Mario Tennis Aces, Nintendo Switch Review

Morzun 11 juli 2018, laatste update op 13 juli 2018, 1.588 views Product gekocht

Mario Tennis Aces, Nintendo Switch

Op het eerste gezicht lijkt Mario Tennis Aces een sterke toevoeging aan de Mario Tennis line-up. Wie echter wat verder kijkt, kan niet anders dan tegen de gebreken - waardoor het spel constant geplaagd wordt- aan te lopen.

Pluspunten

• Core gameplay erg sterk
  • Gevarieerde karakters om mee te spelen
  • Online tournaments zijn tof
  • Lokale co-op is zeer vermakelijk

Minpunten

• Adventure mode is niets meer dan verzameling minigames
  • Balans van de karakters
  • Bevat marginale hoeveelheid content
  • Online modus erg berpekt

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 1
Besturing Score: 3
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 5
Mario Tennis bestaat inmiddels uit een uitgebreide collectie games. De serie heeft zijn hoogtepunten zoals Mario Power Tennis op de GBA gehad, maar kende ook wat minder succes met edities zoals Mario Tennis Ultra Smash voor de Wii u. Helaas lijkt Mario Tennis Aces niet het spel te zijn dat de serie terug naar zijn gloriedagen brengt.
Hier kan ik vrij kort over zijn: De core gameplay zit ijzersterk in elkaar, dit heeft Camelot erg goed neer weten te zetten. De basis (waar een speciale mode voor is, daarover later meer) speelt soepel en is al vrij vermakelijk, maar als de verschillende speciale aanvals- en verdedigingstechnieken daar bovenop komen, wordt het spel pas echt leuk.

Zo heb je naast de standaard topspin, slice, straight en lob shots ook andere manieren om de bal naar je tegenstander terug te slaan, door bijvoorbeeld een Trick Shot te doen, waarbij je de rechter stick in de richting van de bal beweegt en je karakter een speciale beweging doet waarbij hij/zij iets meer bereik heeft. Het is meestal niet game-changing, maar het is erg leuk om te doen.

Daar wordt nog een stapje bovenop gedaan met de Star Shots, Zone Shots, Special Shots, en andere trucjes die je kan gebruiken om de match in jouw voordeel te laten verlopen. Dit wil niet zeggen dat ze niet te counteren zijn, want elke bal, zelfs Special Shots, zijn met een beetje timing terug te slaan, en daarnaast wordt het gebruik van deze trucjes gelimiteerd door middel van een energy systeem. Je krijgt energy door het spelen van rally's met je tegenstander, een schot volledig op te laden, of de bal met goede timing terug te spelen. Dit systeem voelt gebalanceerd aan, en je energy meter is makkelijk in de gaten te houden:

Een ander onderdeel van de gameplay is dat rackets nu kapot kunnen. In de praktijk gebeurt dit niet vaak, maar áls het je lukt om het racket van de tegenstander te slopen, geeft dat veel voldoening. Dit kun je proberen door tijdens het maken van een Zone Shot of Special Shot met gebruik van gyro-aiming op het racket van je tegenstander te mikken. Raak je hem drie keer, gaat deze stuk en moet je tegenstander een ander racket pakken. Heeft hij deze niet meer, dan heb je de match direct gewonnen.

Wie hier een fantastische single-player mode zoals Power Tennis had verwacht, komt van een koude kermis thuis. De 'Adventure Mode' komt in de praktijk namelijk neer op net wat meer dan een verzameling minigames.

Je 'loopt' van stage naar stage door simpelweg eenmalig in de richting van de volgende stage te drukken. Mario (ja, de Adventure Mode is alleen met Mario te spelen) loopt er dan heen, waarna er een korte dialoog volgt die de verhaallijn wat vordert. Hierna kan er gespeeld worden, in de vorm van een minigame of een match tegen de CPU.

Win je dit, dan krijgt Mario wat experience waardoor zijn eigenschappen zoals loopsnelheid of balsnelheid omhoog gaan. Het is leuk dat systeem in het spel zit, maar het voelt vrij karig en je merkt er in de praktijk niet bijzonder veel van. Gezien alle progressie lineair is, heb je ook geen invloed over welke eigenschappen er verbeteren als je een level omhoog gaat.

