Sony WF-1000X (Zwart)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WF-1000X (Zwart) Review

ryndemum 27 juni 2018, 3.020 views Product gekocht

Sony WF-1000X (Zwart)

Een mooi idee maar naar mijn mening slecht afgewerkt en veel te duur. Voor een prototype zou dit net aan voldoende zijn. Door veel bugs wordt dit een onbruikbaar product. Niet kopen.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit is goed, niet fantastisch
  • Mooi design
  • Comfort is goed
  • Zit stevig vast in oren
  • Wordt geleverd met meerdere formaten earplugs
  • Veel functies en aanpas mogelijkheden op de bijbehorende app
  • De vrijheid die draadloos met zich meebrengt is heerlijk

Minpunten

• Duur
  • Bellen werkt maar over 1 oortje
  • Veel connectie problemen met de telefoon
  • Veel connectie problemen tussen oortjes onderling
  • De geluidsvertraging zorgt ervoor dat je er geen video's mee kan kijken
  • Relatief korte batterij duur
  • Noise cancelling is leuk maar relatief overbodig

Ik was erg enthousiast bij aankoop van dit product. De verkoper vertelde mij dat hij er persoonlijk erg over te spreken was. Eenmaal thuisgekomen met mijn aankoop moest ik de oortjes eerst een uur opladen in het bijgeleverde oplaadstation.

Toen bleek dat ze vol waren ben ik ze gaan verbinden met mijn telefoon volgends de handleiding, dit ging allemaal vlekkenloos. Tot hier was ik ook erg tevreden, ze zaten lekker en de geluidskwaliteit was boven gemiddeld. Het eerst volgende wat ik gedaan heb is iemand proberen te bellen, dit ging prima, echter bleek dat bellen alleen over het linker oortje gaat. Rechts hoor je dus niks, persoonlijk vond ik dit een raar gevoel. Nou is dat iets wat je door de vingers kan zien dus ik ging weer verder met muzek luisteren. Wat bleek? Na het bellen bleef het geluid alleen afspelen op het linker oortje. Daar word ik dan al nerveus van.

Na wat gepingel heb ik ze weer aan de praat gekregen door ze terug te stoppen in het oplaadstation en ze er weer uit te halen. Hierna werkte ze weer als ze horen te doen. Vervolgens heb ik de bijbehorden headphones app van Sony gedownload, de eerste keer dat ik de app opende maakte deze meteen verbinding met de oortjes en kon ik meerdere dingen instellen. Allemaal leuke functies, toch niet iets waar ik de prioriteit aan zo geven als Sony. De app vertelde mij dat ik de firmware van de oortjes kon updaten, helaas waren mijn telefoon en de oortjes onvoldoende opgeladen om dit meteen te doen. Ik heb de app afgesloten en gewacht tot beide apparaten vol waren. Ik deed de oortjes in, ze verbonden met mijn telefoon, ik opende spotify en begon een nummer af te spelen om te testen of ze correct werkten, en dit was ook het geval. Vervolgens open ik de app en die zei dat het ging verbinding kon krijgen met de oortjes (ondertussen speelde de muziek anders vrolijk verder). Zelfs na de app opnieuw openen, cache van de app verwijderen en het herinstalleren van de app bleef hij maar niet verbinden met de oortjes. Het enige wat werkt in die situatie is om de telefoon opnieuw op te starten. Inmiddels heb ik dit tientallen keren moeten doen als ik iets in de app wilde aanpassen.

Tijdens het rondneuzen op de telefoon toen de oortjes verbonden waren hoorde ik al een duidelijke vetraging van de systeemgeluiden. Ik ben daarom gaan testen hoe het is om video's te kijken van bijvoorbeeld Netflix. Ik kan hier heel kort over zijn, dat kan gewoon niet. De geluidsvertraging is zo groot dat de audio niet eens een beetje overeenkomt met de video. Dit maakt de oortjes dus alleen geschikt om muziek te luisteren. (Mits beide kanten het doen).

Op kantoor heb ik de oortjes voor het eerst verbonden met mijn Windows PC. Dit ging weer zonder problemen gelukkig. Tot ik muziek begon af te spelen. Wat blijkt? Wanneer je de oortjes verbindt met een computer werkt ook alleen de linker kant. Dit is voor mij de druppel geweest.

Al met al is het een mooi uitziend product maar erg slecht afgemaakt. De connectie problemen en audiovertraging maken dit product onbruikbaar en uitermate frustrerend. En dit allemaal voor een prijs van 150 euro. Werkelijk waar niet te geloven. Ik ben daarom ook erg blij met de nu lopende "30 dagen cashback" actie van Sony, waar ik absoluut gebruik van ga maken. Ik zou zeggen, koop dit product niet

Heb jij ook een Sony WF-1000X (Zwart)?

Firmware updates al geinstalleerd? Prestaties waren bij mij iets beter geworden.