nuraphone (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

nuraphone (Zwart) Review

The Milkman 25 juli 2018, 1.209 views Product gekocht

nuraphone (Zwart)

Lang getwijfeld. Toch gedaan. Geen spijt van. Futuristische headphones met een gepersonaliseerd geluidsbeeld, wat zich kan meten met de grootste consumentenmerken op het gebied van HiFi.

Pluspunten

• Futuristische headphones
  • Vernieuwende manier voor scheiden van hoge en lage tonen
  • Bluetooth aptX HD

Minpunten

• Geen fysieke knoppen

Nuraphone

Wat een ontzettend vreemd apparaat. Zijn het nu in-ear headphones of niet? En slaat dat gepersonaliseerde audio-profiel ergens op? Er zijn al veel reviews te vinden op het web, waar menig beluisteraar een soort orgastische ervaring scheen te kregen. Iet wat sceptisch toch de aankoop gedaan. En voilà, hier volgt mijn mening.
Type luisteraar
Ik hou van muziek. Een breed scala aan genres maakt mij blij, maar ik zie mijzelf niet als een audiofiel of iets dergelijks. Ik zie mijzelf als een kritische luisteraar, die wel gewoon wil genieten. Ik wil dus veel horen, in zoveel mogelijk frequenties, maar als het gewoon goed klinkt ben ik tevree. Luisteren doe ik veelal thuis, en af en toe onderweg, bijvoorbeeld in de trein.
Unboxing
Nope, daar staat het internet al vol mee. Ga ik dus niet hier doen. Enige wat ik wil zeggen is dat de opberghoes van een zelfde kwaliteit is als van de Nuraphone zelf, inclusief siliconen randjes, magneetjes en logo'tjes... Erg mooi.
(De 'design-omdoos' gemaakt van paperfoam, dus gelukkig te recyclen.)
Gebruik
Het vernuft begint al als je de aan-knop zoekt; die is er niet. Er zit een sensor in een van de oorschelpen die detecteert wanneer je hem op je hoofd zet. Wanneer je hem voor de eerste keer gebruikt, krijg je een keurige dame die je verteld wat je moet doen. App downloaden, pairen, geluidsprofiel maken, etc...
Geluidsprofiel
Eenmaal verbonden start de app de wizard om je persoonlijk geluidsprofiel aan te maken. Er zijn online wel reacties te vinden die hier wat sceptisch in zijn, maar ik heb het idee dat ze het concept wel goed uitgewerkt hebben. Het systeem zendt namelijk geluidjes uit, die een gevoelige microfoon weer opvangt. Via een magisch algoritme zie je dan langzaam je geluidsprofiel of hoe ze het zelf noemen, 'hearing profile' ontstaan in vorm van... een vormpje.

Audiokwaliteit
Tja, het meest subjectieve onderdeel. Maar goed, het is een review die mijn mening weerspiegelt.

Ik zou de audiokwaliteit als uitstekend willen ranken. Ik krijg het gevoel dat ik 'veel' hoor. Veel details, in het hele spectrum.
Het grootste deel van de mids en alle highs komen via de in-ear module direct in je oorkanaal terecht. De bass gaat grotendeels via de 2e speaker langs de buitenkant van je oor. Zo hebben ze het voor elkaar gekregen om op een unieke manier de hoge tonen van de lage te scheiden, en zo toch het volledige spectrum hoorbaar te maken. Wat mij betreft echt goed gedaan. Dit klinkt gewoon als een klok.

Een feature wat het geluidsbeeld nogal veranderd, is wat ze noemen: 'Immersion mode'. De mate in hoeverre je 'onder wordt gedompeld' in de muziek. Deze feature die met een traploos schuifje in de app ingesteld kan worden, zal de bass-liefhebber vooral doen bekoren. Ik merk dat ik het schuifje iets links van het midden laat staan, zodat de bass netjes gebalanceerd is voor de meeste muziek die ik luister. Wanneer je het schuifje 'fulle pulle' naar rechts schuift, krijg ik sterk het gevoel dat ik naast zo'n ontzettend overgepimpte auto sta met een installatie waar je broekspijpen van staan te klapperen. Oftewel, de bass-weergave is top. Maar als je hem wat terugschroeft zijn de highs en mids minstens zo goed.

Wat ook meehelpt aan de autokwaliteit is het gebruikte aptX HD bluetooth protocol, die een zeer hoge bitrate zou moeten garanderen. Ook de range is goed, ik kan rustig even de kamer uitlopen terwijl ik mijn telefoon laat liggen. Wanneer er echter 2 muren tussen komen, merk je wel wat uitval.

