hoek geen echte afdekkende zonne kap.
  • Niet licht sterk 4.5-5.6
  • HSM niet vergelijkbaar met Canons USM
  • Het is niet mogelijk de lens te voorzien van filters

AF-snelheid Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 4
Note:
Deze lens is niet in mijn eigenbezit maar leen ik regelmatig. Ik gebruik hem zelf dan op de 5D Mark II. De eigenaar zelf gebruikt hem doorgaans op de 350D en soms op de 50D. Ook met deze body’s heb ik er mee geschoten maar beperk me nu tot gebruik op de full frame camera’s (5D Mark II). Ik hoop in de toekomst deze review verder uit te bouwen. Reken de review dan ook svp niet af op de nog wat beperkte info zie het even als een beta versie.

De Sigma 12-24 HSM F4.5-5.6:
Dit is een van Sigma’s meest extreme groothoek lenzen voor full frame body’s en werkt natuurlijk ook op de crop broeders. Alleen fisheye lenzen zijn extremer (4.5mm voor crop en voor full frame de 8mm DG met 180 graden beeldhoek) maar geven een totaal ander effect. Voor een gewone lens (zoom) is dit dus de meest extreme groothoek. Op een full frame of analoge reflex biedt dit objectief een gigantische beeldhoek van 84.1 tot 122 graden! Het kleinste diafragma is F22 het grootste F4.5 en is voorzien van 6 diafragmalamellen.

De competitie:
Nikon heeft als tegenhanger een 14-24 deze lens is naar het schijnt heel erg goed maar mist net het beetje extra groothoek Nikons 12-24 is alleen voor crop. Voor Canon is er geen alternatief die op een full frame of film body werkt het enige van canon zelf wat het dichste bij komt is de 16-35 F2.8 waar ik alleen de voorloper de 17-35 F2.8 van heb.

Bouw:
Deze sigma lens is er een uit de EX range en daarmee 1 van de beter in elkaar zittende lenzen voorzien van een mat zwarte coating over de magnesium allo verpakking. De lens meet een lengte van 102,5mm en is in diameter 87mm. Aan het gewicht (600 gram) te voelen zit hij afgeladen met glas opgebouwd uit 16 lenselementen in 12 groepen waarvan van 4 stuks SLD (Special Low Dispersion) glas elementen wat een uitstekende optische kwaliteit oplevert. Daarnaast heeft hij ook 3 asferische lensdelen. Het objectief is voorzien van Sigma’s HSM (Hyper Sonic Motor) beschikbaar voor Sigma, Canon en Nikon vatting. De lens heeft een vaste bloemvormige zonnekap. Bij crop camera’s hoef je alleen de lens dop te verwijderen en kun je de ring latten zitten. Het is niet mogelijk de lens te voorzien van filters

Chromatische aberratie:
Dit heb ik op geen van de opnames bespeurd met een 30” LCD met een resolutie van 2560*1600. Met de opnames gemaakt met de 17-35L F2.8 (de voorloper van de 16-35L F2.8) zie ik deze wel .

Vervorming:
Tja dat is nu net wat ik mooi vind aan deze lens. Zoals je aan de tuilen van de brug kunt zien zitten hier geen rare storende vervormingen in.

Vignettering:
Deze is me niet negatief opgevallen maar vind ik vaak ook niet storend geeft wat dramatischere look aan beelden.

Lens flare:
Hier heb je nauwelijks last van als je de licht bronnen maar goed uit beeld houd maar zelfs dan nog vind ik het niet echt een probleem. Zie plaatje 2 en 3

5D2: EX 12-24 F4.5-5.6 HSM versus 17-35L F2.8 en 24-105L IS USM :
Deze vergelijking is op max beeld veld dus 12mm versus 17mm en 24mm.
De 17-35L en 24-105L hebben meer last van Chromatische aberratie. Maar de 12-24 kan niet op tegen de 5D Mark II met 17-35L die is in de vijne details scherper en bied een beter oplossend vermogen dan de EX 12-24 deze wint het ook net van de 24-105L. Maar je moet het dan ook wel met een stuk minder groothoek doen. Voor een goed vergelijk zal ik nog wel eens opnames maken op gelijke brandpunts afstanden als 17, 20 en 24mm

5D2 + 17-35 F2.8 versus xxxD + 12-24 F4.5-5.6:
In later stadium

Conclusie:
De 12-24 is een prettige lens om mee te werken. Stevig gebouwd en betrouwbaar. En geeft leuke extreme effecten aan je fotografie door de extreme groothoek van 12mm. Leuk voor portret landschap en architectuur.

