Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar)

Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar) Review

Dutchiee 24 juli 2018, laatste update op 24 juli 2018, 1.320 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van deze review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.Dutchiee schreef afgelopen jaar 28 reviews, waarvan 39% gesponsord.

Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar)

Iiyama gaat al jaar en dag mee op de monitoren markt. Zelf heb ik nog steeds een werkende 17 inch TFT paneel van ongeveer 10 jaar geleden. Vandaag de dag zijn de schermen wel al wat anders.De 27” komt in deze review terug! Hoe bevalt het? Ik zoek het uit!

Pluspunten

• 70Hz - wat het toch wat meer smooth maakt dan de standaard 60Hz
  • Felle en mooie kleuren
  • AMD Freesync

Minpunten

• DVI kabel is niet meegeleverd
  • Speakers zijn niet om over naar huis te schrijven

Iiyama-XUB2792QSU

Iiyama gaat al jaar en dag mee op de monitoren markt. Zelf heb ik nog steeds een werkende 17 inch TFT paneel van ongeveer 10 jaar geleden. Vandaag de dag zijn de schermen wel al wat anders. In dit geval reviewen we twee monitoren waarvan één 27 inch en de andere 24.5. De 27” komt in deze review terug! Hoe bevalt het? Ik zoek het uit!

Specificaties

Laten we beginnen met de specificaties!

Beelddiagonaal
27", 68.5cm

Paneel
IPS Panel Technology LED, matte finish

Resolutie
2560 x 1440 ( 3.7 megapixel WQHD)

Beeldverhouding

5M:1

Reactietijd
5ms

Inkijkhoek
horizontal/verticaal: 178°/178°, rechts/links: 89°/89°, naar boven/onderen: 89°/89°

Kleurondersteuning
1.07B (8 bit + A-FRC)

Horizontale frequentie
30 - 89KHz

Verticale frequentie
55 - 75Hz

Zichtbaar formaat
596.7 x 335.7mm, 23.5 x 13.2"

Pixel pitch

2560x1440 @70Hz

Bedieningsknoppen
Power, Menu/ Selectie, +/ Volume, -/ ECO Mode, Exit, Signaal

Gebruikersinstellingen
beeldinstellingen (contrast, helderheid, overdrive, verh. contrast, ECO Modus, Blue Light Reducer) ingangsselectie, audio aanpassen (volume, geluid uit, digitale audio) kleurinstellingen (koel, standaard, warm, gebruikersinstelling, i-Style color) afbeelding aanpassen (scherpte, video modus) taal, menu set-up (OSD positie, time-out OSD, openingslogo, autom. uitschakelings functie, FreeSync) display info, resetten

Luidspreker

Kabels; Stroom, USB, HDMI, DP

Overige
Quick guide handleiding, veiligheidsinstructies

Uitpakken

Via Iiyama ontving ik twee monitoren om mee te spelen. De XUB2792QSU en de GB2560HSU, deze review gaat over de linker!

Iiyama levert uiteraard een handleiding mee en drie schroefjes. De schroefjes worden gebruikt om de standaard aan de voet vast te maken - en die zit vervolgens stevig vast ook!

De voet ziet er strak uit, geen gekke vormen of kleurtjes.

De meegeleverde kabels zijn als volgt:
Stroomkabel, DisplayPort, USB 3.0 en HDMI.

Het scherm kan met 90 graden gedraaid worden. Dit is overigens alleen de richting waar het scherm naar toe kan draaien. Voordeel van de matte finish is dat het niet gigantisch weerkaatst! :)

Het scherm ziet er netjes uit, dunne maar ook nette bezels. Erg mooi! De fysieke knoppen zitten aan de onderkant en geven een mooi zicht op het scherm.

Een groot voordeel van dit scherm is dat deze gemakkelijk op de voet te draaien is. Zo kan men zonder al te veel moeite de monitor draaien zonder de voet continue op te hoeven tillen. Daarnaast is de monitor ook nog naar boven en naar beneden te kantelen.

Aan de zijkant zitten twee USB3.0 poorten. Aan de onderkant ervan zit de input die weer met de PC wordt verbonden. Er kan gediscussieerd worden of het een handige plek is. Het voordeel is wel dat er gemakkelijk een USB-stick in de zijkant kan worden gestopt - en er ook gemakkelijk uit te halen is (omdat je dat niet snel vergeet). Qua kabelmanagement is het wel weer fijner om de USB poort verder achter het scherm te verstoppen - als er toetsenborden of dergelijke aanhangen.

De monitor is ook veilig vast te maken met een Kensington-lock.

De volgende aansluitingen zitten op de monitor, van boven naar beneden; DisplayPort, HDMI en DVI.

Uiteraard ontbreekt de stroomaansluiting en de 3.5mm jack input en output niet.

Mocht er liever gebruik worden gemaakt van een VESA aansluiting, vrees niet. Die optie is er ook door een 100mm VESA ophanging te gebruiken kan dit monitor aan een arm worden opgehangen.

De achterkant van de monitor ziet er netjes/zakelijk uit. Geen gekke erg opvallende kleuren of vormen. Uiteraard staat er het iiyama logo op.

Lestip 9: zet bij het aanzetten wel even een bril op. Allemachtig… Het logo komt vrij duidelijk naar voren :D.

