Xiaomi Roborock S50 - Reviews

Specificaties Dweilrobot - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Roborock S50 Review

Tarquin 1 juli 2018, laatste update op 11 juli 2018, 4.227 views Product gekocht

Xiaomi Roborock S50

Mijn derde stofzuigrobot, en hopelijk (voorlopig) de laatste! Slimme robot, goede aanschaf.

Pluspunten

• Echt goede mapping
  • Filters zijn wasbaar = herbruikbaar
  • Besturing via app = top

Minpunten

• hoogte 10cm
  • Borstel neemt haren vast
  • Cloud connected

Energieverbruik Score: 4
Aanschaf
Mijn vorige robot was van de Aldi; een normale, die een willekeurig pad kiest.
Muren volgde hij, op grote vlakken ging hij spiralen of koos om willekeurig te rijden.
Op zich een aardige aanpak, als je alle plekken wilt stofzuigen maar geen navigatie aan boord hebt.

De Xiaomi had al mijn aandacht sinds de 1e versie en met de 2e heb ik de knoop doorgehakt; ik wilde weer een robotstofzuiger.

Ik heb hem nu een week en hij bevalt goed.
Navigatie & intelligentie
Eén reden dat ik deze heb gekozen was dat hij weet waar hij is.

Er waren een paar concurrenten; De Neato Botvac (in diverse modellen), maar daarvan had pas het meest recente model een Li-Ion accu; alle voorgaande hadden NiMH accu's.
Roomba heeft een goede naam maar naar mij weten geen navigatie. Dat gaat ongetwijfeld komen; ik twijfel er niet aan dat de Roomba ontwerpers al lang een Xiaomi uit elkaar hebben gesloopt om te zien wat er in zit.
Ook Roomba leidt aan de NiMH-ziekte; ook daar komen de Li-Ion accu's slechts héél laat in de allernieuwste modellen beschikbaar.
Accu
En dus de accu.
Het euvel van mijn vorige robot (en twee die ik bij vrienden kapot heb zien gaan) was de accu.
De eerste generatie stofzuigrobots heeft een slechte combinatie van een NiMH accu én geen navigatie.

Bij NiMH accu weet je niet hoeveel lading er in zit.
Op het moment dat de spanning afneemt, is de accu vrijwel leeg.
Als je dan ook geen navigatie hebt, en willekeurig door de kamer moet rijden in de hoop dat je het laadstation ziet, gaat het mis. Het laadstation wordt niet gevonden, de robot blijft zoeken, en de accu wordt te diep ontladen. Daar kan geen enkele accu tegen.

De Xiaomi gaat dit niet tegenkomen.
Bij Li-Ion weet de robot je exact de lading op elk moment, en kan dus op tijd terugkeren.
Daarbij bevat een Li-Ion meer energie dan een vergelijkbare NiMH - en gaat dus langer mee.
De Xiaomi weet door zijn navigatie ook nog eens de kamer efficiënt te zuigen - geen willekeurig rond-stuiteren voor deze robot; daardoor raakt de accu niet eens in de buurt van leeg.
En tot slot... omdat hij navigatie heeft, weet hij zijn laadstation te vinden.
Werking
Hij functioneert uitstekend.
Zijn navigatie zorgt ervoor dat hij ook onder de tafel komt als de stoelen zijn aangeschoven. Een klein gaatje is voldoende om er onder en er uit te komen; iets dat een willekeurige stuiter-robot niet snel klaarspeelt!

Je kunt hem zo op een verdieping neerzetten. Knopje drukken; en hij zuigt alle kamers waarvan de deur openstaat. Hij gaat gewoon één voor één de kamers af, en als hij klaar is, gaat hij terug naar zijn startplek.