Plaatjes:
Met 5D Mark II 100% beeld verkleind naar 650x433
1: De zon staat achter de pilaar (@ 12mm 1/80 F11)
2: De zon schijnt nu op het lens oppervlak er ontstaat een klein beetje lens flair (@ 12mm 1/80 F14)
3: Door achter de pilaar te gaan staan is de lens flair weg (@ 12mm 1/80 F14)

Heb jij ook een Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG ASP HSM (Canon)?

Je schrijft: "Dit is een van Sigma’s meest extreme groothoek lenzen voor full frame body’s."

Dat suggereert dat er nog een extremere groothoeklens is, of dat andere merken nog extremere groothoeklenzen leveren. Maar volgens mij is het de extreemste groothoek lens (waarbij geen fisheye effect optreedt) voor full frame van álle merken.

Eens met je positieve evaluatie, juist ook over de vervorming! Die vervorming kon ik vaak wel met PT lens corrigeren, maar dat deed ik nog nooit.
Volgens mij bestaat de 10-20mm F4-5.6 van sigma ook nog steeds (ECHTER alleen voor crop !), weet echter niet of deze echt geen fisheye effect geeft op 10mm.
pricewatch: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM (Canon)

[Reactie gewijzigd door Checkeys op 22 maart 2010 22:49]

De 10-20 is voor crop en dus een 16-32mm lens (canon) omgerekend naar 35mm kleinbeeld.

@druipgrot

Het is de meest extreme groothoek alleen fisheye lenzen zijn extremer maar geven een totaal ander effect.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 23 maart 2010 09:59]

precies, het is de meest extreme groothoek, en niet zoals je schrijft: een van Sigma’s meest extreme groothoek lenzen
Door de extreme hoeken van fisheye lenzen worden ze vaak wel onder de categorie groothoek geplaatst. Met hun beeldhoek van 180 graden.
sigmabenelux productgroep groothoek
Canon classificeert ze alleen als vaste brandpuntslenzen. vandaar dat ik het zo neer had gezet inmiddels heb ik er commentaar bijgezet.
De 10-20 geeft geen fisheye effect op 10 mm (op geen enkele stand, eigenlijk), maar hij heeft wel wat vreemde "wave" vervorming aan de randen. Ik heb deze lens zelf ;)

Also, hierbeneden: 10mm crop vertaalt naar 15mm full frame (Nikon en consorten), of 16mm full frame (canon).
Kleine opmerking: de Nikon 12-24 werkt NIET op full frame (helaas). Daarvoor heeft Nikon een 14-24 uitgebracht. Dat maakt de sigma ook zo leuk, het is de lens met de grootste kijkhoek voor full frames. :)
Verder prima review, alleen het totale gebrek aan CA vind ik lastig te geloven, zeker voor een groothoek. ;)
Bedankt voor de opmerking ik zal het dan maar aanpassen. Wat betreft CA op de test shots met deels ook tegen licht heb ik het nog niet kunnen bespeuren. Op een zeer klein aantal fotos met de 24-105 zie je bij 100% view duidelijk een paarse rand. Wellicht dat ik het op andere shots kan zien buiten deze serie.
Hm, interessant. Bij groothoeken schijnt CA namelijk vrij veel voor de komen (vooral op het grootste diafragma, en in de hoeken), maar het feit dat het je absoluut niet opvalt tijdens normaal gebruik is natuurlijk een sterk punt voor de lens. :)

Misschien ook leuk om te kijken of er verschillen zijn op een full frame en een APS-C camera? Aangezien je de beschikking hebt over beiden kan het een leuk experimentje zijn denk ik.

En misschien een foto om het zoombereik aan te geven wat je krijgt, dus een foto op 12 mm met een kadertje voor 24? :)
Hij is blijkbaar wel gevoelig voor flares. Dwz, in je tweede shot zie ik er overduidelijk eentje zitten :)
Er staat bij de beschrijving van plaatje 2 hoe dat komt. De lens is nu recht omhoog gericht en de zon schijnt vol op het bolle lens oppervlak. Ik moet de eerste lens nog tegen komen die dit dan niet heeft.

bij plaatje 3 heb ik de lens uit het directe zonlicht gehaald.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 22 maart 2010 22:37]

er is een nieuwe speler op de markt, de Sigma 8-16mm. deze is gelijk aan deze lens op een fullframe, en moet heel scherp zijn. ben benieuwd naar een review over die lens!