Specificaties Strategie en management-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight, PC (Windows) Review

mrSHEEPHEAD 19 maart 2010, 2.088 views

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight, PC (Windows)

Pluspunten

• geluid
  • goede kwaliteit movies
  • upgrade mogelijkheden in multiplayer
  • besturing (net als in C&C 3, gewoon goed)

Minpunten

• gameplay
  • graphics / pyshyx
  • design van units
  • slap verhaal
  • movies tussen de missies erg kort en soms onduidelijk
  • replay waarde
  • prijs

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 1
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 2
Gameplay Score: 1
Ik heb het spel 2 dagen en tevens verwijderd van mijn pc. Gekocht via de EA site, wat op zich goed verliep.

Maar het spel viel mij zo erg tegen.

Dan heb ik het nog niet zozeer over de nieuwe gameplay, met name de gehele nieuwe aanpak van 1 crawler en units bouwen op basis van command points.

Dat het niet C&C style meer is, is 1 ding, maar de gevechten zijn niet bepaald motiverend. Elke gevecht lijkt wel eeuwig te duren. De units zijn erg zwak kwa firepower en erg sterk kwa armor. Aan gezien je maar beperkt units kan bouwen, dan houd het al vrij snel op.

Het verhaal is waarom ik het spel voornamelijk had gekocht, dat was bij de tiberium serie erg sterk. Maar in dit spel lijkt het wel een "We breien er wel een eind aan" verhaal, erg zwak.

Graphics gezien lijkt het wel of ze een stap terug doen, ik vond persoonlijk C&C 3 mooier en had een realistischere gevoel. Het zal ongetwijfeld wel dezelfde engine zijn, maar het is er niet mooier op geworden. Waarschijnlijk zal het daarom op elke hedendaagse computer wel kunnen draaien.

De verhouding van units kloppen naar mijn menig niet echt en de zoom level ligt veel te laag. De units en gebouwen in dit spel zijn lijken niet op schaal, maar waar ik mij vooral aan erger is dat cartoonachtige effect als je units selecteer. Ik heb hierdoor meer het gevoel dat ik met speelgoed aan het spelen ben, dan een leger aan het commanderen ben zoals in generals of het oude vertrouwde C&C.

Wat ik wel toe moet geven is dat het geluid wel goed klinkt, samen met de muziek. Al hoewel de muziek niet echt het C&C gevoel naar boven brengt.

In de multiplayer leek het idee van ranking van je crawlers mij wel wat, maar aangezien ik weinig ervaring heb met deze (strategie) spellen, kan ik niet echt zeggen of dit deel echt een verbetering is.

Als je echt voor het verhaal wil gaan en de single players missies, zal dit spel zeer zeker tegenvallen.
Ga je meer voor de multiplayer fun, dan zal het (misschien) wat meer zijn voor jou.
Maar ook dan vindt ik dat dit spel echt geen 40 euro waard is.

Als ik een cijfer zou moeten geven, werd het een 5.

• Core i7 860
  • 8g werkgeheugen
  • Nvidia GTX 275 videokaart
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Command & Conquer 4: Tiberian Twilight, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Ik ben het er helemaal mee eens, wat mij nog het meeste teleur stelt, is dat je tijdens de campaign (heb alleen NOD uitgespeeld) hier en daar een voor proef krijgt van de units die je als lvl 20 kunt beheren, maar je daar kom je bij lange na niet aan, je wordt volgens mij maximaal level 8, Tier 3 units kun je niet eens krijgen in de final battle, want een onzin zeg.
Ik lees eigenlijk overal dat iedereen zeer teleurgesteld is in het spel :S Dat had ik echt niet verwacht. Ik vis 'm binnenkort wel uit de budgetbak :)
zelfs dan hoef je hem niet te halen.

jammer maar het hele spel is verklo..
ik raad iedereen af hem te kopen.
Wat kopjes waren mooi geweest. Jammer dat het spel zo tegenvalt.
Inderdaad, heel erg jammer, ik heb me ontzettend zitten verheugen op CNC4 vanaf dat het bekend werd.

Maar het valt zo tegen :( ik ken het niet meer, dit is een ander spel.

waarom was dat nou nodig heel die verandering? Wat was er in hemelsnaam mis met CNC3 ?

Niks toch? Ik wilde gewoon graag de rest van het verhaal weten (en spelen!)

Nou jah...
Het geen waardige opvolger van Fire Storm
Tja... meer dan dit kun je er ook niet over zeggen.
Ze hebben de plank volledig mis geslagen.

Bring back Westwood...
Je schijn met deze C&C niet te kunnen LAN-en. Dan houd het voor mij al op!

En als ik het zo lees zijn er nog geen tevreden klanten te vinden tussen de C&C-gangers!! :'(

Over C&C en geen LAN ondersteuning:

BUR: "Ik speelde C&C3 ook vaak via lan en hadden/hebben veel problemen in sommig area's met grote hoeveelheden units. Het liep helaas erg vaak uit op een crash. Dat was elke keer weer teleurstellend. (Wij draaien de legale versie natuurlijk en hebben het geprobeerd met en zonder alle patches e.d.)

Als C&C4 met 4 gebruikers vanaf 1 internet adres lekker draait heb ik geen probleem met dit systeem. Dan zien ze zelf dat de boel wel erg vaak crashed en hoop ik dat ze dan verbeteringen aanbrengen!!"

[Reactie gewijzigd door BUR op 23 maart 2010 14:14]

Nou... ik zat in de Multiplayer-Beta en vond het juist erg leuk, dat vroegere base-building was leuk, maar dan heb ik liever een grote RTS als Supreme Commander ofzo.
Nee, ik denk doordat ze het base-dingen-building weggehaald hebben dat het de actie en gevechten een belangrijkere plek geeft, wat mij wel aan staat. Ik koop hem alleen niet omdat ik al GoWIII heb en BF:BC2, nu weer even sparen, waarschijnlijk over een maandje.
het is geen command and conqeur meer te noemen
het is een classic in cc
basis bouwen leger op bouwen

je kent het wel

dit is gewoon een fop maar ja ea kennende
die vergallen gewoon de games
red alert has died long ago my friend :'(