1 review

Acer B277U Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 75Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Acer B277U Zwart Review

dannybeuker 24 juli 2018, laatste update op 24 juli 2018, 1.098 views Product gekocht

Acer B277U Zwart

Wat mij betreft een prima prijs/kwaliteit voor deze monitor. Foto's en wat verdere toelichting zijn te vinden in de uitgebreide review.

Pluspunten

• IPS
  • 1440p
  • 109dpi
  • 75Hz
  • Dunne bezels
  • Vesa 100x100

Minpunten

• Afwerking (plastic)
  • Max 76Hz OC

Ik ben al enige tijd in bezit van een Qnix QX2710 Evo II en was opzoek naar een extra scherm voor mijn laptop. De Qnix is alleen voorzien van een DVI-D poort en 8 uur naar een 15" scherm kijken als je thuis werkt ben je na enige tijd ook wel zat. Na een zoektocht van een paar weken kwam ik uiteindelijk bij de Acer B277U uit.
Dit waren de minimale eisen waaraan de monitor moest voldoen:
  • 1440p
  • Dunne bezels
De kers op de taart:
  • 10-bit
  • "clean look"
Alle foto's zijn gemaakt met een S7, dus verwacht geen spiegelreflex kwaliteit. Het zou in ieder geval moeten voldoen een eerste impressie.

Unboxing:

Dit heb ik nog niet eerder op een doos gezien, wel praktisch.
Ik ben geen paneel guru en geen grafisch designer, dus dit zal een ieder misschien meer zeggen dan mij.
Geen HDMI kabel meegeleverd, alleen USB, DP- en powercables.

Eerste impressie:

Vast zetten van de voet was een beetje apart. Je draait hem met twee schroeven vast, maar de "arm" zet je er in eerste instantie gedraaid in. Mijn verwachting was dat de voet met een schroef in het middel vast gezet zou worden en gezien de alignement nou niet heel vlekkeloos ging en ik bijna het schroefdraad daardoor verprutste was dit nogal merkwaardig. Goed het kan ook zijn dat de 30 graden+ buiten temperaturen er iets mee te maken hebben.
Dunne bezels ;)
Geen extra aparte slingerende voeding en een ouderwetse aan/uit knop. Praktisch geplaatste USB poorten.
USB aansluitingen aan de linker zijkant van het scherm. Ik kan me niet indenken dat ik ze ooit ga gebruiken, maar leuk dat het erop zit.
De bezels zijn rondom van plastic. Bij het bestellen van de monitor wist ik niet 100% hoe de onder rand er nu echt uit zou zien. Als je wat rond kijkt naar foto's van de monitor op internet en ook de Acer site, dan zie je nou niet de meest kwalitatieve foto's. De rand is dus inderdaad wel geribbeld, maar je ziet dit eigenlijk niet echt. Ik moet zeggen dat dit op de foto duidelijker te zien is dan in het echt.
Hierboven een paar foto's van de opgebouwde monitor inclusief de "kabel geleider".
Paneeltje aan, default instellingen vanuit de fabriek, naast de QNIX. Die bezels :)

Dan de wat kritische noot:

Wat je hier ziet, is bij mijn beperkte kennis de IPS glow. Op de foto is dit echt heel goed te zien, in een donkere kamer bij een volledig zwart beeld is dit echter niet zo extreem. Je ziet het wel, maar zeker niet in de mate als in de foto. Ook als je de inkijkhoek aanpast dan zie je rechtsonder de glow wel. Volgens mij heeft elk IPS scherm in een zekere mate wel last van, net zoals een TN last heeft van zijn inkijk hoeken. Het is mogelijk dat ik het inmiddels gewend ben, maar mij stoort het niet.
Bij een donkere kamer met zwart beeld zat vooral daar wat backlight bleed. Wederom geen dealbreaker, maar het zit er wel. (Welk scherm niet tegenwoordig...)
Linker zijkant, rechter zijkant en bovenop zit een rare bochel. Alsof er iets onder zit wat de bezel naar buiten drukt. Je moet wel heel goed kijken, maar bij normaal gebruik valt het niet op, maar wederom... het zit er wel.

