Cooler Master MasterKeys MK750 (Cherry MX Red) Qwerty US

Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterKeys MK750 (Cherry MX Red) Qwerty US Review

Pc_Tech_News 23 augustus 2018, 481 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Pc_Tech_News schreef afgelopen jaar 7 reviews, waarvan 85% gesponsord.

Cooler Master MasterKeys MK750 (Cherry MX Red) Qwerty US

Kortom dit high-end (gaming) toetsenbord van Cooler Master is van superkwaliteit en komt met veel extra functies! Met vele pluspunten zoals: RGB, polssteun, media keys en een extra setje keycaps. Lees de review voor een uitgebreide review!

Pluspunten

• goed gebouwd
  • mooi afgewerkt
  • Strak design
  • Polssteun
  • Extra key caps
  • aparte media keys

Minpunten

• rgb strook niet te zien met polssteun
  • Geen aparte macro toetsen (voor mij geen probleem)

Vandaag reviewen we een mechanisch toetsenbord. Het is een high-end mechanisch toetsenbord van Cooler Master: de Cooler Master MK750. Zelf heb ik ook de Cooler Master Pro S gehad. Die was al erg mooi in design, maar dit toetsenbord is toch weer echt een stap vooruit.
Laten we gaan kijken wat dit high-end (gaming) toetsenbord te bieden heeft! 😊

Specificaties
Uitpakken en eerste impressie!
Bouw en switches
Software, macro keys en RGB
Praktijk

Bron: Cooler Master

Laten we om te beginnen kijken naar de doos zelf. De doos ziet er strak en clean uit. Aan de voorkant van de doos staat een afbeelding van het toetsenbord en rechtsboven welke switch je hebt aangeschaft.

Op de achterkant van de doos staat kort samengevat welke functies dit toetsenbord heeft. En waar je die kan vinden op het toetsenbord.
Als we de doos open maken, zien we dat alles netjes is ingepakt met de handleiding.

Als we alles uit de doos halen, zien we meteen dat Cooler Master een extra setje keycaps meegeeft voor WASD/ZQSD, pijltjes en de ESC keycap. Dat is handig! Deze keycaps zijn PBT keycaps en ze zijn netjes en strak afgewerkt. Persoonlijk vind ik dit een leuke extra met dit toetsenbord (moet van de kleur houden).

Natuurlijk kunnen we de polssteun niet vergeten te bekijken! Ik gebruik sinds een paar maanden een polssteun en ik zou niet meer zonder kunnen! Gewoonweg beter voor je gezondheid. Ik zit immers niet te wachten op een muisarm. Daarom is het super dat Cooler Master een polssteun bij het product levert. De polssteun is gemaakt van een zacht materiaal dat fijn onder je pols ligt, je voelt ‘em nauwelijks en het gaat niet pijn doen na langdurig gebruik. De onderkant van de polssteun heeft speciale voetjes om hem op zijn plaats te houden, beslist een pluspunt. De polssteun blijft vast zitten aan het toetsenbord door magneten die zijn ingebouwd in het toetsenbord en in de polssteun. Hierdoor hoef je hem niet vast te klikken. Handig, en het ziet er ook nog eens clean en strak uit.

Wat we als laatste niet kunnen missen, is natuurlijk de kabel om het toetsenbord aan te sluiten. Je kunt zien dat Cooler Master tot in de kleinste puntjes heeft nagedacht over het design van het toetsenbord. Zelfs in de aansluiting van de kabel is een paars accentje verwerkt ;-) Verder is de kabel mooi gesleeved en 1.8 meter lang.

Als we kijken naar de opbouw van de het toetsenbord vallen meteen een paar dingen op. Dit toetsenbord is niet gemaakt van kunststof maar van metaal. Zelf heb ik altijd een kunststof toetsenbord gehad, maar een toetsenbord van metaal is toch echt wel een luxe. Dit toetsenbord is sterk gebouwd en niet uit elkaar te krijgen. Ik heb – toch even uitproberen! – best veel kracht op het toetsenbord gezet en er kwam geen beweging in. Netjes.

Switches
Het toetsenbord waar ik een review over doe heeft rode switches. Persoonlijk vind ik deze erg fijn omdat ze erg gevoelig zijn waardoor je ze maar zacht hoeft in te drukken en het toetsenbord reageert al. De cooler master MK750 is verkrijgbaar in verspillende uitvoeringen (type switch). Hierbij leg ik kort uit wat elke switch betekend

een korte samenvatting over de verschillende switches:
Cherry MX Blauw: geven een hoorbare feedback(klik) en voelbare feedback als je ze indrukt
Cherry MX Red: gevoelige switch, minder kracht nodig om ze in te drukken dan andere switches
Cherry MX Brown: Een mix van rode en blauwe switches. Voelbare feedback, minder gevoelig dan rode switches, minder harde hoorbare feedback.

Layout
Voor de layout van het toetsenbord heb ik gekozen voor QWERTY (US International). Het lettertype op de Keycaps ziet er prima uit, ik heb daar zelf geen voorkeur in. Dit toetsenbord heeft echter geen aparte macro keys, dit kan een minpunt zijn voor editors etc. Je kunt wel macro keys instellen door de software te gebruiken (je kunt voor elke key kiezen wat die doet). Rechtsboven op het toetsenbord zitten 4 media keys: geluid uit, pauze, terugspoelen en vooruitspoelen. De media keys zijn niet te onderscheiden zonder licht (houd ze dus verlicht). Zelf ben ik RGB fan dus heb ik altijd RGB aan op mijn toetsenbord.

