Logitech Craft (US)

Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Craft (US) Review

AApostolovski 14 augustus 2018, laatste update op 16 augustus 2018, 2.466 views Product gekocht

Logitech Craft (US)

Stevige (zware) toetsenbord met witte oplichtende toetsen. Net als de MX Master zeer flexibel instelbaar mbv de software. Let op: Dit model is "Querty US" = "English International", Logitech noemt het "US International". (Andere vorm Enter en linker Shift toets)

Pluspunten

• Zwaar, verplaatst niet zomaar
  • Verlichte toetsen
  • Stil
  • Zeer programmeerbaar
  • Met 3 BT devices connecteerbaar

Minpunten

• F balk toets direct op de getallen
  • Verdeling F toetsen is anders
  • Niet US international
  • Dial heeft slechts 5 functies per applicatie

Eerste indruk - Open maken

Ik heb JARENLANG (vanaf het 80286 tijdperk) op ouderwetse toetsenborden gewerkt met van die hoge niet-mechanische knoppen. Mijn laptop had al platte knoppen dus ik vroeg me af of ik niet er ook zo een moet hebben voor mijn desktop. Omdat ik de MX Master muis heb dacht ik dat de Craft een mooie uitbreiding zou zijn.

Een eerst indruk moet goed zijn en ik was NOT AMUSED toen ik de omgekeerde L Enter knop zag. Ik wilde hem eigenlijk meteen terug sturen. Wanneer je (net als ik) vaak de "\" toets gebruikt en deze op die een plek verwacht, dan ga je vaak fout zitten. Na een belletje met Logitech kwam ik erachter dat het toetsenbord alleen in deze vorm in Europa verkocht werd. Ik voelde me een beetje belazerd. Waarom ga je de benaming anders toepassen, en waarom zie je alleen maar de lange Enter toets op de webpagina?

Dus alhoewel Logtiech dit moedel "US international" noemt, is het eigenlijk "Querty US" en dus "English International" (=omgekeerde L Enter toets en korte linker SHIFT toets), NIET zoals op de plaatjes met een platte Enter en lange shirt toets. Je moet dan de 920-008484 hebben.

Tweede indruk - Even proberen

Nouja, Als ik hem toch op tafel heb staan, even 5 minuten uitproberen. Ik moet zeggen dat de Ënter toets toch minder stoort dan verwacht. Ik moet nog wel een aantal keer nadenken bij het intoetsen van die knop. Uiteindelijk toch maar besloten om te houden.

Derde indruk - Paar dagen in gebruik

Heel irritant is de gehele F toetsen reeks
  • Er is geen ruimte meer tussen de F toetsen en de getallen.
  • Ook geen ruimte tussen bv Esc en F1 of F4 en F5.
  • Andere rangschikking van de F toetsen. Bv F2 is niet meer recht boven het getal 2. Daar zit nu de F1 toets.
Daarnaast had ik verwacht dat ik de toets naast de korte shift vaak zou indrukken, echter ik tik de capslock gergeld aan.

Ik vraag me af waarom ik de Craft gekocht heb aangzien ik de hele dial knop linksboven nog geen een keer gebruikt heb. De Tab switch in Firefox gaat alleen nog maar van 1 tab naar een andere en weer terug, terwijl dat niet zo behoort denk ik.

Finale indruk

Ik denk dat ik hem wel ga houden. Ik zal eens tijd moeten investeren om de knoppen te programmeren per applicatie. Ik vermoed dat ik de dial knop saai ga vinden. Het zou mooier zijn als ik de dial kan programeren na het indrukken van een bepaalde F knop. Bv Als ik Sketchup zit en druk op F5 dat ik dan kan zoomen, of F6 en dan kan roteren met de dial. Op dit moment heeft de dial PER applicatie maar 1 functie ....

Degelijk toetsenbord, F toetsen indeling is echt ruk.
Tijd zal het leren of ik het fijn blijf vinden.

Heb jij ook een Logitech Craft (US)?