Hij is snel. Die navigatie helpt echt om heel efficiënt te werken. Hij doet 1m2 per minuut. Met 30 vierkante meter zuigwerk is hij dus in een half uur klaar; en dan heeft hij nog > 80% accu over.
Zuigkracht
Hij zuigt krachtig. Echt krachtig. Misschien is het de combinatie met een borstel, maar toen ik hem in een net gestofzuigde kamer losliet, stond ik verbaasd naar de stofbak te kijken: Onvoorstelbaar hoeveel stof er nog uit die kamer kwam!
Nu, na een aantal rondjes op diverse verdiepingen, begint hij aanzienlijk minder stof te verzamelen. Hij heeft het overtollige stof inmiddels allemaal opgezogen.
Nadelen
Ik zie twee nadelen... en een paar verbeterpunten.

Hij is cloud-connected.
Hartstikke handig hoor. Zodra je mobiel een internet-verbinding heeft, zie je waar hij is en kun je hem bedienen. Top, goed voor het gebruiksgemak.
Tegelijk heeft hij ook minstens zoveel processorkracht als een smartphone. En hij hangt aan je netwerk. Je zit er dus niet op te wachten dat je stofzuiger een keer gehacked wordt. En toch is die kans er: Er staan vele duizenden stofzuigrobots aangesloten in vertrouwde netwerken, die waarschijnlijk minder beveiligingsupdates krijgen dan Windows 98, en de processorkracht is aantrekkelijk; meer dan van die routers die laatst gehacked zijn.
Dus cloud-connected zie ik als een noodzakelijk kwaad. Ik had het liever in eigen hand gehad.

Tweede puntje is zijn hoogte. 10cm is echt hoog en dat gaat niet onder alle kasten door. Ik snap wel dat het nodig is; dat er niet zomaar 2cm af kan... maar ik zou het wél fijn vinden.
Tot slot: Een fijn apparaat, dat een goede indruk maakt. Je krijgt het idee dat je hem rustig kan laten schoonmaken terwijl je niet thuis bent, zonder dat je hem bij thuiskomst met een kapotte accu onder een kast vandaan moet trekken.
Hij maakt ook goed schoon; als ik zie wat hij nog bij elkaar heeft geveegd na ons eigen stofzuigen, voelt het echt een stuk schoner.

Dit is een apparaat waarmee je gemakkelijk 4x per week even tussendoor een hele verdieping stofzuigt laat stofzuigen terwijl jij er niet bent.

Het voelt als de tweede generatie robot-stofzuigers; was het bij de eerste generatie nog uitproberen, ik ben er van overtuigd dat navigeren of mapping veel voordelen biedt, en daarmee de toekomst heeft.
Dit is geen speeltje meer dat tegen meubels aanbotst terwijl het stof borstelt; met dit apparaat ga je echt minder zelf stofzuigen.

Heb jij ook een Xiaomi Roborock S50?

Tip, laat hem niet rondrijden als je hond aan de schijit is. Je kan je voorstellen hoe mijn huiskamer eruit zag toen ik thuis kwam. Gelukkig zijn de meeste onderdelen vervangbaar, en heb ik een extra set gekregen van alles toen ik hem kocht. Daarnaast kan hij dweilen en is het meeste dus wel bestand tegen wat water/vocht ivm schoonmaken van je robot zelf.
Sorry, maar ik moest hardop lachen.
Mijn roomba gaat obstakels zo krachtig te lijf (en weer terug en weer een aanloopje) dat hij vast komt te zitten op b.v. de horizontale verbindingsstang tussen de poten van een eetkamerstoel. Van mij hoeft ie nergens kracht te zetten (heb geen kleedjes oid) dus als ie gewoon te tweaken zou zijn om wat minder te kruipen waar het bloed niet gaan kan was hij perfect. De officiele reactie van Roomba was: voor de meeste mensen werkt het zo dus dat is jouw probleem. Kunnen moderne robotstofzuigers getweakt worden cq heeft een stofzuiger zoals deze features die zorgen dat je kamer niet naar de wensen van dhr Robo moet worden ingericht?
Het probleem is dat veel graag eentje heeft die over flinke drempels kan gaan. Mijn Hombot kan ik wel met een firmware mod wat onderhuidse instellingen veranderen, maar hij heeft geen speciale sensor daarvoor, dus kan ik ook weinig aan doen. En voor je vrolijk een Hombot gaat kopen: Die heeft helaas exact hetzelfde probleem. En nogmaals helaas: IIG de eerste versie van de Xiaomi robotstofzuiger zag ik een keer op GoT dat die ook hetzelfde probleem heeft. En ik vermoed dat deze versie eerder beter over drempels kan (wat ik dus precies niet wil) dan slechter.

