Sony KD-55AF8 Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Sony KD-55AF8 Zwart Review

tinusbalpolTestpanel 29 juli 2018, laatste update op 29 juli 2018, 297 views Testpanel

Sony KD-55AF8 Zwart

De Sony KD-55AF8 heeft een schitterend ontwerp en prachtig beeld. Door de verwerking van de speakers in het beeldscherm (mogelijk dankzij de OLED technologie) is het geluid voor een TV uitstekend. Grootste minpunten, de prijs en de software. Helaas zijn OLED tv's niet een maatje kleiner verkrijgbaar.

Pluspunten

• Design
  • Beeld
  • Geluid
  • Opschaling

Minpunten

• Android TV
  • niet in kleinere maat verkrijgbaar

Als onderdeel van het Tweakers testpanel heb ik deze TV mogen testen. Mijn gezin heeft er van mee mogen genieten en ook aardig wat commentaar bijgedragen. Onze referentie is een 32 inch Samsung fullHD tv. In het verleden hebben we ook al een Sony led tv in huis gehad, dus de afstandsbediening kwam qua vormfactor bekend voor.

Uitpakken

De TV was tijdens mijn werk thuisbezorgd, dus het was voor mijn vrouw even schrikken toen ze het formaat van de doos zag. De bezorging vond plaats een paar dagen voor mijn verjaardag, dus getwijfeld of we deze tv wel in de woonkamer wilden hebben staan als er zoveel gasten zijn. Echter mijn zwager wees ons er vriendelijk op dat de WK finale zou zijn tijdens het feest, dus dat hij wel verwachtte dat hij de wedstrijd kon zien.
Dit bood uiteraard ook de kans om het commentaar van de bezoekers te horen, dus op zaterdagmiddag hebben we de TV op zijn voetstuk gezet.

Op verzoek van de leverancier hebben we de doos alleen van onderaf geopend, iets wat heel makkelijk ging door de toepassing van plastic clips die in de zijkant van de doos bevestigd waren. Door deze samen te knijpen konden de plastic stukken verwijderd worden en de doos over de bovenkant van het scherm worden getild.

In de doos aanwezig zijn:
  • de voet
  • randaarde voedingskabel
  • euro apparaatstekker voedingskabel
  • zakjes met schroeven
  • stalen houders
De voet bestaat uit een grote stalen plaat met daarop aangegeven de positie voor het monteren van de scherm houders. Met 2 schroeven zet je elke houder vast op de plaat, waarna je het scherm zo uit de doos over de 2 houders laat zakken. Als het scherm op zijn plaats staat, zet je hem vast met nog schroeven per houder, waarna het geheel stevig in elkaar zit.

Wat opvalt bij het uitpakken van de tv is de dikte van het scherm. Op de plaats waar de subwoofer zit en bij de aansluitingen is het scherm 5,5 cm dik, maar aan de buitenranden is het beperkt tot 5 mm. Wat maakt dat een scherm fraai. De bezels bedragen 8 mm, waardoor het strakke ontwerp an de tv als hij aanstaat niet wordt ontsierd door dikke randen. Alleen de onderrand, met daarin de sensor van de afstandsbediening en de power indicator, is dikker met 2,3 cm.

Wat helpt bij het strakke ontwerp is de acoustic surface technologie die Sony heeft toegepast, waarbij het gehele OLED paneel wordt gebruikt voor de geluidsweergave en er geen ruimte om het scherm hoeft te zijn om de hoge tonen naar voren te laten uitstralen. Een subwoofer is geplaatst in de achterkant van de tv, waardoor hij voor een tv een uitstekende geluidsweergave kent. Zeker in vergelijking met onze normale tv.

Aansluitingen

• ethernet aansluiting
  • Bluetooth
  • WiFi

Eerst gebruik

Dankzij de integratie met je google account is het instellen van de tv een fluitje van een cent. Je legt contact tussen je telefoon en de tv en de instellingen worden automatisch overgezet. Helaas heb ik geen 4k abonnement bij KPN, maar dan kunnen we in ieder geval het opschalen van beelden bekijken.

Om een eerste indruk te kunnen krijgen van de beeldkwaliteit zijn we gestart met een serie 4k filmpjes op youtube, wat geeft een 4K natuurfilm een WOW factor aan een OLED tv.

De foto doet geen eer aan de tv en de kleurweergave waar je mee wordt geconfronteerd. Het detail niveau van de kleuren en de eerste zwart weergaven in de schaduw zijn overweldigend.

Wat minder overweldigend is, is het menu wat in de tv zit. Android TV is toch niet zo praktisch als het ouderwetse menu wat ik gewend ben van onze oudere Samsung tv, maar ook in vergelijking met andere nieuwe tv's, is het niet het meest praktische menu en mengt het content en apps door elkaar die ik zelf niet door elkaar zou zetten. De apps knop op de afstandsbediening biedt vervolgens geen toegang tot bijvoorbeeld youtube en zo kan ik nog even verder gaan.

