1 review

Wahoo Fitness ELEMNT BOLT (Wereldwijd) - Reviews

Specificaties 2,2" scherm met kaart van Wereldwijd - Bekijk alle specificaties

Wahoo Fitness ELEMNT BOLT (Wereldwijd) Review

tomtom137 7 augustus 2018, laatste update op 8 augustus 2018, 573 views Product gekocht

Wahoo Fitness ELEMNT BOLT (Wereldwijd)

Sinds mei 2018 ben ik in het bezit van de Wahoo ELEMNT Bolt bundle met de hartslagmeter, cadansmeter en snelheidsmeter. Over het algemeen ben ik zeer positief over de fietscomputer. Bediening is intu´tief, batterijduur en sotftwareondersteuning is uitstekend. Kleine puntjes van kritiek in de uitgebreide review hieronder.

Pluspunten

• Batterijduur
  • Eenvoud in bediening
  • Integratie met online apps (Strava, Komoot, etc.)
  • Koppelen van sensoren
  • Softwareondersteuning en -updates

Minpunten

• Geen touchscreen/kleurenscherm, maar geen groot gemis
  • Instellen van turn-by-turn navigatie niet heel intu´tief
  • Syncen van .gpx/.tcx/.fit bestanden ietwat omslachtig

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Instructies Score: 3
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 4
Features Score: 4
Voordat ik de Wahoo ELEMNT Bolt aanschafte, beschikte ik over een Lezyne Mini GPS. Het grootste gemis vond ik hierbij de nogal matige nauwkeurigheid van het meten van de snelheid (via een GPS die erg langzaam een fix kreeg en vaak signaal verloor in beschutte boswegen) en het kleine scherm. Bovendien wilde ik graag over kaartnavigatie beschikken om zo gemakkelijker gebruik te kunnen maken van uitgezette routes in de omgeving van de stad (Brussel in mijn geval) zonder dat ik telkens mijn telefoon uit m'n achterzakje moest halen om op een kaart te kijken en daardoor noodgedwongen te stoppen langs de kant van de weg. De Wahoo sloot hierbij aan en verkoos ik hierbij boven de Garmin qua prijs, eenvoud in bediening en scherm, en design (ik vind de Bolt een iets sportiever uiterlijk hebben dan veel Garmins). Ik heb voor gereduceerde prijs ook de bundel daarbij kunnen nemen zodat de snelheidsbepaling nauwkeuriger werkt dan via GPS, en zodat wat gerichter kan trainen d.m.v. een cadans- en hartslagsensor.

Bediening
Bediening gaat voornamelijk met de zes fysieke knoppen: 3 multifunctionele knoppen aan de onderzijde (waarbij 2 schermafhankelijk zijn, en 1 voor het scrollen door de verschillende schermen). 2 aan de rechterzijde om in te zoomen op zowel de kaart als het scherm met gegevens (uitzoomen laat meer gegevens zien, inzoomen reduceert de weergave van het aantal gegevens) en de hoogtekaart. In de companion app kan men instellen welke gegevens geprioriseerd moeten worden weergegeven: bij volledig inzoomen bijvoorbeeld alleen de snelheid, bij volledig uitzoomen zijn 9 velden beschikbaar. Daartussen in zitten vier zoomstappen (7, 4, 3 en 2 velden). Mocht je dus alleen geinteresseerd zijn in basisinformatie dan heb je dus ook geen last van nutteloze informatie op je scherm. Dit gaat zeer intuitief en eenvoudig.

Het is beslist geen gemis voor mij om geen touchscreen/kleurenscherm te hebben. De meeste informatie is niet gebaat bij kleuren en de bediening met de knoppen gaat prima, zeker tijdens de rit.

Koppelen telefoon en sensoren
Het koppelen met de telefoon, waarmee je in feite alles instelt op de Wahoo d.m.v. de companion app (iOS/Android). In de companion app is het simpelweg een kwestie van het fotograferen van de QR code die je op je Wahoo kan weergeven.

Mijn Wahoo kwam als bundel met de hartslagmeter, cadansmeter en snelheidsmeter. Het koppelen gaat zeer eenvoudig met de companion app. Het enige aandachtspunt is dat de sensoren 'wakker' gemaakt moeten worden, m.a.w. ze moeten in beweging zijn voordat ze een signaal af kunnen geven (dit ter batterijbesparing, wat uiteraard een legitiem punt is). In het begin tobde ik hiermee omdat ik dacht dat de batterijen (meegeleverd) leeg waren geraakt. Als je dat 'waking up' eenmaal in de smiezen hebt is het pairen een fluitje van een cent. De instructies die Wahoo bijleverde waren helaas dusdanig beknopt dat het me even wat tijd kostte voordat ik het systeem snapte.

Navigatie
Navigeren kan zonder de companion app/koppeling met smartphone. De Wahoo heeft ingebouwde GPS die in vergelijking met mijn oude Lezyne Mini GPS een stuk snellere fix heeft, en weinig last van beschuttende bomen/viaducten heeft.

K5qTUey[/IMG]

Bij het syncen/inladen van routes die je hebt gemaakt in Strava, Ride with GPS, Komoot, etc. is de companion app wel nodig. Ook dien je, voor zover ik heb kunnen ontdekken, .gpx, .tcx, en .fit bestanden via een van deze websites te uploaden, en via de koppeling tussen je Wahoo en een van deze websites te syncen. Dat is dus ietwat omslachtig, vooral als je een grote hoeveelheid losse bestanden hebt: je kan dus niet je Wahoo aan je pc hangen en als ware het een usb stick was, .gpx/...-bestanden er heen verslepen.