Dus ik vraag me zelf een beetje af of mijn volgende een goedkope moet worden die totaal niet over drempels kan. Zo eentje heeft ook nadelen, maar met jouw post kan ik dus ook de Roomba afschrijven: zo blijven er weinig over.
Tja, het is vast waanzinnig moeilijk om de kracht van een motor instelbaar te maken. Dat zie je alleen in science fiction films.
De Xiaomi robot remt juist af bij obstakels!
Hij ziet ze van tevoren, mindert snelheid en tikt ze heel zacht aan met zijn bumber, zo van 'ah daar staat die stoel'. En dan gaat-ie er netjes omheen.

Geen gebonk en niet koppig blijven proberen, maar zachtjes rijden zover als hij kan zonder dingen te beschadigen.
De vraag blijft dan wat hij als een obstakel ziet (om te ontzien) en wat als een drempel (om uit alle macht te proberen overheen te komen). Als hij niet over drempels wil heeft het mijn zegen maar anderen zullen dat juist weer wel willen.
Hoe zit het als je een hond in huis hebt? Mijn vorige robot heb ik weer verkocht omdat die niet met de haren om kon gaan. Daarna nooit neerc1 geprobeerd.
Bij ons gaan de haren netjes het bakje in, de borstel kun je makkelijk losmaken en maak ik af en toe weer ff haarvrij.
Geen problemen hier, worden keurig opgezogen. Hangt denk ik ook wel af van de vacht van de hond denk ik. Mijn hond heeft een redelijk korte witte vacht. Bakje moet je wel wat vaker legen ;-) Maar dat geeft ie zelf ook aan als dat moet.
Ik heb deze nu ook een tijdje in bezit, geweldig ding t.ov. mijn eerdere domme Dirt Devil Fusion. Iedere dag doet ie zijn werk op de beneden verdieping als ik niet thuis ben. En de zoned clean up is ook ideaal (ik heb 2 dwergpapegaaitjes die redelijk wat troep kunnen maken ;-) ) Dus soms even een extra rondje rond en onder de kooi. 1 x per week even de dweilfunctie zijn gang laten gaan. Ook met hondenharen geen probleem.
Ik heb m ook in Domoticz gehangen en kan m ook op die manier bedienen en monitoren.
Momenteel ben ik in de markt voor een robot en mijn oog was ook gevallen op de Roborock. Even een practische vraag. Bij het dweilen lees ik verschillende verhalen. De ene persoon heeft wel strepen op de vloer, de andere weer niet. Wat is jouw ervaring hiermee?

Daarnaast heb ik een kleed in mijn woonkamer liggen op de parketvloer. Detecteert de robot bij het dweilen kleden automatisch en ontwijkt hij deze of moet je dat zelf instellen? ;)
Voor het dweilen moet je de "mop" functie aanzetten, op dit moment alleen beschikbaar als je verbonden bent met de Mainland China of Other server. Dan rijdt ie een ander patroon, banen dichter bij elkaar en de stofzuiger werkt dan niet. Na het dweilen gaat hij vanzelf weer terug in de normale stofzuigstand. Ik laat m altijd eerst een normaal rondje draaien en daarna de dweilfunctie.
Ik heb totaal geen klachten over het dweilen, geen strepen hier, ik gebruik enkel water in het reservoir.
Nee, kleden e.d. ontwijkt ie niet, in de hal ligt een verzonken mat bij de voordeur, deze neemt ie ook gewoon mee. Je kan het niet instellen, enige wat je kunt doen is om een magneet strip te gebruiken wat dan een onzichtbare barrière vormt voor de Roborock. Hij doet dus hetzelfde als met normaal stofzuigen wat rijden betreft.
Duidelijke informatie! Dank je wel :D
Je zou een zone-cleanup kunnen doen. Dan teken je de hele kamer in zonder het plekje waar het tapijt ligt.
Hij kan niet cleanup-except-this-zone. Je kunt alleen (met rechthoeken) aangeven wat hij wél moet schoonmaken. Dat gaat vrij makkelijk in de app. Een zone teken je gewoon, en je kunt meerdere zones tegelijk instellen.

