Tweakers zegt: 8,5

Huawei P20 Pro Zwart - Reviews

Specificaties 6,1" • 2240x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Huawei P20 Pro Zwart Review

m0h4life 6 juli 2018, laatste update op 11 juli 2018, 983 views Product gekocht

Huawei P20 Pro Zwart

Dit toestel doet niet onder voor de concurrenten in zijn klasse. De camera schiet prachtige plaatjes, met of zonder AI. Interface en navigatie zijn in te stellen tussen Android en iOs-ish, handig voor mensen die overstappen. Accuduur van 2 dagen, afhankelijk van gebruik en opladen binnen een uur.

Pluspunten

• Geweldige camera
  • Uitstekende accuduur
  • Oled scherm
  • Hoge kwaliteit
  • Design
  • Opslagruimte
  • Standaard screen en camera protector
  • Laadsnelheid

Minpunten

• Geen draadloos laden
  • Geen bootloader unlock codes meer
  • Kleine bugs in software
  • Geen gorilla/ dragontrail glas*
  • USB-C poort stofmagneet

TLDR

Dit is een top toestel die zeker niet onder doet voor de concurrenten in zijn klasse, hoewel er hier en daar wat verbeterpunten zijn in de software werkt het geheel lekker vlot en intuïtief. De main sellingpoint maakt in mijn ogen waar wat het belooft en het gehele toestel voelt aan alsof er liefde en tijd in is gegaan.

Vooraf

Voor ik met deze, mijn eerste, review begin, eerst even een klein beetje achtergrond.
Ik heb in het verleden meer Android toestellen gehad, de HTC One X en Galaxy S5. Maar na problemen met de S5 en de opkomende overname van Vodafone Thuis door T-Mobile besloot ik eens het andere kamp te "proeven", immers zou dat wel een hele goede deal kunnen opleveren. (en dat deed het)
Ik was overgestapt naar de iPhone 6s en man, wat was ik positief verrast. iOs werkt zo lekker, voelt intuïtief en goed doorontwikkeld aan. Natuurlijk was ik niet met alles blij, zo was het wel heel gesloten, maar voor doorsnee gebruik was het geweldig.

Toen de batterij merkbaar achteruit ging en het tijd werd voor een andere mobiel begon ik te twijfelen. iOs werkt wel erg lekker maar de toestellen zijn veel te duur voor de specs die je terug krijgt. Aan de andere kant was er Android, waarbij ik met mijn S5 vaak tegen bugs en andere issues ben aangelopen.
In de lokale Mediamarkt eens met de P20 Pro gespeeld. Geinig toestel maar die prijs, ¤850, was een stuk meer dan ik wou uitgeven. Gelukkig kwam ik na wat zoeken en vergelijken op een mooie actie, in combinatie met abonnementsverlenging betaalde ik 'slechts' ¤650 voor de P20 Pro. Dat was interessant!

Design

In de basis heeft het toestel een strak no-nonsense design die gelijkenissen heeft met enkele andere top toestellen van de laatste jaren. De rand van het toestel is gemaakt van aluminium, de voor en achterkanten zijn glas. Het kleurenpalet bestaat uit zwart, donkergrijs en nog iets donkerder grijs.
De designers van Huawei hebben één subtiel maar speels element toegevoegd, er zit een dunne uitsparing in de powerbutton die rood gekleurd is. Dit vind ik een mooie toevoeging en omdat die in de knop is verwerkt zal de kleur er niet zo snel van af slijten.
Daarnaast zijn de letters op de achterkant in lijn met de camera's om zo nog wat meer aandacht op de drie camera's te vestigen. De letters zitten onder het glas en zullen dan ook niet slijten.
I/O
Bovenkant
Aan de bovenkant bevinden zich een infrarood-led en resetknopje.
Links
Aan de linkerkant zit een dual-sim slot, echter geen optie voor extra SD opslag.
Rechts
Aan de rechter kant vind je de volume rocker en een power button.
Onderkant
Tot slot zitten aan de onderkant de USB-C aansluiting met aan weerszijde een speaker grille.
De USB-C poort is een echte stofmagneet, erger dan de lightning connector van iPhones. Ik had het eerst niet door, maar op een bepaald moment begon mijn toestel moeilijk te laden en kreeg ik geen verbinding met computers. Bij inspectie leek er niet zo veel aan de hand, echter na wat gepriegel met een geslepen tie-wrap kwam er toch heel wat samengedrukt stof uit. Problemen opgelost.