Win je dit niet, of weet je tijdens het potje al dat je het niet gaat winnen, moet het spel eerst terug naar de world map laden, om vervolgens weer terug naar het potje te laden. Waarom er geen retry-knop aanwezig is, weet niemand.

Natuurlijk speel je door deze stages heen om het verhaal uit te spelen. Dit is een typisch Mario verhaal, en is niet echt memorabel te noemen. Zonder dingen te verklappen: Er is een duistere kracht opgestaan die zich manifesteert in het tennisracket 'Lucien'. Dit racket heeft de kracht om iedereen die het vasthoudt over te nemen. Aan jou de taak om 5 'power stones' te verzamelen, voordat de kracht van Lucien te groot wordt.

Onderweg kom je natuurlijk bekende figuren uit de Mario-franchise tegen, en kun je ook andere rackets verzamelen. Deze rackets hebben wel verschillende eigenschappen, maar niet zoals je misschien zou verwachten. De eigenschappen zijn namelijk ingedeeld per Attack (hoe veel schade richt jij op andere rackets aan), Defense (hoe veel schade ontvangt jouw racket als de bal er op beland) en Durability (Hoe veel levens heeft je racket voor hij stuk gaat). Dit aspect van het spel wordt zoals ik aangaf niet erg vaak gebruikt in de praktijk, dus dat is jammer.

Al met al duurt de Adventure Mode zo'n 5 tot 6 uur.

Mario Tennis Aces ziet er precies uit zoals je van een Nintendo-spel zou verwachten: Leuk, simpel, en kleurrijk. Daarmee is bijna alles wel gezegd, want het is qua beeld geen technisch hoogstandje op de Switch. Een gedachte die ik tijdens het spelen steeds weer kreeg, was: 'Als Mario Kart er al zo gelikt uit zag, waarom zijn de graphics in Tennis Aces dan niet zo goed?'. Over smaak valt niet te twisten, maar naar mijn idee had het spel er net iets mooier uit kunnen zien, zeker in vergelijking met Mario Kart. Veel stages zien er bijvoorbeeld ietwat 'leeg' uit of hebben een lelijke ondergrond waarop je speelt.

Het is echter niet slecht, want het blijft een leuk spel om naar te kijken. De karakters, de bal, de special moves en de effecten die daarmee gepaard gaan, zien er goed uit.

De verschillende spelmodi die het spel biedt, zijn voor mij ook een punt van kritiek. Naast de eerder genoemde Adventure Mode zijn dat er eigenlijk maar drie, waarvan Tournament Mode en Swing Mode eigenlijk de enige noemenswaardige zijn.

Met Tournament Mode doe je mee aan een online of offline toernooi waarbij er in totaal 32 deelnemers zijn. Dit is erg leuk om te spelen, en in tegenstelling tot de review van Tweakers zelf, merk ik wel degelijk dat je meestal bij de eerste wedstrijd wordt ingedeeld tegen mensen van ongeveer dezelfde ranking score. Daarover later meer.

Met Free Play heb je zelf de keuze wat voor type match je speelt, en wat de regels hiervan zijn. Ook mag je zelf je karakter kiezen. Wat wel ontbreekt, is de mogelijkheid om een stage te kiezen, wat natuurlijk erg jammer is.

Verder is er dan nog Swing Play, wat in zekere zin is te vergelijken met Wii Tennis: Je speelt het spel door de joycon te gebruiken als tennisracket. Leuk is het zeker, vooral als je mensen over de vloer hebt, maar veel replay value biedt deze mode niet. Ik heb deze zelf alleen gespeeld toen ik mensen over de vloer had.

Tot slot zijn er nog twee kleine degradaties: Standard Mode en Simple Mode. Verschil is dat er bij Simple Mode geen energy aanwezig is, waardoor er geen speciale shots gebruikt kunnen worden. Zo blijft er dus bare-bones gameplay over, welke prima vermakelijk is. Toch heeft mijn voorkeur de Standard Mode.

