1 review

Gigabyte GC-Alphine Ridge (rev. 2.0)

Specificaties -controller met PCI-e 3.0 x4 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GC-Alphine Ridge (rev. 2.0) Review

AveApps 19 augustus 2018, 314 views Product gekocht

Gigabyte GC-Alphine Ridge (rev. 2.0)

Maakt het mogelijk om thunderbolt devices, zoals een UltraFine 5K mac monitor aan te sluiten op een pc: 2 DP-connectoren van videokaart naar deze kaart zorgen voor 5K passthru op de monitor. Moederbord dient een Thunderbolt AIC header te hebben voor USB functies en brightness.

Pluspunten

• 5K plug and play thunderbolt
  • display port kabels meegeleverd
  • 2 displayport-in ports
  • 2 thunderbolt 3 out ports

Minpunten

• USB passthru hotplugging werkt niet altijd even goed: waarschijnlijk intel driver issue - reboot fixed de issue.

Drivers en ondersteuning Score: 4
Al jaren gebruik ik een MacBook Pro gedocked aan een externe monitor: sinds 2 jaar is dit een UltraFine 5K 27" scherm. Door de pixel doubling op macOS is alles dusdanig scherper dat het moeilijk is om terug te gaan naar non-highDPI schermen: alles ziet er simpelweg te blurry uit.

Bij het bouwen van een nieuwe PC (de oude was meer dan 10 jaar oud) leek het mij dus ook mooi om een high-DPI monitor te gebruiken (4K). De bestaande 4K monitoren zijn echter vaak slechte kwaliteit TN panelen of met lage brightness of 1000euro of meer. Ineens bedacht ik mij: Ik heb hier een 1500euro 5K scherm staan van hoge kwaliteit, waarom niet dat gebruiken? Het scherm sluit echter aan via een thunderbolt 3 kabel, en er zijn geen videokaarten met thunderbolt 3. Waar bij Mac's thunderbolt standaard is, is dit op de PC nog nauwelijks ingeburgerd.

Na wat rondzoeken, kwam ik een aantal thunderbolt 3 insteek kaartjes tegen. De meeste van deze kaartjes hebben ook een DisplayPort-in connector, welke dan over de thunderbolt 3 ge-output kan worden. De gigabyte Thunderbolt AIC en de Asrock thunderbolt AIC hebben zelfs 2 DisplayPort-in connectoren, zodat ze theoretisch 5K moeten kunnen ondersteunen. Gekozen voor de gigabyte, omdat de AsRock simpelweg niet te koop is in Nederland.

De insteekkaart gaat in een 4x PCI slot en moet middels een klein kabeltje verbonden worden aan de Thunderbolt AIC header op het moederbord.Vanuit de videokaart gaan 2 displayport kabels buiten om naar de thunderbolt kaart voor video passhtru. De kabels zijn bijgeleverd.

Na dit gedaan te hebben en de UltraFine 5K monitor te hebben aangesloten werkte alles direct! Na installatie van de intel drivers werkt USB & sound passthru van de monitor ook. Brightness stel ik in via een eigengemaakt tooltje.

Het lijkt overigens ook mogelijk om zonder de speciale thunderbolt AIC header op het moederbord de video-passthru op 5K te enablen. Dit kort experimenteel getest: de monitor deed het prima, alleen usb/sound passthru werkte niet.

Heb jij ook een Gigabyte GC-Alphine Ridge (rev. 2.0)?

Dit is exact wat ik zocht. Waarom is dit specifiek ding zo intens moeilijk om te vinden op het internet? De LG Ultrafine 5k is een prachtige monitor, en ik snap niet dat zo weinig mensen er Windows aan proberen te hangen.
Thunderbolt word helaas weinig gebruikt. De opvolger van deze controller, de https://tweakers.net/pric...abyte-gc-titan-ridge.html, is wat beter te verkrijgen.

Mocht je voor deze setup gaan met een UltraFine op windows, stuur me dan een berichtje: ik heb een tooltje gemaakt om makkelijk de brightness van de monitor te kunnen aanpassen