Tot slot, omdat de Nuraphone een combinatie is tussen een in-ear en een over-the-ear headphones, zit het met de geluidsisolatie wel goed. Je hebt echt het idee dat je gehoorbescherming draagt, want het dempt als een malle. In de laatste software-update hebben ze ook nog eens actieve noise-canceling toegevoegd. Zie het kopje 'firmware'.
Touch-knoppen
Yup, het ding heeft touchknoppen. Boehoehoe... Al ben ik het nu wel gewend.
De Nuraphone heeft 2 knoppen, links en rechts. Gewoon groot en in het midden van de oorschelpen. Wanneer je ze aanraakt, wordt je aanraking goed geregistreerd. Er is blijkbaar een klein speakertje/trilmotortje die je laat merken dat de aanraking geregistreerd werd. En voelt als een druk op touchpad van een moderne Macbook.
De knoppen kun je zelf instellen. Dus voor het pauzeren van muziek, nummertje skippen, telefoon aannemen, etc. Check de afbeelding in de gallerij voor alle opties.

Leuk voordeel van de grote touch-knoppen: Ik kan door met mijn hoofd naar mijn schouder te bewegen de touch-knop activeren, waardoor ik ook tijdens het afwassen een nummertje kan skippen :)
(Dit werkt echter alleen maar met een t-shirt, want het zijn capacitieven knoppen.)
Firmware-updates
Kort geleden heeft het bedrijf achter de Nuraphone een firmwareupdate vrijgegeven, die een heel aantal features heeft toegevoegd.
Mooi dat dat kan natuurlijk, maar met deze 'G2' update zijn er juist die features toegevoegd, die voor mij heel essentieel waren, die mijn vorige headphones ook hadden.

De belangrijkste toegevoegde features voor mij waren:
  • Active Noise Cancellation - Dit is een leuke toevoeging, die de al fantastische demping nog ietsje beter maakt. Het echter geen verschil van dag en nacht.
  • Social Mode - Dit is echt een topfeature, die je ook aan een van de touch-knoppen kunt toewijzen. Dit zorgt ervoor dat de interne microfoons worden geactiveerd, en je je omgeving kunt horen. De muziek blijft dan wel doorspelen, maar wordt dan tijdelijk wat gedempt in volume. Werkt fantastisch! Helemaal fan.
  • Meer functies voor de touch-knoppen - Zoals volume wijzigen.
  • Bluetooth QuickSwitch - Yey! Multi-device support. Wanneer je de Nuraphone aanzet, zal hij 2 minuten discoverable zijn, zodat je makkelijk je laptop eraan kan hangen. Heel fijn.
Mijn conclusie is dat het mijn centen waard is. Ik ben blij met dit product, en ben ik kan het een ieder aanraden. Eerlijk is eerlijk, je moet wel even in de buidel tasten, maar gelukkig kun je met referal-linkjes 'vrienden-korting' krijgen. Mocht je dus geïnteresseerd zijn, zorg dan dat je zo'n link (bijvoorbeeld deze) gebruikt.

Mocht je nog vragen hebben, schroom dan niet om in de reacties je vragen te zetten.

Heb jij ook een nuraphone (Zwart)?

Bedankt voor je review. Daar heb ik wat aan.
Goede review, bedankt! Heb hem zojuist besteld ik ben erg benieuwd!
Hey ik had een vraagje, hoe is de comfort? is het mogelijk de koptelefoon langer dan bijvoorbeeld 2 uur op te houden zonder dat het pijn gaat doen? geweldige review verder!
Je leest verschillende reacties op internet, waarvan ik denk dat ze per persoon verschillen.
Ik vind het comfort heel prima. Het comfort is niet het beste wat er is, omdat de constructie zo anders is dan de concurrentie. De eerste dagen moest ik wel even wennen en na een paar uur luisteren was er lichte irritatie. Maar blijkbaar moeten je oren even wennen en het rubber wat soepeler worden. Dit is bij mij wel gebeurd.
Ik zit met een vraag
Ik wil nu ook eens goed muziek luisteren
Ik ben inear dopjes gewend ik werk in een datacenter en heb gehoorbeschermers soms voor uren in mijn oor alleen komt daar geen muziek uit.
ik speel ook geregeld games PS4 kan die daar op geconnect worden?
verder gebruik ik veel de PSVR headset, maar daar moet je eigenlijk de 3,5mm aansluiting voor gebruiken.
is dat gewoon een standaard 3.5mm kabeltje, met aan beide kanten de zelfde connector?
Ik will hem graag voor de PSVR gebruiken zodat je echt alleen maar het geluid hoort van de game hoort en dus optimale immersie krijgt.

Ik weet ook dat de microfoon verder niet werkt onder de PS4 maar dat heb ik ook niet nodig.