Tweakers zegt: 8,5

Sony WH-1000XM2 (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM2 (Zwart) Review

mh1956 30 juli 2018, laatste update op 30 juli 2018, 448 views Product gekocht

Sony WH-1000XM2 (Zwart)

Geen allemansvriend. De Sony stelt mij op het gebied van draagcomfort en geluidskwaliteit wat teleur, zeker in vergelijking tot de Bose Quiet Comfort 35. Het geluid is onevenwichtig en mist detaillering en met name in het hoog schiet de Sony tekort.

Pluspunten

• Materiaalkeuze en afwerking
  • Gewicht
  • Opbergtas
  • Prijs in overeenstemming met de geboden kwaliteit
  • Batterijduur
  • Prima noice cancelling

Minpunten

• Draagcomfort
  • Geluidskwailteit
  • Bediening

De materiaalkeuze en afwerking van de Sony is prima en de noise cancelling functioneert uitstekend. De bediening door middel van een swipe-beweging op de oorschelp vergt wat oefening en werkt niet altijd, maar is wel innovatief te noemen.
Helaas legt de Sony het voor mij op twee belangrijke aspecten af tegen de Bose Quiet Comfort 35: draagcomfort en geluidskwaliteit.
De oorschelpen van de Sony zijn kleiner dan die van de Bose en drukken ook meer tegen het hoofd en het oor waardoor ze al na relatief korte tijd warm aanvoelen. Dat probleem heb ik met de Bose totaal niet.
In veel recensies is men uitermate enthousiast over de geluidskwaliteit van de Sony. Deze zou (veel) beter zijn dan die van de Bose Quiet Comfort. Ik kan die mening helaas niet delen, al speelt persoonlijke voorkeur hierin ook een rol. De Sony klinkt out-of-the-box wel erg warm en donker. Ik mis de detaillering, helderheid en het brede, evenwichtige en neutrale geluidsbeeld dat de Bose wél biedt. De Sony geeft een vol geluid, waarbij de nadruk wel erg op de basweergave ligt. Wie daar niet van houdt en een wat neutralere klankweergave prefereert, kan dit in de app enigszins aanpassen: via een aantal in mijn ogen tamelijk nutteloze presets of via de handmatige equalizer. Maar hoe ik ook probeer, ik krijg uit de oorschelpen van de Sony nooit het fraaie transparante geluid dat de Bose zo typeert. De Sony is zeker niet geschikt voor alle muziekgenres, dit in tegenstelling tot de Bose.
Jammer, ik had van deze Sony meer verwacht. De hoofdtelefoon is inmiddels retour naar de leverancier.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM2 (Zwart)?

Ik heb ook beiden geprobeerd en ben voor de Sony gegaan. Wellicht is de geluidskwaliteit wat persoonlijk en subjectief, maar de meeste reviewers noemen wat jij ervaart bij de Bose ('neutrale geluidsbeeld') juist als plat en levenloos, waar de Sony meer positief ervaren wordt door zijn 'clarity' en 'vibrance'.

Dat de Sony wat strakker zit herken ik wel. Zelf vind ik dat eigenlijk wel prettig, ik heb een redelijk groot hoofd (motorhelm XL) maar als ik een beetje ambitieus buk heb ik het gevoel dat de Bose's af zouden kunnen vallen. Ik reis redelijk veel, dus voor mij telt dat mee. Ik krijg met de Sony's overigens geen last van mijn oren.

Wat mij tevens over de streep heeft getrokken voor de Sony is het veel geavanceerdere (instelbaar per niveau) active noise cancellation, het afstellen op jouw hoofd, het afstellen op luchtdruk (fijn in het vliegtuig), APT-X, APT-X HD en LDAC ondersteuning, batterijduur (beter dan Bose), sneller opladen en het kunnen gebruiken met een ouderwets kabeltje.
Hoe stel je af op luchtdruk, of wat bedoel je daarmee? Want dat wist ik nog niet.
Op de linker oorschelp zitten twee fysieke knoppen, on/off en noise cancelling/ambient/off. Als je beide knoppen tegelijkertijd enkele seconden ingedrukt houdt, dan gaat hij een callibratie uitvoeren, rekening houdend met de luchtdruk.
Een andere optie is om dit middels de app. Headphones Connect te doen.
Een van de slechtste reviews die ik ooit heb gelezen. De Bose wordt op werkelijk elk vlak volledig weggeblazen door de Sony maar toch probeer jij het volledig om te draaien
Een nogal ongenuanceerde reactie van je, vind ik. Ik heb de Sony enkele dagen lang uitgebreid getest met diverse soorten muziek en continu vergeleken met de Bose Quiet Comfort 35 die ik zelf in mijn bezit heb. Ook ik heb de diverse enthousiaste reviews over de Sony gelezen, dus ik was benieuwd of de Sony nu werkelijk zo goed is. Maar ja, geluidskwaliteit is vooral ook een subjectieve beleving. Ik kan er toch ook niets aan doen dat ik out-of-the-box de Bose prettiger vind klinken bij de meerderheid van de nummers die IK graag hoor? Ik hoor gewoon meer detaillering dan bij de Sony, een breder geluidsbeeld en ik kan de diverse instrumenten beter plaatsen. De Bose klinkt wat helderder en neutraler dan de Sony en dat vind IK plezierig. Het geluid van de Sony is voller, dat klopt, maar ook wat donkerder en het geluidsbeeld is wat smaller dan bij de Bose. Misschien dat de Sony meer tot zijn recht komt bij muziekvormen als Hip Hop, Dance, Rap enz. (wat ik “computermuziek” noem), maar minder bij nummers waarbij veel (echte) muziekinstrumenten gebruikt worden. En het zou natuurlijk best kunnen dat ik in de afgelopen drie jaren teveel gewend/verwend geraakt ben aan het geluid van de Bose.
Qua effectieve noice cancelling komt de Sony dicht in de buurt bij de Bose, dat zeker, maar is zeker niet beter. En qua draagcomfort geven zelfs de kenners de voorkeur aan de Bose. En wat betreft APT-X, APT-X HD en LDAC ondersteuning: het zal wel. Ik gebruik het niet.
Dat jij vindt dat de Sony de Bose ‘wegblaast’ op alle fronten: misschien qua volume, maar ik vraag me af of je beide modellen wel eens tegelijkertijd naast elkaar beluisterd hebt. Maar je reactie komt op mij meer over als van iemand die het niet kan hebben dat zijn favoriete gadget door anderen niet zo goed gevonden wordt. En dat vind ik jammer. Bedenk: geen product is perfect. En niet ieder product past bij iedereen.
Ik luister ze meer dan genoeg op 't werk. De NC van de Sony is ook veel sterker dan de Bose....