Samsung QE55Q8F (2018) Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Samsung QE55Q8F (2018) Zwart Review

gertjankoot 24 juli 2018, laatste update op 25 juli 2018, 3.072 views

Samsung QE55Q8F (2018) Zwart

Ik ben onder de indruk van het beeld, de bouwkwaliteit en het geluid. De ambient mode geeft niet het verwachte effect. Out of the box is de afstelling van de kleuren wat hysterisch, maar prima aan te passen. One Connect box is geniaal en reden voor aanschaf.

Pluspunten

• Geweldig beeld
  • One Connect Box
  • Geluid
  • Design en bouwkwaliteit
  • Afstandsbediening

Minpunten

• Ambient Mode
  • Beeldinstelling vanuit de verpakking overdreven ingesteld
  • Smartthings toepassing alleen mogelijk met Samsung apparaten

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Wat me gelijk opvalt is dat Samsung een tv uit zijn topklasse van een zwart/witte verpakking voorziet, je zou hier toch een luxere verpakking verwachten. Aan de bovenzijde van de verpakking staan de stappen uitgelegd hoe je de verpakking dient te openen. Eenmaal geopend liggen bovenop de handleidingen, snoeren, kabels, afstandsbediening én bij dit model de One Connect-box.

De voet is van mooi geborsteld donker staal en in een soort ‘kraaienpoot’-vorm. Mijn tv is 55inch maar bij grotere maten heeft de voet een andere vorm. Mijn tv-meubel is 40 cm diep en de hoeveelheid ruimte die overblijft als de tv staat is erg gering. En in combinatie met kinderen denk ik dat ik de tv later ook aan de muur bevestigen met de ‘NoGap’ Wallmount van Samsung. Het monteren van de tv op de voet gaat perfect en alles voelt solide aan en wiebelt nergens.
One Connect Box
Het aansluiten van de kabels en snoeren op een tv is vaak een lastige klus om dit met name netjes te voor elkaar te krijgen. Vaak moet je om de grote hoeveelheid kabels netjes uit het zicht te krijgen een kabelgoot gebruiken en die zijn eigenlijk altijd lelijk. Maar om deze klus en met name ergernis te verhelpen heeft Samsung iets geniaals bedacht: de One Connect Box! Ik ben niet snel enthousiast, maar dit is echt een nieuwe stap in de ontwikkeling van de tv. Je sluit de randapparatuur niet meer direct op de tv aan, maar op een extern kastje: de One Connect Box. En die verstop je bijvoorbeeld ergens in een kast. Deze hoeft niet in het zicht te liggen voor de afstandsbediening bijvoorbeeld. Je kan ook eventueel een nog langere kabel van 15 meter (!) kopen, maar ik had aan de 5 meter ruim voldoende.
Het viel me wel op dat deze box wat warm wordt, dus zorg ervoor dat ie wel genoeg ruimte erom heen heeft om deze warmte kwijt te kunnen.
Vanuit de One Connect Box loopt er een dun transparant snoer met een metalen kern naar de tv. Vergelijk het met een lichtsnoer. Deze kabel/snoer valt totaal niet op. Deze is zo onzichtbaar dat het bijna leuk is om ‘m te laten zien. Mensen zijn echt verbaasd dat alle data én stroom via dat ene kabeltje gaat.

Afstandsbediening
De meegeleverde afstandsbediening is fantastisch. Deze is smal en de bediening is intuïtief. Ik heb gelezen dat mensen er moeite mee hadden, maar het is echt super eenvoudig. Je kan ook met spraak opdrachten geven, in het Engels. Helaas vind ik die functie slecht werken. Veel opdrachten worden niet begrepen en dan verschijnt er een toetsenbord in beeld met hierin je gesproken tekst. Maar de opdracht die je hebt gegeven wordt niet uitgevoerd. Gemiste kans en hopelijk wordt deze bij updates verbeterd en misschien zelfs in het Nederlands uitgebracht. Ik geef het later weer een kans.
Deze afstandsbediening kan isook zeer eenvoudig te programmeren zodat deze ook je randapparatuur kan bedienen. In mijn geval dus ook de setopbox van Online.nl, die had ik totaal niet verwacht. In mijn geval slonk het aantal afstandsbedieningen van 3 naar 1!