Zou je eens een foto kunnen maken van de toetsenindeling?
Als ik je review lees, krijg ik de indruk dat je zo'n 140,- teveel hebt betaald voor wat je werkelijk nodig hebt of graag wil. Klopt dat?
Must have kriteria (in volgorde van belangrijkheid) was een draadloze, stille, lichtgevende en stevige toetsenbord.

Zonder “draadloos” had ik waarschijnlijk een corsair mechanical keyboard gekocht. Veel keuze in draadloos is er niet als je de rest ook wilt.

Ik ben redelijk tevreden met het toetsenbord, het is echt af en toe wennen aan de |\ knop bij de Enter toets, maar de F toetsen zijn echt irritant. Ik ga daar wel een custom profieltje voor printen want ik moet iedere keer goed kijken waar de F11 of F4 knop zit. De dial is “grappig” maar met een ShuttlePro naast je heb je sneller die knoppen ingedrukt dan de dial. Ik zou hem dus niet kopen door deze feature.

Heb je 100€ te besteden, ga dan niet doorsparen naar 155€ als je niet draadloos hoeft en de dial kan missen. Dan zijn er idd vele betere toetsenborden.
Ook aan deze gedacht?

Draadloos, stil, lichtgevend. Stevigheid kan ik niet beoordelen.
Grappig, ik heb dat toetsenbord in 2007 gekocht en hij is 11 jaar later 20 euro duurder ;)

Dit was een prima toetsenbord met een softtouch interactie. Batterij duur was ook ruim. Bij intensief gebruik 1x in de maand/2 maanden opladen. ( staat me niet precies bij hoe vaak maar te weinig om het te onthouden.) Ik had geen last van dat hij schoof, het was een stabiel toetsenbord, maar echt zwaar was hij niet.
Ja, dat is altijd tricky. Er wordt vooral bij keyboards echt laks omgegaan met productplaatjes.
Goede waarschuwing van je :)
Officieel heet de layout met omgekeerde L als enter-toets de ISO layout:
Dat is de internationale standaard, iets waar men in Europa zich graag aan houdt.

De layout met de lange platte enter-toets heet officieel de ANSI layout (Amerikaanse standaard). Ik ben ook met de ANSI keyboard opgegroeid toen computers blijkbaar nog alleen in Amerika werden ontworpen, en het is verrekte lastig die hier te krijgen (de keyboards die ik wil dan).

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 20 augustus 2018 15:48]

Je hebt helemaal gelijk. Een echte English International heeft natuurlijk een UKP teken (£) bij de 3 of 4. De ISO en ANSI is idd de betere benamingen, maarja die worden niet gebruikt bij Logitech.
Beetje late reactie op de oudere review, maar ik kreeg vandaag de Logitech Craft binnen waarbij het plaatje en de tekst op de website de US ANSI suggereerde (foto en beschrijving). Echter bleek het ook om de ISO versie met 'staande' enter. Meteen weer ingepakt en terug gestuurd met de opmerking dat de afbeelding niet klopt met het geleverde product.

Als je gaat zoeken worden de plaatjes dus door elkaar gebruikt op de NL webshops en moet je echt navraag doen over het exacte type.
Ik heb nu de vraag uitstaan of mijn huisleverancier een US ANSI variant kan leveren, want dat ISO gaat het hier niet worden. Alle toetsenborden hier hebben de ANSI layout. Ik wordt gillend gek.
Oók een wat late reactie, maar @BlaTieBla , mocht je ergens 'n partij vinden die de ANSI-versie aanbiedt houd ik me aanbevolen. Houd nu op MP het regelmatig in de gaten, maar dat is toch ook allemaal de ISO-versie.
Will do. Zal dat hier dan ook melden voor anderen die een ANSI-versie willen

[Reactie gewijzigd door BlaTieBla op 8 juli 2019 12:52]

OSI = Artikelnummer: 920-008504 (Staande Enter)
ANSI = Artikelnummer: 920-008484 (Liggende Enter)
Ik zit ook met dit probleem, zit er over te denken via een derde aanbieder bij Amazon.com. Iemand daar ervaringen mee?