Asus P4P800-E Deluxe, 865PE (Sound, LAN, SATA-RAID , 1394) Review

NNF 5 mei 2006, 10.089 views

Asus P4P800-E Deluxe, 865PE (Sound, LAN, SATA-RAID , 1394)

Pluspunten

• Features
  • Goede prestaties

Minpunten

• Gammele onboard LAN
  • Prijzig

Layout Score: 4
Voor ik dit bord aanschafte heb ik ongeveer een jaar zonder problemen met een P4P800 gewerkt. Deze gaf er echter plotseling de brui aan, en aangezien RMA erg lang duurde ben ik naar de dichtstbijzijnde computerboer gereden en heb ik dit bordje aangeschaft. Het was redelijk prijzig, maar was het het waard?

Featureset
Wat dat betreft is het een topding; met onboard 8-kanaalsgeluid, gigabit LAN, 4 x SATA, 2 x IEEE1394 (FireWire), 8 x USB2.0 en 3 x PATA kun je hier alles op aansluiten en mee doen wat je maar kunt bedenken.

Echter, niet alle zaken zijn zo mooi als ze op papier lijken; het onboard geluid klinkt behoorlijk brak, vergeleken met mijn - toch al redelijk oude - SoundBlaster Live! 5.1 Digital, en het onboard Marvell gigabit ethernet is haast onbruikbaar. Daarover later meer.

Layout
Hierover kan ik kort zijn: geen klachten, alles bevindt op een logische, makkelijk bereikbare plek.

Prestaties
Ook hierover heb ik in feite niets te klagen. Asus claimt met hun "Hyper Path" technologie de prestaties van de 865PE chipset naar die van de (duurdere) 875P chipset te tillen; ik heb geen idee of dit ook daadwerkelijk waar is, maar het bordje presteert in ieder geval prima. Zelfs na 2.5 jaar ben ik nog best tevreden over mijn 2.4GHz Northwood processor.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Hier ben ik minder over te spreken. Al eerder noemde ik de onboard Gigabit-LAN chip: deze werkt op zich best aardig, ware het niet dat het geheel zo instabiel is als de pest. Geregeld stopte mijn LAN-verbinding ermee, waarna ik in Device Manager de onboard LAN moest uitschakelen en vervolgens weer moest inschakelen om weer verbinding te krijgen. Verschillende drivers geprobeerd, zonder enige resultaat. Een zoektocht met Google leerde mij dat ik niet de enige ben met dit probleem; ik heb het opgegeven en gebruik nu een PCI NIC, maar voor een moederbord van (toentertijd) over de honderd euro vind ik dit absoluut onacceptabel.

Tweede punt: op een kwade dag ging na het aansluiten van een fotocamera op een USB poort zomaar ineens mijn PC uit. Ook na herhaaldelijk proberen gaf de PC geen sjoege meer; na de voeding een keer uit- en weer ingeschakeld te hebben startte de PC wel weer op, om na een aantal seconden weer uit te gaan. In eerste instantie verdacht ik de voeding; een stokoude "Codecom" voeding aangesloten, en jawel, de PC bleef aan - echter, zonder beeld te geven. Ook begon het inmiddels raar te ruiken in de kamer... toen pas viel het me op dat er inmiddels een gapend gat in de southbridge zat! De overspanningbeveiliging in mijn voeding deed dus prima zijn werk...
Enig onderzoek op internet wees uit dat dit een vaker voorkomend probleem is bij 865PE-bordjes, dus het is misschien niet fair om het Asus aan te rekenen. Desondanks toch een vervelend probleem.

Overklokbaarheid
Nog nooit geprobeerd; Asus belooft echter veel mogelijkheden hiertoe. Het zal wel. ;)

Compatibiliteit
Hierover heb ik niets te klagen; bordje werkt probleemloos samen met al mijn hardware.

Ondersteuning door fabrikant
Hierover heb ik een beetje een dubbel gevoel. Asus heeft mijn moederbord weliswaar weten te repareren nadat mijn southbridge was doorgefikt (de winkel zelf wilde me geen nieuwe meegeven, ze vertrouwden het niet), maar ik vind het wel bijzonder irritant dat je als eindgebruiker niet bij Asus kunt aankloppen met een defect product. Dit moet en zal via een winkel lopen; slechts in bijzondere gevallen kun je via Asus in Duitsland nog een RMA regelen, maar dit geeft uiteraard een hoop gedoe. Qua support hoef je van Asus dus niet veel te verwachten. BIOS updates zijn er overigens wel frequent, en e.e.a. is ook zeer makkelijk te flashen via Windows, dat vind ik dan wel weer fijn.

Als ik me niet vergis heb ik voor dit moederbord rond de 110 euro betaald; een hoop geld, wat enigszins wordt gerechtvaardigd door de grote hoeveelheid features, maar gezien mijn ervaringen met dit bord vind ik het gewoon te duur voor wat je ervoor krijgt. Ik wil best betalen voor kwaliteit, maar dan wil ik ook wel fatsoenlijk functionerende onboard ethernet, en het liefst ook geen southbridge die doorbrandt (ik weet ook wel, het is zeer complexe elektronica en er kan altijd iets fout gaan, maar toch...).

Algemene beoordeling
Ondanks de bovengenoemde problemen krijgt dit bordje van mij toch een voldoende. Ik moet toegeven dat het stabiel werkt, mits ik het onboard ethernet niet gebruik, en sinds de reparatie door Asus heb ik geen problemen meer gehad. Desondanks ben ik niet bepaald onder de indruk van Asus, en mijn volgende aanschaf zal ook zeker geen Asus-moederbord zijn, daarvoor heb ik er inmiddels teveel ellende van gehad.

Update, mei 2006:
De hierboven genoemde instabiliteit is EINDELIJK verleden tijd met de laatste nieuwe drivers van Marvell. Het duurt even, maar dan heb je ook wat... ;)

Heb jij ook een Asus P4P800-E Deluxe, 865PE (Sound, LAN, SATA-RAID , 1394)?

Ik heb hier ook nog een P4P800-E in gebruik en ik kan de problemen met de onboard NIC onderschrijven. Het ding houdt er af en toe gewoon spontaan mee op.

Soms gaat het wel enkele weken goed, maar niets is zo frustrerend om wat downloads in je queue te zetten om er de volgende dag achter te komen dat de NIC de hele nacht NIETS heeft gedaan... :(

Verder inderdaad wel een OK bordje, maar ook niet meer dan dat. Het is het gewoon net niet.
Ik had ook last van disconnects, maar met de meest recente drivers van marvell heb ik het probleem niet meer gehad. De drivers zijn te downloaden op http://www.marvell.com/drivers, kies voor de Product family Yukon.