Als we het toetsenbord omdraaien, zien we meteen de aansluiting zitten van het toetsenbord. Cooler Master heeft zelfs hier 3 opties gegeven om je kabel te verbergen.
Optie 1: door het midden
Optie 2: naar rechts
Optie 3: naar links

De kabelgleuf vind ik persoonlijk een groot pluspunt zodat ik mijn kabel samen met mijn muiskabel kan verbergen voor een cleaner/strakkere look.
Wat ook aan de achterkant goed zichtbaar is, zijn de 2 voetjes aan de zijkanten. Als de voetjes uitgeklapt zijn is het toetsenbord iets hoger aan de bovenkant en loopt hij schuin af. Zelf ben ik dit gewend en vind ik het heerlijk typen, maar dat is wat je zelf wilt natuurlijk. In elk geval zijn er verschillende mogelijkheden en dat is prettig.

Dit toetsenbord van Cooler Master is te gebruiken zonder software! Er zijn 8 voorgeïnstalleerde RGB modussen die te bedienen zijn op je toetsenbord zonder software. Er is ook een mogelijkheid om je eigen RGB patroon/volgorde te maken. Hieronder een foto van alle knoppen:
Bron: Techtesters.eu

Natuurlijk is het een pluspunt om geen software te hoeven gebruiken, maar zelf zou ik aanraden om toch de software downloaden. Dat gaat snel (59 seconden downloadtijd) en de software is makkelijk te bedienen. Het is ook makkelijk om via de software extra RGB opties aan te zetten. Wat ik persoonlijk een erg toffe RGB optie vind, is de equalizer. Die laat de bas zien van het geluid dat wordt afgespeeld op je computer. Als je een nummer aan zet met veel bas zie je dat terug op je toetsenbord. Erg vet.

Macro keys
Macro keys zijn aan te maken in het software menu onder het tabje ‘Macro keys’. Ze zitten er niet standaard in, maar als je ze mist, kun je dat per toets instellen. Het kan erg handig zijn voor opnemen of voor video editing. Een van de opties is ‘delay’, dat betekent dat je een vertraging kunt instellen voor je macro key (s). Hier heb je de software niet voor nodig: het kan ook zonder worden gedaan.

RGB
Wat natuurlijk niet kan missen bij een high-end (gaming) toetsenbord is RGB! Cooler master heeft meer dan genoeg opties voor RGB meegeleverd. Elke toets word verlicht en ziet er daardoor erg gaaf uit!
Weten hoe het werkt? Hier vind je een kort filmpje van een paar RGB opties die je kunt kiezen:

In de praktijk is dit toetsenbord een erg fijn toetsenbord voor meerdere doeleinden. Je kunt er geweldig op gamen (wie had dit nou niet verwacht…!) en natuurlijk kun je er de standaard dingen mee doen zoals mailtjes schrijven, internet browsen etc. Wat ik echt een pluspunt vind, is de polssteun. Die is erg fijn als je langere tijd gebruik maakt van het toetsenbord.

Wat ik zelf ook heel erg positief vind, is hoe snel dit toetsenbord reageert bij gamen. Op mijn oude game toetsenbord (niet mechanisch) moet ik de toetsen verder induwen voordat het de aanslag oppakt. Die toetsenbord reageert veel sneller en dit maakt vooral bij gamen een enorm verschil!

Verder: in de praktijk gebruik je toch sneller de software om de RGB aan te passen dan de knoppen op het toetsenbord. In de software is binnen één oogopslag te zien waar je wat kan aanpassen en welke kleuren je precies wilt instellen. Als je alles hebt ingesteld, slaat de software het op in het toetsenbord. Als je het toetsenbord aansluit op een ander apparaat, gebruikt het meteen alle instellingen die je hebt ingesteld! Dat scheelt veel werk en is erg handig als je het toetsenbord gebruikt op meerdere apparaten.

Kortom dit high-end (gaming) toetsenbord van Cooler Master is van superkwaliteit en komt met veel extra functies! Met vele pluspunten zoals: RGB, polssteun, media keys en een extra setje keycaps. Ik raad iedereen aan om dit toetsenbord mee te nemen in zijn of haar keuze voor een nieuw toetsenbord. Dit was alweer het einde van mijn review! Ik hoop dat hij van pas kan komen het kiezen van een nieuw toetsenbord!

Vragen? Stel ze gerust via een reactie!

Heb jij ook een Cooler Master MasterKeys MK750 (Cherry MX Red) Qwerty US?

Erg mooie review! De opbouw en foto's zijn van goede kwaliteit. _/-\o_
Heb zelf de brown switch variant en dit toetsenbord is echt geweldig. De afwerking is van hoge kwaliteit en het uiterlijk vind ik veel mooier dan bijvoorbeeld een Corsair variant in dit segment.
Ik heb deze op de korrel @Pc_Tech_News
Ben je er nog steeds tevreden mee :D
Hallo @MrMonkE ,

ik heb dit toetsenbord sinds dat ik deze review geschreven heb niet meer vervangen. hij doet het perfect en ik vind hem nog steeds heerlijk om te typen.

1 nadeel die ik heb ondervonden:
als je een nieuwer Cooler Master product hebt moet je 2 verschillende versies van Cooler Master Portal installeren. dit is minder praktisch, verder is het toetsenbord nog steeds goed.
als je vragen hebt laat maar weten :)

MVG