Huawei MediaPad M5 (8.4'') Grijs

Specificaties 8,4" • 2560x1600 (WQXGA) • 32GB • Android 8.0 - Bekijk alle specificaties

Huawei MediaPad M5 (8.4'') Grijs Review

imqqmi 13 augustus 2018, 954 views Product gekocht

Huawei MediaPad M5 (8.4'') Grijs

Mooie tablet met goede prijs/prestatie verhouding. Er is een paar kleine minpuntjes maar er is goed mee te werken. Er staat EMUI van huawei op, hun eigen desktop skin. Het werkt goed echter zijn er een paar quirks: de tablet draait in phone mode.

Pluspunten

• Snel
  • Vormgeving
  • Touch screen reageert vlot
  • Beeld kwaliteit
  • Laadt snel
  • Aluminium behuizing

Minpunten

• Geen headphone jack (wel adapter)
  • Glanzende spiegelende bezel
  • Ronding glas geeft reflecties
  • Phone mode
  • USB C dus oude laderkabels passen niet
  • Geen case voor te vinden

Na 5 jaar een Nexus 7 2013 te hebben gebruikt was ik toe aan een nieuwe tablet. De oude begin keuren te krijgen zoals langzaam laden, uitvallen van het scherm, touch screen dat niet reageert zo nu en dan.

De keuze is een stuk minder dan 5 jaar geleden. Er worden minder modellen geproduceerd. De keuze is uiteindelijk op de Huawei MediaPad M5 8.4 gevallen. Ik vind de 7 - 8" formfacter erg prettig in gebruik, niet te groot en zwaar en makkelijk mee te nemen.

Ik gebruik de tablet veel voor het lezen van boeken in Acrobat reader, nieuws en blogs met greader pro (nu niet meer beschikbaar in de playstore) en youtube. Ik luister af en toe muziek op de tablet met Pulsar+ of youtube.
Koptelefoon aansluiting ontbreekt
Een koptelefoon aansluiting is belangrijk echter zijn er steeds minder tablets die er nog een hebben. De M5 heeft geen koptelefoon aansluiting. Er is wel de mogelijkheid om een adapter op de usb c poort aan te sluiten echter is laden en luisteren problematisch. Er zijn adapters beschikbaar maar helaas werken deze slecht (volgens reviews) en is de beschikbaarheid twijfelachtig.
De bijgeleverde adapter is erg klein en is makkelijk te verliezen als je de koptelefoon vaak switched tussen apparaten met en zonder usb-c aansluiting.

Het is nog niet gelukt om de audio via bluetooth naar mijn mobiel te streamen, want deze heeft wel een 3.5 stereo jack.
Case
Omdat het aantal tablets terugloopt lijkt het erop dat cases voor de wat exotischere formaten niet te verkrijgen zijn. De 8.4" is te groot voor een 7" case. Ik had een Belkin case voor de Nexus 7 die me erg goed beviel, het comfort om de tablet vast te houden was zo erg prettig. Ik heb er nu een zelf gemaakt door de maten op te nemen van de delen van de Belkin case, deze te vergroten en uit 2mm acryl glas uit te frezen en bekleden met katoen stof. Dit lost het probleem voor mij op.
Touchscreen
In dagelijks gebruik werkt de touchscreen een stuk beter dan de Nexus 7. De nauwkeurigheid liet te wensen over en de hoop was dat dit met een nieuwe tablet beter zou zijn. Gelukkig kan ik rapporteren dat het met de M5 8.4 inderdaad een stuk beter is. Vooral het grotere formaat maakt de on screen keyboard veel makkelijker en trefzekerder te gebruiken.
Scherm
Het scherm is helder en de kleuren kunnen worden ingesteld in de display settings. Er is een optie om automatisch de kleur temperatuur naar oranje te verschuiven om ondergaande zonlicht te simuleren. Dit is in de avond uren erg prettig om niet in een blauwe lichtvloed te hoeven staren.

Het nadeel van het scherm is dat de randen afgerond zijn waardoor deze als een bolle lens de omgeving reflecteert. Iedere lamp of raam is zichtbaar en kan hinderlijk zijn bij het gebruik. Nog vervelender is de glanzende aluminium rand rondom het scherm dat onder een hoek van ongeveer 45 graden staat. Plafond verlichting wordt op die manier in de ogen gereflecteerd en is erg hinderlijk. Ik ben van plan om de tablet af te plakken en deze randen zwart over te spuiten.
Phone mode
Een andere eigenaardigheid is dat Huawei besloten heeft om de tablet in phone mode te draaien. Dit betekent dat apps de telefoon indeling gebruiken om de apps te presenteren. Als je de tablet versie gewent bent dan is dat even wennen (of schrikken als je dit echt heel vervelend vind). Dit kan deels opgelost worden door in display settings de view mode op small te zetten, en in de developer options onder system de dpi aan te passen (staat bij mij nu op 627). Door de tekst grootte op large te zetten wordt de tekst weer leesbaar.

Dit heeft als effect dat de grid view in youtube wordt getoond ipv de list view, dat in greader de linker zijbalk wordt getoond etc.

De navigatie soft buttons (Driehoek, cirkel en vierkant) blijven aan de korte zijde als je de tablet in landschap oriëntatie gebruikt. Dit is wel even wennen, echter is het een voordeel bij youtube, dan tik je niet per ongeluk op de navigatie knoppen ipv library of trending.
Wat wel kan is de nav bar verbergen door in system/system navigation de optie aan te zetten. Vooral bij het lezen van blogs en boeken in acrobat reader gebruik ik mijn rechter duim om de scrollen. Het is erg vervelend als je de navigatie knoppen raakt, dan ben je uit het verhaal dat je aan het lezen bent.

In tegenstelling tot de Nexus 7 beschikt deze tablet over een SD kaart slot. Daarmee is de opslag eenvoudig uit te breiden, hoewel ik persoonlijk aan 32GB wel genoeg heb.
Conclusie TL;DR
Afijn allemaal dingen die wel op te lossen zijn of om heen te werken is, maar het blijft zoeken en het kost veel tijd om het zo in te stellen naar je eigen voorkeur terwijl voorheen deze opties standaard waren.
Het missen van de koptelefoon aansluiting is op te lossen door de adapter te gebruiken maar introduceert het probleem van gelijktijdig laden. De reflecterende eigenschappen rondom het scherm zijn hinderlijk. Er zijn geen cases voor 8.4 tablets beschikbaar. Phone mode zorgt voor andere indeling in apps en kan door instellingen aan te passen deels opgelost worden. De nav bar blijft aan de rechterkant in landschap oriëntatie.
Verder een uitstekende snelle tablet met mooi beeld, voor tablet begrippen goed geluid en ligt niet al te zwaar in de hand. Een aanrader!

Heb jij ook een Huawei MediaPad M5 (8.4'') Grijs?

Weet of je inmiddels een case hebt gevonden. Deze heb ik net ontvangen.
Ik gebruik nog steeds m'n eigen case. Ik heb op aliexpress ook cases gezien inmiddels. De tablet bevalt me nog steeds goed overigens. De koptelefoon converter is inmiddels wel lam, een nieuwe is ongeveer 16-18 euro. De USB C connector is wat losser geworden maar is nog geen probleem voor een lader kabel. Voor een koptelefoon is de pakking te zwak geworden helaas.