Scherm

Het Oled paneel is prachtig en ik ben zeer onder de indruk van de scherpte en kleurweergave van het scherm.
De inkeping, of notch, aan de bovenkant is een kwestie van smaak maar ik vind het er zo wel mooi uit zien. Bovendien is de notch softwarematig 'weg te werken', je blijft echter altijd notificaties en tijd zien bovenin.
Huawei adverteert niet met gorilla of dragontrail glas, maar zegt wel dat het een hard type glas is. In de durabillity test van JerryRigEverything komt naar voren dat het glas wel wat kan hebben. Maar ik zou er niet te veel op rekenen, Huawei levert dit toestel in ieder geval met een standaard screenprotector op de voorkant en cameralenzen.

Camera

De main sellingpoint van dit toestel is de camera, of beter gezegd camera's. Huawei heeft dit toestel voorzien van drie camera's die elk hun eigen functie hebben:
Boven aan een camera die ten opzichte van de hoofdcamera 3x ingezoomd is.
De hoofdcamera met een 40MP sensor.
En als laatst een camera met een 20MP monochrome sensor.
AI en Megapixels
De setup word bovendien 'aangevuld' door een AI, aangevuld staat hier tussen aanhalingstekens omdat niet iedereen er blij van word, ik heb er vooralsnog geen last van gehad en bovendien is de AI volledig uit te zetten.
Standaard staat de camera ingesteld om 10MP foto's te maken waarbij supersampeling wordt toegepast. Vier pixels worden samengevoegd om één pixel te maken, het resultaat is minder ruis en scherpere foto's.
Natuurlijk kan je de instellingen volledig naar eigen wens veranderen en ook foto's van 40MP te maken, de zoom-functie vervalt dan wel.

De volgende afbeeldingen zijn allen genomen in de 40MP, waarbij de instellingen automatisch zijn veranderd door de AI.

Zoom
Inzoomen is mogelijk met een optische zoom van 1x, 3x of 5x, waarbij de lens van de bovenste camera zorgt voor het inzoomen. Dit resulteert in scherpe foto's.
Daarnaast is het mogelijk om tot 10x digitaal in te zoomen, in tegenstelling tot de optische zoom krijg je hierbij wel te maken met ruis en dus kwaliteitsverlies. Hoewel ik het slechter heb gezien.

Als je ingezoomde foto's wil maken dan moet je wel rekening houden met een stabilisatietijd voor optimale foto's, hoewel je ook een burst kan schieten en de mooiste uitzoeken.
Hieronder een voorbeeld van de verschillende zoom standen, genomen vanaf de zelfde plek.
1x Zoom2x Zoom3x Zoom
https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1FDavQFOggZmGld.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1FDavQjf0vkyw8X.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1FDavQ3K4d1J8RD.jpeg
Camera modi
Je hebt in de camera software een aantal voor zichzelf sprekende functies/ modi om foto's en video's te maken:
  • Foto
  • Video
  • Nacht
  • Diafragma
  • Portret
  • Pro
Foto
De standaard foto stand, in combinatie met AI zal de software de optimale instellingen proberen te vinden voor het object of de setting van de foto.
Video
De modus om video's te maken.
Nacht
Voor foto's bij weinig licht omstandigheden, de software zal over een korte tijdsspanne meerdere foto's schieten en deze samenvoegen voor een zeer mooi resultaat.
Diafragma
De modus om één foto te maken van een object, waarbij een mooi bokeh effect word gesimuleerd.
Portret
Dit geeft het zelfde effect als Diafragma, maar voegt nog een 'beautify' filter toe bij personen. Dit zorgt ervoor dat het lichaam er enorm glad uit gaat zien, iets te glad..
Pro
DE stand voor tweakers, hier kan je eigenlijk net zo veel instellen als op een gemiddelde systeemcamera.