Beeld
Het beeld, daar koop je uiteindelijk de tv voor. Deze was bij de eerste keer aanzetten spectaculair! Loepzuiver (zie afbeelding van 4K content van Youtube hieronder) en de kleuren knallen van het scherm.

Het contrast tussen licht en donker is fenomenaal en de scherpte bij 4K content is fantastisch. Maar na een tijdje vond ik het knallen van de kleuren een beetje te veel. Met name het rood vond ik overdreven. Ik vind de tv out of the box eigenlijk niet zo goed ingesteld. Maar gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om het beeld via de expertinstellingen te finetunen. Voor de liefhebber, hieronder de settings.

Er zat redelijk wat tijd in, dus doe er je voordeel mee 😊 !
  • Beeldmodus: Film (voor reguliere tv kijken zonder HDR signaal)
  • Achtergrondverlichting: 20 (0-50)
  • Helderheid: 0 (-5 - +5)
  • Contrast: 45 (0-50)
  • Witbalans: Geen aanpassingen
  • Gamma: BT.1886, waarde 1
  • RGB: Uit
  • Kleurruimte: Auto
Als je Netflix kijkt idem als bovenstaande m.u.v.:
  • Achtergrondverlichting: 25
  • HDR+ modus: Aan
  • Contrastverbetering: Uit
  • Gamma: ST 2048 met waarde 1 zetten.
Kijkhoek
Over de kijkhoek lees je vaak ook dat deze slecht is. Okay het beeld is inderdaad iets minder als je van erg schuin naar de tv kijkt, maar vanaf normale afstand en normale hoeken is het beeld gewoon goed.
Ambient mode
De Ambient mode is een ander belangrijk verkoopargument van deze Q-led serie van Samsung. Bij advertenties zie je de tv werkelijk verdwijnen tegen de achtergrond. De tv neemt het patroon / kleur van de achtergrond aan en zodoende moet de illusie ontstaan dat de tv verdwijnt.

Ik heb een lastige donkere grijsgroene kleur op de muur achter de tv. Maar hoeveel foto’s ik ook maak, de exacte kleur krijg ik niet op het scherm. De foto’s zijn gewoon veel te licht. Ook de mogelijkheden achteraf om de kleur te finetunen zijn niet afdoende om deze illusie tot stand te brengen.
Via het forum van Samsung heb ik een handleiding van iemand gevonden waarmee je de gemaakte foto via de PC kan onderscheppen en kan vervangen. Deze truc werkte wel, maar bij een donkere muur blijft het gewoon onmogelijk om de juiste kleur in beeld te krijgen. Op zich ook logisch want een tv is natuurlijk gemaakt om licht te geven en niet om donker weer te geven.
Ik vind dit qua idee een erg leuke feature van de tv, maar ik moet het voorlopig helaas doen met een kleur die een beetje in de buurt komt. Ik hoop dat Samsung eventueel met latere updates deze feature gaat verbeteren met betere instelmogelijkheden.
Mocht dit later opgelost zijn zal ik dit verwerken in deze review.