De afstandsbediening zelf heeft een behoorlijke hoeveelheid knopjes, maar is wel duidelijk. De netflix knop is alleen prominent aanwezig en de concurrentie heeft bij deze prijsklasse duidelijk meer premium afstandsbedieningen die meegeleverd worden. De integratie van de google assistant in de afstandsbediening is een gymmick, maar uiteindelijk hebben we die maar zelden gebruikt.

Beeldkwaliteit

De tv heeft een fantastische weergave. Door de OLED technologie is zwart ook echt zwart. Het formaat van de tv gecombineerd met OLED zorgt ervoor dat je echt het beeld wordt ingezogen.

De eerste echte test voor de capaciteiten om snel bewegend beeld weer te geven was de finale van het WK voetbal. Hoewel ik zelf geen voetbal liefhebber ben, zat de woonkamer er wel vol mee. Na afloop alleen positieve geluiden gehoord, zowel over de beeldkwaliteit alsook het geluid. Als showcase na afloop nog wat filmpjes van youtube laten zien als achtergrond geluid en ook daarop waren de reacties heel positief.

De enige negatieve ervaring op dat moment was het feit dat het gebruik van de chromecast capaciteiten van de tv gecombineerd met de ZIggo app leidde tot stotterend beeld. Of dit nu komt door de TV of door een slechte applicatie van Ziggo is mij niet duidelijk. Ik kan alleen stellen dat ik bij andere apps geen last heb gehad van stotterend beeld bij gebruik van de chromecast functie.

De chromecast optie bij uitzending gemist werkt namelijk uitstekend. De beeldkwaliteit was gevoelsmatig zelfs beter dan wanneer ik de chromecast gebruik die ik bij mijn eigen tv hiervoor nodig heb.

Let op, de score voor pixeldefecten is geen 5 sterren, dit omdat de score voor 5 sterren inhoudt dat er geen defecten zijn na langdurig gebruik. De 2 weken dat ik de tv nu in gebruik heb, voldoen niet aan mijn definitie van langdurig gebruik.

Schaling

Om te kijken hoe goed de tv kan opschalen, heb ik een bluray schijf gestart op de bluray speler en de resolutie instellingen van de bluray speler aangepast. De tv is goed in staat om op te schalen (zelfs vanaf SD). Je kunt wel duidelijk zien dat het minder scherp is qua beeld dan waneer de FullHD resolutie werd uitgenut. Je kunt de zaagtand structuur goed zien bij het weergeven van schuine lijnen, maar zittend op de bank op 3,5 meter afstand was het nog altijd goed te doen.

De opschaling van HD materiaal naar 4K verloopt uitstekend. Dusdanig dat ik niet het gevoeld heb dat ik iets mis bij mijn gebrek aan 4K materiaal. Het is een genot om met mijn standaard netflix abonnement naar films of series te kijken. Mede ook doordat de zwarte band bij deze tv geen licht geeft en ervoor zorgt dat de cinema beleving compleet is.

Ook de weergave van donkere gebieden is zeer goed. Ik zie op deze tv meer detail dan eerder bij het kijken naar dezelfde film. De camera van mijn telefoon is alleen niet in staat om dit goed op te nemen. Maar voor een impressie kun je onderstaande foto bekijken.

Software

Zoals eerder te lezen, ben ik niet tevreden over de software op deze tv. Ik kan er op zich goed mee over weg, maar mijn vrouw klaagt steen en been. Het is niet intuitief en ook qua stabiliteit valt het tegen.
BIj het gebruiken van de Netflix app heb ik die dusdanig laten crashen door de beeld verwerking aan te willen passen, dat ik hem heb moeten stoppen in app menu van android TV. Dit was beneden verwachting voor mij.en mijn vrouw begon dusdanig te mopperen dat het volgens haar geen tv is voor atechnische personen.... Oeps... :o

Deze Sony tv is een indrukwekkende tv die qua beeldkwaliteit een grote indruk heeft achtergelaten. De geluidskwaliteit is dusdanig dat ik de soundbar die ik bij onze gewone tv standaard in gebruik heb, nu niet heb aangesloten.
De minpunten daarentegen zitten in de software. De gebruiksvriendelijkheid is ver te zoeken en de stabiliteit is niet om over naar huis te schrijven.

Al met al ben ik in staat om de software uitdagingen door de vingers te zien vanwege de kwaliteit van het beeld. Vandaar alsnog een hoge score voor de tv.

Heb jij ook een Sony KD-55AF8 Zwart?

Reviews door de redactie

Toffe review! Mooie Fluval Edge trouwens. :D
Van jou een erg mooi compliment. Dank je! En de fluval edge maakt het plaatje wel af op deze manier. De warmte maakt het wel wat lastig voor de fluval om gezond te blijven. 8-)
Probleem is SONY als het om de software gaat. (in combinatie met slechte keuze processor)

Heb een sony hier staan met android tv.. Best wel een leuke tv, alleen software is niet goed uitgewerkt door sony..

3 dagen geleden een Philips gekocht met android tv.. Vind het op de philips vloeiender en beter werken..

Ik zie zelf wening in andere besturings systemen.. Op Andriod krijg je gewoon heel veel meer apps..
Web OS 3.5 krijg ook nieuwe eeuwig support van lg.. (bij LG kan je sneller een nieuwe tv kopen)

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 2 februari 2019 04:22]