Hij heeft een aparte mop-modus. En ik heb geen strepen gezien.

[Reactie gewijzigd door Tarquin op 4 juli 2018 23:44]

Dat maakt het een stuk gemakkelijker. Dank je wel voor de tip!
Dankjewel voor je review! Hoe goed rijdt deze over drempels heen?

Edit: Ik zie dat in een andere review over dit apparaat er ook over drempels gesproken wordt: nospam_Z in 'productreview: Xiaomi Roborock S50 review door blowk'

[Reactie gewijzigd door Romeo op 4 juli 2018 15:20]

Niet heel spectaculair. De spec zegt 2cm. Ik heb een 2cm drempel bij de badkamer en die heeft-ie mooi overgeslagen. Ik zal het nog eens proberen; ik heb het nog maar 1x geprobeerd.

Als ik drempels van 2cm had, zou ik serieus overwegen ze te verlagen of te verwijderen.
Het is gewoon erg fijn als de robot er wél overheen kan. Maar nogmaals ik heb niet uitgebreid geprobeerd waar de grens precies ligt.
Ik heb een drempel tussen de gang en de keuken. De tegels in de gang liggen wat hoger, waardoor hij wel de keuken ín kan, maar er daar niet meer uit. Er is nog een andere route om weer in de woonkamer te komen, maar hij blijft vaak hardnekkig proberen de keukendrempel op te komen en regelmatig krijg ik een "could not reach home" mededeling. Gezien het kaartje en het feit dat het ook vaak wel lukt via de andere kant, ként hij die route wel. Heel vreemd.

Overigens leuk om te zien hoe hij een drempeltje dat te hoog is probeert te nemen door er eerst met één wiel op te rijden.

Heb je boven aan de trap van die strips nodig of stopt hij echt? Ik durf het nog niet zo goed te proberen.
Trap:
Ik heb hem gewoon op de bovenverdieping gezet en veel succes gewenst.
En het ging prima. Volgens mij heeft elke robot trap-sensoren. Deze heeft ze zeker, je ziet ze aan de onderkant zitten. Zet hem anders een keer op een tafel als je het niet gelooft; hij doet het prima.

[Reactie gewijzigd door Tarquin op 6 juli 2018 18:04]

Goede review, dank!
Maar een ding waar ik nauwelijks goede info kan vinden is hoeveel herrie dat ding maakt.
Schoonouders hebben een Philips ding en ik schrok van de herrie. Dat komt er bij mij dus niet in!

Kan je daar nog iets over zeggen?

merci!
'Het hangt er van af'.

Hij heeft vier standen, van stil tot turbo. Ik zet hem meestal op 'balanced'. 'Max' en 'Turbo' zijn nog een tikje luider.
Goed zuigen gaat niet zonder lawaai. Dus je kunt altijd kiezen tussen goed of stil.

Hij gaat veel zachter dan een gewone stofzuiger, je hoort hem echt goed. Eén dichte deur ertussen maakt hem al véél stiller; je hoort hem alleen nog goed als hij vlak bij de deur is.

En daar zit de kern van de zaak: Who cares? Hij mag net zoveel lawaai maken als hij wil. Want je hoeft er niet bij te zijn. Zet hem gewoon aan als je boodschappen gaat doen, of 's nachts om 3 uur, of als je naar je werk bent. Dat is de kracht van een robotstofzuiger, toch?
Thanks,

Voor mij is dat belangrijk.
Dan wordt het idd maar op nachtstand.
Op de stand “balanced” schommelt dat rond de 64 decibel op tapijt en rond de 68 decibel op laminaat (op ~1 meter afstand).

[Reactie gewijzigd door s e k op 13 juli 2018 21:35]