"Best" mogelijke resultaat:
Bediening en apps
De bediening van de apps en instellingen gaat supersnel en zonder haperingen. Eindelijk een smart-tv die soepel draait. Er zijn een aantal veel gebruikte apps reeds geïnstalleerd terug te vinden, maar je kan ook via een appstore meer apps downloaden en installeren.
De browser werkt goed, maar die verdraaide advertenties in websites maken het laden en reageren van de websites soms traag.
Geluid
Ook zeker de moeite waard om te noemen vind ik het geluid. Er komt nog behoorlijk goed geluid uit deze tv. Met name de bas is opvallend goed te horen (voor een tv speaker), dit komt door de basreflex uitgang aan de onderzijde. Natuurlijk is dit totaal niet te vergelijken met een soundbar of losse boxen al of niet gecombineerd met een subwoofer. Maar puur het geluid uit de tv is echt goed.
Smartthings
Smartthings is een domoticaplatform van Samsung en stiekem had ik gehoopt mijn Philips Hue hiermee te kunnen koppelen. Maar helaas, het bedienen van je slimme apparaten is alleen mogelijk als het Samsung apparaten zijn die ook geschikt zijn voor Smartthings (“Works with Smartthings”). Als je andere apparaten wil koppelen dan heb je de hub van Smartthings nodig.
No Gap Wall Mount
Vanwege de geringe ruimte op het tvmeubel heb ik toch besloten de tv aan de muur te hangen. Dit kan met de standaard te krijgen beugels, maar ook met de Samsung No Gap Wallmount. Ik had hier al veel over gezien en dit leek me wel wat.
Maar allemachtig wat is zo’n ding duur.. Maar wat hangt de tv dan ook mooi plat tegen de muur. Zeer prijzig, maar echt aanschaffen als je het budget hebt!
Deze Q-led tv heeft een aantal unieke koopargumenten: Q-Led, Ambient mode, One Connect Box en No Gap Wall mount. Waarvan die laatste eigenlijk optioneel is. Van al die argumenten vind ik alleen de Ambient mode meer een gimmick die niet waar maakt wat er is beloofd. Maar dit is meer geinig en ik geloof niet dat iemand de tv alleen om deze reden koopt. De overige punten zijn werkelijk fantastisch. Het Q-led beeld is rijk in kleur en contrast en superscherp. Bovendien hebben Q-led schermen geen last van inbranden dan bijvoorbeeld bij oled schermen. De One Connect Box is geniaal en een echte probleem oplosser. De No Gap Wall mount een musthave, want het lijkt bijna een schilderij op deze manier, al is de meegeleverde voet ook erg mooi en van hoge kwaliteit.

Mocht je n.a.v. deze review vragen hebben over deze tv of review laat gerust je reactie achter !

Heb jij ook een Samsung QE55Q8F (2018) Zwart?

Bedankt voor deze duidelijke en uitgebreide review. Ik heb een paar vragen, misschien dat je zin en tijd hebt om ze te beantwoorden. ben je nog steeds tevreden over deze tv? Game je hier ook op? Wat is je ervaring daarmee? Snelle beelden, zorgen die ook voor gosting?
Hoi, bedankt voor je reactie. Beetje late reactie. Het was me niet opgevallen dat er is gereageerd, excuus. Ik ben nog zeker tevreden met de tv. Ik game er wel op, nou ja mn dochter op wii. Qua resultaat kan ik je helaas niet helpen want de wii is niet bepaald een bron die veel van de capaciteit van de tv vraagt. Wel gelezen dat de tv er erg geschikt voor is maar niet kunnen testen helaas.
Hey bedank voor je adviezen online te zetten ik heb een anderen Samsung tv maar beeldinstellingen komen over een dus super bedank ik kwam er ook niet uit !

Ik heb de Samsung ue40nu7190 mooi beeld maar helaas kreeg ik net als u het beeld niet op ze best veel geprobeerd maar door u hulp staat het super nu. Bedank !
Hoi, leuk om te horen! Veel plezier met de tv. Wat me ook opviel is dat de kleurruimte nogal creatief wordt gebruikt. Je kan deze evt ook op 'eigen' zetten.
Bedank voor de tip 😃fijn dat je me zo help
Goedemiddag

Probeer de kleur is op 35 komen de kleuren en gezichten beter uit !
Hey,

Thanks voor de tip, ik ga het proberen!
Goedemorgen

Bevalt het je de kleuren op 35
Graag gedaan kleuren komen net iets mooier uit en de gezichten zo helpen we elkaar 😃