Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy Note 9 (6GB intern, 128GB opslag) Zwart - Reviews

Specificaties 6,4" • 2960x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 9 (6GB intern, 128GB opslag) Zwart Review

ThaBillyTestpanel 17 augustus 2018, laatste update op 10 oktober 2018, 4.253 views Testpanel

Samsung Galaxy Note 9 (6GB intern, 128GB opslag) Zwart

Een uitstekend product voor een hoge prijs, Wereld veranderende innovatie zie ik hier echter niet in terug, maar wel is elk aspect van de voorganger enorm verbeterd.

Pluspunten

• Flinke batterij
  • Goede bouwkwaliteit
  • Groot scherm
  • S Pen met bluetooth functionaliteit
  • Zeer snel
  • Voldoende opslag
  • Nieuw type koeling, telefoon is altijd koud.

Minpunten

• Het gebruik van de biometrische sensoren
  • Hoeken niet afgerond

Als een van de 5 gelukkige Tweakers heb ik de kans gekregen om de nieuwe Samsung Galaxy Note 9 uit te testen en eerlijk te reviewen. Mochten er vragen en/of opmerkingen zijn, stel deze dan gerust.

Mocht je willen dat ik specifieks iets voor je test, geef dat dan hieronder aan in de comments.

De Samsung Galaxy Note 9 is een snelle telefoon met een goede accuduur, gemiddeld gaat deze bij mij 2 dagen mee op één volle lading. Door de 6GB werkgeheugen (128GB model, de 512GB model heeft 8GB) en de snelle processor met het water carbon koeling systeem zullen alle huidige games en applicaties smooth draaien, de laagste downloadsnelheid die ik heb behaald was 185 mpbs met een ping van 15ms (T-Mobile regio Betuwe) en ik heb dan ook tot nu toe geen applicatie gevonden die traag of slecht werkt.

De telefoon voelt fijn in de hand ondanks het grote scherm, de telefoon is net iets kleiner dan zijn voorganger maar heeft toch 0.1 inch meer scherm en alsof dat nog niet genoeg is heeft het scherm een Super AMOLED met een PPI van 514, standaard staat de resolutie op 2220x1080 maar kan ook op 2960x1440 ingesteld worden dit zorgt er alleen wel voor dat de telefoon net iets sneller leeg loopt bij gebruik.

Box note 9
Inhoud van de doos

De Note 9 wordt geleverd met de volgende accessoires:
  • Een grijpertje om de penpunt te vervangen
  • USB Adapter met USB-C kabel
  • Micro USB naar USB-C connector
  • USB naar USB-C connector
  • Oordopjes van AKG
Specs

Bouwkwaliteit en Design
De bouwkwaliteit van de telefoon voelt goed aan en is goed afgewerkt, echter blijft de voor- en achterkant van de Note van glas en is dan ook gevoeliger voor breuken en krassen. De Note heeft een mooi design maar voor mijn gevoel is het allemaal te vierkant, ik had liever gezien dat de hoeken en randen net zo mooi afgerond zouden zijn als ze S serie. Ik vind dan ook dat de rechte hoeken en lijnen niet meer thuis horen op een flagship smartphone anno 2018 en daarom krijgt het design van mij maar 4 van de 5 sterren.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FO9LD2YfAC02Z2.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1FO9LDTb4vA6pER.png

S Pen
De S pen werkt als belooft zeer snel en is volgens Samsung binnen 40 seconden opgeladen waarmee je ongeveer een 30 minuten kan doen. Het opladen vereist geen speciale handelingen, het is enkel alleen de pen terug in de telefoon klikken. Momenteel is er al ondersteuning voor de camera, spotify en powerpoint. Gezien de open SDK voor deze pen is het enkel alleen wachten tot er veel meer apps deze ondersteuning gaan bieden.