Batterij

Met een batterij van 4Ah ben je verzekerd van een lange gebruiksduur, dit is natuurlijk compleet afhankelijk van de intensiteit van gebruik. Ik kom gemiddeld op anderhalve dag bij redelijk veel gebruik, bij de gemiddelde gebruiker zou het ingeschat op twee dagen moeten kunnen uitkomen.
De gemiddelde 'snel-lader' laad nog vaak met slechts 2-2.5A, waardoor opladen al gauw 1.5-2 uur duurt, opladen via de usb 2 poort van je laptop kan je helemaal vergeten daar deze max 0.5A geven. Gelukkig levert Huawei een echte snel-lader van 5A waardoor je toestel effectief binnen één uur weer helemaal vol is.

Software

Huawei levert de p20 pro met android 8.1, waar zij hun eigen sausje overheen hebben gegoten in de vorm van EMUI 8.1.
Wat bij het opstarten meteen opvalt, tenminste voor gebruikers die zijn overgestapt van iOs, is dat hun sausje een ontzettende iOs gevoel geeft. Ik kom zelf vanaf een iphone 6s en ben er blij mee, hoewel ik voor de iPhone altijd Android toestellen heb gehad vind ik de manier van navigeren werking van iOs in het algemeen fijner dan Android. Mocht je dit niets vinden, dan is er altijd de mogelijkheid om de echte Android ui aan te zetten.
Het Android ecosysteem voelt wat volwassener aan dan de toestellen die ik voor mijn iPhone heb gehad, wat mij in eerste instantie nog liet twijfelen. Ik ben tot nu toe nog geen problemen tegengekomen waar ik met mijn One X en S5 wel eens last van had.
Instellingen
Hier komt één van de mindere punten, er is veel in te stellen en te veranderen aan het toestel maar waar vind je dat?
De instellingen zijn niet altijd even logisch ingedeeld, zo is het mogelijk om een donker thema te kiezen voor de software maar vind je dit onder 'Batterij' in plaats van 'Weergave'. Voor toegankelijkheid moet je weer naar 'Slimme assistentie'.
Dit maakt het wat moeilijk om te vinden wat je wilt veranderen, vooral voor de minder ervaren gebruiker die niet weet hoe de instelling precies heet en het dus ook niet met de zoekbalk kan vinden.
Navigatie
Er zijn vier manieren om te navigeren binnen Emui8.1:
  • Homebutton
  • "Homebutton"
  • Navigatiebalk
  • Navigatiedock
Homebutton
Deze manier van navigeren heeft veel weg met dat van een iPhone, of oude blackberry. Je gebruikt voor alles de home button.
Zo ga je een pagina, of app, terug door een keer aan te raken, ingedrukt houden zorgt ervoor dat je naar je homescreen gaat. Naar links of rechts swipen tovert het active apps overzicht tevoorschijn en naar boven swipen zorgt dat het 'google news' scherm wordt opgeroepen.
"Homebutton"
Het zelfde als de fysieke homebutton maar dan op het touchscreen, handig voor de mensen bij wie de homebutton defect is.
Navigatiebalk
De old-school navigatiebalk zoals we gewend zijn van android.
Navigatiedock
Dit geeft een 'joystick' op het scherm waarmee je kan navigeren in de zelfde stijl als de homebutton. Is te verplaatsen op je scherm.

Zelf gebruik ik de Homebutton stijl, de vingerafdrukscanner zit toch al op de voorkant en dit voelt heel natuurlijk aan.

Voor iemand die terug overgestapt is van iOs naar Android is dit toestel een geweldige mix. De gebruikersomgeving doet sterk denken aan iOs, maar met de vrijheid en dus ook tweakbaarheid van Android.
De main sellingpoint doet wat er wordt beloofd, hele mooie foto's maken. Daarnaast is het toestel, ondanks z'n iets oudere SOC, snel en komt die zeker mee met andere top toestellen van dit moment. Ook op het gebied van accuduur is dit een toestel waar menig anderen jaloers op zijn.
Ik heb het toestel voor ¤650 gekocht, wat die mijns inziens meer dan waard is. Maar ook de gemiddelde prijs bij publicatie van deze review, ¤780, is die waard. De vraag is alleen of je bereid bent z'n hoog bedrag voor een mobiele telefoon te betalen.

Heb jij ook een Huawei P20 Pro Zwart?

Meer advertenties