Overige zaken:

Ik heb geen dode pixels kunnen vinden. Nu staat het paneel ook nog geen dagen aan, maar de pixel test rood/groen/blauw fullscreen leverde geen merkbare defecte/stuck pixels op.

Het is een 10-bit paneel. Ik merk nu nog geen zichtbaar verschil, maar ik zou graag een keer nog ergens een Spyder5 vandaan willen halen om het scherm een echt te testen en te kalibreren. De enige fotozaak hier in de buurt verhuurt ze niet, dus dit zal later wellicht nog een keer komen.

Ik had nog de ijdele hoop dat het scherm te overlocken was via het Nvidia Control Panel, maar na 76Hz krijg je heel fijn een zwart beeld met "Input Not Supported" te zien.

Er zitten ook nog speakers in de monitor, waarom dit nog altijd gedaan wordt is me een raadsel, maar prima. Ze zijn disabled in het menu en worden ook niet getest.

Ik zag de meerwaarde er niet echt van in om elke menu optie nog te plaatsen hier, maar als er behoefte aan is dan kan dat. Een paar dingen die me opvielen in de settings:
- 6-axis Heu/Saturation. Dit zou wel een extra finetuning van kleurbereik zijn.
- Adaptive Sync. Bij mijn weten is dit de VESA variant en dus geen Freesync/G-sync. Ik heb het scherm niet gekocht met gamen als doel, daarvoor heb ik de Qnix.
- Overdrive Mode. Dit zal wel een anti-ghosting ding zijn.

De monitor heb ik voor 318,- aangeschaft en wat mij betreft is dit een prima prijs voor wat je er voor terug krijgt.
Ik hoop dat je wat aan de (beperkte) review hebt, als je deze monitor overweegt aan te schaffen.

Heb jij ook een Acer B277U Zwart?

Bedankt. Goede Review.

De 'gele' plekken, zoals je aanduidt, zijn backlight bleed. Je hebt er redelijk veel van al bij al, maar dit is vrij standaard bij de AH-VA ("IPS") paneeltjes loterij van fabrikant AU Optronics. De volledig scheromvattende 'grijze schijn' die je ziet als het scherm zwart is, is de IPS glow. Lijkt me ook redelijk standaard bij jouw modelletje.

Mooie monitor alleszins, Het heeft vrijwel alles wat ik zoek.

Ik vraag me af in hoeverre de refreshrate winst merkbaar is tussen 60 en 75 hz. Deze lijkt me goede koop boven een vele duurdere (+200 euro) IPS, 2k, 27 inch, 144hz scherm.

[Reactie gewijzigd door Waarez op 4 september 2018 09:18]

Mijn QNIX had ik normaal op 96hz of 110hz staan. Ten opzichte van 60hz was dat wel duidelijk te merken. 75hz mijn inziens iets minder, je merkt het wel maar het is geen wereld van verschil. Browsen, vensters slepen is allemaal net iets soepeler. Voornamelijk als je er op let, maar na een week gebruik is het business as usual.

Voordat ik de B277U aanschafte, heb ik nog tijdelijk een MSI Optix MAG24C in huis gehad. Dit is een 144hz paneel en na hier een tijdje mee gespeeld te hebben, was mijn conclusie dat 100-120hz (voor mij) eigenlijk wel vlot genoeg was voor gaming. Uiteraard is hoger beter, maar als je een beetje Stellaris, Divinity, Elite Dangerous of LoL speelt kun je wat mij betreft met 100hz ook prima uit de voeten. Nu is dit paneel 75hz en dagelijks in gebruik, maar ondervind geen hinder aan de 35hz minder ten opzichte van mijn QNIX. Het is allemaal een kwestie van wennen. Nou heb ik dit scherm voor zakelijk doeleinden aangeschaft, maar het is wel vrij vlot het primaire scherm geworden.
Erg uitgebreid review! Alleen hoezo test je de speakers even niet kort? Ik ben zeer geïnteresseerd geraakt in dit model vanwege het mooie prijsje en de grote hoeveelheid aan input mogelijkheden (laptop, PS4, Nintendo Switch). Natuurlijk gebruik ik altijd een headset alleen als je nou net even een vriend wilt laten meedoen zijn "okay-ish" speakers wel handig :P