Final Fantasy XIII, PlayStation 3 Review

Hunterking 18 maart 2010, laatste update op 18 maart 2010, 899 views

Final Fantasy XIII, PlayStation 3

Pluspunten

• Erg mooi beeld
  • Mooie muziek
  • Heel wat uurtjes game"plezier"
  • Draait echt heel erg soepel

Minpunten

• Te liniair om het echte FF gevoel te geven
  • Geen towns
  • Geen exploratie
  • Geen replay stimulatie

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 1
Besturing Score: 3
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 3
Dit is een keerpunt voor de FF RPG's. Het is pure mediasensatie, want ik denk dat veel, heel veel echte die hard RPGers van deze FF heel erg balen. Dit is de eerste FF waarbij ik spijt heb dat ik er de volle pond voor heb betaald.

Het was al huilen toen de random encounters verleden tijd waren, want dat blijft toch wel de essentie van een JRPG. Lekker rondstruinen en "nooit" weten wat je tegenkomt totdat je binnegezogen wordt in een battle en de meesterlijke battletheme van FF je opzweept. Muziek die overigens bij FFXIII niet erg sterk is naar mijn persoonlijke mening... het al oude victorie tune'tje is namelijk ook verdwenen :(.

Het is net een interactieve anime film. Een hele mooie, dat staat buiten kijf. Je raakt er echter niet zo erg bij betrokken. En dan komt de grootste aderlating meteen om de hoek kijken... exploratie en towns... Een JRPG zonder exploratie en towns is geen JRPG, maar een RPG. Hoewel ik de RPG zegel ook bijna niet meer op deze game wil plakken. Je hoeft namelijk absoluut niet te grinden om uitdagingen aan te kunnen in deze game... oh wacht, die zijn er niet. Geen uitdagingen denk je nu? Inderdaad. Herinner je je de oude FF's? Weet je nog dat je hartslag naar 200 ging als je een Malboro tegen kwam of een Ruby Dragon? Was je geen lvl99 met ultima weapon of lionheart dan kon je het wel vergeten.

Daarnaast is de Spheregrid makkelijk (erg makkelijk) te vullen voor alle chars. Met een paar (3 of 4) uurtjes grinden heb je alle spheregrids ver vol en heb je genoeg items om je weps up te graden...

FFXIII biedt je een epische manga blu ray (of DVD voor de xbox), maar absoluut geen RPG.

Dit hele zure appeltje heeft er echter wel voor gezorgd dat ik mijn Ps2 weer heb aangezet om een echte Final Fantasy te spelen. Daarnaast zet ik FFXIII op de plank en zal ik deze er niet snel vanaf halen gezien er echte JRPG's naast staan die mij wel blijven roepen. Spellen als White Knight Chronicles, Star Ocean TLH, The Last Remnant, Lost Odyssey, Eternal Sonata, Infinite Undiscovery und so weiter und so weiter.

Denk bij je zoektocht naar een (J)RPG goed na of je deze titel aanschaft of een van de hierboven genoemde, want bij alle door mij genoemde (J)RPG's krijg je minimaal 1s zo veel RPG fun dan met FFXIII. Zoek je een spannend, mooi geschreven en boeiend verhaal echter... koop je FFXIII, want dat is het enige dat de game je echt goed kan bieden.

Heb jij ook een Final Fantasy XIII, PlayStation 3?

Reviews door de redactie

Ik heb een paar dagen geleden PS3 slim gekocht om Final Fantasy 13 te kunnen spelen.

Tot nu toe heb ik nog steeds genoten van het spel.

De + / - punten die jij hebt opgenoemd ben ik helemaal met je eens.

Ik heb Final Fantasy sinds 7de deel op de playstation gespeeld. *FF 12 overgeslagen.*

Het is inderdaad zo bij FF sequel @ Playstation 1. Moet je de Ultimate weapon hebben voor je chars om echt complete te spelen, incl de extra Bosses zoals. Ultimate/Ruby/Omega Weapons. Dichtbij de Max lvl komen etc.

Op dit moment ben ik met FF 13 nog maar op 1% progression. Dus over end-game content kan ik helaas niks over zeggen.

Squaresoft / SquareEnix heeft altijd al mooie RPG's gemaakt in het verleden, ik zal daar ook blijven houden. Maar ik ben ook altijd open voor nieuwe gameplay en verandering in het spel zelf.

Tips voor de mensen die echt oldschool RPG willen spelen met turn base battle etc. Dan is dit spel waarschijnlijk niks voor jullie.
Maar als jullie open zijn voor nieuwe battle systeem dan is dit spel wel goed genoeg.

De mooiste oldschool RPG met het mooiste verhaal vind ik Suikoden sequel. Daarna komt dan Final Fantasy.
mooi, ik was ook van plan deze aanteschaffen.
maar na alle negative comments hierop gelezen te hebben
ben ik blij dat ik het niet heb gedaan.
spijtig dat ze ook de mainstream cashflow opgaan. . .
weer een goed spel dat naar de . . . . is.
vind het echt jammer! :(
btw, is er online op? hoe is die? ben ik wel benieuwd naar.
Hoelang heb jij het spel eigenlijk gespeeld? Want als je het topic op GoT een beetje volgt weet je dat het spel straks een stuk anders wordt, en dat je bijv. de wapens die je opnoemt straks echt wel nodig gaat hebben!!

En je zegt dat je infinity undiscovery beter vindt? Ik moest lachen toen ik dat las, was een boutspel :') Ik denk dat je het toch nog even een 2e kans moet geven en wat langer door zal moeten spelen. Na zo'n 25 uur wordt het pas echt leuk! (ik zit zelf pas op 4.5 uur ofzo, ik heb veel te weinig tijd om te spelen :()
@Killed-1 - Het is sowieso allemaal een kwestie van smaak. En ja ik vond infinite undiscovery beter qua rpg. Het staat helemaal buiten kijf dat FF XIII een prachtige game is om aan te zien en om naar te luisteren. Echter is het de stempel RPG bijna niet waardig. Ik heb het spel 1 keer rond en ik ga hem niet nog een keer spelen.

Dat ik hem niet nog een keer speel komt door de lange intro die het spel heeft (gameplaywise) en je hoeft er niets in te ontdekken, want na die 1e keer spelen heb je alles wel gezien. Een RPG moet je pakken, opslokken en niet meer loslaten voor minimaal 50 a 60 uur. Dat kan FFXIII niet. Althans, niet bij mij...

Nogmaals, het is allemaal smaak en persoonlijke mening he... iedereen ervaart de game anders. Ik hou gewoon van de traditionele(re) (J)RPG's.
ik ga em inmiddels wel kopen, heb een PS3 bij mijn phone gekregen en de laatste FF die ik heb gespeeld en nog steeds leuk vind om te spelen is idd FF7, in mijn optiek nog steeds de mooiste die er is.

Ohh wat zou ik graag zien dat ze daar een remake van zouden maken voor op de PS3, dat zou volgens mij een instant best-seller worden. :)