Apple iPad Wi-Fi 32GB (2018) Grijs

Specificaties 9,7" • 2048x1536 • 32GB • iOS 12 - Bekijk alle specificaties

Apple iPad Wi-Fi 32GB (2018) Grijs Review

MooDyBLueS 14 augustus 2018, 2.177 views Product gekocht

Apple iPad Wi-Fi 32GB (2018) Grijs

Vervanger van de iPad mini 2 van mijn zoon die Swift Playgrounds moeizaam draaide en qua scherm wat klein was voor een app van school. De iPad 2018 is een perfecte mid-range tablet met high-end performance. Ook mooi meegenomen: later kunnen we een Pencil erbij aanschaffen.

Pluspunten

• bloedsnel
  • draait alles extreem soepel
  • nog steeds erg goed scherm
  • enorm lange iOS support van Apple, daardoor no-brainer voor 4 jaar school
  • prijs

Minpunten

• air gap in scherm

Na 4,5 jaar met een iPad mini 2 te hebben gedaan, vond ik het dankzij een aanbieding van de iPad 2018 (6e generatie) tijd voor een nieuwe iPad voor mijn oudste zoon. Hij gebruikt hem ook voor school, met name voor een reken app, en voor Swift Playgrounds. Daarnaast worden er natuurlijk spelletjes op gedaan en YouTube op gekeken, maar daar was de vorige nog meer dan prima voor.

Als je een snelle blik werpt op de scores die ik heb gegeven, zou je me een Apple fanboy kunnen noemen. En ja, ons hele gezin draait binnen het Apple ecosysteem, maar dat betekent niet dat we niks anders gebruiken. Zo heb ik ook een Android telefoon en een Windows 10 tablet (Surface Pro). Waarom dan die scores? Heel eerlijk: als je kijkt naar de prijs: € 359 adviesprijs en regelmatig voor ongeveer € 300 in de aanbieding bij diverse winkels, is dit gewoon erg goedkoop. Ik kan me herinneren dat ik 4,5 jaar geleden zelf een iPad Air heb gekocht met 32 GB (was toen een upgrade!) voor € 599.

Nu krijg je voor praktisch de helft van dat bedrag dezelfde opslag, hetzelfde scherm, dezelfde behuizing, maar dan met de interne specs en performance van vandaag de dag. Natuurlijk nét geen iPad Pro prestaties, maar deze iPad is dan ook minder dan de helft van de prijs.

Voor dit geld is het in mijn optiek de perfecte tablet. Niks te klagen en wetende dat dit dezelfde chip (Apple A10) die in de iPhone 7 (Plus) zit en een sterkere variant van deze chip (de A10X) in de huidige iPad Pro zit, weet je gewoon dat je nog vele jaren support zal krijgen. Kijk maar naar de A7 chip die in de iPad Air en iPad mini 2 zit, die zo'n 4,5 jaar oud zijn: oorspronkelijk geleverd met iOS 7, inmiddels op iOS 11 en ook de upgrade naar iOS 12 zit eraan te komen. Dat is gewoon minstens 6 major updates volwaardige support!

Als enige punt van kritiek zou ik de air gap in het scherm willen noemen. En het ligt eraan hoe je het bekijkt of dit daadwerkelijk een nadeel is. Persoonlijk vind ik het jammer dat ze niet het iPad Air 2 scherm (fully laminated) hebben gebruikt, maar voor de prijs mag je ook echt niet klagen. Alleen met de Apple Pencil merk je dat je er een beetje boven zweeft, maar in dagelijks gebruik is het nog steeds kwalitatief een van de betere schermen die alleen door de high-end OLED tablets van Samsung en Apple's eigen iPad Pro lijn overtroffen wordt.

Ja, je mist wel wat high-end features van de iPad Pro lijn, waaronder 4 speakers, ProMotion (120 Hz) scherm, DCI-P3 wide color scherm, true tone, fully laminated scherm, betere camera met 4K opnamemogelijkheid. Maar is dat echt erg als je gewoon een goede tablet zoekt? In mijn ogen niet. Hoewel de iPad Pro best duur is, zorgt het wel voor een duidelijke scheiding en daarmee een makkelijke keuze.

Heb jij ook een Apple iPad Wi-Fi 32GB (2018) Grijs?

Het feit dat er geen laminated scherm in zit is ook een voordeel. Een nieuw scherm is nu gewoon super goedkoop!
Alleen wanneer dat ook nodig is. De mogelijke kosten van het onderdeel voorwanneer je ooit misschien een keer het product laat vallen is niet bepaald een reden om een product wel of niet te kopen. Ik heb nu al meerdere iPad’s ‘versleten’ en nog meer smartphones en in al die tijd is er slechts één toestel gevallen en daarbij het scherm gebarsten.