Tweakers zegt: 8,5

Sony WH-1000XM2 (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM2 (Zwart) Review

Themba 17 augustus 2018, laatste update op 4 september 2018, 217 views Product gekocht

Sony WH-1000XM2 (Zwart)

Goede noise-cancelling koptelefoon met een hoge aanschafprijs. Aanrader voor mensen die veel muziek luisteren en een koptelefoon prefereren.

Pluspunten

• Noice-cancelling
  • Geluidskwaliteit
  • Touch bediening

Minpunten

• Looks (persoonlijk)

De koptelefoon is 29 juli aangeschaft in de Coolblue-winkel in Amsterdam. Uiteraard is hij online goedkoper te vinden, maar de service van Coolblue heeft mij in het verleden al overtuigd. Bij producten die relatief slijtagegevoelig zijn (het wordt toch veel buiten gebruikt) vind ik het wel prettig om de garantie via een bedrijf te laten verlopen waar de service goed is.
Algemene inleiding:
Ik was al enige tijd op zoek naar een goede koptelefoon voor tijdens vakanties en voor in de kantooromgeving. Thuis wordt er meer gebruik gemaakt van een stereo-installatie.
Hoewel ik mezelf zou omschrijven als muziekliefhebber ben ik geen audiofiel die het verschil tussen goed en geweldig geluid kan horen. In tegenstelling tot echte puristen vind ik geluid via een Bluetooth-verbinding geen ramp. Het comfort van een draadloze koptelefoon trok mij enorm en de toevoeging van noise cancelling vind ik een mooie. Noise cancelling heeft voor mij meer een gadgety waarde dan daadwerkelijk dagelijks nut.
Alternatieven:
In de Coolblue-winkel heb ik meerdere koptelefoons (allen in het noise cancelling wireless schap) geprobeerd. De belangrijkste concurrent is uiteraard de Bose QC35II. Qua geluid vond ik die ook prima, maar de Sony klonk iets completer. Een potentieel voordeel van de Bose is de aanwezigheid van fysieke knoppen op de oorschelp voor muziekbediening. De accuduur is wat lager, maar alle modellen halen meer dan 20 uur, dus het moet heel gek lopen wil je daar niet een aantal dagen mee vooruit kunnen. De Bowers & Wilkins PX is een prachtig product om te zien met een bijpassend prijskaartje. Ik vond hem echter wel heel flashy en trendy en kon niet horen dat hij zoveel beter is.
Verwachte nadelen Sony:
Bij de aanschaf van de Sony was ik vooral bang voor de bediening van de muziek door middel van de touchpad op de rechter oorschelp. Door hier twee keer op te tikken kun je muziek pauzeren of hervatten en verscheidene swipes verhogen/verlagen het volume of spoelen een nummer door of gaan een nummertje terug. Na een tijd gebruiken werkt het erg goed. De bewegingen worden extreem goed geregistreerd en zijn heel intuïtief. Tot mijn grote verbazing werkte de bewegingen ook met een handschoen aan (gedaan als test, deze zomer had geen handschoenenweer). Dit was een handschoen die met een smartphone niet werkt, dus dit is een fijne verrassing.
Ervaren nadelen Sony:
Gezien het Nederlandse klimaat is het prettig als elektronica waterdicht is. Deze koptelefoon is niet IPx-rated voor zover ik weet en ik vertrouw hem dus niet in heftige regen. Een miezerbuitje zal geen probleem zijn, maar een hoosbui zou zomaar het einde van de koptelefoon kunnen betekenen.
Verder vind ik het spijtig dat het laatst gebruikte niveau van noise-cancelling niet wordt aangehouden bij herstart. Daardoor moet ik elke keer de NC op windruis-modus zetten.
Deze versie van de koptelefoon heeft geen quick-charge/dash-charge/anderemerknaamvansnelopladen. Ook is de aansluiting nog micro-USB, terwijl dat natuurlijk allang USB-C had moeten zijn.
Voordelen/positieve punten:
Allereerst: het is één van de mooist klinkende koptelefoons die ik ooit gehoord hebt. Zoals al eerder aangegeven heb ik nooit audiofiele ambities gehad, maar deze klinkt gewoon heel goed. Een live-opname is plots zo duidelijk dat het publiek bijna vervelend hard praat tijdens de intro.
Noise-cancelling is bijzonder prettig. Op de fiets ben ik erg groot fan van de windruisonderdrukkingmodus. In die modus hoor je nog wel het verkeer, maar is de windruis weg. Daardoor kan het volume normaal blijven en rijd je niet als een kip zonder kop rond. Op kantoor is het prettig om aan te zetten als de collega's luid telefoneren. Ook herrie van waterkokers/gemeentereinigingdiensten/bouwvakkers wordt heel goed gefilterd. Hogere en kortere tonen worden minder gedempt, maar dit is zeer gebruikelijk bij NC (op het internet is ongetwijfeld een fantastische uitleg te vinden met de achterliggende reden).
De accuduur vind ik dikke prima. Ik laad hem ongeveer elke week een keer op. Op kantoor is niet altijd de NC ingeschakeld, dus dat haal ik makkelijk.
Conclusie:
Het is een fijne koptelefoon die goed klinkt met goede NC. Ik gebruik hem veel en met veel plezier. Achteraf gezien had ik liever de nieuwe XM3-variant gehad, maar dat is altijd met elektronica.
Gezien de aankomende release van de XM3 variant, zou ik eenieder aanraden die te kopen. Quick-charge, USB-C en weer iets betere NC zijn louter voordelen. Enige nadeel van de nieuwe is het flashy gouden randje om de microfoons, daardoor vind ik hem minder understated elegant.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM2 (Zwart)?