Kef Q550 (Zwart) Review

Heintje 28 juli 2018, 1.260 views Product gekocht

Kef Q550 (Zwart)

Erg mooi afgewerkt product. Klank is niet spectaculair met knallende bassen etc, maar trekt je in de muziek. Speakers gaan niet schreeuwen op hoger volume of bij black/death metal of matige producties. Lekker grote sweetspot: Uni-Q beter dan ooit. Aangenaam verrast hoe het hier thuis uitpakt.

Pluspunten

• Mooie afwerking voor het geld
  • Voetjes
  • Homegene sound, mooie sweetspot
  • Ook geschikt voor matige opnames, metal, etc.

Minpunten

• Geen speakerdoek standaard megeleverd

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 5
Een erg mooi afgewerkt produkt voor deze prijs. Geen speakerdoek standaard meegeleverd, dat kan voor sommigen een minpunt zijn.

De klank is erg homogeen: het is geen spectaculair geluid met knallende bassen of flitsend hoog. In een directe vergelijking met andere speakers valt dit misschien negatief op (fabrikanten spelen daar ook op in), maar als je wat langer luistert trekt de klank je helemaal in de muziek als geheel. Je luistert dan niet naar veel hoog of veel laag, maar echt naar muziek. En je kunt er uren naar luisteren. Op laag volume zit er een lekker donker randje aan de klank (een referentie voor mij is Goetia van Tryptikon), maar ook softer en akoestisch materiaal (II van Common Linnets of de akoestische cd van Alannis Morissette) klinken mooi homogeen en fris zonder scherpte. Echt snel materiaal zoals Lucid Collective Sonambulation van Archspyre wordt goed onder controle gehouden. Op hoog volume gaan de speakers niet schreeuwen, ook niet als er black/death metal of matige producties doorheen gejaagd worden. Zeldzaam. En natuurlijk is er de mooie grote sweetspot door de Uni-Q drivers. Die vind ik echt beter dan ooit klinken (ik heb vroeger al wat KEF's versleten/geprobeerd).

Het is altijd moeilijk om klank te beschrijven,maar ik vind deze speaker niet het spektakel van een groot live-optreden bieden (dat is sowieso idioot moeilijk, maar JBL's kunnen dat in ieder geval wat beter), maar wel van een sessie in een goede, kleinere studio, waar je dichter bij de artiest zit. De band/artiest wordt (in mijn luisterruimte) op een podium afgebeeld op ongeveer een halve tot anderhalve meter hoogte.

Deze speakers en eigenlijk een groot deel van deze serie hebben me aangenaam verrast. Ik heb ook de Q350 en Q950 gehoord en het klankkarakter ligt uiteindelijk dicht bij elkaar. Vanwege de homogeniteit van het geluid en het ontbreken van spektakel in het laag zijn ze wat mij betreft in verhouding iets minder geschikt voor home theater. Maar ik kan er ook op dat punt prima mee leven (80/20 muziek/HT+games) en mijn REL vult mooi aan/compenseert wat. Ik heb daar 3 sterren gescoord, maar twijfel serieus tussen 3 en 4. Het is altijd de vraag hoe speakers het qua akoestiek bij je thuis doen, maar dit pakt erg goed uit. Aanraders dus.

Heb jij ook een Kef Q550 (Zwart)?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Ryzen