Philips SHB5250 (Wit) Review

_Eend_ 28 juli 2018, laatste update op 16 augustus 2018, 289 views Product gekocht

Philips SHB5250 (Wit)

Als je de Apple EarPods goed vindt zitten en je op zoek bent naar een Bluetooth variant hiervan dan zit je met deze oordoppen goed. Het geluid is minstens net zo goed

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Fijne pasvorm

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Accuduur

Een jaar geleden was ik op zoek naar een setje draadloze oordopjes, maar het overgrote deel van de Bluetooth oordopjes zijn van die in-ear dingen die je helemaal in je gehoorgang moet stoppen. Die dingen passen bij mij nooit goed omdat de 'kussentjes' te groot of te klein zijn, welke maat ik ook probeer. Dat is natuurlijk strikt persoonlijk, maar als je net als ik de Apples goed vindt zitten dan is de Philips SHB5250 wel een aantrekkelijke optie.

Geluid

Om te beginnen met het geluid: dat is goed, ik durf zelfs te beweren dat het vergelijkbaar is met de EarPods, al heeft de Philips wel wat meer bass, terwijl de EarPods wat neutraler en vlakker klinken. Ik sluit me dan ook volledig aan bij de conclusie van Tweakers.net over de geluidskwaliteit van de Philips. Tijdens telefoongesprekken is de microfoon vrij helder, bij tests op het werk en in de trein was ik goed en helder verstaanbaar, wederom vergelijkbaar met de EarPods

Comfort

Ik kan me ook vinden in de opmerkingen die T.net maakte over het comfort. Je moet de accu precies goed hangen om er voor te zorgen dat de accu niet de oordoppen uit je oren trekt. En dat is soms nog wel eens een uitdaging. In de handleiding staat dat je de accu niet in de felle zon moet laten hangen maar moet bedekken. Dat is lastig, want juist dan trek je constant de oordoppen uit je oor, en eerlijk gezegd heb ik nog nooit problemen mee gehad, ook niet met de huidige temperaturen (de afgelopen dagen was het 30+ graden). Nog een ding: hoewel ze bijna precies dezelfde pasvorm lijken te hebben als de EarPods zit er toch wel een verschil in. Ze zitten niet zo goed als de EarPods, maar zitten nog steeds lekker. Ook bij langere luistersessies (2+ uur).

Gebruiksgemak

Het pairen van Bluetooth apparaten is even een handigheidje, de aftandsbediening heeft drie knoppen: Volume en een knop met meerdere functies, precies zoals bij de EarPods. Maar deze is niet zo verfijnd als de EarPods, het is een redelijk lompe unit, maar hij is prima op de tast te bedienen. Wel moet je uitkijken dat je niet de oordop uit je oor trekt, omdat je relatief veel kracht moet zetten om de knoppen te bedienen. Verder treedt er nog wel eens storing op als een auto/bus/trein in de buurt optrekt, dan hoor je wat storing en een korte onderbreking van het signaal. Of dit normaal is weet ik niet: dit is het eerste Bluetooth setje dat ik buitenshuis gebruik, maar ik weet wel dat carkits geen problemen hebben met dezelfde telefoons.

Vormgeving

Het ziet er allemaal een beetje goedkoop uit. Het plastic chromen accentje op de oordoppen, een joekel van een PHILIPS logo op de pootjes en de wat lompe afstandsbediening en accu. Het draagt allemaal niet mee aan de kwaliteitsbeleving.

Kwaliteit

De bouwkwaliteit van dit setje is beter dan wat je op het eerste gezicht zou verwachten. Alles ziet er uit alsof het (spat)water dicht is en ook de drie knoppen voelen degelijk aan. Maar na een jaar van niet heel intensief gebruik, zeg een paar keer per week, valt het wel op dat de kabeltjes iets vergeeld zijn. Ook liet al vrij snel na aanschaf een van de pootjes los aan de bovenkant, zeg maar het ronde stuk op de 'klankkast'. Dit heb ik zelf een keer geprobeerd te repareren met secondenlijm maar door de beperkte oppervlakte op dat punt bleef ook dat niet goed zitten. Het is precies op het punt waar ik de oordoppen vastpak als ze in mijn oren zitten, en als het losraakt zit er alleen twee hele dunne kabeltjes in. Ik heb ze al een keer omgeruild maar het vervangende setje heeft hetzelfde euvel.

Op papier is dit een goede optie voor EarPodfans die voor niet al teveel geld toch een stel draadloze oordopjes willen hebben. Maar problemen met het comfort zoals de batterij die de neiging heeft om de doppen uit je oren te trekken en je moet wel blijven opletten bij het bedienen van de knoppen en het afdoen van de doppen. Kortom, ze zijn eigenlijk alleen geschikt voor tijdens het lopen en zitten. Tijdens het sporten of zelfs fietsen zal ik ze niet snel gebruiken door de voornoemde problemen. Daarvoor vallen ze te makkelijk uit je oren.

Heb jij ook een Philips SHB5250 (Wit)?