De kijkhoek en backlight bleeding van dit scherm zijn prima. Er is nagenoeg geen bleed en de kleuren zien er goed uit!

Menu

In dit hoofdstuk loop ik even door het menu van de monitor heen.
Via het menu is de color adjust aan te passen. Met bijvoorbeeld text wordt het beeld donkerder en warmer waardoor je erg fijn een aantal pagina’s of boeken weg kan lezen.

Uiteraard is ook de volume van de speakers en of koptelefoon aan te passen. Helaas is de kwaliteit van de speakers niet om over naar huis te schrijven. Wanneer de monitor zakelijk of voor normaal gebruik wordt gebruikt, dan hangt er of een set speakers achter, of gebruik je de speakers om alleen even wat info te vergaren.

Het menu zelf is erg overzichtelijk.

Via de input select is een vaste bron in te stellen, of automatische selectie. Via automatisch wordt er gekeken naar de inputbron die actief is.

Via de digital audio selectie kan worden aangepast via welke digitale aansluiting audio wordt verstuurd. Bijvoorbeeld; als HDMI staat geselecteerd, dan kan via een pc of laptop worden gekozen om de geluidsuitvoer via HDMI te laten verlopen.

Mocht je even een andere taal bij willen spijkeren is er ook een mogelijkheid de taal aan te passen.

Ook is de plaats van het OSD menu aan te passen. Ook is er een functie om FreeSync uit of aan te zetten.

Ben je ook zo creatief met het spelen van de instellingen? Wees gerust, er is ook een reset functie!

Impressiefoto’s

Gebruik

Gebruik van dit scherm is een heus plezier. Het IPS paneel zorgt voor mooie kleuren en de resolutie geeft ook voor genoeg overzicht. In word is er gemakkelijk met 3 pagina’s naast elkaar te werken, en surfen op het web gaat ook goed met twee pagina’s out elkaar.
Zo heb ik zelf een week op het scherm mogen werken en dat beviel best goed. Ik had geen last van vermoeide ogen of van flikkering - wat soms toch nog voorkomt bij monitoren. De kleuren zijn mooi en wat vooral fijn is, is dat met 27 inch en de hogere Quad-HD (2560x1440) ook nog een hoop te zien is. Zo kunnen er gemakkelijk meerdere documenten naast elkaar worden gezet en kan er gemakkelijk met twee pagina's naast elkaar worden gesurft.

De iiyama XUB2792QSU is in mijn optiek een goed scherm om op te werken of zelfs voor dagelijks gebruik. Met de resolutie van 2560x1440 op 27 inch is ook nog eens een hoop te zien, wat ook erg fijn is. Daarnaast geeft het IPS paneel mooi de kleuren weer en is het zeer helder. Toch blijft 27 inch daarnaast ook gewoon een fijn formaat waar een hoop op te zien is. En dat blijkt maar wanneer als je meerdere documenten naast elkaar zet. Zo heb ik zelf een week met dit scherm mogen werken wat erg beviel. Door de grote oppervlakte en hogere resolutie heb je ook meer het gevoel dat je een hoop overzicht hebt. En al helemaal als je een gigantische Excel aan het bewerken bent, op zulke momenten ben ik blij dat ik niet met Full-HD werk :). Daarnaast is voor degene die ook al wat slechter zicht hebben een grotere monitor ook best goed aan te raden. Mijn ouders zitten nu ook vaak op 27 inch (met 2560x1440) te werken omdat ze met een 1680x1050 (meen ik zo uit mijn hoofd) continue hun bril moesten pakken. En dat zoomen is wel leuk in Windows, maar wanneer je op een Full-HD monitor of kleiner zit, dan ben je toch wel echt snel de ruimte op het scherm kwijt.

De speakers zijn overigens niet heel erg geweldig, maar dat is voor een semi-zakelijke monitor ook niet zo gek. Zelfs voor alledaags gebruik thuis gebruikt men toch vaker speakers of een koptelefoon. En voor zakelijk gebruik is het alleen om af en toe wat af te spelen (als er geen gebruik wordt gemaakt van een Jabra koptelefoon :D) qua filmpjes voor informatievergaring. Een liveset van Oliver Heldens op Tomorroland 2018 zou ik ten zeerste afraden.

Met ongeveer een prijs van 312 euro vind ik het daarnaast ook een zeer goede koop. Het scherm is gewoon netjes, geen gekke kleuren of vormen en geeft met de resolutie een hoop overzicht. Dit is er één die ik met alle plezier zou gebruiken als tweede scherm, en dat ga ik doen ook!

Ik geef het scherm 5 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar)?

Leuk schermpje. Korte review mooi goeie fotos.
Goed verhaal maar mag nog wel korter. Korter, nog korter, kort!
MONITOR.
Dat was beter geweest :P
Dus gewoon zo;

Foto van het scherm.
Monitor, 5 sterren.

Dank u wel!
---
Zoiets? :D
Het is hoe dan ook altijd lastig om een goede verhouding tussen veel en weinig foto's/veel of weinig tekst te laten zien. Ik ben voorlopig nog wel aan het tweaken denk ik ;)
Whoops, was als reactie op Jurian!

[Reactie gewijzigd door Dutchiee op 25 juli 2018 14:51]

Linkje naar je andere review, was handig geweest: productreview: Iiyama G-Master GB2560HSU-B1 Zwart review door Dutchiee

Thanks voor de review uiteraard.