Tweakers zegt: 8,5

Sony WH-1000XM2 (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM2 (Zwart) Review

Xyphoid 16 augustus 2018, 209 views Product gekocht

Sony WH-1000XM2 (Zwart)

Goede geluidskwaliteit en opties en ook bedraad te gebruiken

Pluspunten

• Goed geluid
  • Ook bedraad te gebruiken
  • Touchpad
  • Goede NC
  • Draagtas

Minpunten

• Geen USB-C
  • Moeilijk switchen tussen apparaten
  • Geen batterijlevel in procenten

De headset komt in een mooie draagtas met oplaadkabel, kabel om bedraad aan te sluiten op apparaten en een vliegtuig adapter. Helaas is het wel een beetje proppen om allebei de kabels ook in de draagtas te krijgen.

De headset is zeer strak vormgegeven met weinig frutsels en kleuren er aan en daar hou ik van. Hij is lekker licht en de hoofdband is lekker zacht.

Op de linkerkant zitten twee knoppen. De aan- en uitknop en de NC knop. Met de NC knop kan je de Noice Cancelling aan of uit zetten. Diy werkt heel goed en ik kan lekker van mijn muziek genieten terwijl de kinderen filmpjes kijken of andere muziek op hebben staan. Ook kan je de ambient mode aanzetten. Hiermee kan je de geluiden van buitenaf juist wel horen. Deze worden door de NC microfoon opgepikt en doorgegeven. Met de aan- en uitknop kan je de headset aan en uit zetten (joh?). Maar met een enkele druk kan je ook de batterijlevel opvragen. Helaas wordt dit door de lieve mevrouw in de headset alleen aangegeven met Low, Medium en High. Maar de batterij gaat zo lang mee (meer dan 20 uur, als ik het goed heb bijgehouden) dat je voordat hij leeg is hem vast al wel een keer opgeladen hebt. En zo niet, dan is ie binnen 10 minuten zoveel opgeladen, dat je 70 minuten kan luisteren. Aan de linkerkant zit ook de NFC Reader om snel je telefoon of ander NFC apparaat te koppelen. Dit werkt lekker snel (getest op een Android telefoon). Ten slotte zit er links ook nog de audio jack aansluiting om bekabeld aan te sluiten in het geval dat je toch zonder batterijen komt te zitten. Als de batterijen op zijn, is de geluidssterkte en -kwaliteit iets minder. Ook werkt dan natuurlijk de NC niet meer.

In de rechterkant zit een Micro USB aansluiting. Zeer jammer dat Sony hier geen USB-C in heeft gestopt. Ook bevat de rechterkant een touchpad, waarmee je filmpjes en audio kunt starten en stoppen en het volume kunt aanpassen. Een andere handige feature is dat je het geluid kunt dimmen en het omgevingsgeluid kunt doorlaten door je hand op de touchpad te leggen. Dit is handig, als je bijvoorbeeld de omroeper op het station wilt horen of een ander geluid van buiten. Haal hem wel van je hoofd, als iemand tegen je praat, anders lijk je op een enorme douchebag.

Hij zit lekker op mijn hoofd (heb niet al te groot hoofd. Ik ben zelf 1m60). Ik heb een bril met hele dunne pootjes en de druk van de headset is net iets te groot daarvoor. Hierdoor verschuift mijn bril snel en moet ik vaak mijn headset optillen om mijn bril goed te zetten. Hierbij raak ik vaak de knoppen en het touchpad per ongeluk aan. Misschien hadden de knoppen net iets verschoven moeten zijn, omdat ze nu op de plek zitten waar ik de headset juist vastpak. Maar misschien vond Sony dat juist wel ergonomisch. Een klein ongemak waar omheen te werken is. Met een bril met dikkere pootjes heb ik helemaal geen problemen en zit hij juist wat comfortabeler dan een bril met dunne pootjes. De kussentjes zitten ruim om mijn oren en na paar uur dragen, had ik geen last van mijn oren. Als het warm weer is, dan kan het wel snel te warm en plakkerig worden.

De geluidskwaliteit is geweldig. Ik ben geen audiofiel, maar dit is de beste headset die ik ooit heb gehad. Beter dan mijn Sennheiser HD 750 die ik voor gamen op mijn pc gebruik. Deze Sony gebruik ik om muziek te luisteren via mijn telefoon en pc. Helaas is het moeilijk om snel te schakelen tussen de apparaten. Ik moet elke keer Bluetooth uit zetten op mijn pc, als ik op mijn telefoon wil luisteren en andersom. Misschien kan het handiger, maar heb nog niet gevonden hoe. Ook gebruik ik hem bekabeld met mijn Nintendo Switch. Het geluid is dan iets zachter, maar niet slechter. En NC blijft werken zolang je batterijen nog vol zijn. Ik kan dus ongestoord gamen op mijn Switch.

De app die je kan downloaden is niet makkelijk te vinden, maar is redelijk uitgebreid. Je kan NC instellen en de equalizer. Ik heb wat instellingen getest, zoals het instellen van het niveau van ambient sound, maar voor de rest heb ik niks aangepast. Ik heb de standaard settings en tot nu toe bevalt dat.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM2 (Zwart)?

De batterij percentage is gelukkig "opgelost" met Android 7+ geloof ik. Zit zelf op Oreo en zie hoeveel % hij heeft, wel zo handig inderdaad
Ja, daar zie je het wel. Maar als je op de power knop drukt op de headset, dan zegt de mevrouw niet hoeveel procent. Ze zegt allen "Low", "Medium" en "High" (of "Full". Weet eigenlijk niet. Heb hem in die vier weken dat ik hem heb nog niet hoeven opladen :P).
Dat klopt :) Heb die van mij nu al een keer moeten laden nadat ik hem heb sinds 1.5week.

out of the box kwam hij met 75% daarna niet geladen. inmiddels zit de accu weer op 40%. Ik gebruik hem dan ook relatief veel, thuis als ik rust wil, of juist stil wil zijn voor de mede bewoners - muziek - films etc. Ook skypen gaat overigens prima als er maar niet te veel achtergrond geluiden aanwezig zijn.

gezien ik hem niet lang heb en aangeschaft bij CB gaat hij retour gezien de nieuwe versie om de hoek staat. (ja had beter onderzoek moeten doen). Maar goed voor 79 meer prijs vind ik het persoonlijk wel waard :)

In iedergeval een prima headphone al met al erg te vrede!