Google Chromecast Ultra

Google Chromecast Ultra Review

Xyphoid 16 augustus 2018, 2.859 views Product gekocht

Google Chromecast Ultra

Voor de upgrade van de oude vind ik het toch nog iets te prijzig. Maar als je er nog geen een hebt, dan is deze wel aan te raden.

Pluspunten

• Draadloos (of bekabeld) streamen
  • Goed voor grote bestanden (1080p)

Minpunten

• Iets te prijzig

Omdat mijn oude Chromecast kuren begon te tonen en steeds bleef hangen, heb ik besloten om de nieuwe versie te kopen.

Deze versie heeft een rond design. De HDMI aansluiting zit op een korte kabel en is dus iets makkelijker aan te sluiten dan de oude, die soms door ruimtegebrek niet helemaal lekker in de HDMI aansluiting past.
Ook zit er een magneet je in de kabel, zodat het ronde gedeelte stevig tegen de kabel geplaatst kan worden, als deze in de aansluiting zit.

De setup gaat wat sneller, dan met de oude, omdat je geen wifi meer hoeft in te stellen. Maar, als je toch draadloos wilt, gaat het instellen van de wifi bij deze sneller dan de oude.

In tegenstelling tot de oude kan deze ook via ethernet aangesloten worden op het netwerk en dat komt de snelheid ten goede. Via mijn Android toestel een YouTube filmpje starten gaat bijna zonder bufferen en ook films die ik op mijn Synology NAS heb staan (eigen video's van 1080p gemaakt met een Canon 650D), streamen moeiteloos via VLC op mijn telefoon.

Ook de beeldkwaliteit lijkt beter te zijn (kan ook placebo effect zijn). In ieder geval is het beeld superscherp.
Audio heb ik niet getest, maar heb geen goede boxen, dus zou het verschil met de oude niet horen. Maar uitgaande van de beeldkwaliteit, zal het geluid ook optimaal zijn.

Heb jij ook een Google Chromecast Ultra?

Er zijn twee oudere versies van de Chromecast. Met welke heb je de Ultra vergeleken?
ik verwacht de eerste, de andere versie is namelijk even oud als deze en heeft ook dit ronde design..

Waarom heb je @Xyphoid daarom niet voor de goedkopere versie gekozen als je toch het verschil niet kan zien

[Reactie gewijzigd door hsb85 op 16 augustus 2018 19:11]

Dit dus.

Ik heb voor deze gekozen, omdat de kans groot is dat ik volgend jaar een nieuwe tv ga kopen. De tv die ik nu heb is al 7 jaar oud en die gaat naar de game room.
Ik snap het niet... waarom 80 euro betalen voor apparaat wat bv al ingebouwd zit in bv de 50 euro kostende xiaomi mi tv box 2. Deze heeft krachtigere hardware en veel meer mogelijkheden.

pricewatch: Xiaomi Mi TV Box 4k Internationale versie 8GB
Veel issues met die krengen. Enige 100% mediaspeler is de shield tv, maar das weer 2x zo duur 🤪
Dat is waar de shield is beste, Roku op 2 en de mi box op 3 zeker gezien prijs. de mi box is geen average chinees tv boxje deze heeft software voor internationaal gebruik, Netflix, youtube en dergelijke in UHD kwaliteit, chrome cast ingebouwd, Google gecertificeerd als ook dolby en dts licenties. kortom het is een box die ready is voor gebruik dus geen getweak nodig. Hij doet eigenlijk niet veel onder aan de shield die misschien iets te krachtig is voor een beetje casten en zonder het gamen naar mijn mening weinig meerwaarde biedt tov de mibox die 4x goedkoper is. Ik heb overigens de shield gehad, maar is nu zo goed als overbodig, omdat mijn sony TV een ingebouwde Chromecast heeft. Dat casten is waar men die dingen voor gebruikt denk ik.
Had geen zin om research te doen. Had snel een nieuw streaming device nodig met ethernet aansluiting.
En met voorgeïnstalleerde zooi op mediaplayers heb ik altijd mot.
Vandaar ook een Raspberry Pi met Kodi er naast. Als daar wat mee is, dan kan ik tenminste nog (meeste) dingen oplossen.
Goed apparaat, beeld erg scherp, streamen vanaf
telefoon gaat prima!