JBL CS 460 (Zwart) Review

Hunterking 18 maart 2010, laatste update op 18 maart 2010, 1.234 views

JBL CS 460 (Zwart)

Pluspunten

• Super bouwkwaliteit
  • Lange kabels (handig als je ze nodig hebt)
  • Stylish as hell (persoonlijke mening)
  • Heldere weergave op elk geluidsniveau

Minpunten

• Geen oempf factor
  • Tegenvallende basspower
  • Lange kabeld (Irri als je ze niet nodig hebt)

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 5
Ik schrijf hier dan mijn 2e review op Tweakers.net. De eerste was van mijn nieuwe tv, de Sony KDL-52w5500 welke ik in Februari heb gekocht.

Dit setje van JBL heb ik ook in februari gekocht, maar ik had er nog te weinig mee gedaan om een goed oordeel te vellen over de kwaliteit van de set. Nu ik dik een maand heb kunnen luisteren naar deze boxen kan ik er wat zinnigs over zeggen.

De set:
Het is een vreselijk zware doos. Alles zit namelijk bij elkaar in de doos. De bassbox onderop met de boekjes er naast en dan bovenop de surroundspeakers. Ik denk dat de doos makkelijk een kilootje of 15 a 20 weegt. Dat komt eerlijk gezegd wel door de uitestekende bouwkwaliteit van dit setje. Erg stevig en robuust van hout gemaakte boxen welke zeer netjes zijn afgewerkt.
Daarnaast krijg je er ook nog eens 12 gevelde bomen bij in de vorm van boekjes, waarschuwingsbriefjes en reclamemateriaal.

Waar ik wel heel verbaast over was was de volledigheid van het pakket. Je krijgt hier namelijk ook wandbeugels bij om de speakers op te hangen. Dit zijn ook nog eens hele mooie kleine steuntjes zodat je alleen de boxen ziet wanneer je die ophangt aan het systeem.

En hoe sluit je het dan aan?
Nou dat zal ik je vertellen... (zucht, flauw). De bassbox is erg compact voor een bassbox en heeft alle aansluitingen aan de achterzijde verwerkt zitten. Je hebt hier de mogelijkheid om de bassbox op 2 verschillende manieren op de versterker aan te sluiten. Verder is er een aan/uit knop en een bassvolumeknop.

Uiteraard wil je niet alleen je bassbox aansluiten, maar ook je surroundspeakers. Deze zijn aan de achterzijde in een verzonken aansluitpunt te verbinden met de versterker. Vooral dat verzonken doet het hem, want dat zorgt ervoor dat de kabels niet uitsteken en dus ook niet opvallen na het aansluiten. Dat aansluiten gebeurd middels het losdraaien van de aansluipunten, kabeltje door het gaatje en dan weer vastdraaien. Klink makkelijk he? Ja ik met mijn 2 linkerhanden kon het ook... en dan kan iedereen het. Nu we het natuurlijk over de kabeltjes hebben die worden meegeleverd bij deze set... wil iedereen natuurlijk weten hoe lang die dan precies zijn... Ik heb speciaal voor Tweakers 3 keer op en neer gelopen in de kamer en dat komt uit op zo'n 12m voor de achterste surroundspeaker kabels en voor de voorste kwam ik uit op ongeveer 4,5m.

Na het uitrusten van de kabels meten:
Dan wil ik natuurlijk ook het geluid horen uit deze badboy set... Het geheel zit aangesloten op een SRT-DH800 van Sony. Ik moet zeggen, mwah. Er zit niet echt een oempf in deze set zoals ik die heb in mijn Logitech z-5500 set op mijn pc. De speakers geven een net helder geluid en blijven ook zeer scherp bij een hoog volume vanuit de versterker. Dat is dan wel weer kwaliteit. Muziek, film en games zijn allemaal helder weergegeven op deze set. Echter is het voor het kijken van film een beetje rustig, maar dat is allemaal subjectief natuurlijk gezien dat voor iedereen anders is. Ik vind de bassbox namelijk niet heel erg sterk doorkomen. Nu kan ik wel de knop vol open draaien en op de versterker de sub op +10 zetten, maar de standaard waarde van de JBL is niet overtuigend.

Conclusie(s)
Nu ben ik niet echt de techneut en ben ik al dolgelukkig dat ik het geheel werkend op mijn versterker heb gekregen na een uurtje of 2 aan te hebben geklooid met de kabels. Ik kan jullie dus niet vanalles gaan wijsmaken over het bereik van de speakers of de weerstand in Ohm in de boxen en dat soort geneuzel. Ik kan echter wel als filmliefhebber, gamer, muziekfanaat en gewone, hard voor zijn geld werkende, consument een mening geven over deze set.

Ik vind de bouwkwaliteit van de set erg, erg goed. De kabels zijn voor mij meer dan lang genoeg en dat zit dus ook wel snor. De geluidskwaliteit moet ik dan toch echt opsplitsen in verschillend gebruik:
Gaming: Kan er mee door als je de bass wat oppompt
Muziek: Zeer helderen en mooie weergave. Zelfs bij hoog volume is dit nog zo. Top.
Film: Niet echt geschikt naar mijn mening vanwege het missen van de "oempf" factor. Voornamelijk de "schuld" van de bassbox.

Cijfers
Muziekweergave: 9
Gaminggeluid: 8
Filmgeluid: 6
Bouwkwaliteit: 10
Totaliteit pakket: 10
Prijs/kwaliteit: 7,5

Heb jij ook een JBL CS 460 (Zwart)?

Heb je er ook foto's van? Daar zijn tweakers namelijk gek op :o
Verder, met welke muziek test je deze speakers? Doe gewoon eens een vergelijkende geluidstest met een koptelefoon, wat standaard speakers etc. Vooral omdat het bij speakers toch deels op gevoel aankomt

Verder goede review, leest heerlijk weg.
Ik heb deze speakers getest met verschillende soorten muziek;
1. Hardstyle
2. Hardrock
3. Beyonce Cdtje

Maar muziek doet dit setje goed hoor. Gaat voornamelijk om het filmgeluid dat een beetje tegenvalt. Moet namelijk erg veel moeite doen met de versterker om het juiste geluid te vinden voor de film. En inderdaad. Speakers is gevoel en smaak...