Eenmaal gesynct kan je de routes selecteren en laden op de Wahoo zelf en is je telefoon in principe niet langer nodig. De Wahoo geeft ook turn-by-turn navigatie, maar helaas is dit alleen mogelijk als er ook een cuesheet aanwezig is. Routes die in Strava worden gemaakt hebben bijvoorbeeld geen cuesheets, terwijl routes in Ride With GPS dan weer wel. Dit is verwarrend, zeker aangezien Wahoo tamelijk openlijk flirt met Strava. Bovendien kan de Wahoo je weliswaar waarschuwen als je van de route afwijkt dmv geluiden en de LEDs boven het apparaat, hij kan niet je niet helpen met turn-by-turn navigatie om terug op de route te komen. Bovendien, indien je een bestaande route gebruikt, kan Wahoo je niet naar het begin punt navigeren.

Wat ik ook niet begrijp is dat de 'take me anywhere' optie wel beschikbaar is in de iOS versie, maar niet in de Android versie (althans ik kan hem wel vinden op mijn iPhone maar niet op mijn Huawei). Hiermee kun je in de companion app een route uitstippelen naar een bepaald punt, die je dan vervolgens naar je Wahoo kan syncen. Stel, je krijgt een lekke band op je route, en je wil met de snelste route naar huis is zo'n optie een uitkomst.

Softwareondersteuning
Alles verloopt via de companion app, inclusief het instellen van het hoofdscherm, het syncen van routes, instellen gewicht/lengte/hartslagzones, etc. Dit is echt heel eenvoudig. Bovendien luistert Wahoo tamelijk nauwgezet naar de community en is men redelijk snel in het oplossen van bugs, hoewel er hier en daar een uitzondering is (zo 'vergeet' Wahoo telkens de backlightinstelling wanneer je hem opstart).

Wahoo biedt ook kaartupdates aan voor de hele wereld. Zelfs voor een eilandstaat als Tuvalu zijn kaarten beschikbaar. Je kan de updates binnenhalen via de companion app (de snelheid hiervan laat ietwat te wensen over).

De Wahoo heeft ook ondersteuning voor Strava Live Segments maar hier heb ik (nog) geen ervaring mee.

I/O
De Wahoo is voorzien van een micro-usb aansluiting aan de onderzijde. Er zit een rubber kapje over ter bescherming tegen regen. Zoals gezegd is deze poort alleen geschikt voor opladen, je kan hem niet aan een computer hangen (wel opladen). Er wordt een korte usb-kabel meegeleverd (15cm), echter geen lichtnetstekker.

Batterijduur
Omdat de Bolt geen energiehongerig touchscreen/kleurenscherm heeft, gaat de batterij gemakkelijk 10 uur mee. Wahoo geeft aan dat 17 uur gehaald kan worden indien de LEDs, turn-by-turn en backlight uitgeschakeld worden, maar ik heb hem eerlijk gezegd nog niet onder gevarieerde omstandigheden getest.

Heb jij ook een Wahoo Fitness ELEMNT BOLT (Wereldwijd)?

Bedankt voor je review! Heb je toevallig ook ervaring met andere fietscomputers? Heb je ooit gewerkt met Garmins? Ik zou het wel interessant vinden om een vergelijking te zien.

Ik had online ook ergens gelezen dat je telefoon ten alle tijde nodig is, bijvoorbeeld om de verbinding met de accessoires te ondersteunen. Of kun je de telefoon gewoon thuislaten en alsnog volledige functionaliteit hebben?

Het valt mij op dat op jouw foto's de display een vrij lage resolutie en blauw lijkt, terwijl op de product foto's het een veel strakkere en zwarte resolutie is. Heb jij dit zelf aangepast? Ik vind de product foto's een stuk mooier om eerlijk te zijn.

Hoe werkt de turn-by-turn navigatie? Is deze op tijd genoeg om het te melden? En snapt het de verschillen tussen bijvoorbeeld een zachtere y splitsling en een harde t-splitsing?
Hey Ircghost,
Je kan je telefoon gerust thuis laten, je kan zelfs je training analyseren op je wahoo.

Het blauwe licht komt door de achtergrondverlichting, s'avonds heeft het idd een blauwe schijn.
Als de achtergrondverlichting niet op staat is het grijs.
Ik wou een foto plaatsen maar het lukt niet. |:(
Mooie review.

Wat kleine toevoegingen:

Als je de Elemnt met WiFi hebt verbonden kun je routes en resultaten zonder telefoon met de betreffende diensten automatisch en handmatig synchroniseren.

In de app kun je bij routes een route direct vanuit een .gpx, .fit, of tcx bestand inlezen. Dit hoeft niet via een van de websites.

Turn by Turn navigatie vanuit Strava wordt niet ondersteund omdat dit nog in beta fase is.

Strava Live Segments werkt erg goed. Dit kun je beter ervaren dan lezen ;)

@Ircghost Turn by Turn instructies werken perfect. Ruim van te voren zie je op je scherm waar je naartoe moet inclusief de afstand tot de kruising/splitsing.

Wellicht leuk om te vermelden is dat wanneer je Di2 hebt je de Elemnt met de knoppen op je schifters kunt bedienen en je gekozen versnelling in het display ziet.

[Reactie gewijzigd door Blommie01 op 9 augustus 2018 22:49]