Online spelen is waar het spel het meest tot zijn recht komt, voornamelijk met de Tournament Mode. Zoals beschreven doe je dan mee aan een toernooi met 32 spelers, en ga je elke keer een plaats naar voren als je wint, tot je in de finale staat. Win je niet, dan lig je meteen uit het toernooi en is er geen mogelijkheid om te bekijken hoe deze verder verloopt, wat ik persoonlijk erg jammer vond.

Een klein extra hierbij is dat je vroegtijdige toegang krijgt tot nieuwe karakters, alleen al voor het meedoen aan een toernooi. Verder zijn er geruchten dat er in de toekomst ook customization spulletjes gewonnen kunnen worden, maar momenteel lijkt dit nog niet in het spel te zitten.

Natuurlijk wil je het als newbie niet meteen tegen de allerbeste spelers opnemen, en daarom is er een ranking score aanwezig. Dit vereist verder denk ik geen uitleg. Er zijn hiervoor ook leaderboards die op te delen zijn in internationale, regionale en friends-only segmenten. Voor de competitieve speler is er dus ook wat wils, naast de toernooien.

Daarmee houdt de lof voor de online-modus helaas op, want zijn er twee ergernissen die hierbij komen kijken: De verbinding - ook al heb je je Switch bekabeld aan het internet hangen - is niet altijd goed, waardoor er veel vertraging tijdens je potjes ontstaat op het moment dat de verbinding tussen jou en je tegenstander even wat minder goed is.

Verder kun je online geen doubles spelen, alleen 1-op-1 potjes. Ook is er naast je ranking score geen progressie zoals in bijvoorbeeld Mario Kart; zelfs de rackets zijn altijd standaard.

Tot slot is de balans voor de karakters ver te zoeken, waardoor er een aantal karakters zijn die erg veel worden gebruikt. Dat brengt mij naar het volgende punt.

Op moment van schrijven bevat de game 17 karakters om mee te spelen. Ze hebben allemaal hun sterke en zwakke punten, wat elke speelstijl net wat anders maakt. Dit zorgt voor variatie, en voelt het belonend op het moment dat je 'jouw' karakter hebt gevonden, omdat zijn of haar speelstijl het beste bij je past.

De speelstijlen worden ook aangeduid met types:
  • All-Around
  • Technical
  • Speedy
  • Powerful
  • Defensive
  • Tricky
Zo is er voor ieder wat wils. Helaas hebben de wat serieuzere online spelers al ontdekt dat Defensive momenteel het beste type lijkt te zijn, waardoor vooral Waluigi en Bowser Jr. net te sterk zijn. Op het internet heeft dit al tot grote verontwaardiging geleid, dus het is de vraag of Capcom/Nintendo hier iets aan gaat veranderen.

Waarschijnlijk heb ik het al een beetje laten doorschemeren in deze review, maar ik ben een beetje teleurgesteld in Mario Tennis Aces. Misschien zijn we wel erg verwend met Mario Kart en verwachtte ik daarom te veel, maar als puntje bij paaltje komt zit er gewoon te weinig content in het spel.

De Adventure Mode stelt niet zo veel voor en heb je na een paar uur uitgespeeld. Dan blijft er eigenlijk aan de Tournament Mode over, die voor mij het sterkste deel van het spel is. Toch vraag ik me af hoe lang dit blijft vermaken, omdat het toernooi aspect dieper uitgewerkt had kunnen worden. Het is jammer, want zoals gezegd is de core gameplay ijzersterk.

Heb jij ook een Mario Tennis Aces, Nintendo Switch?

Leuke en goede review. Ik heb het spel ‘geleend’ en ben blij dat ik er geen ¤60 aan heb uitgegeven. In de basis is het leuk, er lijkt een goede variatie te zitten in de adventure mode. Uiteindelijk blijkt alles hetzelfde te zijn, online is niet spannend. Als je hem gekocht heb zou ik denk ik snel zorgen dat ‘ie op marktplaats komt want dit ga je geen uren spelen.
Heel jammer dat ook Mario Tennis niet kan overtuigen dit jaar. Als tennisliefhebber is het echt een rampjaar. Eindelijk een aantal nieuwe titels, maar allemaal ondermaats.
Leuke review! Ik heb hem al een tijdje en het is zeer vermakelijk met een groep van 4 man :)