Samsung Dex
Standaard is Samsung Dex nu ingebouwd in de note 9, een simpele USB-c naar hdmi/display voldoet om gebruik te kunnen maken van Dex.
Dex werkt snel en gemakkelijk maar kan helaas niet gebruikt worden met een usb-c dock op dit moment, waardoor je dus alsnog een bluetooth toetsenbord en muis moet koppelen voor de workstation ervaring. Het is ook mogelijk om van je telefoon een trackpad te maken die automatisch herkend wanneer je wilt typen en dan het toetsenbord laat zien.

(in de comments geeft cyberJohn aan dat een USB-c dongle met usb poorten erop wel zou moeten werken, deze zal ik van de week kopen om te testen)

Authenticatie
In tegenstelling tot de note 8 werkt de vingerafdruk sensor voor mijn gevoel nu perfect en is dan ook bloedje snel. Het instellen van je vingerprint is binnen 5 seconden gedaan, 1x erover heen vegen en je vingerafdruk is herkent. Het enigste wat mij ergert aan de vingerafdruk scanner is dat deze zich nog altijd aan de achterkant bevind, ik kan dan ook niet wachten totdat de technologie voor een vingerafdruk scanner in het scherm klaar is.
Ook nieuw is dat de irisscanner en gezichtsafdruk nu gecombineerd kunnen worden in plaats van enkel te gebruiken. Dit levert dan ook weer een extra niveau van beveiliging, het enigste nadeel wat ik hierbij blijf vinden is dat je de telefoon exact recht voor je gezicht moet houden op een afstand tussen 20 en 30 cm. Puur en alleen om deze ergernissen krijgt de gebruiksgemak van mij 4 van de 5 sterren.

Opslag
Standaard bevat de Note 9 nu 128GB of 512GB opslag, nu is dit natuurlijk voldoende voor de meeste gebruikers maar mocht dat niet genoeg zijn dan bied samsung ook nog eens een 512GB sd card aan waardoor je maximaal 1TB storage kan hebben.
De grote van de opslag is echt een genot, en zover je dat kan merken zit er ook geen vertraging in de opslag. Dit bewijst ook onderstaande resultaten, de opslag is echt snel.

Type TelefoonSequential ReadSequential WriteRandom ReadRandom Write
Samsung Galaxy Note 980519513321
Samsung Galaxy S981220512414
Samsung Galaxy Note 877420512414

Camera
De Note 9 beschikt aan de achterkant over een dubbele camera met ieder 12 megapixels. Standaard bevat de camera app de volgende opties Panorama, Pro, Live focus, Automatisch, Super slow-mo, AR Emoji en hyperlapse zoals je hieronder kan zien kan je daar goede foto's mee maken.

https://tweakers.net/ext/f/2JH0mFjxgqERh24X4xbIsgF0/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/808l0aeCH6N9NyKRDU1DmM0p/medium.jpg
https://tweakers.net/ext/f/V65uDKBFYFgwlDQkd2X6P4Vn/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/zf9w8OHERXvN3RAorTXZvteT/medium.jpg

Zoals ik aangaf bevat de Note de super slowmotion functie. Deze werkt super simpel, je hoeft niet te wachten met opnemen totdat het moment daar is, je zet gewoon het filmen aan en zodra er beweging in het kader is begint de Note zelf met filmen waardoor je dus altijd het moment vast kan leggen. Wel heb ik mijn twijfels met de kwaliteit van de opnames, zoals je hieronder kan zien laat de kwaliteit aardig wat wensen over. Hierom behaald de beeldkwaliteit bij mij ook maar 4 van de 5 sterren, de foto's zijn gewoon goed maar de super slomo is het gewoon nog niet.

Batterij
Een van de grootste veranderingen die heeft plaatst gevonden op de Note is de batterij, deze is inmiddels 4000 mah, de grootste ooit in een Samsung telefoon en dat merk je. De telefoon gaat bij mij ongeveer 2 dagen mee op een volle lading met gemiddeld gebruik, ik heb zelfs een keer gehad dat ik 8,5 uur screen time had in een dag en dan nog zelfs 39% batterij over had (Microsoft RDP via een VPN). Ikzelf vind dit een enorme verbetering op de vorige versie en daarom krijgt de batterij van mij een hele dikke 5 sterren.

Eindelijk geen powerbank meer mee op mijn pokemon hunt! _/-\o_

RAM Geheugen
Iets wat we steeds meer terug zien in de nieuwste telefoons is dat er steeds meer RAM geheugen aanwezig is, een beetje gemiddelde telefoon heeft nu al een 3 tot 4 GB tot zijn beschikking, Samsung doet daar echter een stapje bovenop door het 128GB model te voorzien van 6GB RAM en de 512GB model te voorzien van maar liefst 8GB RAM.

CPU
Volgens samsung zou de processor van de Note 9 maar liefts 33% sneller moeten zijn dan zijn voorganger, de telefoon voelt inderdaad snel aan, maar om te kijken of dit daadwerkelijk 33% is heb ik de CPU test van geek bench gedraaid en de resultaten vergeleken met de Note 8. De benchmark overtreft aan mijn verwachtingen want op de multicore is de Note 9 inderdaad 39,8% sneller dan zijn voorganger, maar waar het mij echt verbaasde is dat de singlecore maar liefst met 88% verbeterd is.

Type TelefoonMulticoreSinglecore
Samsung Galaxy Note 990463699
Samsung Galaxy S985263311
Samsung Galaxy Note 864671960

GPU
De GPU is volgens samsung maar liefst met 23% sneller geworden. Zoals je hieronder kan zien is deze inderdaad verbeterd maar niet met 23% maar met 19.6%.
Inmiddels al meerdere games erop gespeeld en ben ik daarbij nog geen game tegen gekomen die langzaam draait of hapert. Grafisch voldoet doet deze telefoon gewoon aan de verwachtingen van een flagship.

Type TelefoonManhattan 3.1 (FPS)Manhattan 3.1 offscreen (FPS)
Samsung Galaxy Note 92545
Samsung Galaxy S922.646.4
Samsung Galaxy Note 820.936.1

Inmiddels zijn we al weer bij het laatste punt van de review gekomen maar ook niet de meest onbelangrijke, de telefoon kost namelijk wel ondanks alle dikke specs wel ¤1000,- euro voor de 128GB model en ¤1250,- voor het 512GB model. Nu zijn deze bedragen flink en dus niet haalbaar voor elke nederlander. Mocht je dus iets minder budget hebben dan zou ik zeker de Samsung Galaxy S9+ overwegen, iets kleiner scherm maar na genoeg dezelfde specs en dat dan voor 300 euro minder.

Mocht je het geld er wel voor over hebben en wil je de beste prestaties die samsung kan leveren op dit moment dan is de Note 9 gegarandeerd het toestel die dit kan leveren.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 9 (6GB intern, 128GB opslag) Zwart?

Hoe kan de Note 9 8.5 uur screen on time hebben met 39% over terwijl mijn S9+ maar 5 uur haalt maximaal?
4000mah accu? de s9 schijnt een 3000mah te hebben, (33% meer accu dus) al zal de resolutie en hoe vaak je het scherm op volle brightness draait ook wel enige invloed hebben.
De S9+ heeft een 3500 mAh accu. De schermgrootte heeft grote invloed op het batterijverbruik. Ik heb 33% over en 3 uur screen on time. Ik heb vandaag niet lang volle helderheid gebruikt omdat ik maar even buiten was. Volle helderheid met Pokemon GO voor een kwart dag heb je altijd een powerbank nodig. Ik gebruik de middelste resolutie die standaard kwam. Ik zie het verschil met maximale resolutie toch niet. :P
Ja daar zeg je het zelf al. Pokemon Go. Of je nu 3 uur aan het lezen bent in een e-reader app (en dus geen netwerk of GPS o.i.d. gebruik) of 3 uur lang Pokemon Go aan het spelen bent (en dus wel data verbruikt en GPS) beiden registreren een SoT van 3 uur.. maar beiden verbruiken wel op een totaal andere manier energie.
SoT zegt dus ook niet veel eigenlijk.
Even ter verduidelijking van mijn SoT, dit was met de microsoft RDP app met een VPN verbinding op het wifi bij mij thuis, Dit is inderdaad niet zo zwaar op de CPU/GPU/RAM.
Wellicht handig om dat in de review te vermelden. Voor 99% van de lezers is dat namelijk geen realistische testcase. Als je dat haalde met het spelen van games of waarbij je de hele dag aan het fotograferen was, dan zou het iets zijn dat vaker voor zou komen bij een smartphone.
Ik denk dat het eerder de graphics zijn dan de locatie en netwerk, want die dingen gebruik je bij meerdere apps. Van spellen wordt verwacht dat ze de beste graphics hebben, maar ze mogen niet te veel batterij verbruiken, terwijl het ene het andere opheft. De Note 9 kan makkelijk 2 uur meegaan als je de snelle chip op 100% zet bijvoorbeeld. Meestal start een app op en verbruikt hij 100% voor een paar seconden en daarna maar een paar procent, dus hij gaat lang mee op die manier. Gaming laptops met 100% CPU en GPU gaan maar een half uur mee ofzo. Met 200 watt kan je niet meer verwachten met een sub 100 WH batterij bijvoorbeeld. :P
SoT is in principe voor iedereen weer anders. Zijn vele variabelen die de uitkomst bepalen. Wat is er gedaan, beetje lezen, whatsapp/sms etc of video's schieten. Hoe hoog (of laag) staat de schermhelderheid, welke apps, wifi of 4G. 1 of 2 Sims actief. Uiteindelijk zal de Note 9 ca. 10-12% het langer uit houden dan de S9+ .

[Reactie gewijzigd door GroeneThee op 20 augustus 2018 05:30]

De foto's werken niet. En als je de linkjes naar de originele niet bewerkte bestanden wil plaatsen zijn ze beter te beoordelen.
Bedankt! het was me niet eens opgevallen. Volgens mij moet het nu wel werken.
persoonlijk ben ik juist blij dat deze niet zo afgerond is als de S series ivm stylus werkt dat naar mijn beeld niet even praktisch, had voor mij gewoon helemaal plat mogen blijven als mn Note4. gaat wel een TPU hoes omheen (mn note 4 heb ik al beschermd vanaf begin zit geen krasje op, gaat met beetje geluk me nog 250 euro opleveren met de inruilactie)

Mijn Note 4 ook nog als nieuw vanwege dezelfde veiligheidsmaatregelen. Volgens de site van Samsung zou deze mij ¤48,50 gaan opleveren. Vergeet die 250 maar
Dan wil ik er nog wel 50 euro voor betalen :)
Goeie review! Bij het laatste kopje alleen een klein foutje: Inmiddels zijn we al weer bij het laatste punt van de review gekomen maar ook niet de meest onbelangrijkste,, 'meest onbelangrijke' is mooier :)
Thanks! Gezien dat ik dyslexie heb, vind ik het al een hele prestatie om maar één opmerking te krijgen op mijn zinsbouw O-)
Oh heus! Dan vind ik het helemaal netjes _/-\o_
Zal de Note 9 Ocean Blue ook in 512GB uitkomen bij ons?
Ik heb werkelijk geen idee, ik heb ook de zwarte versie ontvangen net zoals alle andere van het testpanel.

De DeX in de Note 9 werkt prima met een willekeurige USB C dongle, heb hem zelf getest met eentje waar 2x usb en VGA op zit.
Dat moet ik dan eens testen, ik heb hier iig meerdere docks geprobeerd en die werken geen van allen. (allemaal a merken in de prijsklasse van 150 tot 350 euro) Ik zal van de week de mediamarkt wel even binnenlopen voor een dongle met usb poorten erop.